Gå til innhold

tips for å få god oversikt over økonomien


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hva gjør dere for å få god oversikt over økonomien?

alle tips mottas med stor takk da jeg føler at jeg virkelig trenger å få bedre oversikt nå for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto til regninger/sparing. Overfør hver gang du får lønn, la det bli stående nok på lønnskonto til mat og andre ting du betaler med kort/kontant (regn ut en fast sum hver måned, legg til noe ekstra dersom det trengs, fx. til julegaver).

Det går an å flytte tilbake når lønnskontoen er tom, men det er skikkelig nederlag :lol:

Dette funker fint for meg.

Lykke til.

(PS. anbefaler Skandiabanken, ingen gebyrer :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste trekk der husleie, abbonementer osv forvinner automatisk fra kontoen dagen etter lønning, Da vet jeg hvor mye jeg har å rutte med og kan ikke utsette regninger fordi jeg har lyst på noe annet.

Har også regningskonto, sparekonto og BSU-konto som det automatisk overføres til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Automatisk overføring til andre konti, det er en god ide. Og BUDSJETT. Som du følger opp! Det er min teknikk.

Samle på alle kvitteringer. Skriv ned dersom man bruker penger uten å få kvittering. Å lage et budsjett, og følge opp og notere seg avvik, det kan gi god kontroll, forutsatt at du klarer å gjennomføre det!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok den siste i verden som skulle gi slike råd, men det som i hvertfall har fått orden på min økonomi er å ALLTID betale regningene først når jeg får lønn. Så får jeg klare meg på det som er igjen. Vi tjener ganske bra, men har en god del utgifter også. Jeg er slik at har jeg penger på konto, så MÅ jeg bare bruke de. Takk og pris at mannen min er en annen type.

Det jeg også har gjort er å sette opp et budsjett. Da må man huske på å ta med alt man kan tenke seg. F.eks må du huske at du er hos frisøren så og så mange ganger i året. Det beløpet du kommer til der må du da dele ut over hver måned, slik at du ikke blir lurt til å tro at du har noe til overs en måned når du egentlig kommer til å trenge de ekstra pengene til tannlegebesøket ditt om to måneder. Slik gjør du med alt du kan tenke deg at du bruker penger på i løpet av et år. Det er mange ting som er lett å glemme. Bursdagsselskap og gaver, tannlege, optiker, bokklubber, osv. Det blir litt individuelt. Legg inn rom for litt uforutsette saker, de kommer alltid. Ble litt rotete forklart dette her, håper du skjønner hva jeg mener.

Når du har satt opp budsjettet ditt, og ser hvor mye det blir, kommer kanskje tiden for å kutte. Går du da f.eks til frisør 4 ganger i året kan du kanskje kutte det til 3. Kjøper du aviser hver dag kan du kanskje gjøre det bare i helgene. Slik går du gjennom punkt for punkt. Det er jo snakk om prioritering og du bestemmer jo selv hva og hvordan du vil kutte. Det blir faktisk en god del å spare. Bare å kjøpe en avis hver dag blir jo ca. 300,- i måneden! Det er det som er det vanskelige å lære synes jeg; at alle småsummer teller.

Det aller viktigste (og det vanskeligste) er å holde det budsjettet du har kommet til, men det føles godt å ha kontroll på hvor pengene blir av.

Lykke til :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En konto for regningsbetalinger og faste utgifter, og en for sparing.

Jeg gremmer meg hver måned over at jeg må flytte tilbake masse fra sparekontoen, men jeg sparer ivertfall litt... Av og til. Når vi har råd.

Har sjelden mange kronene igjen på konto når neste lønning kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Håper alle dere som har masse kontoer dere flytter penger frem og tilbake imellom har en bank som ikke krever gebyrer for slikt i alle fall! Det har i alle fall jeg :)

Som student med innbetaling (fra lånekassen) en hang hvert semester pleide jeg putte alt på sparekonto, og så overføre et beløp hver måned som skulle være til forbruk (husleie, mat og fritid) for den måneden. Følte bedre kontroll da enn om jeg hadde hele studielånet på visa.... (og særlig etter at jeg "mista" visakortet... men jeg fant det faktsik igjen innimellom foret og sånn i lommeboka...)

Og nå som jeg skal begynne å jobbe, og reelt ha penger (vært arbeidsledig siden juli jeg, og slikt er kjedelig, så nå blir det drittjobb (vasking) til jeg får en jobb som passer utdanninga mi) så blir det nok flytting av penger til diverse konti igjen ja.

Kontroll over penger, det er kjekt å ha... Selv om de forsvinner vil jeg i det minste vite HVOR de forsvinner, så budsjettet er under utarbeiding (samler kvitteringer for å ha et anslag på hvor mye vi bruker på alt mulig rart) Av en eller annen grunn BEGYNNER jeg ofte på slike budsjetter, men vi følger ikke opp i lengden. Nå skal det bli andre boller. Siden 1. november har vi samlet på alle små lapper. Fra 1. desember har vi budsjett som skal følges opp og alle avvik merkes. Justeringer foretas (tar selvsagt hensyn til at det er jul i desember da) og et budsjett for hele neste år skal utarbeides. (jeg forventer store revideringer på det budsjettet ettersom jeg og min samboer antakelig får "skikkelig" jobb i løpet av året, enn så lenge har vi midlertidige jobber som ikke betaler like mye.....)

Kontroll er bra....

Lykke til, alle sammen :) Det er jo morro når man ser at man klarer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg får også trukket mine faste utgifter dagen etter lønning, det er kjempepraktisk. Men jeg har alltid hatt økonomisk sans og lever ikke over evne. Ellers anbefaler jeg alle å bruke nettbank, da kan du sitte i pysjen og betale dem hvis du vil (ergo ingen unnskyldninger for å la regningene passere forfallsdato). Lag ett smart lite arkiv hjemme for betalte og ubetalte regninger og sorter de etterhvert som de kommer inn, så er det lett å holde oversikten. Ikke la giroer flyte overalt.

Har 4 kontoer i samme bank, en lønningskonto, en sparekonto og 2 formuekontoer som bare brukes i særlige tilfeller, og det systemet fungerer fint for meg hvertfall.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brevkurver/hyller hjemme som brukes til regninger.

"Inn-kurven" står i entreen ved sien av en søppelbøtte. Der sorteres posten. Reklame og annet tull går i søppelkassa, regninger går i inn-kurven.

Når det er penger på konto tar vi med innboksen inn på kontoret og betaler det vi skal. De betalte fakturaene går rett i "betalt-kurven" som står ved siden av PC-en.

Betalt-kurven tømmes gradvis etter 1 mnd eller noe. Kvitteringer har vi jo i nettbanken. Har også begynt å rive de betalte fakturaene nesten i 2 eller sette et kryss på dem, slik at vi ikke blander kurvene. Han mannfolk i huset vet du!

E-faktura er også en god ide! Fakturaer som kommer rett inn i nettbanken er enkle å betale og legger seg med riktig dato og beløp. Genialt! Har et par sånne også. Håper på mindre papir-rot etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å la et bestemt beløp bli stående på kort-konto hver lønn er at du ikke trenger følge så nøye med på hva de pengene går til (samle alle kvitteringer og slikt) hvis du ikke vil. De pengene er til for å brukes, rett og slett, så det er greit at de bare forsvinner.

Og på regningskontoen har du selvfølgelig passet på at det alltid er litt ekstra, til uforutsette utgifter, fordi du overfører like mye hver måned, mer enn du .

Og regninger i nettbank kan jo legges inn med forskjellig forfallsdato, så du kan legge dem inn med en gang du får dem hvis du vil.

Og noen lønninger lar jeg bare stå på lønnskontoen (hvis det er nok på de andre kontoene) og da føler jeg meg helt kakse!

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en felles konto som vi begge overfører samme beløp til så snart vi har fått lønning. Derfra betales husleie, felles regninger og mat/bensin osv.

Regninger som vi får inn har vi liggende i en bunke på PC-pulten og betaler med en gang vi får lønning.

Den felleskontoen fører vi regnskap på (dvs. jeg fører regnskap). Har en ruteblokk som jeg bare skriver inn/ut av konto, hva og disponibel saldo som er igjen. Så kaster jeg kassakvitteringene etterhvert som jeg har ført dem inn i denne blokka, så har vi til enhver tid oversikt over hvor mye penger vi har igjen til det vi trenger.

Etterhvert som regningene er betalt, har vi en perm som vi setter dem inn i, og vi skriver også på regningene at de er betalt over nettbank den og den datoen.

Veldig kjekt.

Gjør ikke det samme med våre egne kontoer, for de er til fornøyelse og slikt, og føler ikke vi trenger å vite til enhver tid hvor mye vi har der.

Eller shar jeg en BSU-konto som det blir trukket et fast beløp av hver måned på lønningsdatoen min, og jeg har også et lån som trekkes på lønningsdato automatisk slik at vi slipper å tenke på det etterhvert.

Vi bruker våre egne kontoer med de gjenstående beløpene til å betale regninger som vi har hver for oss. (Sambo har bl.a. studielån som han betaler derfra, jeg har mer sporadiske regninger fra ting jeg bestiller.)

Fungerer fint for oss. Vi har ingen andre sparekontoer, da vi for tiden ikke har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...