Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at dette er en type faktaspørsmål der det er mulig å finne et svar med to streker under.

Jeg spør  bare hvorfor vi ikke kan diskutere uten å kalle motargumenter for "kverulering" og "bortforklaringer"?

Før du kan forklare hva du mener med den første setningen din, og sier hvorfor du mener at MBH ikke er ufortjent privilegert, kan ikke jeg svare på den siste setningen din.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Det at Se og hør bruker ordet "kongelig" i en overskrift er vel ikke det som avgjør om et arrangement er offisielt eller privat.

Tror du kronprinsparet ble invitert i bryllupet fordi de var Ola og Kari Nordmann? De er som vanlig praksis ved kongelige bryllup rund om i verden invitert fordi de skal representere Norges bidrag inn i bryllupet. 

• Liker 18
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Det at Se og hør bruker ordet "kongelig" i en overskrift er vel ikke det som avgjør om et arrangement er offisielt eller privat.

Neivel - hvor har du funnet ut at det er privat da? Er kronprinsparet venner med Pierre eller Beatrice?

Skrevet
1 minutt siden, MissLucy said:

Jeg er ikke enig i at dette er en type faktaspørsmål der det er mulig å finne et svar med to streker under.

Jeg spør  bare hvorfor vi ikke kan diskutere uten å kalle motargumenter for "kverulering" og "bortforklaringer"?

Rent menneskelig så er det ikke sikkert han føler seg så heldig. Den umulige spagaten hans må være tidvis vond. Jeg tror det kan være to sider av hans tilværelse: En der han er dritten i midten mellom familiene, sliter med litt utfodringer/evt diagnoser, ikke lander helt på beina mtp utdanning og jobb, noe som logisk sett gir utrygghet for fremtiden for han personlig. Og så den andre siden når han er storebror, kronprinsessesønn og bryllupsgjest hos jetsettere. 
De serverer neppe biffgryte og baguetter i de bryllupene og festene han er med på, uavhengig av titler. Vi kan ganske trygt gå ut fra at han får tidvis store og gode smakebiter av ekstrem velstand. Men jeg er med på at det ikke er gitt at det oppleves som at han får noe på gullfat. Han kan sikkert føle seg som søskenbarnet fra Gjøvik når han må se på gavedrysset og feiringen søsteren får. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
15 minutter siden, MissLucy said:

vedr din påstand om at de flyr til bryllup på statens regning, så stusser jeg veldig, og jeg finner bare to måter du kunne begrunnet det på:

1. Enten mener du at dette (dvs Casiraghi-Borromeo) var et bryllup der kronprinsparet deltok som offisielle representanter for Norge, og at reisen ble dekket på et eget, offentlig budsjett. Det tror jeg er feil. Vet du noe som jeg ikke vet, som endrer dette?

eller

2. er logikken din her at alt som kronprinsparet betaler selv, går på den norske stats regning, fordi de får apanasje?

For hvis det er det du mener, så er jo den logisk følgen av ditt resonnement at absolutt alt kronprinsparet foretar seg, som koster penger, er på den norske stats regning. Da sier du at hvis kronprinsen kjøper en pølse på bensinstasjonen, så er det et offisielt måltid på statens regning. 

Det er du selvsagt fri til å mene, akkurat som jeg er fri til å mene at det er et helt koko resonnement 🤷‍♀️

Fint om du kan oppklare hva det er du mener her.

Det slår meg at du ikke helt forstår hvordan det fungerer når et kronprinspar drar på reise til et offentlig bryllup i utlandet, og da spesielt til andre kongelige.

a) De har med seg flere PST-vakter, hvor en er estimert til å koste ca 15.000kr i døgnet.

b) De kjøres med offentlige midler til og fra flyplassen.

c) Garderobe, tjenere osv er med, alt betalt av oss.

Marius er selvfølgelig med på dette, og drar like mye nytte av dette som vår kommende konge. 

Når vår kongefamilie drar i bryllup i utlandet med så mange andre elitefolk kan jeg garantere for at dette er ført over på offentlig konto via hoffet. Inkludert det Marius har hatt av utgifter. Det innrømmer jo slottet når Dagbladet har konfrontert dem med hans utgifter før.

Endret av Anonio
  • Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Å være deltids-kongelig er iallfall noe Marius ikke har fått til. Mulig han ikke har fått veiledning, mulig han ikke har vært mottakelig, mulig  det meste av veiledning har vært overlatt til Mette-Marit.

Marius` oppdragelse er vel fullført for en del år siden. Med et resultat som har fått konsekvenser for mange. 

Om resultatet uansett hadde blitt slik- det vet vi jo ikke. 

I uttalelsen til pressen skrev han at han hadde slitt med flere diagnoser i oppveksten. Oppveksten varer vel til 18 år. Det er mange år med oppvekst. Mulig hans første år bar preg av ustabilitet og flytting flere ganger. Som 6-7 åring skolebarn ble han storebror til vår framtidige dronning, og et par år senere storebror til prinsen.  Ikke vanskelig å se at det å ivareta  barn med så ulik framtid og kanskje ulike personligheter ville kreve noe av foreldrene. Med familiebakgrunnen til mor og far var det virkelig grunn til å være obs. Disse foreldrene har og har hatt alle ressurser økonomisk og praktisk som andre bare kan drømme om. 

Han ble ikke rusmisbruker og voldsmann 4. august. Det har han vært en stund. Mange har visst. 

Å få rusmisbrukere til å stoppe rusingen er bare mulig hvis de selv vil. Avrusing er en ting. Å ikke begynne å ruse seg igjen krever behandling over tid. Og et ønske om å forbli rusfri. Da må man erstatte rusen med andre ting. Studier eller jobb f.eks.  Noen blir fanget opp av religiøse grupper. 

Selv om kronprinsparet ikke er direkte ansvarlig for det Marius gjør nå, er deres håndtering avgjørende for hvordan folket ser på monarkiet. Dømmekraft og handlingsevne blir viktig. Si og gjøre de riktige tingene til riktig tidspunkt. Jeg har tro på at Håkon Magnus kan få det til, så får vi se om det holder. Jeg tror det er lurt av Marius å selv stå fram som en voksen, ansvarlig. Si unnskyld, vise at han virkelig prøver å gjøre endring, ta straffen. Da trenger han hjelp av noen andre enn den som skrev den forrige uttalelsen.

Ellers har vel kongefamilien et medansvar for at Marius har blitt en offentlig person? Hvem løftet opp 3-4 år gamle Marius på slottsbalkongen etter bryllupet? Hvem har gått ut og forsvart kjæresten til Marius? Hvem har skrevet på slottets hjemmeside at han ikke er en offentlig person og skal få være i fred? Samtidig som pressen vet en masse som ikke er offentliggjort. Han er med i ulike offentlige sammenhenger. Da er han en offentlig person. Det er han selv som velger på hvilken måte han skal være en offentlig person. Han kunne valgt en mye mer tilbaketrukket tilværelse enn det han har gjort. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (1 minutt siden):

Det slår meg at du ikke helt forstår hvordan det fungerer når et kronprinspar drar på reise til et offentlig bryllup i utlandet.

a) De har med seg flere PST-vakter, hvor en er estimert til å koste ca 15.000kr i døgnet.

Marius er selvfølgelig med på dette, og drar like mye nytte av dette som vår kommende konge. 

Når vår kongefamilie drar i bryllup i utlandet med så mange andre elitefolk kan jeg garantere for at dette er ført over på offentlig konto via hoffet. Inkludert det Marius har hatt av utgifter. Det innrømmer jo slottet når Dagbladet har konfrontert dem med hans utgifter før.

Er DET et problem? Er han invitert som en av familien. Ja da er det vel greit da

• Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, Malmfrid said:

Neivel - hvor har du funnet ut at det er privat da? Er kronprinsparet venner med Pierre eller Beatrice?

Uavhengig om det er privat eller ei, det er vel ikke usannsynlig at HM har venner han har vokst opp med via sin familie og truffet mange ganger gjennom årene? Ikke en påstand, da jeg ikke vet det, men det at de er i bryllup hos fintfolk er vel omtrent det siste jeg finner rart i det tilfellet.

• Liker 6
Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Nei. Det er i tråden her lagt ut link iht norsk lov om det.  Så da får du lese deg opp på det. Der står det at det er kun kongen og fungerende diplomat i utlandet som har imunitet. 

Det kan du søke opp selv. For jeg har søkt det opp tidligere  for å ikke påstå noe feil om det. Der står det også hvem som har rett til et diplomatpass. 

Der står det også at kongefamilien har rett på diplomatpass.  Det står ikke i loven at det kun er kongelige som har rett på diplomatpass. 

Hvilke lover som evnt kan ta diplomatoasset fra marius og om det er mulig iht norsk lov. Det har jeg ikke funnet noe om. Uansett er det politiet som utsteder og mottar søknader om pass og diplomatpass etc. 

Dette er ikke noe kongen eller de kongelige bestemmer 

Marius  må søke om dette selv når det skal fornyes. Fordi han er over 18 år. Og iht norsk lov, har han rett på et slikt pass.  

Ok, hvorfor skriver folk ting uten å sjekke. 

Start med passloven. Der ser du at passloven ikke gjelder diplomatpass, men der er det paragraf 1 i Utenrikstjenesteloven som gjelder. Så leser du den loven, der oppdager du at det ikke er regulert i loven hvem som kan få diplomatpass. Men at det kan

KONGEN

Komme med nærmere bestemmelser i forskrift. 

PS. Ja, vi vet alle at kongen i praksis kun må skrive under det regjeringen sier at han skal. Men det er etter norsk lov kongen som bestemmer.

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Krokenguri said:

Er DET et problem? Er han invitert som en av familien. Ja da er det vel greit da

Jeg trodde ditt argument var at Marius var privatperson.

Er han privatperson og over 18, skal han da ikke få betalt reiser, penger og utgifter fra staten.

Det er dette du ikke ser ut til å forstå. Marius kan ikke være privat en dag og offentlig den neste. MM prøver å kneble pressen med dette utsagnet, og da må hun også stå for valgene når hun velger å ta Marius med på helt klart offentlig oppdrag for Norge. Bla. a. i bryllup til Italia.

Det virker i det hele som gjengen på Skaugum trenger en ny leksjon fra en av Harald og Sonja sine folk om kutyme, apanasje og offentlig pengebruk. De er sikkert ganske deprimerte av hvordan MM og HM oppfører seg.

Endret av Anonio
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Momma skrev (9 minutter siden):

Før du kan forklare hva du mener med den første setningen din, og sier hvorfor du mener at MBH ikke er ufortjent privilegert, kan ikke jeg svare på den siste setningen din.

men det har jeg skrevet om i veldig mange innlegg nå. Jeg har ikke mer å si om det spørsmålet. Jeg spør deg bare hvorfor du må kalle andres argumentasjon for kverulering? 

• Liker 3
Gjest MissHannigan
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Få hadde sett på Marius sine privilegier som et problem, om han ikke hadde banket/mishandlet partnerene sine, hang med tungt kriminelle og brukte ulovlige og dyre rusmidler. 

Gjest NordreSving
Skrevet (endret)
MissHannigan skrev (1 time siden):

Få hadde sett på Marius sine privilegier som et problem, om han ikke hadde banket/mishandlet partnerene sine, hang med tungt kriminelle og brukte ulovlige og dyre rusmidler. 

Ooog har hatt en mamma som har gått ut offentlig og bedt om at pressen lar ham i fred med «ungdommelig ubetenksomhet»

Endret av NordreSving
Skrevet
Istapp skrev (13 minutter siden):

Tror du kronprinsparet ble invitert i bryllupet fordi de var Ola og Kari Nordmann? De er som vanlig praksis ved kongelige bryllup rund om i verden invitert fordi de skal representere Norges bidrag inn i bryllupet. 

Dette var ikke et kongelig bryllup. Pierre Casiraghi er ikke kongelig. Beatrice Borromeo er ikke kongelig.

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, MissHannigan said:

4 minutter siden, NordreSving said:

Ooog har hatt en mamma som har gått ut iffentlig og bedt om at pressen lar ham i fred med «ungdommelig ubetenksomhet»

Ja, jeg tror «the optics» i sum blir uspiselig for folk. Vi kan sitte og plukke de ulike sidene ved hans liv fra hverandre for en forklaring, mens det like gjerne kan være så enkelt som at det er summen av alt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, MissLucy said:

Dette var ikke et kongelig bryllup. Pierre Casiraghi er ikke kongelig. Beatrice Borromeo er ikke kongelig.

Tilsvarer Pierre (sønn av Stephanie?) Maud, Leah og Emma da? 
Ikke unaturlig at de har venner blant fiffen, uten at det blir mer «offisielt oppdrag» av den grunn, vil jeg tenke. Hadde det vært UK hadde de vel fått noen perifere titler, men ikke noe mer.

• Liker 2
Skrevet

Er rusmisbruker bare et finere ord for narkoman? Verken Petter Northug eller Marius blir kalt narkoman. Hvorfor ikke? Eller brukes ikke ordet narkoman lenger, ikke om de på gata heller?

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonio skrev (20 minutter siden):

Det slår meg at du ikke helt forstår hvordan det fungerer når et kronprinspar drar på reise til et offentlig bryllup i utlandet, og da spesielt til andre kongelige.

Alt det forstår jeg.

Men det jeg spør deg om er om du mener at dette bryllupet var et offisielt oppdrag for kronprinsparet? hvis det er det du mener, så lurer jeg på hvorfor

eller mener du kanskje at alle bryllup som kronprinsparet deltar i er offisielle oppdrag?

Her er en artikkel om et annet bryllup de har vært i, og da lurer jeg på om du mener det er et offisielt oppdrag?:

Mette-Marit kastet glans over vennens bryllup (aftenposten.no)

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest litt nå og funnet ut at Beatrice Borromeo er venn med Mette Marit og Märtha Louise. 

MEN det jeg ville fram til var at dette var et stort bryllup med mange kjente og masse presse. Dersom MM er så opptatt av at MBH er privatperson som ikke vil i fokus - så var det ikke helt stedet å ta ham med. 

Skrevet
Viki6 skrev (3 minutter siden):

Er rusmisbruker bare et finere ord for narkoman? Verken Petter Northug eller Marius blir kalt narkoman. Hvorfor ikke? Eller brukes ikke ordet narkoman lenger, ikke om de på gata heller?

Nei, språk forandrer seg jo. Man sier jo ikke retardert heller om folk med psykisk utviklingshemming. Rusmisbruker klinger på en annen måte enn narkoman, selv om betydningen ofte kan være den samme.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...