Gå til innhold

voksen dame lyst å begynne på treningssenter, men....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Drit i hvem som trener på senteret. Fokuser på deg og din egen trening. De fleste gjør det. Der jeg trener, er det stort sett en del unge 16-25 på den tiden jeg kommer dit ( rett etter jobb), men jeg lar ikke det anfekte meg. Jeg gjør det jeg kom dit for, i min egen boble, og drar fornøyd hjem til samboer og middag etterpå. 

K50

Anonymkode: a481d...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 20.52):

Veit ikke om jeg tør. Jeg liker å gå turer, men siste åra har det blitt litt mindre og vekta har økt. Er over 50 år. Kunne egentlig tenke meg å trene to dager i uka på senter, og kanskje aerobic eller pilates, men jeg har jo ikke satt mine bein på et treningssenter før. Føler meg usikker og har ingen å begynne sammen med. Føler jeg må begynne å tenke mer på helsa, og at det ikke er nok å gå tur.  Har ikke råd til PT. Noen med råd? 

Anonymkode: 73438...c2d

ingen råd men du skal vite at du er ikke alene 🥰 jeg er i 30 årene og føler det samme, skulle ønske det fantes trenings-steder for oss nybegynnere 😏..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

PT her! Det er aldri for sent å starte med styrketrening, og fordelene er mange, spesielt for oss kvinner. Mange synes det er ubehagelig i begynnelsen, man føler seg tross alt ganske utsatt, men jeg lover deg at du vil komme fort inn i det, og dersom du starter nå, vil du merke forskjell om bare noen få uker! Og om ett og to tiår, vel, da vil du ha lavere risiko for en rekke helseplager og ha bedre mulighet for å kunne leve livet slik DU vil på grunn av det valget du tar nå. :) 

Mitt tips er å ikke bli for opphengt i å gjøre det perfekt - to moderate økter i uka er faktisk nok for å få en masse helsefordeler, og det viktigste er å komme i gang. Finn et treningsprogram for hele kroppen på nettet, bli kjent med øvelsene og fokuser på å bli sterkere over tid. Mange sentre har gratis PT-time ved innmelding hvor du kan få hjelp til hvordan apparater og slikt fungerer, men hvis ikke kan du alltids spørre noen andre, enten resepsjonisten eller bare noen andre som trener. På Youtube er det også mange videoer som forklarer utførelsen av øvelser, men hvis du starter med apparater er de stort sett enkle å mestre på egen hånd også :) 

Lykke til, dette klarer du! ❤️

Anonymkode: 71133...ba6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode råd :) her jeg bor er bare Family sports club. Ei på jobben sier at på denne tid er der stappfullt av studenter. Jeg har bestemt meg for å prøve å gjennomføre 3 økter styrketrening hjemme, med youtube og så får jeg sjå etterhvert hva jeg gjør. Kunne virkelig tenke meg aerobic, likte det veldig godt da jeg var yngre. ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for mange gode råd :) her jeg bor er bare Family sports club. Ei på jobben sier at på denne tid er der stappfullt av studenter. Jeg har bestemt meg for å prøve å gjennomføre 3 økter styrketrening hjemme, med youtube og så får jeg sjå etterhvert hva jeg gjør. Kunne virkelig tenke meg aerobic, likte det veldig godt da jeg var yngre. ts

Jeg trener også på family og er 50+. De studentene er der vel ikke hele tiden? Og det er vel ikke så mange av dem som tar gruppetimer? Har inntrykk av at aerobic fylles opp først og fremst av damer på vår alder :) 

Hva med en prøvetime?

Anonymkode: d37be...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bestemor på 87 trener på senteret tre-fire ganger i uka, to ganger i uka på en slik "voksen"-time, en gang i uka cardio og minst en styrke. Hun har ikke fått med noen av de gamle vennene, men har fått seg nye venner der. Den yngste treningsvenninna hennes er 23, de fleste er 45-70 år. Hun på 23 sender snap når hun skal på og spør om bestemor blir med, hjelper henne med å endre styrkeprogrammet fra tid til annen og er generelt en stor motivator. Jeg tror det virker andre veien også, det at de trener sammen gjør dørstokkmila kortere for 23-åringen. At de ikke løfter det samme eller ikke sykler og ror på samme intensitet spiller ingen rolle, de kan likevel trene sammen.

Anonymkode: a354b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting å være flau over. Jeg er i starten av 40 årene og trener 7 dager i uka. Det er folk fra 15-90 år der jeg trener. Ingen kikker 2x på hva andre trener og gjør på trening så kast deg i det. Får somregel en time pt inkludert for å få satt deg i gang med rette øvelser så har du sikkert gruppetreningstimer innen det du vil trene i tillegg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofie Maria skrev (På 18.8.2024 den 16.33):

ingen råd men du skal vite at du er ikke alene 🥰 jeg er i 30 årene og føler det samme, skulle ønske det fantes trenings-steder for oss nybegynnere 😏..

de fleste på senteret er nybegynnere. det er ikke så mange som holder på lenge.

Anonymkode: e5a43...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

de fleste på senteret er nybegynnere. det er ikke så mange som holder på lenge.

Anonymkode: e5a43...206

Ikke mitt inntrykk av det lille jeg har sett gjennom vinduene, men ok 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymre deg for å være en nybegynner. Det kommer alltid nye nybegynnere. Er du usikker på hvordan du skal bruke apparatene, kan du jo begynne med PT. Noen senter tilbyr gratis PT ved påmelding.  

Hvis du ikke vil være den «eldste» i treningssenteret, kan du trene eventuell trene på dagtiden. Da er det mange pensjonister der. De yngre kommer gjerne om ettermiddagen og utover til kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på SATS. Joda, det er mange yngre/studenter, men de er ikke farlige ;) Jeg er selv 45 år. Selv om det er mange yngre, er det også flere på min alder eller eldre. Anbefaler deg å gi litt blaffen i hva (du tror) andre tenker om deg. Du er der for deg, ingen andre. 

Selv deltar jeg på løpetimer (Indoor running), Pilates og Pilates Hiit, Core, Absolution og Flexibility, er de jeg kommer på nå. Det varierer litt hvilke timer jeg går på, alt ettersom når de går. Bare prøv deg frem! Det er gøy å merke fremgang, og når du har gått noen ganger, er du kjent og det er ikke "skummelt" lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 20.03):

¨Du kjære deg! Det er INGEN, ABSOLUTT INGEN, som bryr seg om du er 20 eller 99 år. 

Det eneste jeg reagerer på, på treningssenter er når jeg ser barn. Barn som leker rundt blant tunge vektskiver og tungt utstyr.

Om det å gå på ett treningssenter er for vanskelig, så gjør om ett rom i boligen din til trimrom :)

Anonymkode: 7496f...1b8

Jeg hadde brydd meg om noen var 99, det er sprekt i høyeste laget. 

Anonymkode: 95ffb...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PT er ikkje eit ekteskap, i alle fall ikkje der eg gjekk. Det du treng er nokon som gjer følgande: 

• Anbefaler kva du bør trene
  • Demonstrerer øvingane
  • Sjekker at du gjer dei rett

Det treng dei ikkje gjere tre gonger i veka etter at du har lært det. Eg betalte for ein pakke på 6-8 timar med PT, og trong ikkje meir. Ønsk deg det til bursdag eller jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Jeg begynte å trene på senter når jeg var 49. Syntes det var kjempeskummelt. Til å begynne med turte jeg ikke annet enn å gå på tredemølle. Men så hadde jeg en bekjent som introduserte meg for vekttrening, og som ble med meg på senteret noen ganger, og etter det ble jeg bare mer og mer trygg på å trene på senter, og i dag er det ikke noe problem (selv om jeg må innrømme at jeg foretrekker å trene når det ikke er så voldsomt mange andre der, så velger tidspunkt litt med omhu). Det er nok mange som holder seg borte fra treninssentre fordi de synes det er skummelt dessverre, men kommer du bare i gang så tror jeg du fort finner ut at det er ikke så farlig. Der er aller slags mennesker, i alle aldre og former, og de fleste er for opptatt av seg selv og sin trening til å bry seg om hva de andre der gjør. Men skal du begynne med vekttrening, så anbefaler jeg på det sterkeste at du får hjelp i begynnelsen, av en PT eller noen andre som har peiling, da det er  viktig å gjøre ting riktig for å unngå skader og for å få utbytte av treningen. Ellers er det mye å lære på nettet, kanskje ikke alltid lett å navigere i havet av mer eller mindre nyttig informasjon og tips, men jeg har selv lært veldig mye nyttig om trening på nettet. Eller kanskje du kan finne gruppetimer som passer? Uansett kjempeflott at du ønsker å begynne å trene, på senter eller hjemme, jo eldre man blir jo viktigere er det å trene, spesielt styrke, så masse lykke til!

Anonymkode: 23f9e...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg på Crossfit eller en annen type gruppetrening. Du vil garantert møte andre i samme situasjon. I begynnelsen er det bare å holde seg litt i bakgrunnen og observere og herme etter de andre, og før man vet ordet av det er man en del av gjengen.

Så  bare å hoppe i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...