AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 Hei! Har i 7-10 dager nå følt meg kvalm av og på. Har bodd i Spania siden Mai hvor det er 35 grader hver dag, itilegg soler jeg meg hver dag, så av det alene får jeg vel i meg nok Vitamin D? Men jeg tar også 60 mg vitamin d hver dag. Kan jeg ha pådratt meg for høye verdier? Har også ekstremt tørre hender, som jeg tror kan ha en forbindelse. Spør siden jeg leser på ulike forumer at kvalme er symptom nummer 1 på sånt. Anonymkode: e483b...e0d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 Kan du ikke bare slutte med det og finne ut selv? Anonymkode: 6bb4b...f19 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 Det er nesten umulig å få for mye d-vitamin, så neppe det. Heller varmen? Drikker du nok vann? Anonymkode: ef4e4...d58
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 Hvorfor tar du tilskudd da? Har legen din bedt deg om å ta tilskudd? Anonymkode: dc8f8...b21 3
Sniff76 Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 Droppe tilskuddet noen uker og se hvordan du føler deg da? 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nesten umulig å få for mye d-vitamin, så neppe det. Heller varmen? Drikker du nok vann? Anonymkode: ef4e4...d58 Er det umulig altså? 60 mg er vel ganske OK + dose, itilegg har du all solen. Sier ikke forgiftning, men starten på litt for mye. Anonymkode: e483b...e0d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Skrevet 7. august 2024 Tilskuddet kan gi deg overdose av vitamin D. Man kan ikke få overdose av vitamin D som «inntas» via solen. tilskudd bør kun tas i vintermånedene. Anonymkode: dab24...80b 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du ikke bare slutte med det og finne ut selv? Anonymkode: 6bb4b...f19 Må gjøre det ja Men høres jo merkelig ut, trodde ikke solen alene kunne booste Vitamin D så mye. Soler meg 1t hver dag. Anonymkode: e483b...e0d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): tilskudd bør kun tas i vintermånedene Takk for svar Men stemmer det da? Noen sier de anbefaler året rundt. Kanskje lavere dose? Anonymkode: e483b...e0d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #10 Skrevet 7. august 2024 Du tar vel 60 mcg og ikke mg d vitamin. 60 mcg er relativt lav dose, men jeg forstår ikke hvorfor du tar det når du er i sola hver dag, med mindre du har påvist mangel. Mest sannsynlig er du kvalm og dårlig pga varmen og mangel på elektrolytter. Få i deg salt, drikk mye vann. Anonymkode: e4e94...fbc 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Skrevet 7. august 2024 Ikke bra med for mye D-vitamin. Det øker opptaket av kalsium, og du får hyperkalsemi - som gir kvalme. Er ganske sikkert dette du opplever nå Anonymkode: ec42f...6fe
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #12 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tilskuddet kan gi deg overdose av vitamin D. Man kan ikke få overdose av vitamin D som «inntas» via solen. tilskudd bør kun tas i vintermånedene. Anonymkode: dab24...80b Feil Mange må ta året rundt. Her må alle I huset ta d-vit gjennom hele året. Selv om vi er ute mye, siden vi driver på gård pluss elsker å hå i skog og fjell. Så tar vi ikke opp Viktig å ta blodprøver å sjekke Anonymkode: 430a1...a44 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #13 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Feil Mange må ta året rundt. Her må alle I huset ta d-vit gjennom hele året. Selv om vi er ute mye, siden vi driver på gård pluss elsker å hå i skog og fjell. Så tar vi ikke opp Viktig å ta blodprøver å sjekke Anonymkode: 430a1...a44 Samme her, må ta året rundt. Jeg bodde i Spania før, og tok da også. Solkrem blokkerer mye absorpsjon av d vitamin, så hvis man er en som ikke har naturlig høyt/tar opp d vitamin godt, så er det ikke så unaturlig at selv folk som bor i solrike land tar tilskudd. Dehydrering pga varmen og manglende elektrolytter, er nok noe TS bør se på som mulighet for symptomer. Anonymkode: e4e94...fbc
