Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Nelliken
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Tuller du? Skal vi slutte å ha empati med en mor som står i sin livs krise?

Hvorfor det? 

Du snakker som om empati er en sterkt begrenset ressurs som må fordeles i nøye utmålte porsjoner til den ene som trenger det aller mest.

Det er jo bare tull.

Normalt utrustede mennesker har da virkelig mer enn nok empati til å rekke til alle som trenger det, enten det er voldsofre eller pårørende.

Noen ganger tror man ikke det man leser, altså.

Les innlegget til NordreSving, det er ganske tydelig at du ikke har gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nelliken
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke enig at Mette-Marit skal ha kritikk i voldssaken til Mbh.

Den som har gjort dette er MBK, han har gjort aktive valg - en rekke ganger, ifølge eksene hans. (Som jeg tror på historiene til.) Han har valgt å bruke vold, fysisk og psykisk. Det er ikke eksene sin feil, det er ikke oppdragelsen han har fått eller ikke fått, -det valg han har gjort som han må stå for. 

Han har valgt å bruke en advokat, som uttaler seg på en sånn måte at folk blir provosert og sinte. For kongehuset og kronprinsfamilien, er det helt krise. Men jeg kan ikke skjønne hvordan de kan forventes å gjøre noe med den situasjonen, Mbh er myndig, han kan ikke fratas makt og myndighet og settes under formynderskap, selv om folk er opprørt over denne saken. Han har gjort en hel rekke dumme valg, og fortsetter å gjøre dumme valg. 

Jeg tenker at hvis det  hvis det kommer noe godt ut av denne saken, så er det at folk flest får mer innblikk i dynamikken rundt vold i nære relasjoner. De kan få mer innblikk i traumebånd, i hvordan folk som bruker vold systematisk, oppfører seg, hvordan dette faktisk er et samfunnsproblem. Jeg tenker at det aller aller viktigste er at det er den som utøver volden som har alt ansvaret, det er ikke verken moren hans, «vanskelige» kjærester, dårlig oppdragelse, eller et hardt liv. Det er alltid et valg, og den som utøver vold, må stilles til ansvar og ta ansvar for det han har gjort. 

Så enkelt.

Råder deg til å lese alt i innlegget til NordreSving - også linken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (10 minutter siden):

Ja, altså, alle skjønner jo at det må være tøft for dem, tror ikke noen påstår noe annet. Og når håndteringen fra kongehuset er på trynet, så rer de senga si sjøl. Hadde nok fått mer medfølelse om de hadde håndtert dette annerledes.

Du skjønner at de har det tøft, og du observerer at de ikke håndterer situasjonen godt, og derfor velger du å begrense medfølelsen din.

Den vurderingen skjønner jeg ingenting av.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (1 minutt siden):

Les innlegget til NordreSving, det er ganske tydelig at du ikke har gjort det. 

Der tar du feil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (Akkurat nå):

Råder deg til å lese alt i innlegget til NordreSving - også linken. 

Det har jeg gjort. Jeg råder deg til å lese innlegget mitt.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Det har jeg gjort. Jeg råder deg til å lese innlegget mitt.

Det har jeg gjort, du. Ikke et sted i innlegget ditt nevner du det overtrampet MM gjorde da hun kontaktet offeret og hva slike ting kan påføre et offer. 

Nettopp derfor trodde jeg ikke at du hadde lest det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (6 minutter siden):

Du skjønner at de har det tøft, og du observerer at de ikke håndterer situasjonen godt, og derfor velger du å begrense medfølelsen din.

Den vurderingen skjønner jeg ingenting av.

Jeg bruker medfølelse min på ofrene. Hva skal konge/kronprinsparet ha så mye medfølelse for egentlig? Ja, jeg ser at de har det tøft og at de håndterer det rævva. Det kunne de godt ha endret på når de innså hvordan håndteringen landet, hvis de hadde villet. Jeg forventer ikke at du skal forstå det heller, så det går helt fint for meg at du ikke skjønner den vurderingen. Selv om det for meg ikke er en vurdering engang.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 3
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker medfølelse min på ofrene. Hva skal de ha så mye medfølelse for egentlig? Ja, jeg ser at de har det tøft og at de håndterer det rævva. Det kunne de godt ha endret på når de innså hvordan håndteringen landet, hvis de hadde villet. Jeg forventer ikke at du skal forstå det heller, så det går helt fint for meg at du ikke skjønner den vurderingen. Selv om det for meg ikke er en vurdering engang.

Det bare undrer meg veldig at medfølelsen er så begrenset at det ikke er nok til flere.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke enig at Mette-Marit skal ha kritikk i voldssaken til Mbh.

Den som har gjort dette er MBK, han har gjort aktive valg - en rekke ganger, ifølge eksene hans. (Som jeg tror på historiene til.) Han har valgt å bruke vold, fysisk og psykisk. Det er ikke eksene sin feil, det er ikke oppdragelsen han har fått eller ikke fått, -det valg han har gjort som han må stå for. 

Han har valgt å bruke en advokat, som uttaler seg på en sånn måte at folk blir provosert og sinte. For kongehuset og kronprinsfamilien, er det helt krise. Men jeg kan ikke skjønne hvordan de kan forventes å gjøre noe med den situasjonen, Mbh er myndig, han kan ikke fratas makt og myndighet og settes under formynderskap, selv om folk er opprørt over denne saken. Han har gjort en hel rekke dumme valg, og fortsetter å gjøre dumme valg. 

Jeg tenker at hvis det  hvis det kommer noe godt ut av denne saken, så er det at folk flest får mer innblikk i dynamikken rundt vold i nære relasjoner. De kan få mer innblikk i traumebånd, i hvordan folk som bruker vold systematisk, oppfører seg, hvordan dette faktisk er et samfunnsproblem. Jeg tenker at det aller aller viktigste er at det er den som utøver volden som har alt ansvaret, det er ikke verken moren hans, «vanskelige» kjærester, dårlig oppdragelse, eller et hardt liv. Det er alltid et valg, og den som utøver vold, må stilles til ansvar og ta ansvar for det han har gjort. 

Så enkelt.

Du burde høre Chit Chat med Helle i dag. Der snakkes det om at han har vært beskyttet.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (2 timer siden):

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. 
Jeg skriver om forsiktighet omkring vold som et ømtålig tema for voldsutsatte i det innlegget.

Jeg tror at voldsutsattes holdningen til vold kan man dra slutninger om. For dem er det svart - hvitt. Det var poenget i innlegget mitt. Jeg tror også at man kan generalisere akkurat det til å gjelde alle voldsutsatte som en homogen gruppe uten å bli beskyldt for å «ikke utvise forsiktighet». Hvorfor du vil vri det til å handle om at voldsofre ellers er ulike og har ulike interesser vet jeg ikke, det er en stråmann.

Det er ikke kontroversielt å påpeke at saken og fokusflytting vil ha effekt på voldsofre og voldsutsatte. 

Du har rett når du sier at vold er en alvorlig om ømfintlig tema for voldsutsatte,  og det er lett at diskusjonen flyttes bort fra deres opplevelser og skadevirkninger av den. Samtidig så har @~ Ada ~ rett i at det ikke blir riktig å generalisere vold som sort/hvitt for alle som har blitt utsatt for vold. Voldsutsatte er like variert som resten av befolkningen og de har sin egen individuelle opplevelse av volden. Ved å si at dette er en homogen gruppe, som tenker likt, blir det problematisk fordi den overser de individuelle opplevelsene som de voldsutsatte har. Slik jeg oppfatter ~Ada~ videre, så påpeker hun at voldsutsatte fint kan være opptatt av presseetikk, lovgivning og andre aspekter av en sak, uten å ta fokuset bort fra selve volden. Derfor er jeg enig med henne om at man bør unngå generaliseringer og istedenfor anerkjenne at deres opplevelser og reaksjoner kan være svært ulike. 

Dette er også grunnen til at jeg også tidligere har påpekt hvor viktig det er å kritisk evaluere mediedekningen ( f.eks. S&H håndtering) som kan ha stor påvirkning på de involverte og samfunnets holdninger til vold.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (4 minutter siden):

Det bare undrer meg veldig at medfølelsen er så begrenset at det ikke er nok til flere.

Den er grei😊

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (28 minutter siden):

Som psykologen sier så må vi slutte å synes synd på kongeparet og kronprinsparet i denne saken. Det er IKKE de som skal ha fokuset og det er IKKE de det er synd på. 
Og kritikken av MM er helt på sin plass. 

Kan du finne det sitatet der psykologen sier at vi må "slutte å synes på" kronprinsessen/kronprinsparet/kongehuset? For nå har jeg lest gjennom tre ganger, og jeg finner ingen uttalelse som ligner litt en gang.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at det oppleves som viktig og riktig å fremheve gang på gang at det ikke er « synd på» kongefamilien og kronprinsparet. 
De har havnet i denne situasjonen like uforskyldt som eksene til MBH har. Det er selvfølgelig greit å mene at de burde håndtert dette annerledes, men dette er ikke deres skyld, dette er ikke deres ansvar, de har ikke vært voldelig mot noen eller truet noen. 
Jeg fatter ikke at det kan være vanskelig å forstå at de står en vanskelig situasjon, som kanskje er en av de store krisene de vi opplever i livet, og jeg tenker at den fordømmelsen som detgis uttrykk for av mange i denne tråden, må være en enorm belastning for alle de som ikke selv har valgt å komme i denne situasjonen. 
Det er også fullt mulig å tenke at en situasjon kunne vært håndtert annerledes, samtidig som man utviser forståelse og empati for at MM, opplever en krise i sitt liv. 
Det går helt fint an å forstå hva de tre eksene har vært igjennom faktisk helt til fulle, samtidig som man forstår at denne saken er vanskelig for alle rundt som uforskyldt har havnet oppi dette. 
Det å skjemme bort ungene sine, er virkelig ikke det samme som å heie på eller bortforklare vold. Selv om MM skal ha beskyttet sønnen sin, synes jeg det er å trekke veldig langt at hun skal ha noe som helst ansvar for valg han har gjort gjentatte ganger. Han er voksen, dette er hans ansvar, det er han som skal stå til rette for det han har gjort. 

Det er faktisk mulig å fordømme vold, og ha empati med alle rundt i denne saken.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nelliken
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Kan du finne det sitatet der psykologen sier at vi må "slutte å synes på" kronprinsessen/kronprinsparet/kongehuset? For nå har jeg lest gjennom tre ganger, og jeg finner ingen uttalelse som ligner litt en gang.

Siden du ikke orker bruke tiden din på det: 

Sitat

Rødseth reagerer blant annet på kommentarer om at det er synd at kongeparet må gå gjennom dette.

ADVARER: Line Kolstad Rødseth ber pressen, kommentatorer og eksperter tenke seg om i dekningen av voldssiktelsen mot Marius Borg Høiby. Foto: Camilla Blok / God morgen Norge / TV 2

– For meg er det helt absurd å lese at det er dette som får fokus i en voldssak. Det burde komme langt ned i rekka, sier Rødseth.

Det var ikke psykologen som sa det - det var generalsekretæren i LMSO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (6 minutter siden):

Siden du ikke orker bruke tiden din på det: 

Det var ikke psykologen som sa det - det var generalsekretæren i LMSO

Orker ikke? jeg leste det tre ganger. Det er du som slurver og refererer feil.

Hun snakker om at hun er frustrert over fokuset i saken.

Hun sier ikke at vi ikke skal ha medfølelse. Det var altså helt feil gjengitt av deg.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (13 timer siden):

Jeg tipper på betinget fengsel, men håper jeg tar feil. 

Det får han nok ikke, men kan få narkotikaprogram med domstollontroll. Det er minimum 2 år. Og med  strenge kriterier. Om brudd på besøksforbud påvirker at han ikke kan få det, da det er før dom er jeg usikker på. Men brudd på sånt under soningsformen, så vil da dommen omgjøres til fengsel. 

https://www.domstol.no/no/domstoler/tingrett/oslo-tingrett/om-oslo-tingrett/rapporter-og-brosjyrer/arsmelding-2022/fokusomrader/narkotikaprogram-med-domstolskontroll/

Slik jeg forstår gis betinget fengsel kun i mindre alvorlige forhold, og under visse krav. 

Iht det, vil jeg tro at volden i leiligheten ikke er så mild, at betinget fengsel  blir resultatet.  I tillegg  er ikke hendelsen eneste hendelse i samme retning. Så da faller nok grunnlaget bort for betinget fengsel. 

Jeg tror iallefall han ikke får 6år som er max for vold i nære relasjoner.  

Får ha kun betinget fengsel, da vil jeg også reagere på det. Han vil jo da ryke inn om han begår nye lovbrudd.  Men det vil også gi dårlige signaler.  

Så blir  litt spennende å se hva de lander på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er sort/hvitt for voldsofre heller. For de er det viktig at temaet blir satt på agendaen og at de som ligger i faresonen for å utøve vold får både hjelp og blir "påpasset" enten i form av å måtte benytte motsatt voldsalarm og at hjelp via DPS eller en rusinstitisjon blir alternativet, ikke "bare" samtaler innimellom med en terapeut. Men, det er vanskelig hvis den som utøver vold ikke har blitt catchet tidligere, slik som i dette tilfellet, da er det ingen instanser som tar tak uansett før det smeller. Som voldsoffer selv var det aller viktigst for meg å bli trodd, og det var definitivt ikke "sort/hvitt" som du skriver. Det kan være mange former for vold og det ligger mange forskj årsaker bak.

Bli trodd, bli hørt og forsøke å forhindre at andre opplevde det samme som meg. 

Har personen som utøver vold makt, er det vanskeligere å nå frem. Men, et sted må man prøve og her er kanskje rusmisbruk årsaken og det er der man burde ha startet. En uke på institusjon holder ikke. Det kreves kontinuerlig oppfølging frem til vedkommende er rusfri. Det er her hele den aller nærmeste familien blir påkoblet, ikke før. Ikke så lenge personen er over 18 år, og vedkommende må da samtykke til det.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (57 minutter siden):

Det er helt sant. 

Men, hvordan vet dere hvordan "kongehuset har håndtert dette" da? Sitter dere på inside info som ikke er lekket i media? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
Krokenguri skrev (16 minutter siden):

Det får han nok ikke, men kan få narkotikaprogram med domstollontroll. Det er minimum 2 år. Og med  strenge kriterier. Om brudd på besøksforbud påvirker at han ikke kan få det, da det er før dom er jeg usikker på. Men brudd på sånt under soningsformen, så vil da dommen omgjøres til fengsel. 

https://www.domstol.no/no/domstoler/tingrett/oslo-tingrett/om-oslo-tingrett/rapporter-og-brosjyrer/arsmelding-2022/fokusomrader/narkotikaprogram-med-domstolskontroll/

Slik jeg forstår gis betinget fengsel kun i mindre alvorlige forhold, og under visse krav. 

Iht det, vil jeg tro at volden i leiligheten ikke er så mild, at betinget fengsel  blir resultatet.  I tillegg  er ikke hendelsen eneste hendelse i samme retning. Så da faller nok grunnlaget bort for betinget fengsel. 

Jeg tror iallefall han ikke får 6år som er max for vold i nære relasjoner.  

Får ha kun betinget fengsel, da vil jeg også reagere på det. Han vil jo da ryke inn om han begår nye lovbrudd.  Men det vil også gi dårlige signaler.  

Så blir  litt spennende å se hva de lander på. 

Det er mye mulig du har rett. Jeg har ikke hørt om narkotikaprogram med domstolskontroll før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...