Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Huff, begynte å få litt respekt for deg, men her gjør du deg dum.

Han har ikke inntekt, likevel lever han er jet-set liv. Reiser, dyre klær, penger til dop. 
Hvordan tror du det er finansiert annet enn ved bevilgning/gave fra nærstående? Mener du alle kan velge dette?

Han har fått flere jobber uten å ha utdannelse eller erfaring på feltet (designer, redaktør). Mener du det er tilgjengelig for alle? 

Han skulle begynne å studere i USA, i Santa Monica tror jeg det var - dro over også. Tror du alle har mulighet til det med det det koster i turtilbud og bokostnader?

Han har både diplomatpass og vanlig pass. Tror du det er en fordel eller ulempe? 

Hva annet er dette enn privilegier? 

nå snakket vi spesifikt om det at han bor i en utleiebolig på Skaugum. Det var det jeg mente ikke var uhørt mer privilegert enn alle andre unge voksne som får hjelp til bolig.

Det du trekker frem om jobbmulighetene er jeg helt enig i.

Hvilket luksusliv han forøvrig lever eller ikke lever føler jeg ikke vi vet så mye om. Jeg registrerer at reising nevnes, men det er jo ganske vanlig at folk reiser mye idag. Det kan godt være at han velter seg i overveldende luksus for alt det jeg vet, men jeg opplever ikke at det er dokumentert. Det er bare det jeg sier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Malmfrid
Skrevet
Jadaomatte skrev (23 minutter siden):

Epstein hadde mange ofre, han hadde psykisk overtak på mange kvinner. Hvorfor er ikke MM ett offer for han?  Sprøtt at hun har hatt omgang med han om så ikke er tilfelle.

Hun har vel bare trodd at han er rik og berømt og solt seg i glansen. 

Skrevet
Anonio skrev (1 minutt siden):

Mener du opriktig at alle barn i øvre middelklasse i Norge bor gratis på en av Norges fineste eiendommer, får penger fra foreldrene sine til å kjøpe dop, luksusklær, reise på ferie osv?

Mine foreldre er i øvre middelklassen, jeg flyttet ut når jeg var 18 for å studere elektrofag og senere elektroingeniør på studenthybel mens jeg jobbet ved siden av, jeg får kanskje noe i arv når de går bort, men jeg trenger det så absolutt ikke.

Noen folk forsvarer alt. 

Nå titta jeg på marius sin insta før han slettet innlegg. Det var mer mye skittne arbeidsklær og slitne t-skjorter der for å si det sånn. Så han går nok ikke kun i dyre merke klær.

Mulig du ikke har fått det med deg. Men han har også vært praktikant i et motefirma. 

Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (26 minutter siden):

Jeg påpeker at vi vet han har dianoser. Ikke diagnose. Vi vet ikke som jeg påpeker hvilke diagnoser han har. 

Og nevner det faktum at noen diagnoser kan kun håndteres og andre kan behandles.

Eksempel  autisme kan håndteres og ikke løses.

Angst kan løses.

Uten sammenligning med Marius forøvrig. 

Nei, vi vet det slett ikke. Vi vet at han sier at han har diagnoser, og det er to vidt forskjellige ting. 

Skrevet

Kan bli forvirret av mindre: 

- I enkelte tilfeller, hvor Borg Høiby har deltatt som del av familien i offisiell sammenheng, så har Det kongelige hoff dekket hans utgifter, skriver assisterende kommunikasjonssjef Sven Gjeruldsen i en e-post til Dagbladet.

Videre skriver Gjeruldsen: «Marius Borg Høiby har ikke offisielle oppdrag for kongehuset».

En gjennomgang Dagbladet har gjort av hoffets egne årsrapporter, viser likevel at Borg Høiby stadig er med på kongefamiliens offisielle program og offisielle oppdrag. Flere med høy medieprofil. Samtidig krever altså kronprinsparet at han skjermes fra medieomtale.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Han kunne helt sikkert ha representert mer; Norge elsket jo lille Marius. Så han kunne ha vært en slags forlengelse av kongehuset, noe som sikkert ville vært kjærkomment med dagens aldrende kongepar og MM sin sykdom.

Han kunne også ha blitt en lærer og familiefar som bare svært unntaksvis smilte keitete til pressen på et kongelig familiearrangement. Det ville neppe blitt særlig spennende overskrifter av livet hans da.

Eller han kunne blitt en skikkelig kjendis selv; skuespiller, sanger, you name it, slik at det at han var MM sin sønn egentlig ikke spilte noen stor rolle.

Men han har endt opp som en semi-influenser, som dukker opp både her og der på den røde løperen, og ikke bare i kongelig sammenheng. (Skam, premierer og fester med kjærestene)

Forvirringen om hvilken rolle han har hviler mao fullt og helt på ham selv.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonio skrev (2 minutter siden):

Et innlegg to personer i denne tråden nekter for finnes, det her.