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #14 Skrevet 7. august 2024 Hvis du tar 60 mg er det en enorm dose, og du bør komme deg til lege og slutte med dette asap. 60 mcg er noe helt annet, men fortsatt høyst sannsynlig unødvendig å ta det når du får mye sol og i tillegg spiser sjømat. Anonymkode: 96e2a...47c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Har i 7-10 dager nå følt meg kvalm av og på. Har bodd i Spania siden Mai hvor det er 35 grader hver dag, itilegg soler jeg meg hver dag, så av det alene får jeg vel i meg nok Vitamin D? Men jeg tar også 60 mg vitamin d hver dag. Kan jeg ha pådratt meg for høye verdier? Har også ekstremt tørre hender, som jeg tror kan ha en forbindelse. Spør siden jeg leser på ulike forumer at kvalme er symptom nummer 1 på sånt. Anonymkode: e483b...e0d Hva er hensikten med å innta så mye vitamin D? Du må gå til lege dersom du mistenker at du er forgiftet av D vitamin. Der må taes blodprøve både på mengde og på hvordan leverer din har det. Er det verdt å ødelegge leverer din på denne måten? D vitaminer er fettløselige og du blir forgiftet om du inntar for mye. Leverer din klarer ikke å rydde opp dersom du inntar for mye. I verste fall skader du leverer permanent, eller du kan dø. For en del år siden var det flere barn som ble alvorlig syke fordi barna selv fikk styre og drikke rett fra Sanasolflaska. Foreldrene tenkte det var jo så godt og ungene likte det. Da var det det fettløselige D vitaminet som laget skader på leverer til ungene. Voksenkjeft, og det trenger du! Anonymkode: 4ba4c...642
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 Du kan ringe Giftinformasjonen på 2259 1300 Ikke bare leverer din står i fare, men også nyrer og flere andre kroppsfunksjoner. Det enkelte driver på med med både magnesium og andre vitamin og sporstoff tilskudd på dette forumet er totalt galskap og de spiller russisk rulett med både egen og andres helse! Anonymkode: 4ba4c...642
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan ringe Giftinformasjonen på 2259 1300 Ikke bare leverer din står i fare, men også nyrer og flere andre kroppsfunksjoner. Det enkelte driver på med med både magnesium og andre vitamin og sporstoff tilskudd på dette forumet er totalt galskap og de spiller russisk rulett med både egen og andres helse! Anonymkode: 4ba4c...642 Nå må du roe ned. For det første er 60 mcg ikke veldig høy dose, og mange trenger d vitamin selv om de er mye i solen. Selvsagt er det lurt å droppe tilskuddene med symptomene hun har, og ta en blodprøve for å se hvordan verdiene er. Men 35 grader er veldig varmt for mange, og folk glemmer hvordan slike temperaturer over tid bidrar til at kroppen tappes for elektrolytter. Dette fører til dehydrering, og gir samme symptomer. Magnesium er da ikke farlig for folk flest, tvert i mot hjelpsomt. Russisk rulett for å ta magnesium er jo helt latterlig påstand. Anonymkode: e4e94...fbc 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #18 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tar vel 60 mcg og ikke mg d vitamin. 60 mcg er relativt lav dose, men jeg forstår ikke hvorfor du tar det når du er i sola hver dag, med mindre du har påvist mangel. Mest sannsynlig er du kvalm og dårlig pga varmen og mangel på elektrolytter. Få i deg salt, drikk mye vann. Anonymkode: e4e94...fbc Tviler. Drikker 3l vann hver dag. Jeg våkner kvalm. Anonymkode: e483b...e0d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #19 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke bra med for mye D-vitamin. Det øker opptaket av kalsium, og du får hyperkalsemi - som gir kvalme. Er ganske sikkert dette du opplever nå Anonymkode: ec42f...6fe Takk for svar! Det jeg tenkte og. Anonymkode: e483b...e0d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #20 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du kan ringe Giftinformasjonen på 2259 1300 Ikke bare leverer din står i fare, men også nyrer og flere andre kroppsfunksjoner. Det enkelte driver på med med både magnesium og andre vitamin og sporstoff tilskudd på dette forumet er totalt galskap og de spiller russisk rulett med både egen og andres helse! Anonymkode: 4ba4c...642 Hæ? Jeg hadde vel hatt helt andre symptomer om livet sto til fare. Anonymkode: e483b...e0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå