AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Del Skrevet 14. august Veit ikke om jeg tør. Jeg liker å gå turer, men siste åra har det blitt litt mindre og vekta har økt. Er over 50 år. Kunne egentlig tenke meg å trene to dager i uka på senter, og kanskje aerobic eller pilates, men jeg har jo ikke satt mine bein på et treningssenter før. Føler meg usikker og har ingen å begynne sammen med. Føler jeg må begynne å tenke mer på helsa, og at det ikke er nok å gå tur. Har ikke råd til PT. Noen med råd? Anonymkode: 73438...c2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Del Skrevet 15. august Alderen din har ingen betydning, det er garantert mange som er mye eldre enn deg der. Heller ikke at du ikke har trent på senter før bør være et problem, de fleste sentre har en eller to veiledningstime(r) med PT inkludert i prisen. Men ikke alle PT-er setter opp treningsprogram på veiledningstimene, på flere steder er treningsprogram noe man må betale ekstra for. (Jeg har vært borti begge deler, at treningsprogram har vært en del av veiledningen, og at det ikke er det). Derfor anbefaler jeg deg å sette deg inn i styrketrening på egen hånd, hvilke muskelgrupper som bør inkluderes i et helkroppsprogram (som er mest hensiktsmessig i din situasjon), og hvilke øvelser som er riktige for deg. Selv er jeg på din alder, har trent på senter i mange år, men valgte til slutt å lage eget treningsrom hjemme. For meg (og mannen) ble det mye billigere og langt mer praktisk enn å trene på senter. Anonymkode: 4fff6...f16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 15. august #3 Del Skrevet 15. august Bare å starte. Du er garantert ikke eldst. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 15. august #4 Del Skrevet 15. august Bare hopp i det. Der jeg trener er det folk langt over 50. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizard Skrevet 15. august #5 Del Skrevet 15. august Det er bare å starte! Hvilke treningssenter har du i nærheten av der du bor? Det kan være lurt å sjekke ut litt forskjellige sentre, og se om du liker stemningen. Her er et enkelt helkroppsprogram du kan følge; ikke la deg skremme av at det heter "for eldre", dette er et godt program for alle nybegynnere! Styrkeprogram for eldre - NHI.no Lykke til 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Del Skrevet 15. august Her eg trener er det folk i alle aldrar og fasongar. Trur eldste nesten er 85 år! Anonymkode: 1c5bd...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Del Skrevet 15. august Mine foreldre på over 80 og jeg og mannen i 50-årene trener på treningssenter. Jeg går ofte alene, det er like greit, for jeg har mitt eget opplegg og hører på musikk hele tiden uansett. Jeg syns du bare skal komme i gang. Anonymkode: 59e00...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Del Skrevet 15. august Jeg møtte en dame med rullator på mitt treningssenter i dag😊 Anonymkode: 9cbba...1a7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Del Skrevet 15. august Finn et senter som har gratis oppsett av treningsprogram og gjennomgang av dette med PT/fysioterapeut. Så følger du det programmet, mens du gjør deg trygg på senteret, etter hvert blir du "modigere" og prøver mer på egen hånd. Gåturer er dessverre ikke nok for oss over 50, for muskelmassen vår taper seg fort, og vi trenger å bygge muskler, for å holde oss sterke, stabile og funksjonelle. Selv trener jeg på et lite senter, drevet av fysioterapeuter, og de fleste som går der er over 50 år. Kjempekoselig, og vi har blitt en gjeng som hilser og slår av en prat. Anonymkode: 80190...7c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #10 Del Skrevet 15. august BobbySocks skrev (10 timer siden): Bare å starte. Du er garantert ikke eldst. Jo, det kan hun godt være. Jeg trener på et stort treningssenter som er det treningssenteret her i byen som profilerer seg mest som et