Gå til innhold

Tar jeg for mye vitamin d? Kvalme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva er hensikten med å innta så mye vitamin D? 
Du må gå til lege dersom du mistenker at du er forgiftet av D vitamin. Der må taes blodprøve både på mengde og på hvordan leverer din har det. Er det verdt å ødelegge leverer din på denne måten? 
D vitaminer er fettløselige og du blir forgiftet om du inntar for mye. Leverer din klarer ikke å rydde opp dersom du inntar for mye. I verste fall skader du leverer permanent, eller du kan dø. 

For en del år siden var det flere barn som ble alvorlig syke fordi barna selv fikk styre og drikke rett fra Sanasolflaska. Foreldrene tenkte det var jo så godt og ungene likte det. Da var det det fettløselige D vitaminet som laget skader på leverer til ungene. 

Voksenkjeft, og det trenger du!

Anonymkode: 4ba4c...642

Takk for svar. At jeg har skader leveren permanent tviler jeg på. 60 mcg er vel ingen giga dose? Men skal fjerne det helt nå og se ann til uka. 

Anonymkode: e483b...e0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar! Det jeg tenkte og.

Hvorfor tenker du ikke at du er dehyrert og mangler elektrolytter? Du svetter vel ganske mye i varmen?

Anonymkode: e4e94...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Du mener 60 mcg? Ikke mg altså. 

Jeg tar 125 mcg flere ganger i uken, aldri hatt problemer. Jeg glemmer de så blir alt fra 2-4 ganger i uken tenker jeg. Men tar de året rundt for å ha vanen inne. 60 mcg er ikke en høy dose, selv i solen, du får ikke kvalme av det. 

Anonymkode: a5df1...fd2

AnonymBruker
Skrevet

Noe du har spist? Fått i deg vann fra springen? Mensen? Eggløsning? Kanskje du brygger på noe? Varmen? Legger du deg for sent? Helseangst? Feriedager? Forstoppelse?

Mye som kan gjøre deg kvalm. 

Anonymkode: 1615d...09c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe du har spist? Fått i deg vann fra springen? Mensen? Eggløsning? Kanskje du brygger på noe? Varmen? Legger du deg for sent? Helseangst? Feriedager? Forstoppelse?

Feriemage ikke feriedager. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar. At jeg har skader leveren permanent tviler jeg på. 60 mcg er vel ingen giga dose? Men skal fjerne det helt nå og se ann til uka. 

Kan du ikke oppsøke lege og ta en blodprøve? Så slipper du lure. Ingen her kan vite helt sikkert om det har gått bra eller om du har for høyt nivå. 

Anonymkode: 71416...6f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor oppretter du i det hele tatt en tråd, og ber om råd, når du mener dette ikke er så farlig, likevel?

Leverskade, nyreskader, hjerterytmeforstyrrelse, kommer ikke over natten, men etterhvert som kroppen din blir i ubalanse. Du tar langt over anbefalt dose, du er kvalm og uvel. Javel, du gjør som du vil, ingen kan tvinge deg til noe, men du bør slutte med å rope ulv, ulv, når du like etterpå sier at det er ikke SÅ farlig., da slipper folk å bruke tid på ambivalente folk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvalme er vel det mest uspesifikke symptomet av alle. Kan komme av alt og ingenting. Som regel er det det siste.

Anonymkode: 24c0a...2a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor tenker du ikke at du er dehyrert og mangler elektrolytter? Du svetter vel ganske mye i varmen?

Fordi jeg drikker mye vann, og det gir ikke mening at kvalmen sitter der så lenge, bare pga vann og elektrolytter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vann fra springen drikker jeg, og det har jeg mistenkt. Ingen av de andre er nok en årsak, og ikke noe som gir langvarig kvalme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor oppretter du i det hele tatt en tråd, og ber om råd, når du mener dette ikke er så farlig, likevel?

Leverskade, nyreskader, hjerterytmeforstyrrelse, kommer ikke over natten, men etterhvert som kroppen din blir i ubalanse. Du tar langt over anbefalt dose, du er kvalm og uvel. Javel, du gjør som du vil, ingen kan tvinge deg til noe, men du bør slutte med å rope ulv, ulv, når du like etterpå sier at det er ikke SÅ farlig., da slipper folk å bruke tid på ambivalente folk. 

Langt over anbefalt dose? Hun over tar jo 125 mcg, mer enn meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg drikker mye vann, og det gir ikke mening at kvalmen sitter der så lenge, bare pga vann og elektrolytter. 

Men vann alene er ikke nok. Du mister mye salt, som er viktig for kalium. Jeg har vært gørrdårlig over tid pga dette selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vann fra springen drikker jeg, og det har jeg mistenkt. Ingen av de andre er nok en årsak, og ikke noe som gir langvarig kvalme.

Mye klor i vannet der. Har du drukket det siden mai, så kan du nok bli dårlig etterhvert, ja. Det anbefales å kjøpe drikkevann i Spania.

AnonymBruker
Skrevet

10mcg er det daglige ANBEFALTE  doseringen for voksene. 
20mcg for de som har litt mangel og trenger å øke nivåene litt, eldre (over 75 år), eller i vinter månedene! 
80mcg eller høgere bør være anbefalt fra lege etter blodprøver og viser store mangler!!

For mye D vitaminer OVER LANG TID kan føre til skadelige opphopninger i kroppen!!! 

Kort og greit forklart, jobber med dette til daglig! Att mange ikke følger anbefalte doseringer og driver med overdosering er mer skadelig enn nyttig…! 

