AnonymBruker Skrevet 5. september #1 Del Skrevet 5. september Er 55 kilo, 165 cm, kvinne og gikk fjelltur i helgen. Det ble rundt 8 kilometer på to timer i relativt bratt terreng og med 360 meter i høydestigning. Klokken sa at jeg kun forbrant 200 kalorier på dette, men kan det virkelig stemme? Er vel mer på fjellet enn flatmark? Anonymkode: 11b82...2c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 6. september #2 Del Skrevet 6. september Grov regel for energiforbuk ved løp er egen kroppsvekt x antall kilometer (for deg; 55kg x 8). Ved gange anslås det å bruke 30% mindre energi. Ved fjelltur er sannsynligvis energiforbruket høyere enn ved vanlig gange, men lavere enn ved løp, så et sted mellom: 1) 55x8 2) 55x8 x 0,7 Dette er bare anslag men basert på reelle målte tall og stemmer nok så godt. Selvsagt vil løypeprofil/stigning og oksygenforbruk påvirke, samt individuelle faktorer som muskelmasse, hormonelle tilstander ov gener også,ha noe betydning 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #3 Del Skrevet 6. september Det kommer an på hadtighet og puls også. Men det høres lite ut. Jeg bruker pulsbelte og klokke, som sier 8km på 75 minutter, på flatmark er 663 kcal. 11 km på 2 timer, 200 høydemeter er ca 800kcal. Tur i terreng på ca 450 høydemeter, 12 km, 2,5 timer, er ca 1200 kcal for meg. Anonymkode: f10a1...611 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #4 Del Skrevet 6. september Hadde du høy puls da? Er pulsen som bestemmer hvor mye du forbrenner. Anonymkode: 2bf7d...c9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #5 Del Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde du høy puls da? Er pulsen som bestemmer hvor mye du forbrenner. Anonymkode: 2bf7d...c9f Snittpuls på 126, makspuls på 174 Anonymkode: 11b82...2c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 7. september #6 Del Skrevet 7. september (endret) Jeg antar at du brukte mer enn 200 kcal. Det er iallfall imponerende å klare en slik tur med såpass økonomisk kaloriforbruk. Underlaget koster jo også masse kalorier. Jeg gjetter at underlaget ikke er tatt med i kalkulasjonen. Jeg har garminklokke og Strava, og sykler en del. Garmin og Strava vet neppe om jeg sykler på grus eller asfalt og regner ut watt som ikke står i forhold til innsatsen (jeg har ikke wattmåler). 250 watt på asfalt og 200 watt på grus kalkuleres med omtrent samme puls. En annen faktor som jeg lurer på om kommer med er etterbrenning. Etter stor fysisk anstrengelse så er hvilepulsen en del slag høyere enn vanlig, og det koster sikkert en del kalorier det også. Endret 7. september av I Grosny 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 9. september #7 Del Skrevet 9. september 200 er nok for lite. Men de fleste (folk og måleutstyr) overestimerer trolig sin egen forbrenning. Synes dog svarene du har fått ovenfor er gode og gir nok en god pekepinn på ca hvor mye du har forbrent. Fasiten sitter nok ikke vi på. Den må du nesten erfare selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #8 Del Skrevet 10. september Noen pulsklokker regner rene aktivitetskalorier, andre tar med basalforbrenningen for tidsrommet i tillegg. Siden din basalforbrenning ville vært opp i mot 200 kcal i løpet av disse to timene virker det som om din pulsklokke bare teller rene aktivitetskalorier, altså er dette det du forbrenner ekstra. AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 1.36): Hadde du høy puls da? Er pulsen som bestemmer hvor mye du forbrenner. Anonymkode: 2bf7d...c9f AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 1.43): Snittpuls på 126, makspuls på 174 Anonymkode: 11b82...2c1 Hvis man skal regne med puls er det intensitet (prosent av makspuls) som har en betydning. Et gjennomsnitt på 126 bpm kan være veldig høy intensitet for noen, men veldig lav intensitet for andre. Siden du hadde høyeste puls på 174 bpm vil jeg regne med at din makspuls er minst 180 bpm, noe som tilsier at gjennomsnittet av turen gikk på maks 70 % av makspuls, noe som er lav til moderat intensitet. Med dette utgangspunktet høres 200 aktivitetskalorier + basalforbrenning ganske riktig ut. Anonymkode: b1695...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #9 Del Skrevet 10. september Det hørtes veldig lite ut. Jeg er 55kg 168cm, og forbrenner som regel ca 300 kcal på 1 times tur med stigning. Anonymkode: 7d500...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #10 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 22.27): Klokken sa at jeg kun forbrant 200 kalorier på dette Du kan IKKE stole på dette. Her er mange faktorer som spiller inn. Det vet ikke klokken Anonymkode: 2674e...df8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 10. september #11 Del Skrevet 10. september Hva er en fjelltur? Man kan gå 10 km i flatt terreng på Hardangervidda og kalle det fjelltur. Mens andre går 3 km med 1200 meter stigning fra sjøkanten og kaller det fjelltur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #12 Del Skrevet 11. september Snublefot62 skrev (På 10.9.2024 den 11.59): Hva er en fjelltur? Man kan gå 10 km i flatt terreng på Hardangervidda og kalle det fjelltur. Mens andre går 3 km med 1200 meter stigning fra sjøkanten og kaller det fjelltur. Det står jo helt tydelig at det er 8 km, 2 timer og 360 meters stigning i terreng... ? Anonymkode: f10a1...611 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå