Gå til innhold

Til dere som stopper med hunden og står og glor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig med deg ts. Stirring er veldig provoserende for den andre hunden, og gjør at ellers rolige hunder kan utagere bår de passerer en hund som stirrer. Og så ender det med at begge hundene får en unødvendig dårlig opplevelse. 

Min hund har ikke passeringsproblemer, og kan gå forbi de fleste hunder helt fint. Men når en stiller seg opp og stirrer han i senk sånn så glefser han hvis avstanden blir for liten. Det er ikke min hund det er noe galt med her, det er et helt naturlig svar på tiltale i en sånn situasjon. Følgelig snur jeg og går en annen vei eller tar en lang bue om mulig når vi møter sånne, og det er jo ganske upraktisk da.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som om du har noen som helst autoritet over hva jeg skal gjøre, hvem faen tror du at du er?😂

Anonymkode: 4ecba...e4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 23.58):

Hva ned gul sløyfe som betyr vis hensyn. 

Anonymkode: 963c3...c45

Du skal klare å ta hensyn til andre uten at de har gul sløyfe. Hvis ikke bør du ikke ha hund.

Anonymkode: ab711...e80

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som om du har noen som helst autoritet over hva jeg skal gjøre, hvem faen tror du at du er?😂

Anonymkode: 4ecba...e4f

Flau respons.

Anonymkode: ca74e...9fc

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 15 år gammel hund, han får faktisk gjøre akkurat hva fanden han vil ved både passering og de fleste andre situasjoner. Han stopper gjerne og glor nå fordi han har dårligere syn og hørsel. Dårligere reaksjonsevne og mindre muskler. Han er fortsatt sprek og ivrig men ting tar tid for gamlinger og han stoler på at jeg holder han trygg.

Det er ikke naturlig for en hund å bli så gammel, akkurat slik det ikke er naturlig med tette passeringer til å begynne med så de som hyler om at deres hund glefser og gjør utfall men er den uskyldige kan ta seg en bolle. Det er ikke den andre hundeeieren som gjør feil, det er du som ikke har greid å lære din hund at unaturlige situasjoner skjer.

Om du opplever situasjoner som er negative for din hund så er det ditt ansvar og ditt alene å jobbe med å håndtere disse på en god måte. Feks disse passeringene som tydeligvis skjer ofte nok til å irritere seg over. Snu og gå en annen vei, stopp og ta en Fleksnes, gå baklengs gjennom passeringen eller noe men ikke forvent at alle andre skal gjøre ting akkurat slik du synes de skal gjøre det for det skjer ikke i 2024.

Om min hund stopper og glor når din skal forbi så får han lov, din hund vil ikke helt forstå denne gamlingen i utgangspunktet for det er ikke naturlig å møte på et hundre år gammelt bikkjekrek fra naturens side. Er du heldig så er din hund like gammel om noen år.

Anonymkode: 59232...612

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en 15 år gammel hund, han får faktisk gjøre akkurat hva fanden han vil ved både passering og de fleste andre situasjoner. Han stopper gjerne og glor nå fordi han har dårligere syn og hørsel. Dårligere reaksjonsevne og mindre muskler. Han er fortsatt sprek og ivrig men ting tar tid for gamlinger og han stoler på at jeg holder han trygg.

Det er ikke naturlig for en hund å bli så gammel, akkurat slik det ikke er naturlig med tette passeringer til å begynne med så de som hyler om at deres hund glefser og gjør utfall men er den uskyldige kan ta seg en bolle. Det er ikke den andre hundeeieren som gjør feil, det er du som ikke har greid å lære din hund at unaturlige situasjoner skjer.

Om du opplever situasjoner som er negative for din hund så er det ditt ansvar og ditt alene å jobbe med å håndtere disse på en god måte. Feks disse passeringene som tydeligvis skjer ofte nok til å irritere seg over. Snu og gå en annen vei, stopp og ta en Fleksnes, gå baklengs gjennom passeringen eller noe men ikke forvent at alle andre skal gjøre ting akkurat slik du synes de skal gjøre det for det skjer ikke i 2024.

Om min hund stopper og glor når din skal forbi så får han lov, din hund vil ikke helt forstå denne gamlingen i utgangspunktet for det er ikke naturlig å møte på et hundre år gammelt bikkjekrek fra naturens side. Er du heldig så er din hund like gammel om noen år.

Anonymkode: 59232...612

Tviler sterkt på at din 15år gamle hund utviser noen som helst form for dominerende adferd😊 At en hund står og ser på en annen er ikke i seg selv ett problem.

Det er den stiv kropp, høy hale, frem med brystkassa og stivt blikk som kan være ett problem ved paseringer for en del. Ofte, men ikke alltid etterfulgt av utagering akkurat i det man passerer. 