Anonymkode: af578...8d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

10mcg er det daglige ANBEFALTE  doseringen for voksene. 
20mcg for de som har litt mangel og trenger å øke nivåene litt, eldre (over 75 år), eller i vinter månedene! 
80mcg eller høgere bør være anbefalt fra lege etter blodprøver og viser store mangler!!

For mye D vitaminer OVER LANG TID kan føre til skadelige opphopninger i kroppen!!! 

Kort og greit forklart, jobber med dette til daglig! Att mange ikke følger anbefalte doseringer og driver med overdosering er mer skadelig enn nyttig…! 

Anonymkode: af578...8d8

10 mcg er kun for vedlikehold for de som allerede har gode nivåer
80 mcg for noen som har STOR mangel, er ikke tilstrekkelig. I should know. 

Høyere doser daglig er sett på som trygt. Denne informasjonen støttes også av helsedirektoratet

"Forskeren anbefaler inntak på 25 mcg (1000 IU) til spedbarn, 75 mcg (3000 IU) for barn i alderen 4-8 år og så mye som 100 mcg (4000 IU) for alle over 8 år"

https://behandler.no/helhetlig-helse/d-vitamin-hvor-mye-skal-man-ta/

Nå er det selvsagt en liten prosentdel som har tilstander/naturlig høyt nivå som ikke skal ta mer enn 10 mcg. Men for de fleste er doser som TS ikke farlig. At ingen her klarer å se sammenhengen med langvarig varme og mulig dehydrering pga tap av elektrolytter som alternativ til symptomene, er jo bare helt utrolig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

10 mcg er kun for vedlikehold for de som allerede har gode nivåer
80 mcg for noen som har STOR mangel, er ikke tilstrekkelig. I should know. 

Høyere doser daglig er sett på som trygt. Denne informasjonen støttes også av helsedirektoratet

"Forskeren anbefaler inntak på 25 mcg (1000 IU) til spedbarn, 75 mcg (3000 IU) for barn i alderen 4-8 år og så mye som 100 mcg (4000 IU) for alle over 8 år"

https://behandler.no/helhetlig-helse/d-vitamin-hvor-mye-skal-man-ta/

Nå er det selvsagt en liten prosentdel som har tilstander/naturlig høyt nivå som ikke skal ta mer enn 10 mcg. Men for de fleste er doser som TS ikke farlig. At ingen her klarer å se sammenhengen med langvarig varme og mulig dehydrering pga tap av elektrolytter som alternativ til symptomene, er jo bare helt utrolig. 

Men du må huske på at jeg er ute i stekende sol i 3-4 timer, og soler meg direkte i solen 1t. Det alene gir vel en ekstrem d vitamin boost?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du må huske på at jeg er ute i stekende sol i 3-4 timer, og soler meg direkte i solen 1t. Det alene gir vel en ekstrem d vitamin boost?

Kommer helt an på hvordan du tar opp d vitamin. Jeg tar IKKE opp d vitamin fra solen, selv når jeg er ute uten solkrem. Jeg vet at flere deler den erfaringen. Og jeg kan jo bare anta at du bruker solkrem i Spania? Solkrem svekker absorpsjon betraktelig. 

Men man er forskjellige, og beste måten å finne ut hva det er på er å eliminere både d vitamin og dehydrering som årsak. Som sagt kan man være dehydrert selv om man drikker mye. Man mister så mye elektrolytter når man svetter mye, jeg drikker 1/2 ts i vann daglig i varmen. Noen ganger mer (ettersom behov). Mangler du salt, så blir det et problem med kalium. 

Så det jeg ville gjort er å bestille time hos lege for å sjekke d vitamin (også ikke ta mer tilskudd), og samtidig ville jeg passet på å få i meg elektrolytter. Du kan jo snakke med legen om det samtidig. Med symptomene dine så kvalifiserer det til akutt-time, egentlig. Er du dehydrert, så er det veldig viktig å få det behandlet. 

Hvis du drikker alkohol, dropp det nå. 

Skrevet

Det er jo naturlig å slutte med noe en tar over tid når en har vært kvalm en stund. Jeg har akkurat hatt en bølge, og sjekker nå ut om det er noe jeg har spist som medfører det. Det er utrolig ekkelt å være kvalm i bølger på den måten.

AnonymBruker
Skrevet

Ring legen din før du gjør noe. Hvis du har fått beskjed om å ta 60 mcg så er det en grunn til det. Da er det ikke lurt å kutte det ut sånn helt uten videre. 

Anonymkode: 7fe51...b15

Skrevet

Jeg er helt forvirret av ie, ug, mcg, mg og alle de andre enhetene. Jeg går i surr når jeg skal regne om.

Så jeg vet ikke hva 60 mcg er, og med mitt surrehue for matte klarer jeg ikke å finne ut det.

Men jeg tar 800 ie, som tilsvarer 20 ug daglig. Det står på boksen. Ug er skrevet med en uvanlig u. Jeg tror det er maks styrke som selges uten resept i Norge. Jeg kjøpte mye høyere verdier på nettet, men nå har frakten blitt så dyr. Og det blir vel stanset i tollen. Jeg fikk forhøyet d-vitamin nivå, men hadde det vært farlig ville vel legen lagt meg inn. Han sa bare det var for høyt.

Legen sier likevel at jeg skal ta d-vitamin hver dag, så nå tar jeg det som er tillatt i Norge. Jeg skal få målt nivået i blodet om et par måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...