Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Honey Dew skrev (17 minutter siden):

Så var det dette med avsporing igjen da...

Dere som vil diskutere Europas kongehus kan jo gjøre det i en egen tråd. Det er ikke så vanskelig å lage en slik selv.

Jeg har lagt merke til i diverse kommentarfelt at det er mange eldre damer som fremdeles ser på Marius som en liten gutt og at han burde får fred siden han nok ikke var så slem som mediene vil ha det til. De skriver om hvor fælt han har det, mens ofrene nevner de ikke med et ord.

Jeg lurer på om det er disse som skriver til fengselsfugler og tror at de kan forandre dem?

Jeg er ikke ung. Og jeg syntes han oppfører seg som en dritt. Jeg tror ikke du skal tolke det som skrives om  marius i fortid som et forsvar for han.

Forskjellen på de unge og eldre som komenterer er at vi husker veldig godt hva marius ble utsatt for iht diskusjoner på tv og i andre ukeblader og aviser. Hvordan bestefaren hans tjente penger på ukontroversielle saker i se og hør. 

Det ble ikke lagt et godt grunnlag for at marius skulle få et godt liv som et familiemedlem av kongefamilien. 

Det ble skrevet og gjort ting rettet mot Marius som liten gitt. Små gutter ikke burde utsettes for.

Så når jeg skriver noe om det.  Er det for å gi litt mer informasjon og forståelse for at nei. Det har ikke  vært lett. Det i seg selv gir ikke nie forsvar  for hans handlinger i dag.

Jeg husker MetteMarit  gråtkvalt  ba gutten om å få være i fred, og få vokse opp på mest mulig normal måte. Hun ble kritisert for det også. Og både jeg og mange andre var enig med MetteMarit.  Heldigvis etter en periode med diskusjoner om at medier gikk for langt ang Marius i media. Så roet de seg ned. Men om det kom litt sent. Jeg vet ikke .

Uansett det forsvarer ikke konebanking. Kanskje rus. Siden psykiske utfordringer ofte havner i rus. Men jeg har ikke nie intrykk av at han handler dårlig kun i rus. 

Er dette e del av  personligheten hans. Kan det lett bli vanskelig å løse. Desverre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nutz skrev (2 minutter siden):

Alle gjør feil ja, men ikke alle gjør feil av dette kaliberet. Eller så mange feil. Marius er tatt for bruk og besittelse av narkotika, kjøring i for høy hastighet, vold, trusler og tyveri av en scooter. Jeg vet ikke med deg, men jeg har aldri vært i nærheten av det der. I tillegg er han en del av kongefamilien og bør derfor holde seg for god til sånt. Greit at han ikke valgte det selv, men han har vitterlig nytt godene det har medbrakt.

Alle medaljer har baksider også. Og kan skrive under på at han har fått se mye av baksiden av medaljen. Det har vært et mediesirkus uten brems i prrioder siden han var liten

Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (53 minutter siden):

Du forstår altså ikke forskjellen på spekulasjoner og fakta? Å gjengi andres spekulasjoner er faktisk ikke dokumentasjon.

Charles og Camilla traff hverandre da han bare var 22 og hun 24. Dette var i 1970 (en helt annen tid). Tre år senere giftet hun seg med APB, mens Charles var ute på et marineoppdrag. Han var da 25 år.  Det er fakta. I følge venner så var Camilla svært forelsket i APB og Charles var knust over nyheten. 
Noen har ment at det at Camilla ikke var adelig og hadde en historie med flere kjærester gjorde henne uegnet, men det er altså bare det. En mening. Det er ikke snakk om at dronning Elisabeth satte ned foten for noe ekteskap, for så langt kom det aldri. Når du påstår at dette er dokumentert, så må du nesten vise til noe annet enn andres spekulasjoner og tanker.

Alle burde tenke seg om noen ganger før de gifter seg, og spesielt kongelige. 

Du er enig i at Camilla giftet seg i 1973, og du er enig i det er dokumentert at nære venner har fortalt at hun var forelsket i APB og at Charles var knust. 

