Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Anbefalte innlegg

Justlooking skrev (8 minutter siden):

Det «verste» er at det smitter over på resten av familien. Folk snakker i lunsjen og andre steder, og de fleste synes nå at hele kongefamilien kun et stort og negativt pengesluk.

To be fair - akkurat dèt er ikke kun Marius' feil. Han har en stetante som også bidrar stort til dette med sine sprell. Men ja, Marius har virkelig føkket til veldig veldig mye for sin families rykte.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Doris Becker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg også lagt merke til. Kommentaren "Den kritikken står jeg godt i" er det veldig mange som bemerker.

Usmakelig kommentar. Arrogant. 

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (7 minutter siden):

Det «verste» er at det smitter over på resten av familien. Folk snakker i lunsjen og andre steder, og de fleste synes nå at hele kongefamilien kun et stort og negativt pengesluk.

Jeg anerkjenner « og » rundt verste her, og velger å påpeke det (siden mange av oss går på autopilot). Jeg ser flere her tidligere i tråden har sagt at Sonja og Harald er de siste ordentlige kongelige. Basert på det jeg vet fra folk som har jobbet med dem, kan jeg si at de er flinke til å holde fasaden for seg selv, men utover det... Ganske ordinære og tidvis kjipe folk, og slike folk håndterer ikke makt særlig godt.

nearly-all-men-can-stand-adversity-but-i

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også nytt ang. den siste (i tid) fornærmede, MBH er - slik jeg leser det, nå siktet for to tilfeller av kroppskrenkelse, ikke bare det ene i leiligheten. Samme lenke i VG som jeg nettopp la ut. 

«Siktet for to voldsepisoder»

«Eks-kjæresten er den samme kvinnen som Høiby har innrømmet vold mot i en leilighet på Frogner i Oslo natt til 4. august.»

«Politiet ønsker ikke å kommentere VGs opplysninger, men har tidligere opplyst at Høiby er siktet for to kroppskrenkelser mot kvinnen.»

https://www.vg.no/rampelys/i/Xj5nrm/opplysninger-til-vg-etterforsker-spytting-og-slag-mot-eks-kjaereste

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (3 timer siden):

Et alternativ som jeg tror har vært lite berørt i tråden, er om MBH kan ha nedlagt veto/nektet mor og stefar å si noe som helst om det som har med MBH å gjøre. Han kan ha insistert på at dette har de ingenting med, han er en voksen mann og skal selv styre hva som kommer ut - i samarbeid og -råd kun med sin advokat (dvs ingenting foreløpig).
Ja, jeg vet at jeg tror/gjetter nå - som mye annet her i tråden - vi vet jo ikke, og diskuterer sannsynlige og mindre sannsynlige alternativer. Det vi vet, er at MBH (i samtale med spanerne) bestemt avviste å ha begått noen ulovligheter, og han avviser at han har brutt besøksforbudet. Ingen vet hvordan han stiller seg til det Juliane og Nora forteller. Det kan bli lagt opp en strategi hvor han bortforklarer og nekter for absolutt alt… Jeg forstår veldig godt at advokatene til de tre fornærmede venter spent på hvordan MBH stiller seg til siktelsen i avhør, og om han vil si noe som helst.
Situasjonen nå er en helt annen og mye, mye mer alvorlig enn da han kanskje trodde han kunne slippe unna med en engangshendelse - kroppskrenkelse, ødelagt inventar (for 30.000) og fortsatt holde fast på Rebecca…

Jeg har tenkt på det samme og undrer også på om det kan være andre former for trusler inne i bildet, både fra ham og de i nettverker hans. Jeg vet ikke om det er mulig å få svar på hvordan sikkerheten til kongefamilien er, jeg har tidligere sagt at de nok er den familien i landet som er passet best på, og det er de nok, men etter at denne saken har rullet ut, lurer jeg oppriktig på hvordan sikkerheten rundt dem er. 

Jeg bet meg merke i at Ingrid Alexandra sa i NRK intervjuet at hun hadde det bra på Skjold, som svar på spørsmål om hvordan hun hadde det etter det som har skjedd/skjer i familien nå. Jeg vil tro det er en måte å unngå spørsmålet på og samtidig understreke at hun trives i forsvaret, likevel synes jeg det var en undertone i at der har hun det bra og ikke hjemme.

https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-kunngjor-videre-planer-i-forsvaret_-_-trives-veldig-godt-her-1.17049014

Det er vanskelig å si noe om dette uten at det blir spekulasjoner, merker jeg.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper han har noen i den vanlige vennekretsen som holder avstand, og sier tydelig fra at vennskapet er over hvis han ikke går i avhør, og erkjenner det han har gjort offisielt. 

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BørIkkeSkriveForMy skrev (41 minutter siden):

Jeg anerkjenner « og » rundt verste her, og velger å påpeke det (siden mange av oss går på autopilot). Jeg ser flere her tidligere i tråden har sagt at Sonja og Harald er de siste ordentlige kongelige. Basert på det jeg vet fra folk som har jobbet med dem, kan jeg si at de er flinke til å holde fasaden for seg selv, men utover det... Ganske ordinære og tidvis kjipe folk, og slike folk håndterer ikke makt særlig godt.

nearly-all-men-can-stand-adversity-but-i

Syns du skriver mye fornuftig (mulig du ikke burde tenke på at du ikke skal skrive for "my"? ;) ). Jeg har gått noen runder med meg selv siste tiden, og tenker at når jeg ser det som har utviklet seg nå i Kongehuset generelt, men mest med ML og MBH - så har jeg tenkt at jeg har satt de kongelige (flaut nok), litt på en pidestall. Greier utvikler seg av en grunn. Og når dette med Marius skjer, så er det sant at man ikke kan blame MM for dårlig barneoppdragelse osv., - MEN man ser litt hvordan de kongelige responeder i situasjoner; evt. IKKE responderer. Kan dra frem feks. at Sonja og Harald valgte å "glatte over"/ late som ingenting ved å legge ut bilde av når de fulgte med OL fra spisebordet fra milliardhytten sin, feks. Eller (som noen påpekte før her) at Haakon lata som han ikke hadde sett bilde av Marius med plastikk-gunner i Bild. Eller, som omtalt av flere, en arrogant MM som "står godt i kritikken". 

Og jeg innser at jeg har tatt feil. Jeg tror ikke på de lenger, de har mista all troverdighet. Jeg syns de fremstår mer og mer som skikkelig kjipe mennesker; som ikke er istand til å forvalte hverken ansvaret sitt, eller i stand til å forsvare all den makta vi har gitt dem. Da, når man begynner å se det (eller jeg begynner å se det, da, hvertfall) - da får man et litt annet syn på både oppussingen av Slottet og alle milliarder det kosta, og hesten fra Rimi-hagen (som ble solgt videre, uten at Hagen så noe av de pengene). 

Jeg har tenkt en stund nå, at det sitter noe galt i tradisjonen*. Ikke ble det noe bedre av at Kong Olav som til og med tar trikken, at han sannsynligvis var en makttyrann og en alkoholiker (ikke bare vage rykter lenger, men ja, kan sies å være et litt spekulativt utsagn). Jeg er mega-skuffa. Men helt ærlig: De kan bare drite og dra. 

Med tradisjonen, så mener jeg det miljøet som de kongelige har skapt selv, siden 1905 var det vel.

Merknad: Jeg har blitt gjort oppmerksom på dette vedrørende Kong Olav sin alkoholbruk, men jeg har ikke lest noe av det selv:

Det er flere forfattere og journalister som har antydet at Kong Olav hadde et utfordrende forhold til alkohol, men det er viktig å understreke at disse påstandene ofte er basert på anekdoter eller ubekreftede kilder.

En av de mest kjente eksemplene er forfatteren Tor Bomann-Larsen, som i sin biografi om Kong Olav, "Haakon & Maud", antyder at kongen kunne ha et anstrengt forhold til alkohol, spesielt i perioder med stort press. Bomann-Larsen baserer seg blant annet på intervjuer med personer som var nær kongen.

Også journalisten og forfatteren Kjell Arne Totland har i flere artikler og bøker antydet at Kong Olav kunne ha et problematisk forhold til alkohol. Totland viser blant annet til episoder der kongen skal ha vært beruset i offentlige sammenhenger.

Endret av yedi warrior
Presisering
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (8 minutter siden):

Håper han har noen i den vanlige vennekretsen som holder avstand, og sier tydelig fra at vennskapet er over hvis han ikke går i avhør, og erkjenner det han har gjort offisielt. 

Ja, jeg håper han har en vanlig vennekrets også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LullaSkrulla skrev (5 minutter siden):

Jeg har tenkt på det samme og undrer også på om det kan være andre former for trusler inne i bildet, både fra ham og de i nettverker hans. Jeg vet ikke om det er mulig å få svar på hvordan sikkerheten til kongefamilien er, jeg har tidligere sagt at de nok er den familien i landet som er passet best på, og det er de nok, men etter at denne saken har rullet ut, lurer jeg oppriktig på hvordan sikkerheten rundt dem er. 

Jeg bet meg merke i at Ingrid Alexandra sa i NRK intervjuet at hun hadde det bra på Skjold, som svar på spørsmål om hvordan hun hadde det etter det som har skjedd/skjer i familien nå. Jeg vil tro det er en måte å unngå spørsmålet på og samtidig understreke at hun trives i forsvaret, likevel synes jeg det var en undertone i at der har hun det bra og ikke hjemme.

https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-kunngjor-videre-planer-i-forsvaret_-_-trives-veldig-godt-her-1.17049014

Det er vanskelig å si noe om dette uten at det blir spekulasjoner, merker jeg.

Enig, @LullaSkrulla. Dette er vanskelig. Her kan det ligge mye under som vi ikke vet og aldri får vite…

Jeg så også intervjuet av IA, fint at hun trives der hun er nå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (20 minutter siden):

Syns du skriver mye fornuftig (mulig du ikke burde tenke på at du ikke skal skrive for "my"? ;) ). Jeg har gått noen runder med meg selv siste tiden, og tenker at når jeg ser det som har utviklet seg nå i Kongehuset generelt, men mest med ML og MBH - så har jeg tenkt at jeg har satt de kongelige (flaut nok), litt på en pidestall. Greier utvikler seg av en grunn. Og når dette med Marius skjer, så er det sant at man ikke kan blame MM for dårlig barneoppdragelse osv., - MEN man ser litt hvordan de kongelige responeder i situasjoner; evt. IKKE responderer. Kan dra frem feks. at Sonja og Harald valgte å "glatte over"/ late som ingenting ved å legge ut bilde av når de fulgte med OL fra spisebordet fra milliardhytten sin, feks. Eller (som noen påpekte før her) at Haakon lata som han ikke hadde sett bilde av Marius med plastikk-gunner i Bild. Eller, som omtalt av flere, en arrogant MM som "står godt i kritikken". 

Og jeg innser at jeg har tatt feil. Jeg tror ikke på de lenger, de har mista all troverdighet. Jeg syns de fremstår mer og mer som skikkelig kjipe mennesker; som ikke er istand til å forvalte hverken ansvaret sitt, eller i stand til å forsvare all den makta vi har gitt dem. Da, når man begynner å se det (eller jeg begynner å se det, da, hvertfall) - da får man et litt annet syn på både oppussingen av Slottet og alle milliarder det kosta, og hesten fra Rimi-hagen (som ble solgt videre, uten at Hagen så noe av de pengene). 

Jeg har tenkt en stund nå, at det sitter noe galt i tradisjonen*. Ikke ble det noe bedre av at Kong Olav som til og med tar trikken, at han sannsynligvis var en makttyrann og en alkoholiker (ikke bare vage rykter lenger, men ja, kan sies å være et litt spekulativt utsagn). Jeg er mega-skuffa. Men helt ærlig: De kan bare drite og dra. 

Med tradisjonen, så mener jeg det miljøet som de kongelige har skapt selv, siden 1905 var det vel.

Akkurat sånn er det for meg også. Har hatt respekt for de kongelige men nå er alt smadret og lagt i grus for min del. Magien er borte rett og slett.

Tror de er avhengig av den magien så hvis de ikke gjør en snuoperasjon snart så håper jeg at folket vender de ryggen🤞🏼

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp nyhetene og ser at den savnede scooteren står parkert utenfor huset hans, og at politiet også etterforsker spytting. Respektløsheten er virkelig påfallende her. 

Å spytte på eller etter et annet menneske -- det må være noe av det mest nedrige jeg kan forestille meg. Denne handlingen bærer en sterk symbolsk betydning som går langt utover fysisk vold. Spytting er ikke bare en impulsiv handling; det er en villet og bevisst nedverdigelse. Det uttrykker at man ser den andre som mindreverdig, og det er en direkte og intens form for forakt, en symbolsk undertrykkelse. 

Jeg kan tenke meg at han advokaten begynner å bli svett av alt som kommer til overflaten nå, og at han må ha begynt å undre seg over hva det er slags fyr han har tatt på seg å forsvare. 

  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_B skrev (Akkurat nå):

Jeg leste nettopp nyhetene og ser at den savnede scooteren står parkert utenfor huset hans, og at politiet også etterforsker spytting. Respektløsheten er virkelig påfallende her. 

Å spytte på eller etter et annet menneske -- det må være noe av det mest nedrige jeg kan forestille meg. Denne handlingen bærer en sterk symbolsk betydning som går langt utover fysisk vold. Spytting er ikke bare en impulsiv handling; det er en villet og bevisst nedverdigelse. Det uttrykker at man ser den andre som mindreverdig, og det er en direkte og intens form for forakt, en symbolsk undertrykkelse. 

Jeg kan tenke meg at han advokaten begynner å bli svett av alt som kommer til overflaten nå, og at han må ha begynt å undre seg over hva det er slags fyr han har tatt på seg å forsvare. 

Tror nok han har forsvart verre karer, men ikke med det mediatrykket som er nå.

Enig med deg angående spytting. 😤

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_B skrev (1 minutt siden):

Jeg leste nettopp nyhetene og ser at den savnede scooteren står parkert utenfor huset hans, og at politiet også etterforsker spytting. Respektløsheten er virkelig påfallende her. 

Å spytte på eller etter et annet menneske -- det må være noe av det mest nedrige jeg kan forestille meg. Denne handlingen bærer en sterk symbolsk betydning som går langt utover fysisk vold. Spytting er ikke bare en impulsiv handling; det er en villet og bevisst nedverdigelse. Det uttrykker at man ser den andre som mindreverdig, og det er en direkte og intens form for forakt, en symbolsk undertrykkelse. 

Jeg kan tenke meg at han advokaten begynner å bli svett av alt som kommer til overflaten nå, og at han må ha begynt å undre seg over hva det er slags fyr han har tatt på seg å forsvare. 

Ja, det er virkelig en stygg form for psykisk vold

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yedi warrior skrev (34 minutter siden):
  1. Syns du skriver mye fornuftig (mulig du ikke burde tenke på at du ikke skal skrive for "my"? ;) ).
  2. Jeg har gått noen runder med meg selv siste tiden, og tenker at når jeg ser det som har utviklet seg nå i Kongehuset generelt, men mest med ML og MBH - så har jeg tenkt at jeg har satt de kongelige (flaut nok), litt på en pidestall. Og jeg innser at jeg har tatt feil.
  3. Jeg er mega-skuffa. Men helt ærlig: De kan bare drite og dra. 
  1.  Takk :hjerteflagg: Det er visst begrensninger for hvor langt kallenavnet kan være her inne, så "mye" ble til "my". Stolt over dialekta mi, tenkte jeg, og gikk for "det funker, det også".
     
  2. Her er du et prakteksemplar - mennesker kan ta feil, men det store spørsmålet er om en evner å lære av det. En tidligere sjef sa til meg at det er helt greit å ta feil, spørsmålet er om du evner å ta lærdom av det. De kongelige er utvilsomt på en pidestall de tar for gitt, og det de får de nå er, etter min mening, ganske rettferdig kritikk. Jeg har selv foreldre som har sosialisert med de, og de evner den dag i dag fortsatt ikke å erkjenne at visse ting i kongefamilien skurrer fryktelig.
     
  3. Det er jeg også. Ikke over kongehuset, men over at jeg kjenner folk med relativt mektige posisjoner, som velger å la det skusle og gå, helt til vi plutselig sitter der med et stumt kongehus, mens anklagene om vold, dop(mis)bruk og åpenbare løgner farer igjennom. På toppen av det hele har vi giftet inn en mildt sagt interessant karakter (wiki - Durek Verrett - Legal problems) i denne gjengen. Kong Harald sier heldigvis at bryllupet gikk "bedre enn forventet", da...

Jeg håper politiet velger / evner å røske opp i nettverket rundt Marius. Dette er større enn Mette-Marit og Haakon Magnus, og det er på en litt merksnodig måte tipp-topp at Mette-Marit føler hun står godt i dette.

 

Endret av BørIkkeSkriveForMy
la til et ord som manglet
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørIkkeSkriveForMy skrev (13 minutter siden):
  1.  Takk :hjerteflagg: Det er visst begrensninger for hvor langt kallenavnet kan være her inne, så "mye" ble til "my". Stolt over dialekta mi, tenkte jeg, og gikk for "det funker, det også".
     
  2. Her er du et prakteksemplar - mennesker kan ta feil, men det store spørsmålet er om en evner å lære av det. En tidligere sjef sa til meg at det er helt greit å ta feil, spørsmålet er om du evner å ta lærdom av det. De kongelige er utvilsomt på en pidestall de tar for gitt, og det de får de nå er, etter min mening, ganske rettferdig kritikk. Jeg har selv foreldre som har sosialisert med de, og de evner den dag i dag fortsatt ikke å erkjenne at visse ting i kongefamilien skurrer fryktelig.
     
  3. Det er jeg også. Ikke over kongehuset, men over at jeg kjenner folk med relativt mektige posisjoner, som velger å la det skusle og gå, helt til vi plutselig sitter der med et stumt kongehus, mens anklagene om vold, dop(mis)bruk og åpenbare løgner farer igjennom. På toppen av det hele har vi giftet inn en mildt sagt interessant karakter (wiki - Durek Verrett - Legal problems) i denne gjengen. Kong Harald sier heldigvis at bryllupet gikk "bedre enn forventet", da...

Jeg håper politiet velger / evner å røske opp i nettverket rundt Marius. Dette er større enn Mette-Marit og Haakon Magnus, og det er på en litt merksnodig måte tipp-topp at Mette-Marit føler hun står godt i dette.

 

For å si det litt på en flåsete måte. Det følest nesten som man er vitne til et kongelig "striptease-show". Og så har man endt opp som i H.C. Andersens "Keiserens nye klær". Men om det er kongen og kongehuset med familie, eller "folket" deres som har blitt avkledd. Det kan man kanskje spørres om.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (10 minutter siden):

For å si det litt på en flåsete måte. Det følest nesten som man er vitne til et kongelig "striptease-show". Og så har man endt opp som i H.C. Andersens "Keiserens nye klær". Men om det er kongen og kongehuset med familie, eller "folket" deres som har blitt avkledd. Det kan man kanskje spørres om.

Med såpass gode metaforer, ser jeg gjerne at du flåser i vei til evig tid. Vil forøvrig påpeke to ting:

  1. Hvem har bydd opp til dans / "striptease-show" her? Folket, eller kongehuset? Har folket / pressen presset frem problemene til kongehuset, eller har problemene til kongehuset blitt såpass store at de er umulige å skjule lengre? Skulle vi ikke la Marius være alene ifølge mammaen hans?
  2. I enhver situasjon hvor to parter velger å avkle hverandre, er det gjerne den med mest makt som har flest triks på innerlomma. Inntil videre virker kongehuset rådville, eller i beste fall ute av stand til å gjøre så mye mer enn å la tiden gå, i håp om at nyhetsbildet finner noe mer spennende å prate om.

Det er en maktubalanse her, som visse personer har tatt for gitt i for lang tid, og jeg tror de sto veldig fint i det mens det var sånn, da.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bestemoren skrev (2 minutter siden):

Overskrift: «Her står scooteren Høiby er anmeldt for å ha stjålet»

https://www.tv2.no/nyheter/her-star-scooteren-hoiby-er-anmeldt-for-a-ha-stjalet/17014049/

Leste dette akkurat, blir verre og verre dette. Er Marius fredet? 
 

Hvem er denne kvinnelige kjendisen han har stjelt scooteren fra?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebanan skrev (1 minutt siden):

Leste dette akkurat, blir verre og verre dette. Er Marius fredet? 
 

Hvem er denne kvinnelige kjendisen han har stjelt scooteren fra?

Var det ikke hun Fetisha? Eller var det bare et rykte?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen virkelig gidder å finne formidlende omstendigheter for en fyr som driver å spytter og slår kjæresten sin..ubegripelig. 
For meg rangeres sånne som han tett etter pedofile. Mette Marit kan umulig være særlig stolt av sønnen sin. Er hun ikke flau over han lurer jeg virkelig på om hun er av samme ulla. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...