Gå til innhold

Heter det virkelig "vekkreist"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I flere tråder så ser jeg nå at ordet "vekkreist" skrives. Stusser litt på det, for det er et ord jeg synes høres litt rart ut. Jeg skjønner jo hva som menes, men heter det virkelig det? Jeg smiler litt hver gang jeg ser det :) 

Anonymkode: a57d1...020

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Bortreist" er vel vanligere. "Vekk" føler jeg er mer dialekt. Jeg bruker ordet "vekk" og ikke "bort" når jeg snakker, men ikke når jeg skriver.

Anonymkode: b7604...833

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

"Bortreist" er vel vanligere. "Vekk" føler jeg er mer dialekt. Jeg bruker ordet "vekk" og ikke "bort" når jeg snakker, men ikke når jeg skriver.

Anonymkode: b7604...833

Hører folk si at noe er vekke når det er noe som er borte/forsvunnet, men jeg ser det sjeldent skriftlig. Vekkreist derimot høres helt snålt ut for meg, både muntlig og skriftlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hører folk si at noe er vekke når det er noe som er borte/forsvunnet, men jeg ser det sjeldent skriftlig. Vekkreist derimot høres helt snålt ut for meg, både muntlig og skriftlig.

Man bruker da primært begge utrykk (både vekk- og bortreist) om noen som ikke er helt med, alternativt om noe none sier som er helt bort i natta idiotisk. Altså noen hvis hjerne er - borte vekk, som vi ikke upassende også sier. ;) 

Anonymkode: 0c194...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det la jeg merke til i en tråd eller to nylig også, her på KG. "Vekkreist"? Det må da være dialekt lokalt et sted, tenkte jeg. Det heter faktisk bortreist, i alle fall skriftlig. Så jeg måtte sjekke hos NAOB.no og fikk dette svaret på "vekkreist":

vekkreist

0 treff i artikler som inneholder vekkreist.

vekkreist finnes ikke som oppslagsord. Hvis du mener at ordet fortjener å få artikkel i NAOB, kan du melde det inn til redaksjonen ved å klikke på knappen nedenfor.

Endret av Million
La til link
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (6 minutter siden):

Det la jeg merke til i en tråd eller to nylig også, her på KG. "Vekkreist"? Det må da være dialekt lokalt et sted, tenkte jeg. Det heter faktisk bortreist, i alle fall skriftlig. Så jeg måtte sjekke hos NAOB.no og fikk dette svaret på "vekkreist":

vekkreist

0 treff i artikler som inneholder vekkreist.

vekkreist finnes ikke som oppslagsord. Hvis du mener at ordet fortjener å få artikkel i NAOB, kan du melde det inn til redaksjonen ved å klikke på knappen nedenfor.

Har familie på Haugalandet som sier «vekkreist», så stemmer nok at det er dialekt. Sikkert flere steder som sier det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy-love skrev (11 minutter siden):

Har familie på Haugalandet som sier «vekkreist», så stemmer nok at det er dialekt. Sikkert flere steder som sier det også. 

Jeg har sett folk her på KG prestere å skrive "lamme". De mener f.eks. "jeg var i lag med han ett helt år" (sammen med han) men forkorter det uttrykket "i lag med" til "lamme". Jeg synes de som skriver sånt er "lamme" i huet 😂 (de kan snakke som de vil i sitt lokalmiljø, men skriv NORSK skikkelig)

EDIT;

Jeg understreker at det er skriftlig jeg snakker om. Dialekter er fint når man snakker, og personlig elsker jeg trønderdialekten! Den er så sjarmerende og koselig å høre på.

Selv er jeg innfødt Bergenser, men sluttet å snakke den dialekten da jeg var 6 år fordi vi flyttet til Oslo da jeg var 5. 

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I flere tråder så ser jeg nå at ordet "vekkreist" skrives. Stusser litt på det, for det er et ord jeg synes høres litt rart ut. Jeg skjønner jo hva som menes, men heter det virkelig det? Jeg smiler litt hver gang jeg ser det :) 

Dialekt.  Bortreist sier vi her. Men det heter vel reist bort på bokmål

Anonymkode: 41824...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier vekkreist muntlig. Er fra Rogaland. Skriver bortreist. 

Anonymkode: d6aef...c82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at de bruker "vekkreist" i Ålesund og deromkring. Sikkert flere steder på Vestlandet. Alle skjønner hva det betyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekkreist er et ord fra Bergensområdet, og brukes om å være vekkreist i hodet. Ikke vekkreist som i bortreist. 
Type  uttrykk; er du heltsløkket i hodet?

Anonymkode: 4a481...0d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Jeg har sett folk her på KG prestere å skrive "lamme". De mener f.eks. "jeg var i lag med han ett helt år" (sammen med han) men forkorter det uttrykket "i lag med" til "lamme". Jeg synes de som skriver sånt er "lamme" i huet 😂 (de kan snakke som de vil i sitt lokalmiljø, men skriv NORSK skikkelig)

Tror ikke alle tenker over hva som er lokale ord og uttrykk, kontra hva som faktisk er korrekt norsk 🤣 Tar meg i det selv også noen ganger 🤪😬🫣 Jeg velger å legge godviljen til, samtidig håper jeg på at de ikke skriver på samme måten på jobb. Har flere rundt meg som kun skriver på dialekt på både sms og SoMe, og det er til å bli sprø av 🤪😬

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dialekt.  Bortreist sier vi her. Men det heter vel reist bort på bokmål

Anonymkode: 41824...ba1

Nei, vi sier også bortreist i noen sammenhenger og situasjoner (jeg er fra Oslo). "Han var bortreist store deler av fjoråret" for eksempel.

Eller i litt nedlatende sammenheng... "Han er jo helt bortreist i huet".

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri brukt ordet "vekkreist". Er det virkelig et ord? Jeg bruker bortreist jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "egentlig " et ord. Det heter bortreist. Så kan man jo selvfølgelig snakke hvordan man vil, men det er feil skrivemåte.

Anonymkode: 55456...3aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke "egentlig " et ord. Det heter bortreist. Så kan man jo selvfølgelig snakke hvordan man vil, men det er feil skrivemåte.

Anonymkode: 55456...3aa

Det heter ikke det? Ord og uttrykk brukt muntlig, som overføres skriftlig, heter nettopp det det heter. Vekkreist og bortreist er to ulike betydninger, som jeg skrev over. 
Bortreist = reise bort. 
Vekkreist  = arbeiderklassens gatespråk/ord og uttrykk for å ikke følge med/være oppdatert. 
For å bruke ordet vi diskuterer; er du helt vekkreist i hodet?  (Ikke ta det personlig, det er ment som eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det heter ikke det? Ord og uttrykk brukt muntlig, som overføres skriftlig, heter nettopp det det heter. Vekkreist og bortreist er to ulike betydninger, som jeg skrev over. 
Bortreist = reise bort. 
Vekkreist  = arbeiderklassens gatespråk/ord og uttrykk for å ikke følge med/være oppdatert. 
For å bruke ordet vi diskuterer; er du helt vekkreist i hodet?  (Ikke ta det personlig, det er ment som eksempel).

Her jeg bor er vekkreist og bortreist det samme. Bortreist brukes skriftlig. Vi sier, er du helt fjern i hodet eller? Vi sier ikke, er du helt vekkreist i hodet eller? 

Anonymkode: d6aef...c82

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://naob.no/ordbok/bortreist

Ser man det, Henrik Ibsen har også brukt ordet, men med en liten vri på skrivemåten. Takk, da lærte man nogen i dag også.

jeg [har] jo været bortrejst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor så betyr bortreist at man ikke er hjemme, på ferie osv. 

Vekkreist betyr at man er litt… kort? «Er du helt vekkreist eller?»

Det siste er det ikke så mange som bruker, men hører det innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...