Gå til innhold

Dere med Toyota Yaris eller en annen hybrid bil- har et spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan få "ladet"  bilen mest mulig under kjøring, slik at jeg kan kjøre litt på kun batteriet?

Jeg har EV MODE som skal tilsi at jeg kan kun kjøre på batteriet en liten stund, men det er alltid bare kanskje noen minutter før det står at det ikke er nok batteri for å kjøre. Så da gjør jeg noe feil, usikker på hva. 

Har ikke helt skjønt hva regenerativ bremsing er kanskje.

(og vær så snill, jeg gidder ikke høre fra alle dere som mener hybridbiler er bare noe tull og bla bla hestesko for ren elbil eller ren bensinbil er det beste - det hjelper ikke på spørsmålet mitt).

Anonymkode: 46a0a...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toyota har en del tips:
https://www.toyota.no/oppdag-toyota/environment/cleaner-mobility/eco-driving

- Bruk gasspedalen mykt og varsomt med jevnt trykk. På den måten kan du kjøre hybridbilen din elektrisk enda litt lenger.
- Bytt til ECO-modus: Dette justerer gasspedalen til myk respons, selv om du trykker den brått inn og klimaanlegget drives med redusert effekt.
- Brems tidlig og mykt slik at bilen genererer mest mulig energi. Ekstra energi i batteriet betyr at du kan kjøre lenger på ren elektrisk energi.
- Ikke sett girspaken i N-posisjon (fri) når trafikken stopper. Om du gjør det stopper også ladingen av batteriet.
- Du sparer mye drivstoff ved å holde jevn hastighet når du kjører på landeveien. Tenk fremover og bruk den mest miljøvennlige veien om du bruker navigasjonssystemet.
- Velg EV-modus når det er mulig. Når du kjører helelektrisk, er drivstofforbruket og utslippene null.

Regenerativ bremsing vil være å bremse ved hjelp av elektrisk generator i stedet for å benytte bremseklosser. Energien gjøres da om til strøm, som kan lade batteriet. Når en kjører motbakke må motoren "løfte" bilen opp høydemeter. Når en kjører ned igjen vil noe av energien kunne lade batteriet, strøm som kan brukes for å kjøre senere.

Å kjøre mykt er viktig stikkord, brå akselerering og brems fører høyere forbruk av energi.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (8 minutter siden):

Toyota har en del tips:
https://www.toyota.no/oppdag-toyota/environment/cleaner-mobility/eco-driving

- Bruk gasspedalen mykt og varsomt med jevnt trykk. På den måten kan du kjøre hybridbilen din elektrisk enda litt lenger.
- Bytt til ECO-modus: Dette justerer gasspedalen til myk respons, selv om du trykker den brått inn og klimaanlegget drives med redusert effekt.
- Brems tidlig og mykt slik at bilen genererer mest mulig energi. Ekstra energi i batteriet betyr at du kan kjøre lenger på ren elektrisk energi.
- Ikke sett girspaken i N-posisjon (fri) når trafikken stopper. Om du gjør det stopper også ladingen av batteriet.
- Du sparer mye drivstoff ved å holde jevn hastighet når du kjører på landeveien. Tenk fremover og bruk den mest miljøvennlige veien om du bruker navigasjonssystemet.
- Velg EV-modus når det er mulig. Når du kjører helelektrisk, er drivstofforbruket og utslippene null.

Regenerativ bremsing vil være å bremse ved hjelp av elektrisk generator i stedet for å benytte bremseklosser. Energien gjøres da om til strøm, som kan lade batteriet. Når en kjører motbakke må motoren "løfte" bilen opp høydemeter. Når en kjører ned igjen vil noe av energien kunne lade batteriet, strøm som kan brukes for å kjøre senere.

Å kjøre mykt er viktig stikkord, brå akselerering og brems fører høyere forbruk av energi.

Tusen takk! Dette var kjempenyttig! Har jo ECO mode også, men ikke helt visst hva den var til. Skal bruke den imorgen og se hvordan det spiller inn på batteriopptaket :)

Anonymkode: 46a0a...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig gode tips over her. jeg har en Prius, og klarer nå å kjøre den på el ca. 80% av tiden under optimale forhold. Du kan tenke litt på hva som skjer når bilen går ut av EV-mode selv, er du kanskje for hard på gassen? Det er egen egen kjørestil å få mest mulig ut av HV-batteriet, så det krever litt tilvenning. Men du skriver at bilen går ut av EV fordi det ikke er nok batteri? Det synes jeg høres merkelig ut. Er batteriet veldig tomt i utgangspunktet når du slår på EV? Isåfall ville jeg ikke brukt EV-mode da, bruk den heller når batteriet er tilnærmet fullt. Hvis du bare kan kjøre moen minutter i EV-mode på fullt batteri derimot, da er det noe galt med batteriet.

Anonymkode: 1b6e6...9b3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan vet jeg når jeg kjører bare på batteriet når ikke evmodus er på? 
Nå har jeg kjørt på ecomode i to dager, og hver gang jeg ser på batteriet at det er 4-5 grønne streker displayet så prøver jeg å kjøre på bare EV og da går den av etter noen minutter. 

Det er ikke fordi jeg trykker inn gass/bremse for hardt for det får jeg også varsel om.

Altså, hvis batteriet er fulle streker, hvor lenge skal jeg kunne kjøre i EV modus da? 
 

Og hvis det er noe galt med batteriet - går det under garantien til Toyota Relax?

(det er en 6 år gammel bruktbil som bare har kjørt 25.000 km).

Anonymkode: 46a0a...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan vet jeg når jeg kjører bare på batteriet når ikke evmodus er på? 
Nå har jeg kjørt på ecomode i to dager, og hver gang jeg ser på batteriet at det er 4-5 grønne streker displayet så prøver jeg å kjøre på bare EV og da går den av etter noen minutter. 

Det er ikke fordi jeg trykker inn gass/bremse for hardt for det får jeg også varsel om.

Altså, hvis batteriet er fulle streker, hvor lenge skal jeg kunne kjøre i EV modus da? 
 

Og hvis det er noe galt med batteriet - går det under garantien til Toyota Relax?

(det er en 6 år gammel bruktbil som bare har kjørt 25.000 km).

Anonymkode: 46a0a...798

For en hybrid er det ikke noen fordel med lav km, tvert imot egentlig. Et hybridbatteri som ikke brukes jevnlig blir mye raskere dårlig enn et som er i regelmessig bruk. Men alder spiller jo også inn, og et 6 år gammelt batteri burde uansett ikke være dårlig. Jeg ville rett og slett tatt en hybridsjekk hos Toyota, er HV-systemet dårlig mener jeg det skal gå på garantien.

Kan du legge inn et bilde av funksjonsskjermen? Jeg antar det ikke er helt likt som på Priusen min, så det er lettere å kommentere da. Men generelt sett vil seg si at med 4-5 streker skal ikke batteriet tappes på bare noen minutter, med mindre du har på AC og/eller kjører i oppoverbakker. Men da egner ikke EV-mode seg uansett, og jeg vil tro bilen slår det av automatisk.

Anonymkode: 1b6e6...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan legge til at når jeg kun kjører på el uten å ha på EV-mode går det ingen piler inn/ut av HV-batteriet på skjermen, eller det lades (grønn pil inn).

Anonymkode: 1b6e6...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota er spesiell. Prøv å skjønne hva som skjer. Toyota kaller det for "planetary gear" eller noe sånt.

Forbrenningsmotoren din kjøres ved optimal turtall. Trenger du mindre energi enn det, så lades batteriet. Trenger du mer enn det, så brukes en elektrisk motor til å ta den ekstra lasten. Sistnevnt koster strøm fra batteriet. I tillegg kommer smått lading fra bremsing og slikt. 

Har du ikke nok strøm men behovet for mer energi enn ved optimal turtall, så må turtallet økes og forbrenningsmotoren din fungerer ikke optimal lenger. Toyota Prius er kjent for den helt spesielle motorlyden ved høy turtall når du går skikkelig inn i pedalen når batteriet er tom.

Ofte har du kun behov for slik ekstra energi når du begynner å kjøre og ved akselerasjon generelt. Det er lurt å ha full batteri til det for å avlaste forbrenningsmotoren.

Om du begynner å kjøre i EV mode og dermed kun på batteri, så tømmer du batteriet. Neste rundkjøring koster derfor masse bensin, om du har tømt batteriet. Toyota sin motor er laget for optimal turtall og vil derfor forbruke masse om den kjøres på høyere turtall.

Om du kjører en landvei i konstant hastighet over lengre tid, så er batteri full etter hvert og forbrenningsmotorens overskudd går tapt. Om du kjører fort, så kreves det kanskje et høyere turtall uansett om ikke elmotoren kan støtte opp. 

Derfor er hybrider, spesielt de fra Toyota, best på blandet kjøring i byområder. Her kan du faktisk spare mye penger ved å kjøre hybrid i forhold til en fossil bil. 

Slå på ev mode når batteriet er fullt og når energi fra forbrenningsmotor hadde gått tapt, typisk i byrommet ved lave hastigheter. I en slik situasjon kan vi slå av forbrenningen.

Om du ønsker å spare penger, så sørger du for at batteriet ditt holdes godt oppladet men ikke full ladet og når du kjører så prøver du å unngå kjapp akselerasjon. Da sikrer du at den elektriske motoren kan støtte opp når bilen mener det trenges. Samtidig reduserer du tap av energi gjennom forbrenningsmotoren.

Litt videomaterial i saken.


Schmuvu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar.

Men er 35km/t maks å kjøre på EV mode? Hver gang jeg kjører over det så slår EVmode seg av pga "for høy hastighet".

Anonymkode: 46a0a...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel og merke har den holdt seg litt på 40 km/t når det har vært slakk/helling av veien en stund.

Anonymkode: 46a0a...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 21.24):

Takk for svar.

Men er 35km/t maks å kjøre på EV mode? Hver gang jeg kjører over det så slår EVmode seg av pga "for høy hastighet".

Anonymkode: 46a0a...798

Min kjører på EV-mode til ca. 50 km/t. I høyere hastigheter må jeg kjøre den på el manuelt.

En annen ting å tenke på er at EV-mode ikke skal brukes når bilen er kald, fordi det er bensinmotoren som brukes til oppvarming.

Anonymkode: 1b6e6...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min kjører på EV-mode til ca. 50 km/t. I høyere hastigheter må jeg kjøre den på el manuelt.

En annen ting å tenke på er at EV-mode ikke skal brukes når bilen er kald, fordi det er bensinmotoren som brukes til oppvarming.

Anonymkode: 1b6e6...9b3

Hva vil det si? At ev mode kun kan brukes når bilen har kjørt en stund først?

Anonymkode: 46a0a...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva vil det si? At ev mode kun kan brukes når bilen har kjørt en stund først?

Anonymkode: 46a0a...798

Ja, la motoren gå seg varm før du slår på EV.

Anonymkode: 1b6e6...9b3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...