Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Det er nok mange som har hatt en slitsom oppvekst, men som ikke blir kriminelle av den grunn. Folk må slutte å stakkarsliggjøre han.

Les en gang til  jeg har skrevet akkuat det du gir tilbakemelding om. Så da er vi enige i akkurat det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Jeg sa ikke at det var angst. Det kan være. Folk med angst. Angster i visse situasjoner ikke kronisk hele tiden. Så det var et forslag på hvorfor han takler fest med venner evnt bedre enn bursdag med mor og masse fremmede

Du spekulerer i angst. Dessuten er du feilinformert. Det var minst like mange kjendiser på arrangementet han valgte å gå på, som det var på Slottet. Kanskje flere også, og alle disse er ikke vennene hans

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
SagaP skrev (44 minutter siden):

Ja, men da er han en offentlig person. Å delta på arrangement, stå på slottsbalkongen, få utgiftene sine betalt, ja - da har han tatt et valg om det. 
Slottet sa at Marius «ikke var i form», så han deltok ikke i morens 50-års dag som kongeparet arrangerte. Men han var i form til å dra på en eller annen premiere, hvor han ble fotografert.

Slottet gjør lite i forhold til Marius, men det er kanskje det beste de klarer å komme opp med? Og det er en del av tragedien. 
Kraftig karakterdrap? Partnervold, nesten meid ned en gardist, tyveri, narkotikaforbrytelser, skadeverk - jeg tror han står for det største karakterdrapet selv. 

Han er tilbake på Skaugum og festen fortsetter. Virker som om alle rundt ham er handlingslammet

For å ta en ting. Som ble ramaskrik i sin tid. Mange mente marius ikke skulle stå på den balkongen  fordi der skulle bare kongelige gjøre. Det var oppe til tv debatt om det temaet. Å ikke la marius få stå på den balkongen med sin familue. Ble å utestenge han fra familien. Han har ikke stått der for å være ofisiell.  Men for å være med familien sin

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Xstrella
Skrevet
Nutz skrev (28 minutter siden):

Alle gjør feil ja, men ikke alle gjør feil av dette kaliberet. Eller så mange feil. Marius er tatt for bruk og besittelse av narkotika, kjøring i for høy hastighet, vold, trusler og tyveri av en scooter. Jeg vet ikke med deg, men jeg har aldri vært i nærheten av det der. I tillegg er han en del av kongefamilien og bør derfor holde seg for god til sånt. Greit at han ikke valgte det selv, men han har vitterlig nytt godene det har medbrakt.

Aldri vært i nærheten her heller, men er redd det ender katastrofalt om ikke media roer ned på gravingen om han. Har ikke nær omgangskrets taushetsplikt når de er med kongelige? Hadde ikke vært kjekt å fått smurt ut over hele verdens aviser om festingen og livet sitt.

Skrevet
Krokenguri skrev (16 minutter siden):

Hva svarer du på? Det her er da ikke relevant iht mitt innlegg 

Du kom med en påstand om at Marius er utsatt for et karakterdrap. Som han ikke er. 

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

For å ta en ting. Som ble ramaskrik i sin tid. Mange mente marius ikke skulle stå på den balkongen  fordi der skulle bare kongelige gjøre. Det var oppe til tv debatt om det temaet. Å ikke la marius få stå på den balkongen med sin familue. Ble å utestenge han fra familien. Han har ikke stått der for å være ofisiell.  Men for å være med familien sin

Det er ingen som har klaget på at Marius har vært på Slottsbalkongen etter at Haakon og MM giftet seg.
Sågar jublet hele landet da MM som nygift løftet ham opp og han mottok folkets hyllest sammen med mor og stefar. 
Jeg forstår ikke hvorfor du sitter å dikter fritt rundt dette. Foreslår at du finner bedre argumenter

 

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest pop up bruker
Skrevet
Honey Dew skrev (8 minutter siden):

Ansiktet.

Jeg syns det ligner på ansiktet hans, og når også det stemmer overens med tatoveringene han har så tenker jeg det er rimelig å anta at det er han. Bilder kan så klart forfalskes og manipuleres, men jeg tenker at hvis man skulle gjort det så ville man valgt noe mer sensasjonelt kanskje. 

Skrevet
2 minutter siden, Xstrella said:

Aldri vært i nærheten her heller, men er redd det ender katastrofalt om ikke media roer ned på gravingen om han. Har ikke nær omgangskrets taushetsplikt når de er med kongelige? Hadde ikke vært kjekt å fått smurt ut over hele verdens aviser om festingen og livet sitt.

Det tror jeg ikke, mener å huske at MM's far i sin tid snakket om mye han ikke burde. Marius er heller ikke kongelig, kun en del av kongefamilien. Det er en viktig og vanskelig detalj.
Rent etisk vil vel de fleste oppegående mennesker forstå at for å holde seg i nær krets, holder de det private privat. Kongelig eller ei.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det ligner på ansiktet hans, og når også det stemmer overens med tatoveringene han har så tenker jeg det er rimelig å anta at det er han. Bilder kan så klart forfalskes og manipuleres, men jeg tenker at hvis man skulle gjort det så ville man valgt noe mer sensasjonelt kanskje. 

Det er ikke alltid bilder viser godt ansiktstrekk heller. Lys og skygger kan påvirke, liten bevegelse akkurat i det bildet ble tatt, rare vinkler, evt filter osv kan jo være med på å forvrenge et ansikt. Har opplevd det flere ganger med bilder av folk jeg kjenner, er ikke alltid at man umiddelbart ser hvem som er på bildene. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
Gjest pop up bruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Det er ikke alltid bilder viser godt ansiktstrekk heller. Lys og skygger kan påvirke, liten bevegelse akkurat i det bildet ble tatt, rare vinkler, evt filter osv kan jo være med på å forvrenge et ansikt. Har opplevd det flere ganger med bilder av folk jeg kjenner, er ikke alltid at man umiddelbart ser hvem som er på bildene. 

Absolutt

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Krokenguri said:

Jeg sa ikke at det var angst. Det kan være. Folk med angst. Angster i visse situasjoner ikke kronisk hele tiden. Så det var et forslag på hvorfor han takler fest med venner evnt bedre enn bursdag med mor og masse fremmede

"Bursdag med mor" 🥱 🥨😴

"Fest med venner" 😎 🥂:danse:

Endret av Caissa
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (23 minutter siden):

For å ta en ting. Som ble ramaskrik i sin tid. Mange mente marius ikke skulle stå på den balkongen  fordi der skulle bare kongelige gjøre. Det var oppe til tv debatt om det temaet. Å ikke la marius få stå på den balkongen med sin familue. Ble å utestenge han fra familien. Han har ikke stått der for å være ofisiell.  Men for å være med familien sin

Dette er mer komplisert. Hva er privat og hva er ikke det når det gjelder "kongefamilien". Her har kongefamilien aktivt bidratt til at familien og ting som hører til privatlivet, blir en del av offentligheten.

Familien blir brukt som ambassadører for monarkiet, og familien i seg er en del av varemarkebygging. Du kan lese akademiske tekster om hvordan europeiske monarkiet har jobbet med dette etter at republikk ble populært etter første verdenskrig.

Er det et familiearrasjement på slottsbalkongen, eller er det et oppdrag som rikets statsoverhode har på grunnlovsdagen. Akkurat som mange andre har roller rundt omkring i landet uten å ha med seg storfamilien.

Syns saken nå med Marius viser svakheten ved å dyrke konseptet kongefamilien. Som andre har skrevet så er det ikke alltid greie ting i en familie, det å være foreldre eller ektefeller er ikke noe med garantert suksess. Livet kan bli komplisert for oss mennesker. 

Til forskjell fra noen så tror jeg at man kan få orden på monarkiet. Men da med å skape et mer tydelig skille mellom familien til Harald og Kongen. Hvis du skjønner. Akkurat som jeg tror at man ikke ble ferdig med jobben å rydde opp i grensene mellom privat økonomi og Kongens økonomi når det ble gjort endringer ved årtusenskiftet.

  • Liker 2
Skrevet
Honey Dew skrev (22 minutter siden):

Ansiktet.

Hvorfor skulle de ha jukset med ansiktet ? De satte  på ett annet fjes, når kroppen  er hans? Husker ikke hvor det står eller selve årstallet. Men leste at bildet var fra ett annet år enn i år. Bildet er tatt på en privat fest som foregikk på høsten. 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Jeg sa ikke at det var angst. Det kan være. Folk med angst. Angster i visse situasjoner ikke kronisk hele tiden. Så det var et forslag på hvorfor han takler fest med venner evnt bedre enn bursdag med mor og masse fremmede

Egoisme kan det også kalles 😉 er mye morsommere å være på fest med venner . Det å være nykter og from  er sikkert ikke så fristende. Og når man ikke bryr seg om så mange andre enn seg selv , så er valget ikke så vanskelig . 

  • Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (24 minutter siden):

Du kom med en påstand om at Marius er utsatt for et karakterdrap. Som han ikke er. 

Jo med all massiv omtalte han får nå. Kan man fint kalle det katakter slakt også. Men han har jo satt seg i det selv forsåvidt.  Bare littt usikker på hvor nødvendig det er med sååååå mye. 

En ting er jo iht utvikling iht saken som blir kjent. Men det skrives også mye unødvendig tull i tillegg.  De kanskje kunne ha roet litt ned. Men alt for å selge aviser vettu

Skrevet
Mr.buksa skrev (1 minutt siden):

Egoisme kan det også kalles 😉 er mye morsommere å være på fest med venner . Det å være nykter og from  er sikkert ikke så fristende. Og når man ikke bryr seg om så mange andre enn seg selv , så er valget ikke så vanskelig . 

Det kan det også være. Vet ikke det vi

Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (54 minutter siden):

Alle medaljer har baksider også. Og kan skrive under på at han har fått se mye av baksiden av medaljen. Det har vært et mediesirkus uten brems i prrioder siden han var liten

Det viser jo at ekteskapet mellom HM og MM var altfor lite gjennomtenkt. Hadde ingen overhodet tenkt over problemer med å ta med seg et barn inn i et kongelig ekteskap? Eller er det han som ikke er blitt nok trent og forberedt på det?

Et sted er det tydeligvis begått en stor feil. Man må slutte å skylde på media. De har absolutt ikke vært verre med dekningen av MBH enn av barna som kom etter. 

Dekningen den siste tiden har vært voldsom - men det er helt naturlig. Folk er sjokkert og har krav på å vite hva som skjer. 

Gjest Malmfrid
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Ja, men da er han en offentlig person. Å delta på arrangement, stå på slottsbalkongen, få utgiftene sine betalt, ja - da har han tatt et valg om det. 
Slottet sa at Marius «ikke var i form», så han deltok ikke i morens 50-års dag som kongeparet arrangerte. Men han var i form til å dra på en eller annen premiere, hvor han ble fotografert.

Slottet gjør lite i forhold til Marius, men det er kanskje det beste de klarer å komme opp med? Og det er en del av tragedien. 
Kraftig karakterdrap? Partnervold, nesten meid ned en gardist, tyveri, narkotikaforbrytelser, skadeverk - jeg tror han står for det største karakterdrapet selv. 

Han er tilbake på Skaugum og festen fortsetter. Virker som om alle rundt ham er handlingslammet

Og ikke minst det som går på bruk av diplomatpass. Venner går ut og sier at han skryter av å benytte seg av diplomatpass når han reiser. Hvem i all verden skal svare på hvorfor denne fyren har rett på å bruke det når han er ute og reiser alene? Representerer han Norge når han er på feriereiser alene?

Skrevet
SagaP skrev (25 minutter siden):

Det er ingen som har klaget på at Marius har vært på Slottsbalkongen etter at Haakon og MM giftet seg.
Sågar jublet hele landet da MM som nygift løftet ham opp og han mottok folkets hyllest sammen med mor og stefar. 
Jeg forstår ikke hvorfor du sitter å dikter fritt rundt dette. Foreslår at du finner bedre argumenter

 

Eh jo. Har da sett tv debatter om det.

Kan nevne noen diskusjoner jeg på farten kommer på

- skal kronprinsessen bruke kongelige penger å betale livsopphold for gutten ( da han var under18)

- skal faren hente og levere iht samvær på skaugum.  Ikke alle mente det var rett

- noem mente det var feil at haakon var med marius, moren og faren tl marius på hans første skole dag.

- noen mente marius måtte bli prins. Andre mente hardt det motsatte.

- få stå på balkongen eller ikke.

- marius sto ikke på baklongen. Ranaskrik. Det var dårlig gjort. Han viste seg å feire 17 mai med faren sin.

- ikke fikk ha kontakt med bestefaren. Som solgte all info om han uavhengig om han,om  det var sant eller ei til se og hør. Ref hør gjerne boka  "en dag på jobben" der får man insikt i svenno sin hang etter penger. Pga trygd og gjeldtrekk og høyt behov for midler til fest.  

Ja det var mye i sin tid og oppigjennom årene. Og dette er bare litt av det jeg kom på nå 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Det kan det også være. Vet ikke det vi

Jeg føler at jeg vet litt om det.  For har selv vært ung og egoistisk og har barn som foretrekker å gjøre andre ting enn å henge her til pynt med meg. Det ville ikke ha hjulpet om jeg hadde hatt bursdag aldri så mye 😂 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...