folkelig treningssenter, for alle aldre, osv. På kveldene, når jeg trener, så er det kun én person som er ca 45-50 år som er der ganske ofte. Ellers er alle de andre stort sett 10-15 eller til og med nesten 20 år yngre enn meg. Og jeg er i midten av 30-årene... "Gutta" kjører mopedbil, så de er neppe over 18 år. Javisst finnes det seniortimer/seniorgrupper (70-80+ år) som trener der, men de trener tidlig på formiddagen, ikke før eller etter arbeidstid (/skoletid), så de ser man jo aldri annet enn på treningssenterets facebook-bilder, hvis man selv er i full jobb med normal arbeidstid. På de vanlige gruppetimene er det heller ikke særlig mange eldre, kanskje med unntak av spinning hvor det alltid er med noen gamle syklister fra lokale sykkelklubber. Anonymkode: e484f...f21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Del Skrevet 15. august ¨Du kjære deg! Det er INGEN, ABSOLUTT INGEN, som bryr seg om du er 20 eller 99 år. Det eneste jeg reagerer på, på treningssenter er når jeg ser barn. Barn som leker rundt blant tunge vektskiver og tungt utstyr. Om det å gå på ett treningssenter er for vanskelig, så gjør om ett rom i boligen din til trimrom Anonymkode: 7496f...1b8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #12 Del Skrevet 15. august Jeg er straks 53, begynte på treningssenter for 2 år siden. Mange som er mye eldre enn meg der. Mange senter har en gjennomgang av apparater og hvor ting er før man begynner, eventuelt så kan du be om det. Bare å hoppe i det. Anonymkode: d8f59...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #13 Del Skrevet 15. august Bare gjør det, ikke la frykten stoppe deg. Jeg er 57 og føler meg helt hjemme på treningssenteret. Kjøp deg noe fresht treningstøy og sett i gang 😊 Anonymkode: 4707b...03a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 15. august #14 Del Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jo, det kan hun godt være. Jeg trener på et stort treningssenter som er det treningssenteret her i byen som profilerer seg mest som et folkelig treningssenter, for alle aldre, osv. På kveldene, når jeg trener, så er det kun én person som er ca 45-50 år som er der ganske ofte. Ellers er alle de andre stort sett 10-15 eller til og med nesten 20 år yngre enn meg. Og jeg er i midten av 30-årene... "Gutta" kjører mopedbil, så de er neppe over 18 år. Javisst finnes det seniortimer/seniorgrupper (70-80+ år) som trener der, men de trener tidlig på formiddagen, ikke før eller etter arbeidstid (/skoletid), så de ser man jo aldri annet enn på treningssenterets facebook-bilder, hvis man selv er i full jobb med normal arbeidstid. På de vanlige gruppetimene er det heller ikke særlig mange eldre, kanskje med unntak av spinning hvor det alltid er med noen gamle syklister fra lokale sykkelklubber. Anonymkode: e484f...f21 Da bør hun begynne med Crossfit, der er hun garantert ikke eldst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 15. august #15 Del Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 20.52): Veit ikke om jeg tør. Jeg liker å gå turer, men siste åra har det blitt litt mindre og vekta har økt. Er over 50 år. Kunne egentlig tenke meg å trene to dager i uka på senter, og kanskje aerobic eller pilates, men jeg har jo ikke satt mine bein på et treningssenter før. Føler meg usikker og har ingen å begynne sammen med. Føler jeg må begynne å tenke mer på helsa, og at det ikke er nok å gå tur. Har ikke råd til PT. Noen med råd? Anonymkode: 73438...c2d Begynn med det du kunne tenke deg, f.eks som du skriver pilates eller aerobic. Der er det folk i alle aldre! Så kan du utvide horisonten etter hvert som du blir kjent der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august #16 Del Skrevet 16. august Det er bare å komme! Husk at de aller fleste ansatte, både resepsjonister, PT-er og instruktører ønsker at så mange som mulig trener på senteret, og ønsker å bidra til god helse. Det er mange i alderen 45-70 år der jeg trener. Jeg anbefaler å gå på gruppetimer, siden det er inkludert i medlemskapet, ingen ekstra kostnad. Der får du et ferdig program av en profesjonell instruktør, og kan prøve deg fram i forhold til hva slags trening du liker. Det er også utrolig motiverende å trene sammen med andre, med god musikk og et sosialt miljø. Ingen tenker over hvordan du ser ut eller om du ikke klarer alle øvelsene riktig heller, så ikke vær redd for det! Du kan også stille instruktøren spørsmål dersom du trenger veiledning eller tilpasninger. Anonymkode: 1dd9f...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august #17 Del Skrevet 17. august På mitt treningsstudio er nok gjennomsnittsalderen på gruppetimene rundt 45+. Jeg startet alene og går alltid alene, tar de gruppetimene jeg vil. Møt opp tidlig og ha på tøy du liker, det kommer til å gå kjempebra og etterpå lurer du på hva du grudde deg for💪 Anonymkode: d37be...9df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august #18 Del Skrevet 17. august Jeg er 50 år og trener på feelgood. Det er ikke ett vanlig treningssenter, men for godt voksne Anonymkode: 4ce76...5a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august #19 Del Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 20.52): Veit ikke om jeg tør. Jeg liker å gå turer, men siste åra har det blitt litt mindre og vekta har økt. Er over 50 år. Kunne egentlig tenke meg å trene to dager i uka på senter, og kanskje aerobic eller pilates, men jeg har jo ikke satt mine bein på et treningssenter før. Føler meg usikker og har ingen å begynne sammen med. Føler jeg må begynne å tenke mer på helsa, og at det ikke er nok å gå tur. Har ikke råd til PT. Noen med råd? Anonymkode: 73438...c2d På senteret hvor jeg går har de "gruppetimer" hver uke for nye/nybegynnere. Her er både lavterskel treningstimer med litt vekter og instruktør. Men også hvor man blir vist rundt på senteret og vist hvordan de ulike apparatene virker og slikt. Jeg ville dratt innom et senter i nærheten innen åpningstiden og snakke med noen av de som jobber der. Min erfaring er at de er ganske så hyggelig, og kanskje viser deg litt rundt der og da. I tillegg så har en del senter inkludert en time med pt i innmeldingen, altså at du får en time gratis ved innmelding. Anonymkode: 7c528...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august #20 Del Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 19.57): Jo, det kan hun godt være. Jeg trener på et stort treningssenter som er det treningssenteret her i byen som profilerer seg mest som et folkelig treningssenter, for alle aldre, osv. På kveldene, når jeg trener, så er det kun én person som er ca 45-50 år som er der ganske ofte. Ellers er alle de andre stort sett 10-15 eller til og med nesten 20 år yngre enn meg. Og jeg er i midten av 30-årene... "Gutta" kjører mopedbil, så de er neppe over 18 år. Javisst finnes det seniortimer/seniorgrupper (70-80+ år) som trener der, men de trener tidlig på formiddagen, ikke før eller etter arbeidstid (/skoletid), så de ser man jo aldri annet enn på treningssenterets facebook-bilder, hvis man selv er i full jobb med normal arbeidstid. På de vanlige gruppetimene er det heller ikke særlig mange eldre, kanskje med unntak av spinning hvor det alltid er med noen gamle syklister fra lokale sykkelklubber. Anonymkode: e484f...f21 Selv om du ikke legger merke til de som er 45+ ved ditt senter når du selv trener betyr ikke at de ikke finnes... Jeg har trent på både store og små senter, og det har alltid vært folk i alle aldre, størrelser og former... Joda i noen tidspunkter er det overvekt av yngre, og andre tidspunkter overvekt av voksne, men det er svært lite sannsynlig at man er eldste medlemmet når man ikke engang er pensjonist... Anonymkode: a6eb2...73e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå