Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kronprinsparet har antagelig kjempet en kamp i mange år for å hjelpe M. Er man forelder så har ikke det en aldersgrense, til tross for den offisielle grensen på når et barn er voksent (18 år). De har samtidig måtte passe på at forholdene ser fine ut utad, og hjelpe meg, det har måttet være litt av en øvelse. Søsken skal også ivaretas oppe i det hele, det har sikkert vært mye greier. 
Det er mye jeg stusser over, men tenker at nå kom alt frem, takk og lov….nå er det en mulighet for M å få hjelp. Han må ta en eventuell straff, og ta konsekvensene. 

• Liker 10
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det regner på presten så drypper det på klokkeren.

Selvsagt har MBH vokst opp i velstand. Dersom man for ramme alvor tror han ikke har nytt goder av apanasjen er jeg redd man tar feil. Driften av Skaugum finansieres av apanasjen. 

Dessuten er det svært vanskelig å skulle være medlem av kongefamilien (eller "de øvrige") uten at man også finner andre gevinster.

Husk at kongehuset i bunn og grunn er en anakronisme: Posisjoner, roller og økonomi overlapper i langt større grad enn i andre sektorer, noe som jo viser seg å være et kjempeproblem.

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
Junijulia skrev (5 timer siden):

Det er absolutt ikke innafor.
Hvordan Marius velger å leve livet sitt er opp til han. Han er en voksen mann.
Men når det er på det nivået hvor han utøver vold mot andre, noe som mor/stefar har vært klar over, stiller det seg helt annerledes.
Jeg synes at det hadde vært naturlig at MM hadde sagt til nye kjærester at «min sønn har dessverre hatt utagerende oppførsel mot tidligere kjæreste» . Da hadde de vært klar over det og hadde et valg om dette var noe de ønsket å involvere seg i. 

Nå kjenner vel disse damene til hverandre . Miljøet rundt dem er ikke så stort. Rykter går og det er ikke MM,s ansvar å advare eventuelle kjærester. De burde de klare selv. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
siesta skrev (26 minutter siden):

Nå kjenner vel disse damene til hverandre . Miljøet rundt dem er ikke så stort. Rykter går og det er ikke MM,s ansvar å advare eventuelle kjærester. De burde de klare selv. 

Mener du seriøst at kjærestene burde advare seg selv? Kan du i så fall forklare hvordan det lar seg gjøre? Mye jeg skulle vært advart om i forkant som jeg dessverre ikke klarte å fange opp tidlig nok til å veive med røde flagg foran mine egne øyne. 

Tenker også at MM burde slippe å ha ansvaret for å advare enhver ny kjæreste MBH trekker med hjem. Ved å ta tak i sønnens problemer tidligere fremfor å skyve alvorlige ting under teppet kunne man håpet at ingen trengte å måtte bære ansvar for å varsle/advare om risikoen for vold i nære relasjoner for fremtidens kjærester. Men sånn gikk det jo ikke fordi "noen" fikk et varsel som ikke ble tatt på alvor. Skammelig at en kronprinsesse som går i bresjen for å støtte anti-voldelige foreninger ikke selv tar slike varsler på alvor. Synes det fremstår meget hyklersk at kongefamilien har gjort alt de kan for å beskytte Marius fremfor å bidra til å beskytte ofrene fra vold og andre krenkelser. 

Endret av Nemigirl
  • Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
Nemigirl skrev (1 minutt siden):

Mener du seriøst at kjærestene burde advare seg selv? Kan du i så fall forklare hvordan det lar seg gjøre? Mye jeg skulle vært advart om i forkant som jeg dessverre ikke klarte å fange opp tidlig nok til å veive med røde flagg foran mine egne øyne. 

Tenker også at MM burde slippe å ha ansvaret for å advare enhver ny kjæreste MBH trekker med hjem. Ved å ta tak i sønnens problemer tidligere fremfor å skyve alvorlige ting under teppet kunne man håpet at ingen trengte å måtte bære ansvar for å varsle/advare om risikoen for vold i nære relasjoner for fremtidens kjærester. Men sånn gikk det jo ikke fordi "noen" fikk et varsel som ikke ble tatt på alvor. Skammelig at en kronprinsesse som går i bresjen for å støtte anti-voldelige foreninger ikke selv tar slike varsler på alvor. Synes det fremstår meget hyklersk at kongefanilien har gjort alt de kan for å beskytte Marius fremfor å bidra til å beskytte ofrene fra vold og andre krenkelser. 