Men du kan altså ikke strekke deg til å trekke den logiske slutningen at dette ikke er grunnlag for å påstå at dronning Elisabeth sa nei.

For det var det som var diskusjonen.

Det ble fremsatt en udokumentert påstand om at dronning Elisabeth sa nei til ekteskapet og at det var fordi CPB var fraskilt. 

Jeg sa at det var det ikke grunnlag for å hevde, fordi hun var ikke fraskilt da de møtte hverandre på 70-tallet, og et eventuelt nei er ikke forenlig med de faktaene som du refererer helt korrekt over. Det du sier er meninger, er uansett ikke nødvendig for konklusjonen, for den kan vi trekke på bakgrunn av de faktaene vi er enige om.

Jeg må jo si at det er en ganske kreativ vri du har på dette her, når du først vil være streng med hva som er fakta, for å så å snu  på hælen og å si at det er ikke grunnlag for å si at dronning Elisabeth ikke sa nei. 

Jeg skjønner at det er vanskelig å få historien til å henge på greipp, når det du egentlig er ute etter er å arrestere andre brukere, men det får være grenser.

Endret av MissLucy
  • Nyttig 2
Skrevet
NordreSving skrev (6 minutter siden):

Det som er bra er at vi faktisk får en debatt. Saken reiser jo vesentlige spørsmål om monarkiet som styreform. For det vi ser nå er jo en konsekvens som ingen egentlig hadde forutsett, feks det å gifte seg av kjærlighet. Alle, inkludert meg, tenker at det er en selvfølge, men det har jo banet vei for Marius sin dobbeltrolle og inntreden av en ekte kommersiell sjaman i kongefamilien. Løsningen har jeg ikke for kjærlighetsløse fornuftsekteskap har jo ikke akkurat fungert heller. 

Debatten bør gå på det prinsipielle, synes jeg. De kongelige som fødes inn i dette har verken fulle menneskerettigheter eller religionsfrihet. 
Norge som stat burde heller ikke være bekjent av å holde seg med en arvet seremoniell makt framfor en folkevalgt seremoniell makt. 
Det er jo ikke slik at f.eks Frederik av Danmark ikke har giftet seg av kjærlighet og valgt et kjærlighetsløst fornuftsekteskap.  For han valgte kjærligheten i ei som passet og henne giftet han seg med. Det har vært vellykka. 

Man må huske på at det er mer enn én som passer for en i verden, man må finne noen som også kan passe for et royalt liv. Det kan man ikke si at Durek gjør, og jeg mener at også Haakon har valgt feil. 
En dag kommer regninga. Dessverre

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SagaP skrev (24 minutter siden):

Ja, men da er han en offentlig person. Å delta på arrangement, stå på slottsbalkongen, få utgiftene sine betalt, ja - da har han tatt et valg om det. 
Slottet sa at Marius «ikke var i form», så han deltok ikke i morens 50-års dag som kongeparet arrangerte. Men han var i form til å dra på en eller annen premiere, hvor han ble fotografert.

Slottet gjør lite i forhold til Marius, men det er kanskje det beste de klarer å komme opp med? Og det er en del av tragedien. 
Kraftig karakterdrap? Partnervold, nesten meid ned en gardist, tyveri, narkotikaforbrytelser, skadeverk - jeg tror han står for det største karakterdrapet selv. 

Han er tilbake på Skaugum og festen fortsetter. Virker som om alle rundt ham er handlingslammet

Han er på noen gitte ofisielle tilstelninger der familien hans er en del av. Han tar ikke imot andre kongelige eller stats ansatte. Det er allerde gitt hva slags oppdrag han kan delta på og ikke. Har ikke oversikt på hva. Og ordlyden i det  men du kan se om du finner noe om det selv.

Han var ve ikke i stand til å oppføre seg da evnt. Og da er han ikke i form til å være der så lenge. Mulig den situasjonen fa han angst? Da er han i form til å være med venner. Jeg vet ikke. De har ikke sagt noe. Men intuisjonen min er at det var veldig lurt at han var der kort og dro igjen. Ellers er det ikke sikkert det hadde gått så bra.

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Litt komisk (og litt tragisk) at noen voksne folk tror de vet alt om kongelige ekteskap basert på det de leser - og ikke leser - i sladreblader.

Rykter og spekulasjoner om utenlandske kongelige blir tatt som bevis på både det ene og det andre, mens den norske pressens tilbakeholdenhet med å trykke nyanserte historier om den norske kongefamilien blir tatt som bevis på at her er alt bare solskinn.

Utrolig at folk ikke forstår at vi har blitt presentert for et glansbilde hele tiden.

Dette er altså så klokkerent, strøkent og spot on!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Lofilteret skrev (1 time siden):

Har du selv noen tanker om hvordan Marius skulle uttrykt seg for å komme med en real unnskyldning?

🙂Mest av alt tenker jeg på at man burde ha kalt inn til en pressekonferanse hvor ikke nødvendigvis Marius er den som må i ilden (men kongehusets pressekontakt). Der man åpent og redelig svarer på alle spørsmål som man måtte ha. 

Bekreftelser på hvor mye avstand kongehuset  tar fra vold , hadde heller ikke vært så dumt. Spesielt fordi Mette Marit er en frontfigur for vold mot kvinner.  

Og det er ikke verre enn at man i en unnskyldning anerkjenner at man ser problemet (ikke overser det slik som nå) og imøtekommer folket . Helst uten å skylde på media eller andre.  Og at man mer eller mindre spesifiserer hva slags tiltak man skal gjøre for at slike ting ikke skjer igjen. 

Det er ikke til å komme bort ifra at viktig del av en unnskyldning er å  lytte til den personen eller den gruppen som du har gjort urett. 

I slike  kritiske situasjoner ,så trenger folket å få bekreftet at man  bli både sett og hørt. At dette med å bry seg om voldsofre er ektefølt.

At vi alle får vite at vi har ett kongehus som ikke fjerner seg fra folket , at det ikke kun er ett kongehus som får støtte av folket, men som støtter opp om folket når noen av deres egne gjør noe galt. 

På ett mer generelt plan så kunne gjerne unnskyldningen til Marius ha vist at han  forstår HVORFOR hans handlinger var skadelige eller sårende.  Hvorpå han spesifiserer i litt bedre detaljer det han ber om unnskyldning for. 

Gjerne vist til at han forstår hva slags effekt hans handlinger har på andre personer.  erkjenne , bekrefte og anerkjenne at det han har gjort mot andre er skadelig og sårende. 

Samt også her si konkret hva slags fremtidige tiltak som skal gjøres slik at den samme situasjonen ikke skjer igjen.

Endret av Mr.buksa
  • Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (35 minutter siden):

Vold mot flere kvinner. 

Tyveri. 

Et liv med narkotika og mye festing. 

Farlig bruk av motorvogn. 

Og så videre. 

Er ting han som det virker å valgt å gjøre. Er ikke et karakterdrap at folk blir kjent med hva du faktisk gjør.

PS. Kongefamilien blir ikke gransket i hver detalje, men pressen beskytter dem. 

Hva svarer du på? Det her er da ikke relevant iht mitt innlegg 

Endret av Krokenguri
  • Hjerte 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
Honey Dew skrev (38 minutter siden):

Det der er jo ikke Marius.

Tror du ikke det? Det stemmer med tatoveringene han har. 

Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Han er på noen gitte ofisielle tilstelninger der familien hans er en del av. Han tar ikke imot andre kongelige eller stats ansatte. Det er allerde gitt hva slags oppdrag han kan delta på og ikke. Har ikke oversikt på hva. Og ordlyden i det  men du kan se om du finner noe om det selv.

Han var ve ikke i stand til å oppføre seg da evnt. Og da er han ikke i form til å være der så lenge. Mulig den situasjonen fa han angst? Da er han i form til å være med venner. Jeg vet ikke. De har ikke sagt noe. Men intuisjonen min er at det var veldig lurt at han var der kort og dro igjen. Ellers er det ikke sikkert det hadde gått så bra.

Marius er medlem av kongefamilien. Han er med på en rekke begivenheter hvor det er andre kongelige. Sågar var han og moren i et av Monaco-bryllupene for noen år siden. Han har stått på slottsbalkongen ved en rekke anledninger, deltar i selskaper og har til og med fått tildelt to av kongehusets medaljer som han går rundt med i offisielle sammenhenger.

Jeg vet ikke hvorfor du er så dårlig orientert, men jeg synes det er en uting at du skriver noe annet en det som er tilfelle. 
Marius valgte å dra på en rød løper premiere som ble dekket av en rekke aviser og blader fordi det var mange kjendiser der (ikke bare venner) og festet til langt på natt, i stedet for å dra på et mer nedtonet arrangement i regi av familien sin.

Jeg tror ikke dette har noe med angst å gjøre, og jeg synes ikke du skal spekulere i det.  

• Liker 23
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (22 minutter siden):

Jeg er ikke ung. Og jeg syntes han oppfører seg som en dritt. Jeg tror ikke du skal tolke det som skrives om  marius i fortid som et forsvar for han.

Forskjellen på de unge og eldre som komenterer er at vi husker veldig godt hva marius ble utsatt for iht diskusjoner på tv og i andre ukeblader og aviser. Hvordan bestefaren hans tjente penger på ukontroversielle saker i se og hør. 

Det ble ikke lagt et godt grunnlag for at marius skulle få et godt liv som et familiemedlem av kongefamilien. 

Det ble skrevet og gjort ting rettet mot Marius som liten gitt. Små gutter ikke burde utsettes for.

Så når jeg skriver noe om det.  Er det for å gi litt mer informasjon og forståelse for at nei. Det har ikke  vært lett. Det i seg selv gir ikke nie forsvar  for hans handlinger i dag.

Jeg husker MetteMarit  gråtkvalt  ba gutten om å få være i fred, og få vokse opp på mest mulig normal måte. Hun ble kritisert for det også. Og både jeg og mange andre var enig med MetteMarit.  Heldigvis etter en periode med diskusjoner om at medier gikk for langt ang Marius i media. Så roet de seg ned. Men om det kom litt sent. Jeg vet ikke .

Uansett det forsvarer ikke konebanking. Kanskje rus. Siden psykiske utfordringer ofte havner i rus. Men jeg har ikke nie intrykk av at han handler dårlig kun i rus. 

Er dette e del av  personligheten hans. Kan det lett bli vanskelig å løse. Desverre.

Det er nok mange som har hatt en slitsom oppvekst, men som ikke blir kriminelle av den grunn. Folk må slutte å stakkarsliggjøre han.

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
SagaP skrev (1 minutt siden):

Marius er medlem av kongefamilien. Han er med på en rekke begivenheter hvor det er andre kongelige. Sågar var han og moren i et av Monaco-bryllupene for noen år siden. Han har stått på slottsbalkongen ved en rekke anledninger, deltar i selskaper og har til og med fått tildelt to av kongehusets medaljer som han går rundt med i offisielle sammenhenger.

Jeg vet ikke hvorfor du er så dårlig orientert, men jeg synes det er en uting at du skriver noe annet en det som er tilfelle. 
Marius valgte å dra på en rød løper premiere som ble dekket av en rekke aviser og blader fordi det var mange kjendiser der (ikke bare venner) og festet til langt på natt, i stedet for å dra på et mer nedtonet arrangement i regi av familien sin.

Jeg tror ikke dette har noe med angst å gjøre, og jeg synes ikke du skal spekulere i det.  

Jeg sa ikke at det var angst. Det kan være. Folk med angst. Angster i visse situasjoner ikke kronisk hele tiden. Så det var et forslag på hvorfor han takler fest med venner evnt bedre enn bursdag med mor og masse fremmede

Skrevet
pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Tror du ikke det? Det stemmer med tatoveringene han har. 

Ansiktet.

Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Det er nok mange som har hatt en slitsom oppvekst, men som ikke blir kriminelle av den grunn. Folk må slutte å stakkarsliggjøre han.

Les en gang til  jeg har skrevet akkuat det du gir tilbakemelding om. Så da er vi enige i akkurat det. 

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Jeg sa ikke at det var angst. Det kan være. Folk med angst. Angster i visse situasjoner ikke kronisk hele tiden. Så det var et forslag på hvorfor han takler fest med venner evnt bedre enn bursdag med mor og masse fremmede

Du spekulerer i angst. Dessuten er du feilinformert. Det var minst like mange kjendiser på arrangementet han valgte å gå på, som det var på Slottet. Kanskje flere også, og alle disse er ikke vennene hans

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
SagaP skrev (44 minutter siden):

Ja, men da er han en offentlig person. Å delta på arrangement, stå på slottsbalkongen, få utgiftene sine betalt, ja - da har han tatt et valg om det. 
Slottet sa at Marius «ikke var i form», så han deltok ikke i morens 50-års dag som kongeparet arrangerte. Men han var i form til å dra på en eller annen premiere, hvor han ble fotografert.

Slottet gjør lite i forhold til Marius, men det er kanskje det beste de klarer å komme opp med? Og det er en del av tragedien. 
Kraftig karakterdrap? Partnervold, nesten meid ned en gardist, tyveri, narkotikaforbrytelser, skadeverk - jeg tror han står for det største karakterdrapet selv. 

Han er tilbake på Skaugum og festen fortsetter. Virker som om alle rundt ham er handlingslammet

For å ta en ting. Som ble ramaskrik i sin tid. Mange mente marius ikke skulle stå på den balkongen  fordi der skulle bare kongelige gjøre. Det var oppe til tv debatt om det temaet. Å ikke la marius få stå på den balkongen med sin familue. Ble å utestenge han fra familien. Han har ikke stått der for å være ofisiell.  Men for å være med familien sin

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Nutz skrev (28 minutter siden):

Alle gjør feil ja, men ikke alle gjør feil av dette kaliberet. Eller så mange feil. Marius er tatt for bruk og besittelse av narkotika, kjøring i for høy hastighet, vold, trusler og tyveri av en scooter. Jeg vet ikke med deg, men jeg har aldri vært i nærheten av det der. I tillegg er han en del av kongefamilien og bør derfor holde seg for god til sånt. Greit at han ikke valgte det selv, men han har vitterlig nytt godene det har medbrakt.

Aldri vært i nærheten her heller, men er redd det ender katastrofalt om ikke media roer ned på gravingen om han. Har ikke nær omgangskrets taushetsplikt når de er med kongelige? Hadde ikke vært kjekt å fått smurt ut over hele verdens aviser om festingen og livet sitt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (16 minutter siden):

Hva svarer du på? Det her er da ikke relevant iht mitt innlegg 

Du kom med en påstand om at Marius er utsatt for et karakterdrap. Som han ikke er. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

For å ta en ting. Som ble ramaskrik i sin tid. Mange mente marius ikke skulle stå på den balkongen  fordi der skulle bare kongelige gjøre. Det var oppe til tv debatt om det temaet. Å ikke la marius få stå på den balkongen med sin familue. Ble å utestenge han fra familien. Han har ikke stått der for å være ofisiell.  Men for å være med familien sin

Det er ingen som har klaget på at Marius har vært på Slottsbalkongen etter at Haakon og MM giftet seg.
Sågar jublet hele landet da MM som nygift løftet ham opp og han mottok folkets hyllest sammen med mor og stefar. 
Jeg forstår ikke hvorfor du sitter å dikter fritt rundt dette. Foreslår at du finner bedre argumenter

• Liker 14
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...