Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Er det ikke på tide å slippe denne familien fri?

Hva er argumentene for monarkiet i 2024?

Vær så snill. Forklar det for meg, monarkister. Hvorfor skal noen fødes til plikter, manglende religionsfrihet, begrensede muligheter til å velge selv? Plikt til å føde barn?

I 2024? Virkelig?

Endret av Atete
  • Liker 17
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gode gud eller i mangel på andre ord... Denne mannen er en FARLIG volds og voldtektsmann. Send han bak lås og slå,la han råtne! Fy f...at ikke Mette Marit skjemmes. Flaut. Ber nesten en bønn for kongeparet. De fortjener ikke dette på sine gamle dager. 

Endret av M.H85
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atete skrev (5 minutter siden):

Er det ikke på tide å slippe denne familien fri?

Hva er argumentene for monarkiet i 2024?

Vær så snill. Forklar det for meg, monarkister. Hvorfor skal noen fødes til plikter, manglende religionsfrihet, begrensede muligheter til å velge selv? Plikt til å føde barn?

I 2024? Virkelig?

Ja, amen til det. 
For meg kunne vi faktisk godt hatt et monarki HVIS de kongelige er egnet, engasjerte, ivrige og med sjarm og karisma. Når de nå er dypt uegnet til å skulle overta en gang, så er jo galskapen total. Hva er det vi holder på med, hvorfor i himmelens navn skal vi dusje en familie i penger mot at de ikke skal få leve egne, autonome liv? Helt sjukt. 

• Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Det er ingen straffesaker hvor det kreves mer bevis enn i overgrep og voldtektssaker. Bilder og film holder ikke engang..

Det er faktisk de eneste sakene hvor det ikke kreves bevis, men hvor Høyesterett har uttalt at skyldspørsmålet som utgangspunkt kan avgjøres basert på en troverdighetsvurdering av partene. Utdrag fra LG-2022-105860:

"Ikke minst i saker som gjelder seksuelle overgrep eller vold eller annen mishandling i nære relasjoner, vil bevissituasjonen ofte være at tiltalte og fornærmede har motstridende og helt uforenlige forklaringer om hva som har skjedd, samtidig som det foreligger få eller ingen øvrige bevis av direkte betydning i saken. I slike tilfeller har domstolen «som utgangspunkt [...] anledning til å domfelle ut fra en troverdighetsvurdering», jf. Høyesteretts avgjørelse gjengitt i Rt-2011-641 avsnitt 28"

Dette er mer enn skremmende nok, terskelen bør definitivt ikke bli enda lavere. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser at MBH motsetter seg varetektsfengsling. Har her sakset inn kravene:

Dette er kravene for varetektsfengsling

For å varetektsfengsle noen, må det være skjellig grunn til å mistenke personen for en straffbar handling som kan gi fengsel i mer enn seks måneder.

I tillegg må minst én av disse grunnene være til stede:

• fare for at personen rømmer og ikke møter til rettssaken
  • fare for at personen ødelegger bevis, for eksempel ved å kontakte og påvirke vitner, truer vitner eller tilpasser forklaringen sin til andres forklaringer
  • sterk fare for gjentagelse av straffbare handlinger
  • personen ber selv om å bli varetektsfengslet

https://www.vg.no/rampelys/i/wgVRRG/politiet-vil-varetektsfengsle-marius-borg-hoeiby

Jeg tenker at her bør MBH ligge syltynt an.

"Sterk fare for gjentagelse av straffbare handlinger, ødelegge bevis og kontakte/påvirke vitner"; altså MBH ble arrestert mens han kjørte bil med ugyldig førerkort og kjøreforbud, med en person ved siden av seg som han har besøksforbud mot. MBH står jo nærmest på toppen av Holmenkollbakken og skriker ut at han gir fullstendig faen i absolutt alt politiet pålegger ham.

Politiet varslet i det minste ikke MBH før denne tredje arrestasjonen på like mange måneder. Forrige gangen politiet varslet MBH per telefon, så var telefonen knust og uten sim-kort ved inndragning 30 minutter senere. Apropos fare for ødeleggelse av bevis som gyldig og god grunn for varetektsfengsling.

En særdeles arrogant MBH viser som vanlig begge langfingere til politiet, men når jeg likevel skriver "bør ligge syltynt an" så henviser jeg til at han er del av kongefamilien, og allerede har mottatt spesialbehandling og spesialskjerming i et drøyt tiår (MBH ble tatt med kokain på festival allerede som 17-åring).  

Edit: for å presisere, MBH innrømmer  "kun" straffskyld for vold og hærverk natt til 4. august, telefontrusler mot samme fornærmede den samme dagen ("jeg har en kanne med bensin her og alle tingene dine står i fyr og flamme kl 16:00!") samt drapstrusler mot en mann. Det vil si, MBH har innrømmet alt som er tydelig bevist, og nekter for alt som ikke er tydelig bevist. Har nok fått god hjelp av advokat og kriminelt nettverk her i fht hva som er lurt å innrømme  og hva han kan komme unna med:

Høiby’s lawyer told CNN that he “only pleads guilty to a case of one incident of bodily harm against his last girlfriend, criminal damage in her apartment and a threat. For the other circumstances, he does not admit criminal guilt.”

https://edition.cnn.com/2024/11/19/europe/norway-hoiby-arrested-intl/index.html

Hva angår voldtekt og vold i nære relasjoner så blir det dessverre bare ord mot ord i de aller fleste tilfeller. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 12
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (7 minutter siden):

For et togkræsj i sakte film vi er vitne til. For et shit show. 

Ja, virkelig. Spør meg selv hver dag om hvorfor jeg bryr meg så hardt, jeg kan velge å ikke delta i diskusjonen, alt virker som en eneste stor såpeopera. Men det er et togkrasj, og jeg klarer ikke snu meg bort. Jeg tenker på alle som har vært offer for denne mannens voldelige oppførsel, både på den ene og den andre måten. Jeg er nysgjerrig på hvordan rettsapparatet kommer til å håndtere dette når rettssaken starter. Jeg håper, om noe, at denne saken belyser seksuell vold og vold i nære relasjoner godt, slik at andre som er i lignende situasjoner, tør å fortelle noen, og ikke minst, blir trodd. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålstegnene skrev (11 timer siden):

Synes mediedekningen av saken er uansvarlig. Også folkeparolen.

Vi skal ikke glemme at t
iltalte også er et sårbart menneske i denne situasjonen, og at han skal ha mulighet til å komme seg igjennom dette med respekt og verdighet. I Norge har vi et godt rettssystem som retter seg innunder et sunt prinsipp om at man skal få mulighet til å gjøre opp for seg og å få nye sjanser.

Den enorme mediedekningen og alt hets i fra alle kanter rettet i mot tiltalte er uansvarlig. Dette er noe jeg synes alle skal ta litt til seg... Vi mennesker må klare å se i fra ulike kanter inn i en sak, ha empati, og klare å ta vare på hverandre. 

Hvordan hjelpe dette menneske på rett kjøl?  Et menneske med åpenbare underliggende utfordringer? Ved å la ham føle han har alles blikk rettet i mot seg og ved å la ham føle han har alle mennesker i mot seg...?

Nå må vi være medmennesker, og begrense belastningen rettet i mot dette enkeltmennesket.

Hvis han vil ha medfølelse, empati osv til seg som person, er vel kanskje første bud å innrømme alt du har gjort. Da hadde en sett en ung mann som angrer, som vil ta tak i problemene han har. Han hadde ihvertfall fått mer respekt på den måten.

• Liker 28
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne advokaten har hele tiden forsøkt å gjøre saken mindre alvorlig enn den er, jeg tror det er helt feil strategi. Å be MBH reise på fest og moro, snakke ned ofrene. Skjønner han må gjøre det marius vil, men det virker ikke smart.

– Høiby vil møte. Han motsetter seg fengsling. Vi vil vise retten at saken ser annerledes ut og er langt mer nyansert enn det man får inntrykk av gjennom pressedekningen, sier hans forsvarer Øyvind Bratlien til VG, og fortsetter:

Kilde: https://www.vg.no/rampelys/i/wgVRRG/politiet-vil-varetektsfengsle-marius-borg-hoeiby

• Liker 7
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er igjen ryddet for spekulasjoner og brukerdebatt samt avsporinger. Det er mye avsporinger om andre enn MBH sine følelser, roller og livsferdsel som ikke har noe med saken å gjøre. Det vil bli slått hardere ned på dette da vi ser det gjentar seg igjen og igjen uten bedring ved rydding.

Forumansvarlig

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hvalstad45 skrev (1 minutt siden):

Denne advokaten har hele tiden forsøkt å gjøre saken mindre alvorlig enn den er, jeg tror det er helt feil strategi. Å be MBH reise på fest og moro, snakke ned ofrene. Skjønner han må gjøre det marius vil, men det virker ikke smart.

– Høiby vil møte. Han motsetter seg fengsling. Vi vil vise retten at saken ser annerledes ut og er langt mer nyansert enn det man får inntrykk av gjennom pressedekningen, sier hans forsvarer Øyvind Bratlien til VG, og fortsetter:

Kilde: https://www.vg.no/rampelys/i/wgVRRG/politiet-vil-varetektsfengsle-marius-borg-hoeiby

Jeg tror advokaten bare gjør vondt værre. Han virker mer opptatt av hva MBH kan komme "unna", enn å hjelpe han til å være sannferdig og faktisk stå for det han har gjort. 

Men det var jo en slik gansteradvokat han ville ha.

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Enig. Nå burde han varetektsfengsles. Med den massive interessen for,  og dekningen av denne saken, så er det ikke trygt lenger. Han en løs kanon, og kan nok gjøre både andre noe, men også seg selv tenker jeg. Andre kan også finne på å "ta han". Det er nok av folk som er forbanna på han nå tror jeg. 

Nå er ikke noe av det du her ramser opp kriterier for varetektsfengsling. Så om det er dette som skal legges til grunn er han nok en fri mann etter fengslingsmøtet.

Om alle som er "løse kanoner" som "folk er forbanna på" skulle varetektsfengsles hadde det ikke vært mulig å oppdrive nok fengselsplasser.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (12 minutter siden):

Lurer på hvilke nyanser han snakker om.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aricia har lagt ut en interessant lenke om medavhengighet. Her står det bl.a. følgende: 

«Olsvik sier at ingen legger seg frivillig inn til behandling for sin avhengighet. Det skjer først når konsekvensene er store nok.

- La den avhengige ta konsekvensene. Hvis den pårørende kjøper maten og betaler husleia til noen som velger å bruke pengene på rus, forlenger de misbruken. Den som skjuler misbruken og ikke konfronterer, er muliggjørere. Å lyve de som er avhengige, ut av situasjoner og lar de komme hjem og sove ut rusen, forlenger også misbruken. Dette er mitt heteste tips: Alle har rett til sine egne konsekvenser, sier Olsvik.

- En må tørre å være upopulær. Det er viktig å formidle at du tar avstand fra det de gjør, ikke fra det de er. «Jeg elsker deg, men det du gjør nå vil jeg ikke være med på.» Vi kaller det tøff kjærlighet.»

https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/medavhengighet-overdrevet-omsorg-kan-bli-skadelig

Endret av LivEinar
  • Liker 12
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...