Ja.

Og med det mener jeg ikke at det han er gjort er greit. Bare for å presisere 

• Liker 2
Skrevet
siesta skrev (1 minutt siden):

Ja.

Og med det mener jeg ikke at det han er gjort er greit. Bare for å presisere 

Ok, du mener ikke at det han har gjort er greit, men du legger likevel ansvaret over på ofrene når det gjelder å unngå å havne i risikoutsatte situasjoner? Er du en av disse som mener kvinnen er medskyldig i voldtektssaker fordi det ikke ville skjedd om hun ikke hadde blitt med mannen ut i skogen eller hjem? Eller kanskje hun burde kledd seg litt mer anstendig (hva er anstendig nok?)? Eller bare droppet sminken den kvelden, drukket mindre eller i det minste gjort det som måtte til for å unngå at en voldektsmann påfører henne skade?

For det er selvsagt ikke greit at en voldtektsmann påfører skade. Og det er heller ikke greit at MBH banker kjærestene sine. Men offeret må likevel være sitt ansvar bevisst og ta sin del av skylda for hva de utsettes for? Jeg spør igjen: Er du seriøs???

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Nemigirl skrev (1 minutt siden):

Ok, du mener ikke at det han har gjort er greit, men du legger likevel ansvaret over på ofrene når det gjelder å unngå å havne i risikoutsatte situasjoner? Er du en av disse som mener kvinnen er medskyldig i voldtektssaker fordi det ikke ville skjedd om hun ikke hadde blitt med mannen ut i skogen eller hjem? Eller kanskje hun burde kledd seg litt mer anstendig (hva er anstendig nok?)? Eller bare droppet sminken den kvelden, drukket mindre eller i det minste gjort det som måtte til for å unngå at en voldektsmann påfører henne skade?

For det er selvsagt ikke greit at en voldtektsmann påfører skade. Og det er heller ikke greit at MBH banker kjærestene sine. Men offeret må likevel være sitt ansvar bevisst og ta sin del av skylda for hva de utsettes for? Jeg spør igjen: Er du seriøs???

Nå må du ikke legge ord i munnen min .

Ikke rart denne tråden blir som den blir. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
siesta skrev (13 minutter siden):

Nå må du ikke legge ord i munnen min .

Ikke rart denne tråden blir som den blir. 

Jeg ville ikke innledet et forhold til en type om jeg visste eller såvidt hadde hørt at han var voldelig. Så enkelt 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vil bare skyte inn at de som er offer for vold i nære relasjoner ofte er så skadet etter et slikt forhold at de tror det er deres skyld. Derfor advarer de ikke andre, av flere grunner. 

1. De tenker at de selv er grunnen til at expartneren var voldelig, og at hen dermed ikke vil være voldelig mot andre.

2. De er redde for konsekvensene fra expartner om de blander seg. 

3. De orker rett og slett ikke, fordi de har nok med å bearbeide traumer etter forholdet. 

Å henvende seg til voldsutøvers familie er kanskje det "tryggeste" man kan gjøre ift å varsle, for det er mindre risikabelt enn å snakke med politiet, venner etc, for hvis voldsutøver skulle få vite det så vil han i det minste føle at det ikke er noe han mistet kontroll over, det er jo "bare" familien som han vet er glad i ham. 

Jeg tror J valgte å gå ut med at hun har varslet fordi hun har fått nok av å se hvordan de rundt Marius opprører seg som om de ikke har visst, samtidig som de ikke tar avstand fra voldsbruken hans offentlig. Legg til mulig unndragelse av bevis, løgn om hva de visste osv. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 21
  • Nyttig 9
Skrevet
missLynch skrev (6 timer siden):

Kronprinsparet har antagelig kjempet en kamp i mange år for å hjelpe M. Er man forelder så har ikke det en aldersgrense, til tross for den offisielle grensen på når et barn er voksent (18 år). De har samtidig måtte passe på at forholdene ser fine ut utad, og hjelpe meg, det har måttet være litt av en øvelse. Søsken skal også ivaretas oppe i det hele, det har sikkert vært mye greier. 
Det er mye jeg stusser over, men tenker at nå kom alt frem, takk og lov….nå er det en mulighet for M å få hjelp. Han må ta en eventuell straff, og ta konsekvensene. 

Men enda viktigere: Nå kommer alt frem, og han kan (forhåpentligvis) ikke ødelegge flere jenter/damer. Det er en skam at MM og co ikke fulgte opp tidligere og på denne måten kunne bidratt til at det ble satt en stopper for denne "tilbøyeligheten" hans. 

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet
siesta skrev (4 timer siden):

Om hun hadde hatt litt ansvarsfølelse og skammevett, hadde hun sagt og gjort noe. Men der i gården er det visst bare meg og mitt og polering av fasaden. 

• Liker 9
  • Nyttig 11
Skrevet

Da jeg fikk vite at en av mine nærmeste ble mishandlet av en annen av mine nærmeste så gikk jeg til politiet. Det samme gjorde jeg da jeg selv ble utsatt for det av samme person. MM burde også gått til politiet. 

Det var et aktivt valg fra hennes side å ikke gjøre det. Jeg syns JS gjorde helt rett i å gå til kronprinsparet med dette, og det de valgte å gjøre (altså INGENTING) er nok for meg til at MM ikke burde være noen ambassadør for krisesenter og voldsutsatte kvinner. Fasade er viktigere enn å hjelpe voldsutsatte kvinner. Desverre er det nettopp dette mange ofre for vold i nære relasjoner utsettes for. 

"Er du sikker på at det er så ille som du tror?" 

"Overdriver du ikke litt nå?" 

"Han er jo glad i deg?" 

"Han vil nok aldri gjøre noe sånt igjen"

"Han var jo virkelig ikke seg selv, det var rusen som snakket"

"Dere kommer nok styrket ut av dette"

"Gi han en sjanse, han trenger deg mer enn noen annen" 

"Han trenger ikke straff, han trenger hjelp - du vil vel hjelpe han?" 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige faktisk, ift hva man møter fra familie og venner. 

Det å si fra om vold er vanskeligere enn folk tror. JS var veldig tøff som fortalte om det hun hadde vært utsatt for til moren - Norges "førstedame". 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)

Jeg tenker dette har vært og er veldig vanskelig for foreldrene. 

Å gripe inn mot en voksen og myndig sønn er vanskelig. Når det er stoffmisbruk med i bildet, er det ekstra vanskelig. 

Det er ikke min hensikt å kritisere damene som han har vært sammen med og som har anmeldt ham for vold i nære relasjoner, men jeg vil tro foreldrene har observert endel golddiggere sverme rundt sønnen deres gjennom årene. Jeg unnskylder på ingen måte det han har gjort, men legger merke til hvordan JS og NH bruker sine SoMe bevisst for å styre kommunikasjon og dermed også tjene penger på det hele. 

Det er lett å kritisere foreldre til rusmisbrukere for hva de burde gjort annerledes. Kanskje er det også vanskelig å gripe inn i tilfeller som dette med vold og en uheldig omgangskrets. Jeg vil tro de har gjort mye for å forsøke å få ham på rett kjøl gjennom årene. Noe riktig, men også endel feil. 

Det er forskjell på å se og å innse, og det kjennetegner kanskje dette tilfellet. Man vil gjerne tro det beste om sine, man lytter til sine egne - som nok i dette tilfellet ikke har fortalt sannheten til sine foreldre. På den måten blir man som foreldre manipulert. 

Jeg synes ikke synd på MBH. Han er voksen og må ta ansvar for sine egne handlinger, og det gjør han åpenbart ikke. Jeg tror kronprinsparet med fordel etterhvert kunne vært litt mer åpne, uten at de tar stilling til sakene som etterforskes. De kan si at ting har vært og er vanskelig, og de kan fortelle årsaken til London-turen. Østers-taktikken er ikke bra. 
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/juliane-snekkestad-skuffet-over-kronprinsparets-handtering-av-hoiby-saken/o/5-95-2122349

Endret av Friluftsdame
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
siesta skrev (5 timer siden):

Friluftsdame skrev (49 minutter siden):

Jeg tenker dette har vært og er veldig vanskelig for foreldrene. 

Å gripe inn mot en voksen og myndig sønn er vanskelig. Når det er stoffmisbruk med i bildet, er det ekstra vanskelig. 

Det er ikke min hensikt å kritisere damene som han har vært sammen med og som har anmeldt ham for vold i nære relasjoner, men jeg vil tro foreldrene har observert endel golddiggere sverme rundt sønnen deres gjennom årene. Jeg unnskylder på ingen måte det han har gjort, men legger merke til hvordan JS og NH bruker sine SoMe bevisst for å styre kommunikasjon og dermed også tjene penger på det hele. 

Det er lett å kritisere foreldre til rusmisbrukere for hva de burde gjort annerledes. Kanskje er det også vanskelig å gripe inn i tilfeller som dette med vold og en uheldig omgangskrets. Jeg vil tro de har gjort mye for å forsøke å få ham på rett kjøl gjennom årene. Noe riktig, men også endel feil. 

Det er forskjell på å se og å innse, og det kjennetegner kanskje dette tilfellet. Man vil gjerne tro det beste om sine, man lytter til sine egne - som nok i dette tilfellet ikke har fortalt sannheten til sine foreldre. På den måten blir man som foreldre manipulert. 

Jeg synes ikke synd på MBH. Han er voksen og må ta ansvar for sine egne handlinger, og det gjør han åpenbart ikke. Jeg tror kronprinsparet med fordel etterhvert kunne vært litt mer åpne, uten at de tar stilling til sakene som etterforskes. De kan si at ting har vært og er vanskelig, og de kan fortelle årsaken til London-turen. Østers-taktikken er ikke bra. 

Å si hvorfor de drar til england kommer til å føre til en jakt på marius i utlandet.  Hvis det  er for å dra på rehabilitering.  Er det  svært viktig at han får ro rundt det for å lykkes. Uavhengig av hva han står i, i tillegg til det. 

Og tenker  at her går det fint å ha to tanker i hodet,  å syntes det  marius har gjort mot disse damene er noe dritt. Men også ha forståelse for at han har særiøse store problemer  og trenger ro rundt  en behandling,  for å kunne lykkes med det.  

Så kan godt være som noen andre her skrev ( kommer ikke på hvem  nå) at når HM brått avlyser og drar avgårde, er det planlagt, slik at media ikke får tid til å grave i hvor Marius  skal å behandling. 

En ting er vitebegjæret til skuelystne nordmenn og verden for den saks skyld. For dem er nok fokuset størst å få han dit han kan få hjelp, så dette kan ha en ende et sted. Og da vil jeg tro at for dem betyr ro iht å få dette til  mer enn å opplyse hver minste detalj om marius sin helse etc, som forøvrig også er beskyttet av personvern.

Som kongelige, står dette personvernet for de rundt mye sterkere og strengere enn for de fleste andre. 

Når de utleverer om seg selv , iht å stå i denne situasjonen.  Blir det samme som å utlevere marius og de andre involverte .

Feks at haakon forteller ofisielt hva han skal i London for om det er på marius sine vegne, så forteller han i prakis om marius sine private anliggene. 

Vi har ingen rett til å vite når og hvor han skal på behandling feks. Ikke hvordan det går heller.  Selv om man gjerne skulle ønske det.  

Så godt  mulig at når dette gikk fort. Kan det ha vært en finte, for å skjule hvor  han skal.  

Hvis han har fått dom iht frogner hendelsen,  og rusbehandling er straffen. Så vil også det kunne gå fort. Så hvorfor dette brått ble en haste tur. Er jo uvisst. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Skrevet

Betaler han for en eventuelt rehab i utlandet av egen lomme da? Eller er det dette apanasjen går til ? 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (53 minutter siden):

Da jeg fikk vite at en av mine nærmeste ble mishandlet av en annen av mine nærmeste så gikk jeg til politiet. Det samme gjorde jeg da jeg selv ble utsatt for det av samme person. MM burde også gått til politiet. 

Det var et aktivt valg fra hennes side å ikke gjøre det. Jeg syns JS gjorde helt rett i å gå til kronprinsparet med dette, og det de valgte å gjøre (altså INGENTING) er nok for meg til at MM ikke burde være noen ambassadør for krisesenter og voldsutsatte kvinner. Fasade er viktigere enn å hjelpe voldsutsatte kvinner. Desverre er det nettopp dette mange ofre for vold i nære relasjoner utsettes for. 

"Er du sikker på at det er så ille som du tror?" 

"Overdriver du ikke litt nå?" 

"Han er jo glad i deg?" 

"Han vil nok aldri gjøre noe sånt igjen"

"Han var jo virkelig ikke seg selv, det var rusen som snakket"

"Dere kommer nok styrket ut av dette"

"Gi han en sjanse, han trenger deg mer enn noen annen" 

"Han trenger ikke straff, han trenger hjelp - du vil vel hjelpe han?" 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige faktisk, ift hva man møter fra familie og venner. 

Det å si fra om vold er vanskeligere enn folk tror. JS var veldig tøff som fortalte om det hun hadde vært utsatt for til moren - Norges "førstedame". 

Fint du tar opp dette for det er nok veldig vanlig. Og jeg tok opp tidligere her at det å få litt vanskelige slike ting brått i fanget, kan ta litt tid å synke inn, hvor  alvorlig det er. 

Nå tenker jeg det også er litt forskjellig på en pågående sak og en sak som har vært. En pågående sak, er lettere å kunne ta tak i.  For da kan du følge med å gripe inn. Slik du gjorde og tusen takk for det ❤️

Dette har de jo tydeligvis ikke visst noe om før nesten ett år etter bruddet. Og det er alltid  to sider av en sak. 

Så i ettertid, blir det svært vanskelig  å vite hva som er hva om begge har en plausibel  historie her. 

At j sa fra tenker jeg var veldig bra, men jeg tenker kanskje  ikke at man skal pålegge en ekstern å anmelde etc i ettertid. Spesielt siden de ikke fikk vite om dette senere. Og da ikke har vært vitne til dette. Så jeg vet ikke hvilke forventninger hun hadde iht å gjøre hva. 

Anmeldelse er noe hun må ta selv, når det er i etterkant

For ordens skyld.  Det å anmelde slikt er svært vanskelig.  Og mørketallet er stort. Så jeg legger ikke noe kritikk på J iht at hun ikke gjorde det selv den gangen.  Og syntes i utgangspunktet at det er trist,  at sånt  skal sitte så langt inne. 

At J ikke fikk den oppfølgingen hun mente å skulle få. Betyr ikke at MM  ikke har tatt en prat, og fått nye verktøy iht å følge med litt mer. Og på hva. Men sånt er isåfall unaturlig å ha løpende kontakt med en ex om . Og kanskje ikke rett person, til å bli en mellom mann. 

Delte link i går der N snakker om i podcast om hvor mye støtte hun har fått av MM. Og at det ble slutt i juli 2023. Hun sier også at bruddet var for å hjelpe marius. Og at hun trodde de skulle bli sammen igjen.  Men som singel følte hun seg bedre. Så da ble det ikke sånn.

Så for det man vet kan den støtten ha vært årsak til bruddet i utgangspunktet.  

Man kan uansett ikke gå inn i forhold til  voksne og si. Nei marius er visst voldelig så nå må dere gjøre det slutt. Også skjer det over natten. 

Man kan ikke presse noen til å anmelde om de ikke ønsker det selv heller. Det er også en form for overtramp. Men man kan følge de på veien. Men den som best kan følge noen på den veien, er ikke en som står i spagaten i midten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Så uvel jeg blir av alle dere som støtter kronprinsparet blindt og uhemmet, samme hva de gjør. 

Nå har gjennomgangsmelodien i hele tråden vært at de SELVSAGT ikke visste at han var voldelig, for da hadde de så klart grepet inn. Vel. Nå vet vi at de HAR visst. Og at de lovet å komme tilbake til JS, noe de IKKE gjorde.

Og likevel våger noen å klandre ofrene, som naturlig nok nølte med å legge seg ut med Norges mektigste, mest privilegerte og opphøyde familie. Dette ville jeg faktisk ikke trodd, selv om jeg skjønner at noen av dere nærmest dyrker de kongelige.

Hva skal egentlig til for at dere tar avstand? At dere «ikke forsvarer det Marius har gjort», det kan dere bare slutte å si, for det er det man i praksis gjør når man ikke støtter ofrene. Ja, for de burde jo advart hverandre, liksom. 

Hvis noen du kjenner veldig godt, som du i tillegg nærmest har vært i familie med i fem år, betror deg at de har blitt mishandlet, da har du en fordømt PLIKT til å støtte vedkommende. Det minste du kan si er at dette var forferdelig å høre, og dette må du anmelde. 

Og ja, det gjelder så klart også når voldsutøver er egen sønn. Spesielt da! Tar man slikt på alvor så kan man kanskje forhindre at sønnen blir drapsmann.

Kronprinsparet har mistet all troverdighet ved å bidra til å dekke over /ikke varsle om flere forbrytelser, gjøre det mulig å ødelegge bevis og legge til rette for at de farligste kriminelle nettverkene har fått fri adgang til Skaugum. Jeg har ikke ord, og man må virkelig lure på hva som skal til for at enkelte her skal få av seg de rosa brillene når det gjelder kongefamilien.

Endret av Morgan Le Fay
Skrivefeil
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 27
Skrevet
siesta skrev (6 timer siden):

Det er nok litt for  enkelt. 

På helt generelt grunnlag:

Vold er ofte skjult, og vet kanskje ikke om den. Og er du forelsket så preller slike  beskjeder av. Spesielt om det kommer fra en ex, da kan det unskyldes med forsmåddhet og ønske om å ødelegge  forholdet. 

To stk med dårlig match kan også ha et svært problematisk forhold. Mens de som ikke fungerte godt sammen , kan fungere bedre med andre.  To som ikke fungerer sammen vil kunne pushe hverandres grenser som kan føre til turbulente forhold. Og ender bla opp i av og på forhold. 

På generelt grunnlag, tenker jeg du også er litt inne på et viktig  budskap. Fordi hvis du får vite at din kjæreste har  vært voldelig og du ikke helt tror på det. Husk på det den gangen det evnt skjer med deg. Og gå da med en gang. Ikke hør på dårlige unnskyldninger.  Det er også en form for hjelp til  den som oppfører  seg sånn. For da har de dumme unskyldningene ingen virkning. Og presser litt frem at det må endres noe. Om de ender opp tomhendt. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (6 minutter siden):

Så uvel jeg blir av alle dere som støtter kronprinsparet blindt og uhemmet, samme hva de gjør. 

Nå har gjennomgangsmelodien i hele tråden vært at de SELVSAGT ikke visste at han var voldelig, for da hadde de så klart grepet inn. Vel. Nå vet vi at de HAR visst. Og at de lovet å komme tilbake til JS, noe de IKKE gjorde.

Og likevel våger noen å klandre ofrene, som naturlig nok nølte med å legge seg ut med Norges mektigste, mest privilegerte og opphøyde familie. Dette ville jeg faktisk ikke trodd, selv om jeg skjønner at noen av dere nærmest dyrker de kongelige.

Hva skal egentlig til for at dere tar avstand? At dere «ikke forsvarer det Marius har gjort», det kan dere bare slutte å si, for det er det man i praksis gjør når man ikke støtter ofrene. Ja, for de burde jo advart hverandre, liksom. 

Hvis noen du kjenner veldig godt, som du i tillegg nærmest har vært i familie med i fem år, betror deg at de har blitt mishandlet, da har du en fordømt PLIKT til å støtte vedkommende. Det minste du kan si er at dette var forferdelig å høre, og dette må du anmelde. 

Og ja, det gjelder så klart også når voldsutøver er egen sønn. Spesielt da! Tar man slikt på alvor så kan man kanskje forhindre at sønnen blir drapsmann.

Kronprinsparet har mistet all troverdighet ved å bidra til å dekke over /ikke varsle om flere forbrytelser, gjøre det mulig å ødelegge bevis og legge til rette for at de farligste kriminelle nettverkene har fått fri adgang til Skaugum. Jeg har ikke ord, og man må virkelig lure på hva som skal til for at enkelte her skal få av seg de rosa brillene når det gjelder kongefamilien.

Ingen her som klandrer noen utom innlegget  ditt. Jeg suntes det er kvalmt å se på at MM som ikke har gjort dette og får skylden for en voksen mann sine handlinger.  Og all pårørende shamingen som pågår her. 

Her er det en skyldig,  og han heter marius borg høiby.  Og bør ta både støyten og skylden selv. 

Pårørende shaming er ikke en cm bedre enn victim blaming 

Mora hans har ikke stått bak han å bedt han om å slå. Hun burde ha stoppet han.... vel burde han ikje strengt tatt stoppet seg selv. 

Dessuten han gar flere foreldre. Så hvorfor skal MM kriminaliserers på sønnens vegne?  

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...