Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissHannigan skrev (På 15.9.2024 den 18.58):

Tror du noen andre vil ta saken hans da? 

Ja, hvorfor skulle de ikke det? Fordi det ser ut som han er skyldig? Vel, vi har har sett verre saker en Marius sin og alle har da forsvarsadvokat. Alle forsvarsadvokater som ikke er redde for og få litt plass i media og vil opp og frem  må jo ha dette som drømmesak egentlig. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynner å lure på om Marius er et symptom på noe større. I denne artikkelen ser vi at 60% på en resturant frekventert av rikfolk og kjendiser bruker kokain. https://www.dagbladet.no/meninger/kan-tjene-millioner/81953906 Her henger folk som Tone Damli, Spetalen, Andresen, Stordalen, Fabian Stang mm. Norge er et lite land. Vi liker å kalle andre land korupte, men vennetjenester og omgangskrets må anses som en form for det det og. Ungdom som tisser i en busk får bøter dersom politiet ser dem. Samtidig velger politiet å la andre deler av samfunnet få gjøre som de vil helt til det sklir helt ut som med Marius.

• Liker 16
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hytteaksjonen ble kjent ble det hevdet i denne tråden at det var feil av pressen å oppsøke hytta. Som jeg påpekte den gangen, så synes jeg ikke det er så rart, all den tid Marius sine venner er såpass ræva at de til og med selger bilder av han. Og som forventet har de nå tydeligvis uttalt seg. Hvordan ellers skal vg vite hva de gjorde i tiden før politiet ramlet inn døra?

Jeg føler at det er en gjenganger i denne tråden at folk blir mer krenket over pressens håndtering, enn folkene som faktisk er involvert. Marius, vennene hans og to av ofrene har tydeligvis ikke noe imot publisiteten, så da skjønner jeg ikke helt denne indignasjonen over medias rolle. Det er jo aktørene selv, særlig Marius, som driver denne saken fremover.

Sitat tatt med som eksempel...

Orly skrev (På 14.9.2024 den 16.24):

Marius ja, Marius var ikke på den hytten lenger og derav min mening om unødvendig å reise dit. Pressen burde skjønt at ingen av de på hytten ville uttale seg

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Spitzy skrev (32 minutter siden):

Nei, det går til gratis skolegang, fri tannlege til du er 18, brillestøtte , gratis bøker på videregående ,  gratis studier med stipend, , egenandel på helsetjenester, rehabiliteringsopphold, , gratis sykehus, veibygging, sykepenger, strømstøtte, permisjonspenger, pensjon, hjemmesykepleie, osv osv osv. sannsynligvis dekker ikke skattepengene dine det du får heller, og du får litt « apanasje « / blir subsidiert som alle andre. 

Ja, det samme som det dekker for medlemmer av kongefamilien, altså?
Sannelig fint at vi betaler skatt så det dekker alt du nevner - bortsett fra kongehusets medlemmer - de betaler ikke skatt av noe. Inntil begynnelsen av 2000-tallet så var i tillegg slottet fritatt for moms: 

https://www.vg.no/nyheter/i/7l0J23/kongelig-prisforskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (På 15.9.2024 den 21.46):

Hvis han noen gang blir rusfri, håper jeg han skjemmes når han innser hva han har stelt i stand... Fikk jo helt sinnsyke ringvirkninger.

Han er jo ikke konstant rusa. Godt mulig han skjemmes ganske mye, og hvordan komme ut av den følelsen? Jo, ruse seg. Der har du jo du jo den onde sirkelen. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Spitzy skrev (4 minutter siden):

Han er jo ikke konstant rusa. Godt mulig han skjemmes ganske mye, og hvordan komme ut av den følelsen? Jo, ruse seg. Der har du jo du jo den onde sirkelen. 

Folk som ruser seg mye mister evnen til empati og det kan ta opptil halvannet år etter at de har sluttet å ruse seg før de er istand til å føle empati og forstå hvilken belastning og hvilke skader de har påført sine nærmeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Felis skrev (9 minutter siden):

Da hytteaksjonen ble kjent ble det hevdet i denne tråden at det var feil av pressen å oppsøke hytta. Som jeg påpekte den gangen, så synes jeg ikke det er så rart, all den tid Marius sine venner er såpass ræva at de til og med selger bilder av han. Og som forventet har de nå tydeligvis uttalt seg. Hvordan ellers skal vg vite hva de gjorde i tiden før politiet ramlet inn døra?

Jeg føler at det er en gjenganger i denne tråden at folk blir mer krenket over pressens håndtering, enn folkene som faktisk er involvert. Marius, vennene hans og to av ofrene har tydeligvis ikke noe imot publisiteten, så da skjønner jeg ikke helt denne indignasjonen over medias rolle. Det er jo aktørene selv, særlig Marius, som driver denne saken fremover.

Sitat tatt med som eksempel...

Kanskje man verken er krenket, indignert eller på annet vis emosjonelt styrt, men bare finner det interessant? Bare en tanke..

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter skrev (På 18.9.2024 den 10.31):

At de tropper opp med 10 mann, er fordi de allerede visste hvem som var på hytta og hvor mange de var - så dette har vært min teori siden helgen. Politiet spaner ikke på en person som har besøksforbud, eller som har slått dama si. De spaner på organisert kriminelle som vil kunne gi dem mer informasjon. Denne saken har så vidt begynt å rulle. Hjelpes.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-spanet-pa-marius-borg-hoiby-i-flere-dager/17007976/

Var de ikke 4 stykker der? Ja, blir spennende når saken begynner og rulle, foreløpig høres det ut som bomtur. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (1 time siden):

Nei, det går til gratis skolegang, fri tannlege til du er 18, brillestøtte , gratis bøker på videregående ,  gratis studier med stipend, , egenandel på helsetjenester, rehabiliteringsopphold, , gratis sykehus, veibygging, sykepenger, strømstøtte, permisjonspenger, pensjon, hjemmesykepleie, osv osv osv. sannsynligvis dekker ikke skattepengene dine det du får heller, og du får litt « apanasje « / blir subsidiert som alle andre. 

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 17.9.2024 den 12.28):

Ja, ha lå så lavt på den baren i Pisa, og på den hytta med kokain og våpen i fri dressur. Han lå så lavt at han ringte offeret sitt igjen.

Kan vi slutte å prøve å forklare vekk Marius totale mangel på etikk med alt mulig rart. Hans figur siden 'beklagelsen' er alt annet enn ok. Andre hadde ikke fått lov til å holde på sånn.

Kan vi slutte med disse psudo-beklagelsene for Marius' oppførsel? For folk som opplever vold i nære relasjoner er dette helt harmdirrende. 

Var det kokain på hytta? Trodde de bare fant noen brukerdoser cannabis. « våpen i fri dressur», det var ett våpen som tilhørte jakthytta? Jo, alle andre får oppføre seg sånn, og besøke en hytte med et jaktvåpen har vel de fleste gjort. Skjønner ikke hva dette har med vold i nære relasjoner og gjøre heller. 
om dette er kriminell gjeng som politiet spaner på ( altså kriminell narkotikagjeng, ikke en gjeng hvor en i gjengen er anmeldt for vold i nære relasjoner og brutt besøksforbud ) så bør de ha funnet noe interssant på mobilene deres eller noe. Altså , 10 maskerte spanere som stormer en hytte hvor hyttedøren er åpen, og finner 4 menn som drikker rødvin.. høres mer ut som de har bomma og ødelagt sin egen spaning, men for all del mer kan komme fram. Dette blir jo mer og mer sirkus. Så de fant kokain altså? Mengder? 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (På 15.9.2024 den 18.58):

Tror du noen andre vil ta saken hans da? 

Alle har rett på en forsvarer.. selv Bering Breivik fikk forsvarer. Så tror ikke det er problem for han å få det

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (20 minutter siden):

Begynner å lure på om Marius er et symptom på noe større. I denne artikkelen ser vi at 60% på en resturant frekventert av rikfolk og kjendiser bruker kokain. https://www.dagbladet.no/meninger/kan-tjene-millioner/81953906 Her henger folk som Tone Damli, Spetalen, Andresen, Stordalen, Fabian Stang mm. Norge er et lite land. Vi liker å kalle andre land korupte, men vennetjenester og omgangskrets må anses som en form for det det og. Ungdom som tisser i en busk får bøter dersom politiet ser dem. Samtidig velger politiet å la andre deler av samfunnet få gjøre som de vil helt til det sklir helt ut som med Marius.

Jeg skjønner ikke helt resonnementet ditt her. Du ramser opp en del kjente ansikter som ifølge en artikkel har vært på en restaurant og bar på Briskeby. Her forekommer det bruk av kokain, som jeg tørr påstå det gjør på de fleste utsteder, i både store og mindre byer. Det er vel en kjent sak at kokain er like vanlig som alkohol.

Antyder du at de personer du ramser opp har flørtet med kokain fordi de har vært eller går på Michaels? Jeg har vært på denne restauranten noen ganger, men jeg har aldri brukt eller testet kokain av den grunn. Jeg har for den del heller ingen planer om å gjøre det om jeg tilfeldigvis skulle ramle innom denne restauranten igjen. For maten er god, på tross av hva enkelte av gjestene velger å ruse seg på,

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 17.9.2024 den 12.28):

Ja, ha lå så lavt på den baren i Pisa, og på den hytta med kokain og våpen i fri dressur. Han lå så lavt at han ringte offeret sitt igjen.

Kan vi slutte å prøve å forklare vekk Marius totale mangel på etikk med alt mulig rart. Hans figur siden 'beklagelsen' er alt annet enn ok. Andre hadde ikke fått lov til å holde på sånn.

Kan vi slutte med disse psudo-beklagelsene for Marius' oppførsel? For folk som opplever vold i nære relasjoner er dette helt harmdirrende. 

Du kan da ikke bestemme hva vi andre skal tenke og ha som me ing i saker... Han får nok sin straff som skal og bør være lik andre lignende saker

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (46 minutter siden):

Kokain florerer i Oslo. Er snart lettere og få tak i det enn en Øl. Ta deg en tur langs Aker. Rygge på sommeren når de store båtene er der. Der er det kokain nok til mange

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conradi skrev (På 19.9.2024 den 15.14):

Hva er det egentlig folk ønsker at MM og HM skal si? At de er i mot vold og rusmisbruk? Hva vil være godt nok til at denne endeløse kritikken og maset stopper? Når alt vris på konstant og en drøy spekulasjon raskt blir en sannhet, så skjønner ikke jeg hva som er godt nok.

Ja, viktig at mm holder en ny pressekonferanse om at hun fortsatt er i mot rusmisbruk/ tar avstand fra narkotika  ( i tilfelle noen tenker hun har endret sitt syn siden sist ) og at hun nå også har blitt i mot vold. Nei, jeg fatter ikke dette maset etter « tomme ord «. Alt blir jo brukt i mot dem uansett, så like greit og holde kjeft til de har full oversikt. Hva tror folk liksom, at mm og hm er for vold og banker hverandre daglig, slik alle vi andre som ikke stadig presiserer at vi er imot vold gjør? 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jeg ikke deltatt her tidligere, kun hatt tid til å lese, men jeg synes det er interessant å se hvor ulik tilnærming folk her har til denne saken. Dette er åpenbart en sak som vekker en del følelser, engasjerer og som man forhåpentligvis i ettertid kan lære mye av som samfunn. 

Rusmiddelbruk har som vi vet blitt et alvorlig samfunnsproblem. Både blant mennesker som benytter seg av rusmidler som en virkelighetsflukt der helsetjenesten og samfunnet svikter, og som en glorifisert samfunnstrend der dette blir normalisert gjennom sosiale medier. Dette bidrar til en farlig kultur der rus og kriminalitet blir en del av hverdagslivet for mange - spesielt unge folk, og er derfor et problem som gagner oss alle. Som linken over beskriver er nok dette blitt mer normalen i utelivet og omfatter nok ganske mange man vet hvem er.

Hva rus gjør med psyken tror jeg ikke jeg skal gå dypere inn på, dette har blitt godt dokumentert gjennom mange sider i tråden allerede, men at det påvirker ens evne til å handle rasjonelt, forutsigbart eller på en tillitsfull måte er viktig å trekke frem. 

Så hvorfor MBH fremstår slik han gjør nå i ettertid kan vel ikke være spesielt overraskende for mange. Mannen trenger åpenbart profesjonell hjelp, men dette må han ha ønske om å ville selv.

Det er ingen hemmelighet at rusavhengighet gjerne er et resultat knyttet til psykiske problemer, og mange blir defensive og går inn i forsvarsposisjon. Dømmekraften blir svekket og grensene strekkes. Man tiltrekkes gjerne andre med samme livsstil. Et miljø der man følger samfunnets normer og regler viskes ut og vold blir gjerne en konsekvens av dette. Jeg personlig tror ikke MBH er en del av et større kriminelt nettverk i den grad at vi snakker om BAMA eller lignende, men jeg tror helt klart at han har satt seg i en posisjon der han kan bli utnyttet og brukt i den sammenheng.

Familien kan gjøre så godt de kan, men så lenge han er myndig og bestemmer selv er det lite man får gjort. Nå ser det ut som dette blir en straffesak, og da er det bare å vente på hvilken straff det blir enten i form av tvungen helsehjelp (les: tvungen psykisk helsevern) eller fengselsstraff.

Å diskutere vold i nære relasjoner blir i tillegg en vanskelig balanse. På den ene siden er det viktig å vise respekt for ofrene som spesielt ikke har valgt å være offentlige, samtidig som det også kan være respektløs å tie dette ned. Det er viktig å ta hensyn til mennesker som ikke har valgt den offentlige rollen selv. Jeg tenker også at det er viktig å være åpen. Åpenhet kan bidra til at andre til å stå frem slik at voldsutøveren blir stilt til ansvar, og unngå undertrykkingen disse opplever. 

Når det gjelder MM og KH, så er disse som oss andre mennesker, utsatt for personlige tragedier, konflikter og personlige forhold. Dette bør ikke blandes med deres rolle som monarker. De er ikke bare monarker, men også private personer som har krav på privatliv og respekt. Vi vet ingenting om hva de gjør for å bidra i denne situasjonen, eller hvilke grep de har tatt. Vi vet bare at det sitter en mor og en stefar som har mistet sin sønn til rus og kriminalitet, og som må føle seg totalt maktesløse mens hele Norge sitte og ser på. Det er ikke uvanlig pårørende føler skam eller har skyldfølelse. I en tid der alt postes på nettet og blant annet i sosiale medier, blir konsekvensene av dette for alle involverte alvorlige. Fokuset bør handle om å støtte og hjelpe de involverte, ikke minst ofrene.

Jeg håper at selv om saken er kompleks og berører mange på ulike områder, at det kan bidra til å være en tankevekker for mennesker som lever med rus, vold og som til og med har dette i nære relasjoner. At debatten tas som et samfunnsproblem og der ofre får et vern mot slik handling. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spitzy skrev (45 minutter siden):

Her kom @Malmfrid meg i forkjøpet. Jeg tror det vil ta en god stund som helt rusfri før han innser hva han har stelt i stand. Han har jo ruset seg i mange år nå, så vil tro at han har etset bort en god del av empatien sin på veien. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra27 skrev (På 18.9.2024 den 20.30):

Go‘gutten må ha tatt godt i med flat hånd.

Glufseguri skrev (På 18.9.2024 den 20.45):

Bare klappa til litt møbler liksom

😏

Var vel ikke akkurat det han sa, men ok.. mulig han brukte flathånd ved utvask da, siden den ble så dårlig. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (15 minutter siden):

Ja, det kommer tonnevis. Bare en brøkdel som blir beslaglagt. Og fiffen og influensere elsker det, og henger sammen med de som innfører, hvitvasker penger for dem, og skåler i champagne med dem. Dubai er en skatterfri krypto-kloakkbrønn. Influensere flokker seg også dit.

Er akkurat det som skjer. Kjenner noe til miljøet(bruker ikke noe rusmidler selv). Å det er skremmende h ir lett det er å få tak i..å nesten hvor normalt det er å bruke det

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...