Møtte en sånn hanne senest i går. De stoppet opp da de så oss. Eieren lot den få alle 4-5 meterne med bånd, sånn at den sto midt i veien, og nistirre på min med høy hale, stiv kropp, og stivt blikk. Akkurat da vi gikk forbi så utagerer den skikkelig. Eierne kjeftet på hunden og gikk videre 🥴

Min takler det helt fint, og går trygt bak meg på motsatt side. Får han mulighet velger han å gå i en bue forbi, men da må det være plass til det. 

Møtte ei litt senere oppi skogen også med en som også hadde samme oppførsel, men hun stilte seg til siden, og blokkerte hunden med kroppen sin, og vi passerte. Litt små murring fra hennes, men slapp utagering siden hun tok kontroll. Hun fikk ett takk og ett smil 😊

Anonymkode: 2fe49...12e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 9.36):

Du skal klare å ta hensyn til andre uten at de har gul sløyfe. Hvis ikke bør du ikke ha hund.

Jeg løfter hunden min opp. Blir den angrepet da må jeg biter først. Og da vet de fleste hva som kan skje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 18.33):

Ja, du som stopper opp med hunden når du er ute på tur og stiller dere stille i veien og lar hunden stirre på den andre hunden som kommer mot dere: Slutt med det!

Gå enten litt ut av veien, snu hunden gjerne litt vekk, avled den, men ikke stans og glo! Det er utrolig stressende for andre hunder, selvsagt spesielt de litt utrygge, og helt unødvendig!

Anonymkode: 3a9c1...003

Dette! Nabolaget mitt er fullt av sånne, jeg holder på å bli sprø!

Anonymkode: 51382...0ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner folk gjør som de vil, men om de må stoppe og glo på oss (meg og min reaktive hund) - så må vi også stoppe. Min erfaring er at de som stopper og glor faller inn i et en av to kategorier - den ene er de som venter så hundene "kan hilse" og den andre er de som har "troll-i-eske-hunder" som legger seg ned, for å så å sprette opp når man er nær nok.

Vi kan ikke passere noen av dem uten drama, så da står vi der da - med mindre det er noen slags omvei - da velger jeg naturligvis heller det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du som stopper opp med hunden når du er ute på tur og stiller dere stille i veien og lar hunden stirre på den andre hunden som kommer mot dere: Slutt med det!

Gå enten litt ut av veien, snu hunden gjerne litt vekk, avled den, men ikke stans og glo! Det er utrolig stressende for andre hunder, selvsagt spesielt de litt utrygge, og helt unødvendig!

Min hund, stor rase er utrygg og stopper opp og glor. Jeg gjør mitt for å holde henne i bevegelse og få henne med meg men jeg klarer det ikke alltid. 

Vi har jobba med dette i snart fire år og det finnes nå gode perioder og dårlige perioder. 

Det er dødsslitsomt. Og ikke minst pinlig. 

Jeg er enig i at det ikke er nødvendig, men hunden tydeligvis er ikke enig med meg. Så hva skal jeg gjøre, stoppe opp og la andre passere eller slepe bikkja med meg i sneglefart? Hva tenker du?

Anonymkode: 3a51c...3d8

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 22.49):

Altså, jeg stopper sikkert opp og "glor" jeg også. Strengt tatt ikke det jeg gjør i det hele tatt, derimot så prøver jeg lære hunden at den skal ikke skal stresse seg mot andre hunder, men kunne forholde seg rolig til at andre hunder nærmer seg. 

Anonymkode: bc3bb...61b

Tull, om du vil lære hunden din dette gir du hunden rom til å oppleve ro, ikke ved å la den bli i en stresset setting.. Det er abs for hundeeiere som ønsker god adferd, det du beskriver er dårlig hundehold. 

Anonymkode: b6fb7...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 9.36):

Jada men hvis DU vil ha spesialbehandling på hunden din er den gule sløyfa tydelig tegn ut. Så da tar du bittelitt hensyn tilbake og det er vel fint? 

(Jeg løfter opp hunden min når jeg møter større hunder og de fleste er større) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2024 den 23.17):

Er så enig med deg ts! Og det er så mye av det! Har selv en som blir veldig «høy og mørk» ved passering og dette tøyset med at møtende står sånn og glor gjør;

1. at passeringen tar lengre tid 

2. at passeringen blir unaturlig

Har rett og slett begynt å sette med min hund også og ha tålmodighetsprøve med motgående «stirrer». De fleste gir seg og passerer til slutt. Jeg NEKTER å dra mitt bjeffende lille monster forbi fler sånne - det blir han 100 ganger verre av!

Anonymkode: 6740c...b5b

så… du og din hund har rett til å stå stille mens den andre må passere…?

