AnonymBruker Skrevet 30. august #1 Del Skrevet 30. august Ja, du som stopper opp med hunden når du er ute på tur og stiller dere stille i veien og lar hunden stirre på den andre hunden som kommer mot dere: Slutt med det! Gå enten litt ut av veien, snu hunden gjerne litt vekk, avled den, men ikke stans og glo! Det er utrolig stressende for andre hunder, selvsagt spesielt de litt utrygge, og helt unødvendig! Anonymkode: 3a9c1...003 7 1 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #2 Del Skrevet 30. august Altså, jeg stopper sikkert opp og "glor" jeg også. Strengt tatt ikke det jeg gjør i det hele tatt, derimot så prøver jeg lære hunden at den skal ikke skal stresse seg mot andre hunder, men kunne forholde seg rolig til at andre hunder nærmer seg. Anonymkode: bc3bb...61b 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #3 Del Skrevet 30. august Er så enig med deg ts! Og det er så mye av det! Har selv en som blir veldig «høy og mørk» ved passering og dette tøyset med at møtende står sånn og glor gjør; 1. at passeringen tar lengre tid 2. at passeringen blir unaturlig Har rett og slett begynt å sette med min hund også og ha tålmodighetsprøve med motgående «stirrer». De fleste gir seg og passerer til slutt. Jeg NEKTER å dra mitt bjeffende lille monster forbi fler sånne - det blir han 100 ganger verre av! Anonymkode: 6740c...b5b 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 30. august #4 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, du som stopper opp med hunden når du er ute på tur og stiller dere stille i veien og lar hunden stirre på den andre hunden som kommer mot dere: Slutt med det! Gå enten litt ut av veien, snu hunden gjerne litt vekk, avled den, men ikke stans og glo! Det er utrolig stressende for andre hunder, selvsagt spesielt de litt utrygge, og helt unødvendig! Anonymkode: 3a9c1...003 Nå må du gi deg! At hunden din ser andre hunder på turen sin er ikke til å unngå. Er hunden din utrygg, så synes jeg du skal jobbe med det, i stedet for å skylle på alle andre 23 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #5 Del Skrevet 30. august Min hund bryr seg heldigvis ikke, så at de står å glor er ikke problemet i seg selv. Men de stopper da gjerne også midt i veien eller stien, sånn at man ikke kommer forbi de, uten selv å måtte gå langt ut i grøfta/skogen for å komme forbi. Å så lar de gjerne hunden kaste seg ut i båndet når man passerer 🥴 Har selv blitt bitt i leggen da hunden traff meg og ikke hunden min 😡🤬 Anonymkode: 2fe49...12e 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #6 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Altså, jeg stopper sikkert opp og "glor" jeg også. Strengt tatt ikke det jeg gjør i det hele tatt, derimot så prøver jeg lære hunden at den skal ikke skal stresse seg mot andre hunder, men kunne forholde seg rolig til at andre hunder nærmer seg. Anonymkode: bc3bb...61b Samme her. Dvs det var sånn jeg lærte min å forholde seg rolig i møte med andre hunder, sykler, løpere etc og det virket. Anonymkode: 3ac56...ea2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #7 Del Skrevet 30. august Du får jobbe mer med både med deg selv og med hunden din ts. Å skulle irritere seg over at andre stopper eller trener og øver på passering er helt idiotisk. Du og hunden din er ikke de eneste i universet og andre må gå gå, stoppe opp eller trene slik som passer de uten at de skal skynte seg forbi fordi du (og hunden din) blir stresset. Skjerpings.. (slutt med slike tåpligheter). Anonymkode: 5cc32...f34 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #8 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, du som stopper opp med hunden når du er ute på tur og stiller dere stille i veien og lar hunden stirre på den andre hunden som kommer mot dere: Slutt med det! Gå enten litt ut av veien, snu hunden gjerne litt vekk, avled den, men ikke stans og glo! Det er utrolig stressende for andre hunder, selvsagt spesielt de litt utrygge, og helt unødvendig! Anonymkode: 3a9c1...003 Hva ned gul sløyfe som betyr vis hensyn. Anonymkode: 963c3...c45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #9 Del Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er så enig med deg ts! Og det er så mye av det! Har selv en som blir veldig «høy og mørk» ved passering og dette tøyset med at møtende står sånn og glor gjør; 1. at passeringen tar lengre tid 2. at passeringen blir unaturlig Har rett og slett begynt å sette med min hund også og ha tålmodighetsprøve med motgående «stirrer». De fleste gir seg og passerer til slutt. Jeg NEKTER å dra mitt bjeffende lille monster forbi fler sånne - det blir han 100 ganger verre av! Anonymkode: 6740c...b5b Kanskje du burde begynt med å sette deg ned litt tidligere, sånn at du slapp dra et bjeffende lite monster forbi andre hunder...? Anonymkode: bc3bb...61b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #10 Del Skrevet 30. august Nå pleier jeg å ta et steg ut av veien, så vi ikke står i veien, men i grøfta/utenfor stien, men poenget er å trene hunden til å bli stående/sittende, selv om det er andre hunder der. Om du i stedet stanser, så passerer vi forbi, hvor jeg vil trene min hund på å passere uten å bry seg om din hund. Jeg stirrer ned på min egen hund, for å følge med på dens reaksjon og for å kunne reagere på dens atferd, men det er ganske naturlig at min hund ønsker å se på din hund mens dere passerer. Men hvis dette er et stort problem for deg, så hadde jeg funnet meg et annet sted å lufte bikkja... Anonymkode: ef213...f07 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august #11 Del Skrevet 30. august Jeg passer regelmessig en hund hvor det kan oppfattes som at vi står og glor i passeringer. Det er ikke for å være vanskelige, men for å forsøke at det blir en så god opplevelse som mulig for både den hunden og de vi møter. Vi jobber mye med passeringer, men enkelte hunder/mennesker er vanskeligere å passere enn andre og vi er ikke i mål med treninger. Skulle gjerne hatt oppmerksomheten hennes og gått greit forbi, men av og til oppdager jeg utfordringene for sent til å klare å få henne med meg på en god måte. Da må vi ty til «sitt og bli» for å gjøre det beste utav situasjonen som har oppstått. Prøver å gi den passerende så god avstand som mulig. Som regel har jeg da oppmerksomheten hennes, men av og til er «sitt og bli» det beste vi får til og hun vil ha oversikt over hvem/hva som passerer og dermed blir hun sittende og glo. Å stå i ro ved passeringer kan være en fin strategi hvis hunden ikke mestrer passeringer i alle situasjoner. For vår del er det et bedre alternativ enn å la henne ha en dårlig gående passering når situasjonen blir for vanskelig. Da har jeg også god kontroll på situasjonen og unngår at den passerende hunden plutselig skal en tur innom henne. Det er litt upraktisk å treffe på andre hunder med samme utfordring og strategi for passeringer, men da har vi god tid til å ta det gradvis og eventuelt snu og lage god nok avstand til å få kontakt igjen og en vellykket passering. Jeg kan ikke uttale meg om hva hunden og eieren du har truffet har hatt som hensikt med atferden de har utvist i passeringen av deg og din hund. Dette er bare et eksempel på hvordan det kan være for oss og en mulig forklaring på atferden du har observert. Passeringer er vanskelig for oss, vi har funnet en strategi for å jobbe med utfordringen og det går bedre og bedre. Håper du finner en strategi for å hjelpe din hund best mulig i disse situasjonene. Anonymkode: 0fc42...675 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #12 Del Skrevet 31. august Jeg opplever stor forskjell i møte med hunder som "glor", og jeg opplever at eierne ikke merker forskjell, selv om min hund gjør det. Spesielt gjelder det nok hanner. En del hunder er rolige og ser på andre hunder når de passerer. De har et lett og ledig kroppsspråk. Så har du de som stirrer på andre hunder, men hunden "gjør jo ingenting", så eierne oppfatter nok sin hund som grei. De ser ikke ut til å legge merke til det stive kroppsspråket, øynene som utvider seg, og at hunden deres generelt ser ut som en tikkende bombe (noe den veldig ofte viser seg å være). Min hund kan også bli sånn, det er derfor jeg har trent på hundemøter med godbiter på bakken, nettopp for å bryte stirringen som andre hunder finner ubehagelig. Dette har ført til færre situasjoner der en eller begge hunder utagerer. Hvis noen må jobbe med hunden i sitt, så klarer jeg å jobbe oss forbi, men det går jo ikke så smidig. Anonymkode: dba7c...213 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #13 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er så enig med deg ts! Og det er så mye av det! Har selv en som blir veldig «høy og mørk» ved passering og dette tøyset med at møtende står sånn og glor gjør; 1. at passeringen tar lengre tid 2. at passeringen blir unaturlig Har rett og slett begynt å sette med min hund også og ha tålmodighetsprøve med motgående «stirrer». De fleste gir seg og passerer til slutt. Jeg NEKTER å dra mitt bjeffende lille monster forbi fler sånne - det blir han 100 ganger verre av! Anonymkode: 6740c...b5b Ja, helt enig! K.B. skrev (8 timer siden): Nå må du gi deg! At hunden din ser andre hunder på turen sin er ikke til å unngå. Er hunden din utrygg, så synes jeg du skal jobbe med det, i stedet for å skylle på alle andre Les det jeg skriver. Det handler ikke om å se andre hunder 🙄 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du får jobbe mer med både med deg selv og med hunden din ts. Å skulle irritere seg over at andre stopper eller trener og øver på passering er helt idiotisk. Du og hunden din er ikke de eneste i universet og andre må gå gå, stoppe opp eller trene slik som passer de uten at de skal skynte seg forbi fordi du (og hunden din) blir stresset. Skjerpings.. (slutt med slike tåpligheter). Anonymkode: 5cc32...f34 De trener ikke på passeringer ved å sette seg i veien og glo. Det blir unaturlig og ganske skremmende, og gjør at andre hunder reagerer mye sterkere. Etterpå blir det den andre hunden som får skylden for å være et problem, for stirreren satt jo bare der… Anonymkode: 3a9c1...003 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #14 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å stå i ro ved passeringer kan være en fin strategi hvis hunden ikke mestrer passeringer i alle situasjoner. Ja, men man kan snu hunden litt bort, ev stille seg foran selv, ta hunden ut av veien, avlede med leke/godbit osv. Jeg snakker til/om de som stiller seg i veien og glor og bare overlater hele problemet med passering til den andre som kommer mot. Anonymkode: 3a9c1...003 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, helt enig! Les det jeg skriver. Det handler ikke om å se andre hunder 🙄 De trener ikke på passeringer ved å sette seg i veien og glo. Det blir unaturlig og ganske skremmende, og gjør at andre hunder reagerer mye sterkere. Etterpå blir det den andre hunden som får skylden for å være et problem, for stirreren satt jo bare der… Anonymkode: 3a9c1...003 Ja både du og hunden din må lære dere til at dere lever i en verden der andre hunder stopper, ser, står i ro, går, får godbiter osv. Hvis du har en hund som ikle tolererer dette så er det du og den hunden som eier ptoblemet, ikle den andre hunden som sitter helt i ro. Sånn er det. Anonymkode: 5cc32...f34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #16 Del Skrevet 31. august K.B. skrev (9 timer siden): Nå må du gi deg! At hunden din ser andre hunder på turen sin er ikke til å unngå. Er hunden din utrygg, så synes jeg du skal jobbe med det, i stedet for å skylle på alle andre Har bevitnet nok hunder til at det er bedre alle tar ansvar over sin hund, enn at utrygge eiere skal bli imun. Masse hunder hadde flydd på hverandre i full bykst om det ikke var for at eierne holdt dem igjen. Anonymkode: 064ca...622 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #17 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja både du og hunden din må lære dere til at dere lever i en verden der andre hunder stopper, ser, står i ro, går, får godbiter osv. Hvis du har en hund som ikle tolererer dette så er det du og den hunden som eier ptoblemet, ikle den andre hunden som sitter helt i ro. Sånn er det. Anonymkode: 5cc32...f34 Det er jo ikke det jeg skriver om. Gjør du deg vrang med vilje eller forstår du ikke hva jeg mener? Anonymkode: 3a9c1...003 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #18 Del Skrevet 31. august Du får bli sint da. Min hund har lært å sette seg mellom mine bein når det kommer noen (smal vei forbi huset). Så siden han ikke gjør det halvveis, så gjør han det når det kommer lastebiler, biler OG andre gående med og uten hund. Du hører bare ikke at jeg kommuniserer til han og ser hans kroppsspråk. Eller naboens hund, som legger seg ned og venter på at andre skal passere. Jeg dro på smilebåndet av den hunden før jeg fikk min. Tenkte at det blir en "rykk og napp-tur." Og så ble min likedan 😅 Lurer på om det er typisk for gjeterhunder - å vente ogse an det som kommer. Anonymkode: 048cc...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #19 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg opplever stor forskjell i møte med hunder som "glor", og jeg opplever at eierne ikke merker forskjell, selv om min hund gjør det. Spesielt gjelder det nok hanner. En del hunder er rolige og ser på andre hunder når de passerer. De har et lett og ledig kroppsspråk. Så har du de som stirrer på andre hunder, men hunden "gjør jo ingenting", så eierne oppfatter nok sin hund som grei. De ser ikke ut til å legge merke til det stive kroppsspråket, øynene som utvider seg, og at hunden deres generelt ser ut som en tikkende bombe (noe den veldig ofte viser seg å være). Min hund kan også bli sånn, det er derfor jeg har trent på hundemøter med godbiter på bakken, nettopp for å bryte stirringen som andre hunder finner ubehagelig. Dette har ført til færre situasjoner der en eller begge hunder utagerer. Hvis noen må jobbe med hunden i sitt, så klarer jeg å jobbe oss forbi, men det går jo ikke så smidig. Anonymkode: dba7c...213 Helt enig. En av mine kan utagere på noen hunder. For å unngå en utagering stopper vi opp, men det er uaktuelt å la henne sitte og stirre, for kroppsspråket hennes er ikke avslappet, men anspent. Det kan være fryktelig ubehagelig for den passerende hunden. Derfor slipper jeg noen godbiter på bakken. Andre her bryr seg kanskje ikke at hunden deres stirrer, eller klarer ikke å se forskjellen på en avslappet eller anspent holdning, men jeg føler sterkt at man bør ta hensyn til andre hunder og hundeeiere. Å stille seg til så hunden er vendt litt vekk fra den passerende hunden og/eller slippe noen godbiter på bakken, kan gjøre absolutt underverker for å få den andre hunden til å føle seg komfortabel med å gå forbi. Samtidig får man også da lagt inn litt positive assosiasjoner i egen hund rundt passeringer. Anonymkode: ca74e...9fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #20 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt enig. En av mine kan utagere på noen hunder. For å unngå en utagering stopper vi opp, men det er uaktuelt å la henne sitte og stirre, for kroppsspråket hennes er ikke avslappet, men anspent. Det kan være fryktelig ubehagelig for den passerende hunden. Derfor slipper jeg noen godbiter på bakken. Andre her bryr seg kanskje ikke at hunden deres stirrer, eller klarer ikke å se forskjellen på en avslappet eller anspent holdning, men jeg føler sterkt at man bør ta hensyn til andre hunder og hundeeiere. Å stille seg til så hunden er vendt litt vekk fra den passerende hunden og/eller slippe noen godbiter på bakken, kan gjøre absolutt underverker for å få den andre hunden til å føle seg komfortabel med å gå forbi. Samtidig får man også da lagt inn litt positive assosiasjoner i egen hund rundt passeringer. Anonymkode: ca74e...9fc Du ser selv at din hund ikke er avslappet, og kan være ubehagelig for andre møtende. Så du tar ansvar, og det er kjempe bra 😊 Tenk så mye bedre det blir for alle når man viser hensyn og hjelper hverandre. Ikke til å stikke under en stol at mange hundeeiere burde ta ett kurs i kroppsspråket til hunder. For mange som tydeligvis ikke forstår hva TS mener her. Anonymkode: 2fe49...12e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå