Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Aricia said:

Gud og fader. Ta noen studiepoeng i retorikk eller litteraturvitenskap eller medievitenskap et whatnot. Les Bakhtin eller noe. La det fare.

Må bare si fra på forhånd, men det følgende er faktisk verken ironi eller sarkasme:

:ler: 

Du vet selv at du er en sjelden og som regel meget rasjonell stemme her, og det hender jeg lurer på hvordan du orker å ferdes i en slik tråd. Dette innlegget var på en måte litt nydelig optimistisk :ler: 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Capazitet skrev (1 minutt siden):

Tyveri stod det i ein VG artikkel i dag om Marius. Eller var det Nettavisen, usikker

Ja, jeg tenkte mest på den mishandlingsdelen. Akkurat der vet vi foreløpig det som er offentlig kjent (slag, kvelertak). 

• Liker 2
Skrevet
missDoris skrev (21 minutter siden):

Siktelsen er utvidet og da hadde muligens Hegnar rett. Nå er seksuallovbrudd inkludert.

Siktelsen er IKKE endret, leser du hva som står i uttalelsen fra politiet?! Det er en enhet som har overtatt etterforskningen som har seksuallovbrudd i navnet SAMMEN med vold i nære relasjoner, det betyr IKKE at man har begått seksuallovbrudd også automatisk. Herregud, dette er jo verre enn hviskeleken. Leseforståelsen og -evnen til en del mennesker er skremmende lav…

• Liker 13
  • Nyttig 9
Gjest NordreSving
Skrevet (endret)
Aricia skrev (17 minutter siden):

Gud og fader. Ta noen studiepoeng i retorikk eller litteraturvitenskap eller medievitenskap et whatnot. Les Bakhtin eller noe. La det 

Ombestemte meg. 

Endret av NordreSving
Skrevet
missDoris skrev (26 minutter siden):

Siktelsen er utvidet og da hadde muligens Hegnar rett. Nå er seksuallovbrudd inkludert.

Nei det er den ikke, dette er ikke greit å skrive 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, Ninaen said:

Siktelsen er IKKE endret, leser du hva som står i uttalelsen fra politiet?! Det er en enhet som har overtatt etterforskningen som har seksuallovbrudd i navnet SAMMEN med vold i nære relasjoner, det betyr IKKE at man har begått seksuallovbrudd også automatisk. Herregud, dette er jo verre enn hviskeleken. Leseforståelsen og -evnen til en del mennesker er skremmende lav…

Jeg tror journalisten visste eksakt hva som ville skje når de ikke skrev dette mindre tvetydig. Da begynner det i så fall å bli skummelt.

Er det vanlig at avisene følger en sak så tett at de skriver om hvordan papirene flyttes pult for pult, avdeling til avdeling, mappe til mappe? 

• Liker 2
Skrevet
JustAsking skrev (Akkurat nå):

Jeg tror journalisten visste eksakt hva som ville skje når de ikke skrev dette mindre tvetydig. Da begynner det i så fall å bli skummelt.

Er det vanlig at avisene følger en sak så tett at de skriver om hvordan papirene flyttes pult for pult, avdeling til avdeling, mappe til mappe? 

Det er kjempeskummelt(!!!) Både mediene, men faktisk enda mer hvor katastrofalt lavt nivået er på folks evne til å både lese sikkelig, FORSTÅ hva de leser, og ikke minst helt grunnleggende logikk og deduksjon… Hvordan man får 3+9 til å bli 5 liksom… herremin julekveld… Dunning-Kruger effekten er jaggu en heftig samfunnstrussel også

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (31 minutter siden):

Nei, jeg klarer meg fint uten leksikon når det gjelder retorikk, ellers takk.

Sikker?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Bestemoren
Skrevet (endret)

For å hjelpe til med teskje… 😅 Dette er bilde av hva som står i Aftenposten. (Mine understrekninger i rødt.)

IMG_6212.jpeg

Endret av Bestemoren
Skrevet
JustAsking skrev (8 minutter siden):

Hva er det som er tvetydig? Det er det avsnittet heter. 

Nå er det ikke hver dag sønnen til den kommende dronningen er under etterforskning for omfattende partnervold, med tre fornærmede, men det er ikke uvanlig å opplyse om hvilket avsnitt en etterforskning ligger under i veldig profilerte saker. 

Folk sin leseforståelse er en annen sak.

• Liker 12
Skrevet
JustAsking skrev (19 minutter siden):

Må bare si fra på forhånd, men det følgende er faktisk verken ironi eller sarkasme:

:ler: 

Du vet selv at du er en sjelden og som regel meget rasjonell stemme her, og det hender jeg lurer på hvordan du orker å ferdes i en slik tråd. Dette innlegget var på en måte litt nydelig optimistisk :ler: 

Nileser og kommer ofte med én linje hvor vedkommende oppdrar andre brukere, ellers er det vel nokså begrenset. 
Rart hvordan man kan oppfatte ulikt

• Liker 10
Skrevet
Purple Basil skrev (28 minutter siden):

Men siktelsen er ikke endret, sa politiet. Jeg vet ikke hva annet MBH har gjort enn å slå (tenker da på "vold i nære relasjoner"-delen, ikke narkotika, tyveri osv). Men det får vi vel vite etterhvert. Uansett, det var noen som nevnte seksuallovbrudd i en artikkel. 

Det står jo at det er sendt over til  sexual lovbrudd avdelingen eller hva det het. Men mulig det ikke er utvidet siktelse ennå.

Gjest Svigermor
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Det står jo at det er sendt over til  sexual lovbrudd avdelingen eller hva det het. Men mulig det ikke er utvidet siktelse ennå.

Avdeling for seksuallovbrudd og vold i nære relasjoner. 

Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Det betyr at det nå skal jobbe folk som er eksperter på slikt som politiet tenker er mest relevant som skal etterforske saken. Det med sexual lovbrudd skal man ikke tenke på så mye, innen det kommer noe fra politiet. Men er vold i nære relasjoner.

Bekrefter nok at det kan bli en nok så alvorlig tiltale etter hvert. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Avsnitt for seksuallovbrudd og vold i nære relasjoner som betyr at avsnittet jobber med begge typer lovbrudd, men ikke nødvendigvis BEGGE lovbrudd hos samme person.

Endret av Isnih
  • Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Det betyr at det nå skal jobbe folk som er eksperter på slikt som politiet tenker er mest relevant som skal etterforske saken. Det med sexual lovbrudd skal man ikke tenke på så mye, innen det kommer noe fra politiet. Men er vold i nære relasjoner.

Bekrefter nok at det kan bli en nok så alvorlig tiltale etter hvert. 

Åja. Da får man holde pusten litt  til

Skrevet

Som tidligere tilhenger av kongehuset/monarki, om enn kanskje ikke av de ivrigste, men i hvert fall temmelig trofast, er det ikke bare Marius' "bravader" og hans tilsynelatende likegyldige holdninger til alvorlige lovbrudd som har fått meg til å snu. Det er mye annet grums i huset som jeg ikke gidder å nevne her, særlig siden det allerede har fått stor medieoppmerksomhet, men i tillegg til det som har kommet for en dag de siste par årene, er det måten kongehuset møter (eller ikke møter) folkets spørsmål og undring på hva som skjer som understreker at tiden er overmoden for å avvikle sirkuset det nå har blitt.

Jeg har ingen problemer med å forstå at det å uttale seg om straffesaken er komplisert, eller at det sikkert er kjipt å uttale seg offentlig om en datters/søsters valg, men det er ingenting i veien for at de kan uttrykke sympati med ofre, si at kvakksalveri er en uting (særlig når det går ut over uskyldige barn), og ta avstand fra rus og vold på en "generell og høvelig" måte uten at dette hadde forstyrret nevnte rettssak på noen som helst måte. Særlig når MetteMor allerede har blandet seg inn på en såpass klønete måte at selv de verste hønemødre (inkludert meg selv), undres.

Jeg forventer ikke at vårt snart 90 år gamle kongepar skal stå på barrikadene, men denne tausheten og tafattheten er øredøvende og ødeleggende - jeg hadde forventet mye mer av vårt kronprinspar, for å si det mildt. Harald og Sonja har utøvd sin plikt på en fremragende måte, nå kan resten av kongehuset pakke sine LV-kofferter og si takk for seg.

• Liker 19
  • Nyttig 20
Skrevet
4 minutter siden, Isnih said:

Avdelingen for vold i nære relasjoner- og seksuallovbrudd, som betyr at avdelingen jobber med begge typer lovbrudd, men ikke nødvendigvis BEGGE lovbrudd hos samme person.

Avsnitt, ikke avdeling, siden vi prøver å få det riktig.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke uvanlig at mennesker med tunge rusproblemer oppfører seg på en måte som ikke gir mening for samfunnet forøvrig. Rusen kan bli så altoverskyggende at verken foreldre, venner, advokater eller andre «når inn».

Alt som betyr noe er å fore «rus-dyret» og om man må slå ned noen, kjøre over noen, stjele, lyve, true eller rasere på veien så gjør man det.

Det nytter ikke å forklare konsekvenser, gi råd, hjelp eller appellere til samvittigheten på noen som helst måte.
Det eneste som kan stoppe karusellen er et tvangsvedtak fra politi og rettsvesen. Tragisk for alle involverte men dessverre sant i mange tilfeller.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
JustAsking skrev (Akkurat nå):

Avsnitt, ikke avdeling, siden vi prøver å få det riktig.

Takk for rettelse 👍 Var litt for kjapp der ja.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...