Gå til innhold

16 åring som konstant er sliten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 16åring som konstant er sliten- null energi og dårlig humør. Slik har det vært i to år.

Vært flere ganger hos legen, testet alt som testes kan. Vært lav på jern, fått tilskudd, fått normalt nivå. Samme med float og B-12. Alle nivåene er fine nå og legene vet ikke hva det kan være. Testet negativt for kyssesyke.

Går 2 året på vgs, trives og kommer seg på skole hver dag, har noen vakter på jobben i mnd. Har mange venninner, men må flere ganger stå over sosialt fordi hun er for trøtt. 

Har et nært forhold til henne og hun er ganske åpen og ærlig mot meg. Hun sier at hun ikke er determinert (men er lei seg fordi energimangel påvirker livet så mye) det tror jeg på.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, vil så gjerne hjelpe.

Anonymkode: a02f6...7dc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange tenåringer sover for lite. Hun bør sove mellom 8 og 10 timer hver natt.

Anonymkode: 92dfc...c62

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, jeg vet. Hun sover minst 8 timer om natten men er likevel ikke uthvilt når hun våkner

Skrevet

Hvordan ligger det an med maten? Kan det være cøliaki? Som en over nevner så kan det vært søvn som er problemet, sover hun for mye eller for lite? Jeg ble mye trøtt om jeg sov for mye, 8 timer for meg hadde vært overkill i den alderen, da ble jeg trøtt dagen etter.

Skal man ta den helt ut så kan man og tenke i retning av ME kanskje FM om hun har noen vondter og.. 

Anonymkode: 79ff9...b1b

• Nyttig 1
Skrevet

Har hun for rolige dager? Jeg blir selv ekstremt sliten og trøtt hvis jeg ikke er i aktivitet nok. Etter noen uker med trening retter det seg, og energien min kommer tilbake.

Anonymkode: 03feb...ac0

• Liker 3
Skrevet

Kan være tegn på ADHD uoppmerksom type, men også mye annet. Hilsen en kvinne som ble diagnostisert i voksen alder og som ofte dro til legen for å sjekke om mangel på vitaminer og mineraler var grunnen til at jeg var trøtt og sliten "hele tiden". Klarte meg fint på ungdomsskole og vgs, men det ble tøffere på høgskolen og i arbeidslivet. Håper dere finner ut av det!

Anonymkode: 8865e...f38

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun spiser bra og riktig, så kan ikke være det heller.

Var aktiv med idrett tre ganger i uken frem til i fjor, da ga hun seg fordi hun var for sliten. Meldte seg inn i et treningsstudio og trener kanskje 1-2 ganger i mnd der. Sier hun føler seg helt utslitt etter trening og får ikke god-følelsen etter å ha brukt kroppen slik hun gjorde før. Hun har derfor begynt med rolige gåturer ute, det fungerer bedre. Men er ellers sunn og frisk

cøliali er hun testet for, samme med stoffskifte

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde blitt veldig overrasket om hun har ADHD, hun er en rolig og grei jente med god kontroll. Vet at ADHD er mer enn det altså, men tviler sterkt på at det kan være det

Skrevet

Sliter hun med "tankekjør", bekymringer, indre uro?

Anonymkode: 86018...70a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun spiser bra og riktig, så kan ikke være det heller.

Var aktiv med idrett tre ganger i uken frem til i fjor, da ga hun seg fordi hun var for sliten. Meldte seg inn i et treningsstudio og trener kanskje 1-2 ganger i mnd der. Sier hun føler seg helt utslitt etter trening og får ikke god-følelsen etter å ha brukt kroppen slik hun gjorde før. Hun har derfor begynt med rolige gåturer ute, det fungerer bedre. Men er ellers sunn og frisk

Og hun har ikke genet for cøliaki heller? Når alt annet er utelukket så ville jeg tenkt at det heller mot ME... Men hva sier legene, har de bare utredet for alt og sagt at de finner ingenting og det er det?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva var verdiene hennes på stoffskifteprøvene? Er hun testet kun med standard cøliakitester?

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun rett og slett er lat!

Anonymkode: b21c9...cab

• Liker 2
Skrevet

Snorker hun? Har slitt med mye av det samme som du beskriver siden jeg var rundt 15 år, er nå 35 og ble akkurat diagnostisert med alvorlig søvnapné. Ikke rart jeg har vært trøtt, alltid våkner uopplagt og i dårlig humør når jeg slutter å puste 240 ganger i løpet av en natt 😂 venter på å få C-pap maskin. 

Anonymkode: 0d8a8...d3d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje hun rett og slett er lat!

Anonymkode: b21c9...cab

Nja, det trodde jeg at det var når jeg var ung. Men det var det altså ikke. Når man har lyst til å gjøre mer men rett og slett ikke finner energien til det så er det ikke lett altså. Når man er ung så vil man så langt det går være med andre og gjøre alt de gjør. Hun vil nok heller være sosial med venner enn noe annet men siden hun tydeligvis er en fornuftig jente så prioriterer hun å bruke energien på skole og jobb.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har en 16åring som konstant er sliten- null energi og dårlig humør. Slik har det vært i to år.

Vært flere ganger hos legen, testet alt som testes kan. Vært lav på jern, fått tilskudd, fått normalt nivå. Samme med float og B-12. Alle nivåene er fine nå og legene vet ikke hva det kan være. Testet negativt for kyssesyke.

Går 2 året på vgs, trives og kommer seg på skole hver dag, har noen vakter på jobben i mnd. Har mange venninner, men må flere ganger stå over sosialt fordi hun er for trøtt. 

Har et nært forhold til henne og hun er ganske åpen og ærlig mot meg. Hun sier at hun ikke er determinert (men er lei seg fordi energimangel påvirker livet så mye) det tror jeg på.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, vil så gjerne hjelpe.

D-vitamin ? Sjekk blodprøver hos legen. Finner ut mest der 💕✌️

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hadde blitt veldig overrasket om hun har ADHD, hun er en rolig og grei jente med god kontroll. Vet at ADHD er mer enn det altså, men tviler sterkt på at det kan være det

Du vet lite, viser det seg. 

Hilsen rolig grei jente med stålkontroll på alt (og til slutt utbrent med utmattelse pga uoppdaget adhd)

Anonymkode: 6f85c...4d5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snorker hun? Har slitt med mye av det samme som du beskriver siden jeg var rundt 15 år, er nå 35 og ble akkurat diagnostisert med alvorlig søvnapné. Ikke rart jeg har vært trøtt, alltid våkner uopplagt og i dårlig humør når jeg slutter å puste 240 ganger i løpet av en natt 😂 venter på å få C-pap maskin. 

Ikke vanlig med søvnapné i så ung alder. 

Jeg ville sjekket hos lege ts ! 

Det har gått 2år og vi på kvinneguiden har ulike svar og null peiling.  

Jeg ville tenkt D-vitamin mangel eller hormonelt. Hun er tenåring og trenger mye søvn. De vokser og mye skjer i kroppen. Huske vanninntak og spise riktig. 

Cøliaki får man mye smerter.  Har 3 i familien med det, men blodprøver gir altså det meste av svar 😊

Endret av 29_j
Skrevet (endret)

Sorry, leser nå at alt er blitt tester hos lege. 

Vurder ny lege? Har må det jo sjekkes dypere 

Hormonelt kan jo være årsaken. For lite vann og lett depresjon kan gi lite energi. 

Endret av 29_j
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan jeg spørre, er du overvektig ? Søvnapné skyldes noen ganger det og alderdom 

Anonymkode: 972ea...068

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hun hatt covid? Jeg har selv Long covid, men har mer uttalte  symptomer og hadde ikke klart skole

Min datter slet ett år etter covid. Hun hadde lite overskudd og orket lite sosialt. Hun sov mye og hadde  hodepine. Hun hadde ikke overskudd til gym. Hun var da 12 år gammel. Vi hadde avtale med skolen. Og hun kom senere, når hun hadde behov for det og kunne trekke seg tilbake.

Jeg vil tro det er en del ungdom i dag, som sliter i etterkant av covid smitte, uten at dette fanges opp. Da det snakkes lite  om det. At også barn og unge kan slite. 

Anonymkode: 86108...529

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...