Anonymkode: 6462c...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.8.2024 den 8.30):

Ja både du og hunden din må lære dere til at dere lever i en verden der andre hunder stopper, ser, står i ro, går, får godbiter osv. Hvis du har en hund som ikle tolererer dette så er det du og den hunden som eier ptoblemet, ikle den andre hunden som sitter helt i ro. Sånn er det.

Anonymkode: 5cc32...f34

Både ts og jeg snakker om de som GLOR. Der hunden sitter som en tikkende bombe midt i veien og eier overlater problemet med å passere til motgående. Det gidder jeg ikke.

Jeg prater med min mens vi sitte og vente, leker, finner på noe annet mens vi venter på at stirreren gir opp og likevel passerer. 

Jeg passerer gjerne de som faktisk trener på passering, men de som lar hunden sende olmt stirrende blikk under hele passeringen mens min rakner vinner ikke mot oss lenger.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

så… du og din hund har rett til å stå stille mens den andre må passere…?

Anonymkode: 6462c...14d

Det er jo akkurat det de med stirrende hunder forventer i utgangspunktet. Hvorfor skal de påberope seg retten til å slippe å passere?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min hund, stor rase er utrygg og stopper opp og glor. Jeg gjør mitt for å holde henne i bevegelse og få henne med meg men jeg klarer det ikke alltid. 

Vi har jobba med dette i snart fire år og det finnes nå gode perioder og dårlige perioder. 

Jeg er enig i at det ikke er nødvendig, men hunden tydeligvis er ikke enig med meg. Så hva skal jeg gjøre, stoppe opp og la andre passere eller slepe bikkja med meg i sneglefart? Hva tenker du?

Ofte blir det verre når man drar i hundene, for da kan de oppleve mer stress/frustrasjon, og mangel på kontroll. Det kan også føre til en utagering. Det er derfor mange synes det er best å stoppe og vente med sine hunder, og det er helt greit. Men man bør ikke da la hunden stirre på den andre hunden.

Min ene hund kan utagere på noen hunder. Det er ofte best å gå til siden og stoppe, men jeg slipper ned godbiter på bakken (og fortsetter og slippe ned godbiter så den ikke går rett tilbake til å stirre). Min hund holder seg rolig, og fordi begge mine har nesa i bakken (som den passerende hunden vil ta som et tegn på at de ikke er interessert i den og derfor ikke en potensiell trussel), så kan alle hundene føle seg komfortable. Målet er selvfølgelig at vi kan passere hunder uten å stoppe, men det er en prosess. 

Jobb med motbetinging, og begynn å tren fra avstand. Trygg hund klubben har masse flott informasjon og webinarer som er enkel og forstå, og step-by-step trening.

Generelt synes jeg det er rart at noen hundeeiere ikke orker å ta hensyn til andre når de ser at eier sliter/jobber med hunden sin. I går så jeg en hund som hadde en stressreaksjon på en passerende hund, og selv om akkurat den hunden aldri hadde utagert mot mine hunder, visste jeg at etter en slik stressreaksjon, så var det veldig sannsynlig at den kom til å reagere på mine hunder også om vi gikk rett forbi akkurat da. Derfor gikk jeg laaaangt ut til siden når vi passerte; bak noen biler. Jeg så ingen grunn til å valse forbi, når jeg kunne hjelpe en annen eier ved å gi de god plass. 

Anonymkode: ca74e...9fc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg pleier å si høyt og tydelig "beklager, han er utrygg, så vi trenger litt plass" 

Plutselig blir folk gjerne hjelpsomme, iallfall med et par unntak.

Nå er min blitt mye bedre. Så da jeg så en stor hund som tydelig reagerte på min, la seg ned, stirret, gikk jeg så langt ut til siden jeg kom og kastet godbiter på bakken så min ble opptatt med det. Da kom de seg videre, og vi fikk alle en god opplevelse. Pay it forward, tenker jeg. Vær den du vil møte på tur uansett hvilken hund du selv går med. 

Og så sier jeg høflig nei til lek, hunden min er jo alt gira, han trenger ikke å snuse to sekunder på en fremmed hund for så å måtte gå videre med enda mer frustrasjon i kroppen. Mange av de som har hunder de absolutt vil skal hilse, ser jo da også ut som tikkende bomber i enden av båndet. 

Anonymkode: dba7c...213

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på riktig side så hjelper det mye. Da har du deg og den andre personen som buffer mellom dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her får du og din hund smake på bivirkningene fra alle hundeeiere som har dårlig og mangelfull påvirkning på sin hund. I den forstand at de trener passering for hver tiende meter, 24/7 året rundt, og får det likevel ikke til..

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Ja, her får du og din hund smake på bivirkningene fra alle hundeeiere som har dårlig og mangelfull påvirkning på sin hund. I den forstand at de trener passering for hver tiende meter, 24/7 året rundt, og får det likevel ikke til..

Hæ?

Anonymkode: c629e...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...