Takk for at du orker gå i dialog med de som prøver å komme med det motsatte av fakta. 
Det at noen kommer med monomant forsvar for luksuslivet til den siktede på Skaugum, bidrar vel egentlig til å sette Marius i et enda dårligere lys, tror jeg.

Heldigvis så skriver pressen nå mye av det du og vi andre forfekter i denne tråden. Vi ser viktigheten av en fri og uavhengig presse som aldri igjen må la være å skrive om sterkt klanderverdige forhold ved et medlem av kongefamilien, som f. eks at Marius ble bøtelagt for kokainbruk i 2017.

Jeg tror at det vi ser som rulles opp i disse dager, vil svekke vernet til kongefamilien for alltid i henhold til straffesaker, ulovligheter og at det ikke selv skal være mulig å bestemme at man ikke er en offentlig person når svært mange sider ved en livsførsel sier det motsatte, samt at man får et vern som gjør at man kan bedrive lyssky aktiviteter.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
tenker skrev (1 minutt siden):

Han kunne helt sikkert ha representert mer; Norge elsket jo lille Marius. Så han kunne ha vært en slags forlengelse av kongehuset, noe som sikkert ville vært kjærkomment med dagens aldrende kongepar og MM sin sykdom.

Han kunne også ha blitt en lærer og familiefar som bare svært unntaksvis smilte keitete til pressen på et kongelig familiearrangement. Det ville neppe blitt særlig spennende overskrifter av livet hans da.

Eller han kunne blitt en skikkelig kjendis selv; skuespiller, sanger, you name it, slik at det at han var MM sin sønn egentlig ikke spilte noen stor rolle.

Men han har endt opp som en semi-influenser, som dukker opp både her og der på den røde løperen, og ikke bare i kongelig sammenheng. (Skam, premierer og fester med kjærestene)

Har ikke noe intrykk av at han direkte har vært influenser. Men at han har en åpen profil han deler litt på av og til. Men mange følgere sikkert  pga hvem han er. 

Nora og sophie elise jobber  Jo som influensere. 

Influenser er jo påvirker. Tar opp temaer. Deler tanker etc. 

Kan ikke si jeg har fått med meg at marius har holdt på med det. 

Men ser jo at når han deler kjæreste bilder vil jo det ha større interesse enn mine kjærlighets bilder 😂

• Nyttig 1
Skrevet
SagaP skrev (1 minutt siden):

Takk for at du orker gå i dialog med de som prøver å komme med det motsatte av fakta. 
Det at noen kommer med monomant forsvar for luksuslivet til den siktede på Skaugum, bidrar vel egentlig til å sette Marius i et enda dårligere lys, tror jeg.

Heldigvis så skriver pressen nå mye av det du og vi andre forfekter i denne tråden. Vi ser viktigheten av en fri og uavhengig presse som aldri igjen må la være å skrive om sterkt klanderverdige forhold ved et medlem av kongefamilien, som f. eks at Marius ble bøtelagt for kokainbruk i 2017.

Jeg tror at det vi ser som rulles opp i disse dager, vil svekke vernet til kongefamilien for alltid i henhold til straffesaker, ulovligheter og at det ikke selv skal være mulig å bestemme at man ikke er en offentlig person når svært mange sider ved en livsførsel sier det motsatte, samt at man får et vern som gjør at man kan bedrive lyssky aktiviteter.

Godt innlegg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
SagaP skrev (14 minutter siden):

Privilegiene til Marius er tuftet på stefars posisjon og morens via ekteskapet med Haakon. Våre skattepenger opprettholder livsstilen til Kongehuset og delvis også medlemmer av kongefamilien som Marius, både direkte og indirekte.

Riktig 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
O Rakel skrev (10 minutter siden):

Nå er øvre middelklasse ganske privilegert, men ikke på dette nivået.

Men du kjenner åpenbart ikke øvre middelklasse. De må jo strebe for å holde seg der. 

som sagt, jeg kjenner ikke nivået.

Jeg registrerer at man snakker om dyre klær, reiser og hjelp til bolig, og tenker at, ja, det er jo privilegert i forhold til de som har lite. Men det er jo ikke eksepsjonelt uvanlig.

For å ta et par eksempel på det jeg føler vi ikke vet, som er grunnen til at jeg ikke kjøper argumentet helt uten videre:

Dyre klær blir nevnt. Men jeg vet ingenting om hva slags nivå dyre klær vi snakker om. Er det haute couture liksom? eller er det sånne merkeklær som andre elever og studenter bruker?

Jeg vet heller ingenting om nivået på disse reisene. Er det veldig mange mer enn andre folk? bor han på 5-stjerners luksushotell når han reiser? eller er det coach surfing? en mellomting? Er det privatfly, business class eller turistklasse når han flyr?

Hvis det er sånn at han bare går i designerklær og reiser med privatfly, så er jeg enig i at han er privilegert.

Hvis han går med dyre klær som veldig mange likevel har råd til, reiser på turistklasse og bruker airbnb, så er jeg ikke enig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
tenker skrev (4 minutter siden):

Ja, men jeg tenker at mor og muligens stefar også har vært bidragsytere til denne forvirringen. Uten at jeg unnskylder handlingene hans. Kan ikke få presisert det nok. Det er jo et komplett kaos i både kongeHUSET og kongeFAMILIEN. Noen må ta ansvar å rydde opp i denne galskapen. Dette er noe vi skal se opp til, noe mystisk, noe stort og samlende. Omg. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (17 minutter siden):

Mitt inntrykk er at han er omtrent så privilegert som alle andre barn av øvre middelklasse her i landet, ...

Nå sponses jo ikke den øvre middelklasse her i landet ene og alene av våre skattepenger, da, så sammenligningen din fungerer jo ikke. Så lenge vi har et monarki, kan gjerne skattepengene mine gå til utøving av kongelige plikter og oppgaver. Marius har ingen slike plikter, derfor ser jeg heller ingen grunn til at han automatisk, og uten å gjøre seg fortjent til det gjennom utdannelse og arbeid, skal ha alle disse privilegiene han nå har bare fordi hans mor er kronprinsesse. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (56 minutter siden):

De eneste offentlige arrangementene han har vært med på, er vel de som har privat tilsnitt?

Altså som på en eller annen måte feirer et eller flere medlemmer av kongefamilien?

Nei, han har også deltatt i utlandet på f.eks bryllup.

• Liker 8
Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

nå snakket vi spesifikt om det at han bor i en utleiebolig på Skaugum. Det var det jeg mente ikke var uhørt mer privilegert enn alle andre unge voksne som får hjelp til bolig.

Det du trekker frem om jobbmulighetene er jeg helt enig i.

Hvilket luksusliv han forøvrig lever eller ikke lever føler jeg ikke vi vet så mye om. Jeg registrerer at reising nevnes, men det er jo ganske vanlig at folk reiser mye idag. Det kan godt være at han velter seg i overveldende luksus for alt det jeg vet, men jeg opplever ikke at det er dokumentert. Det er bare det jeg sier.

Det er et privilegium i seg selv å disponere en bolig uten kostnader, uansett alder. Og vi vet at kostnadene er lave siden han har så lav inntekt. At du gidder å prøve bortforklare det forstår jeg ikke, når det bare er et av mange elementer som gjør ham privilegert, og det så åpenbart er svært få som har det, inkl øvre middelklasse.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (1 time siden):

De eneste offentlige arrangementene han har vært med på, er vel de som har privat tilsnitt?

Altså som på en eller annen måte feirer et eller flere medlemmer av kongefamilien?

Nei, det stemmer ikke. Han har flere ganger deltatt i den årlige fotballturneringen som kronprinsparet holder. Han har stått på ski på slottsplassen med bilder i avisen, ser på ski i Holmenkollen mm.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

Riktig. Ja, blant annet i bryllupet til Monacos Beatrice og Pierre Casiraghi. Sammen med mor MM og stefar HM. Et bryllup som fikk massiv pressedekning verden over

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

men det at man blir invitert i et bryllup er da ikke ensbetydende med at man deltar på offisielle besøk? og hvilken forskjell gjør det at det var i utlandet??

jeg antar at du snakker om  bryllup til Pierre Casiraghi, som er en ikke-kongelig privatperson, det yngste barnet til en prinsesse som er langt nede på arverekka i sitt land, så vi snakker ikke om et kongelig bryllup med offisiell deltagelse av det norske kongehuset. Det var åpenbart privat.

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, tenker said:

Forvirringen hersker vel først og fremst blant et fåtall i denne tråden. Pressen, verdenspressen, redaktører og «eksperter» avviker sjelden fra det faktum at Høiby er som fullverdig medlem i kongefamilien også en del av miljøet som hører med det. Med 2 millioner i egen formue og høyprofilert livsstil også utenom «familiemiddager» så er ikke påstanden om privilegier tatt fra fri fantasi.

Ikke alle eksempler her er like presise, men ett poeng gjenstår gjennom alt: Han er i en særstilling (på flere måter) og han må nå ta ansvar for både egne veivalg og eget omdømme. Det er bare én metode som fungerer da, og det er å ha samsvar mellom ord og handling. Kongehuset ved MM og HM bør også komme med noe, for eget omdømme sin del.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (6 timer siden):

Da får du linke. Det jeg finner om kongefamiluen er  hvem som er medlem av den

https://www.kongehuset.no/seksjon.html?tid=27163&sek=26940

For det du skriver der er oppgaver for kongelige og ikke kongefamilie.

Det  er forskjell på kongelig og kongefamilie

Du finner det i årsberetningen i avsnittet som handler om "Alt for Norge". Står der at dette er kongefamiliens oppgaver. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...