Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Resultatet og behandlingen av en såpass alvorlig sak vil og sette en standard for kampen mot vold i hjemmet, mot kvinner og i nære relasjoner. Vi husker alle sammen Hemsedal-saken, det utfallet var en regelrett skandale for kvinner sin sikkerhet. Her er det spesielle at kongefamilien er direkte innblandet i saken, så absolutt alt er av interesse her. Er det rike, hvite privilegerte gutter som skal få viljen sin? Skal dette dysses ned? 

• Liker 21
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Bestemoren
Skrevet

Anne Holt skriver følgende på Facebook i dag:

«Den Marius-saken roper svært mange svært mye om, så den skal jeg ikke mene noe offentlig om før den er avgjort. 

Annet enn dette: «kroppskrenkelse» er et juridisk ord, til bruk i rettslige sammenhenger for å karakterisere/avgrense typen vold som er brukt. 

På norsk heter det nettopp _vold_. 

«Jeg utøvde kroppskrenkelse» er ikke en normal setning. Det heter «jeg var voldelig».  

Det får være en grense for nytale. Om ikke annet, så i respekt for (de dessverre altfor mange) voldsutsatte blant oss.»

Skrevet (endret)

Nå er også Haukland fornærmet i saken, iflg overskrift i VG. Jeg prøvde å lenke, men fikk beskjed om at «siden finnes ikke». 

3 fornærmede i en partnervold-sak. Er det noen som vet om det nå er mulig å unngå en rettssak? Eller hva som er et sannsynlig videre  forløp? Er det avhengig av om M sier seg skyldig?

Endret av JustAsking
Typo
  • Liker 18
Skrevet

Hvis MBH omgås kriminelle og utgjør en sikkerhetsrisiko, hvorfor får han lov til å bo på samme kongelig eiendom som kronprinsparet?

Kjenner jeg blir provosert av at Haakon og MM ikke tar ansvar og kaster en notorisk voldsutøver med kriminelt nettverk rett ut fremfor å la skattepengene våre finansiere luksuslivet og rusbruken hans. Jeg har alltid støttet monarkiet, men nå har jeg fått nok. Avskaff hele opplegget.

• Liker 25
  • Nyttig 15
Skrevet

Hvis Mette Marit var så opptatt av å ta vare på offeret og av å snakke med henne.  Hvorfor kunne hun ikke da heller bare levere tingene som lå igjen på Skaugum  til henne? Eller eventuelt slippe offeret inn og da eventuelt meden sivil politieskorte for å hente sakene. Uten at sønnen var tilstede?

Her har det mildt sagt blitt lagt til rette for at offeret nærmest blir skviset til å ta en prat med sønnen. Og i og med at Marius selv ikke fikk tak i offeret når dette stod på under det værste. Så ble mammaen en 'mellommann". For er tydelig at ikke politiet er det. 

Offeret gjorde det klinkende klart gjennom advokaten at hun ikke var kjæreste med sønnen hennes. Så det er mange måter det her kunne ha blitt gjort på.  Og slik jeg ser det. Om det var godt ment eller ikke, så er det ikke sikkert at kontakten med Mette Marit har bidratt til å gjøre noen sunne valg for offeret. 

• Liker 24
  • Nyttig 7
Gjest Bestemoren
Skrevet
JustAsking skrev (7 minutter siden):

Nå er også Haukland fornærmet i saken, iflg overskrift i VG. Jeg prøvde å lenke, men fikk beskjed om at «siden finnes ikke». 

3 fornærmede i en partnervold-sak. Er det noen som vet om det nå er mulig å unngå en rettssak? Eller hva som er et sannsynlig videre  forløp? Er det avhengig av om M sier seg skyldig?

«Hun har status som fornærmet, og Oslo tingrett har oppnevnt meg som bistandsadvokat for henne i sak som vurderes som vold i nære relasjoner. Nora har selv ikke anmeldt noe, men forholder seg til at politiet har valgt å etterforske dette, sier Elden til NTB.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kwv9ja/nora-haukland-har-status-som-fornaermet

Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

med den reaksjonen hun fikk på den samtalen, så er det god grunn til å anta at hun har forstått at hun må holde seg unna.

Faktum er at vi har et bilde av MBH og fornærmede i en bil. Nå må folk roe ned her.

Helt i Marius sin favør dette. Blir litt vanskeligere for offeret å argumentere i en rettsak om at hun følte seg redd for han ved vold. Når bilder av dette legges frem hvor de sitter sammen i en bil senere. At advokaten hennes ikke tenkte på det...

• Liker 18
  • Nyttig 3
Gjest Glufseguri
Skrevet

Si hva man vil om SEogHØR men bildet snakker for seg selv.

Hun sitter i en bil på vei til hans bopel med han bak rattet.

Samme mann som beklaget foran hele Norge, samme mann som utøvde kroppskrenkelse, som satte en kniv i veggen og truet med å brenne tingene hennes om hun ikke kom til han innen kl 16.00.

Seksten null null!

De fleste av oss har hørt han.

Enten er hun manipulert eller stokk dum.

Vet ikke hva som er verst.

Skrevet
Glufseguri skrev (2 minutter siden):

Samme mann som beklaget foran hele Norge, samme mann som utøvde kroppskrenkelse, som satte en kniv i veggen og truet med å brenne tingene hennes om hun ikke kom til han innen kl 16.00.

Seksten null null!

Jeg reagerte også på det at de kjører sammen til Skaugum. Jeg trodde hun var livredd for å være i nærheten av Marius?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Felis skrev (58 minutter siden):

Janei, for det finnes ingen andre muligheter for offeret å få igjen klærne sine (som heldigvis ikke ble dynket i bensin og brent) enn å la voldsmannen kjøre seg i sin egen bil, hjem til Skaugum... Det finnes ikke slektninger, venner, bekjente, flyttebyrå, posten, noen, som kunne fikset dette for dem.

Advokatens jobb er å ivareta offeret, her under finne på plausible unnskyldninger når offeret går imot alle kjente råd i slike saker. Særlig siden medietrykket er så enormt, og kunnskapen om partnervold er så liten hos folket.

Man kan devaluere Se og Hør så mye man orker, men bildet taler for seg selv, uansett hvor det er publisert.

bildet forteller oss ingenting mer enn det bistandsadvokaten har sagt hele tiden - at de er i kontakt.

Bildet forteller oss ikke, og det er hovedpoenget mitt, at kronprinsparet er involvert.

• Liker 10
Skrevet
Just now, Tough cookie said:

Jeg reagerte også på det at de kjører sammen til Skaugum. Jeg trodde hun var livredd for å være i nærheten av Marius?

Hvorfor trodde du det? Vi aner jo ingenting om hva hun tenker eller føler.

Når man ikke vet noe, har man lett for å fylle inn med hva man selv tror man ville tenkt eller følt i en tilsvarende situasjon.

Jeg håper alle her er forsiktige nå, og ikke vender seg mot kvinnen fordi hun ikke oppfører seg som man forventer.

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Barix skrev (59 minutter siden):

Ifølge Se og Hør er de observert kjørende gjennom hovedporten til kronprinsparets eiendom.

hvor MBH bor i et hus for seg selv. Det er 12 utleieboliger på området, og han disponerer en av dem.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
JustAsking skrev (14 minutter siden):

Man får status som fornærmet når et strafferettslig forhold etterforskes. Først må det tas ut siktelse, deretter tiltale. Det er tatt ut siktelse i første sak. Den kan bli utvidet om det tas ut siktelse på de andre sakene. Mange voldssaker henlegges før siktelse og ikke minst tiltale, noen går videre. Det er ikke betinget av om han sier seg skyldig, men saksforholdene samlet sett.

• Liker 5
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Glufseguri said:

Seksten null null!

Kanskje å måtte lese slike karakteristiska om seg selv på nettet?   Folkens-  kan vi ikke roe ned her nå? Det er en ung jente som som er involvert i en ekstrem kompleks relasjon, hun vet ikke sitt eget beste, går muligens mot råd fra sin egen advokat… kan vi la være å helle mer bensin på dette bålet?  Hun trenger ro og trygge folk rundt seg, ikke at nettet fyrer opp om alt hun burde gjøre og ikke gjøre og hvordan hun er og ikke er.. 

Endret av Nuwanda2
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Glufseguri skrev (2 minutter siden):

...

En bekjent og tidligere venninne av meg levde i mange år med en som var voldelig i ruset tilstand og verdens snilleste edru, det var mpe "alle visste" og de lever forsåvidt fortsatt sammen og han er rusfri i dag mange år etter - men poenget mitt er at i de årene hvor han var voldelig var det flere ganger barna måtte hentes ut, politiet var på stedet, det var sykebil og krisesenter - om og om igjen, og selv om de nå etter mange år er på et bedre sted i sin relasjon var det dritvanskelig som pårørende og venner å stå i. 

Uansett hvor mye de prøvde hjelpe gikk hun tilbake, nektet forklare seg, politet sto hjelpesløse og ved mer enn ett tilfelle sågar nektet å rykke ut fordi de så det som bortkastede ressurser å dra dit når det alltid endte på samme måte: han gikk fri fordi hun ikke ville melde eller politiet meldte.

Han fikk kanskje noen dager i arresten og ikke noe mer skjedde..

Det var barnevern og full pakke - en skikkelig trasig situasjon for alle parter over en årrekke, selvsagt også for han som ruset seg men
- poenget er at hvis ikke offeret ser at de er et offer, eller kjærligheten til den andre overskygger, løftene tros på, og man er så blind at man ikke skjønner sitt eget beste er man ikke nødvendigvis dum.
Man er derimot et offer for "situasjonen" 
Som de rundt til slutt enten må ta avstand fra - eller akseptere.. for uten at begge parter ønsker hjelp kommer man ingen vei.. 

Hun er kanskje dum i mine og dine og potensielt også mange andres øyne?
Mest fordi jeg aldri ville funnet meg i en slik behandling, men kanskje har jeg aldri elsket noen mer enn jeg elsker meg selv for atl jeg vet?
Eller kanskje jeg har vært heldig som har sluppet stå i en slik situasjon

- uansett er det jo merkelig da for slike som meg, sett utenfra, at man går tilbake til noen eller oppholder seg sammen med noen som har rasert boligen din og "klappet til deg noen ganger" samt truet deg...
Og at folk flest ikke skjønner det er helt rimelig, det er verre for meg å forstå at noen syns det er helt greit og at de derfor må få være i fred - i fred til hva?
Å bli banka igjen?
For det er vel rimelig naivt å tro at denne episoden skal endre alt når de episodene før ikke har gjort forskjell eller? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

hvor MBH bor i et hus for seg selv. Det er 12 utleieboliger på området, og han disponerer en av dem.

Det er likevel kongefamiliens eiendom?

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

1 minutt siden, Nuwanda2 said:

Kanskje å måtte lese slike karakteristiska om seg selv på nettet?   Folkens-  kan vi ikke roe ned her nå? Det er en ung jente som som er involvert i en ekstrem kompleks relasjon, hun vet ikke sitt eget beste, går muligens mot råd fra sin egen advokat… kan vi la være å helle mer bensin på dette bålet?  Hun trenger ro og trygge folk rundt seg, ikke at nettet fyrer opp om alt hun burde gjøre og ikke gjøre og hvordan hun er og ikke er.. 

Jeg tror ikke ofrene finleser diskusjoner på KG, det ville være særdeles dumt. Tråder på KG er nok veldig, veldig uinteressante for alle andre enn deltakerne selv, og selv for oss er det forsvinnende lite viktig i den store sammenhengen. Ofrene har nok viktigere ting å styre med akkurat nå.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Frømiks skrev (30 minutter siden):

Hvis MBH omgås kriminelle og utgjør en sikkerhetsrisiko, hvorfor får han lov til å bo på samme kongelig eiendom som kronprinsparet?

Kjenner jeg blir provosert av at Haakon og MM ikke tar ansvar og kaster en notorisk voldsutøver med kriminelt nettverk rett ut fremfor å la skattepengene våre finansiere luksuslivet og rusbruken hans. Jeg har alltid støttet monarkiet, men nå har jeg fått nok. Avskaff hele opplegget.

De sitter nok på et litt større og bedre oversikt enn osd. Og tar sine avgjøeler ut fra sitt vurderingsgrunnlag iht det de ser kan være best. Jeg tenker at uansett hva de gjør. Får de ikke løst noen marius sak, før han vil det selv. 

Beste første metode er vel å åpne døra slik at han best kan lykkes. Og på et eller annet tidspunkt kan de måtte ta avstand. Om og evnt når er opp til dem. Og ikke vår sak isåfall.  

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

De sitter nok på et litt større og bedre oversikt enn osd. Og tar sine avgjøeler ut fra sitt vurderingsgrunnlag iht det de ser kan være best. Jeg tenker at uansett hva de gjør. Får de ikke løst noen marius sak, før han vil det selv. 

Beste første metode er vel å åpne døra slik at han best kan lykkes. Og på et eller annet tidspunkt kan de måtte ta avstand. Om og evnt når er opp til dem. Og ikke vår sak isåfall.  

MBH har vel hatt åpne dører hele veien, og det er kanskje deler av årsaken til at det har gått så galt.

Hvis han utgjør en sikkerhetsrisiko, er det i aller høyeste grad vår sak. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Tough cookie skrev (20 minutter siden):

Hadde hun vært livredd for MBH så hadde hun bedt om besøksforbud fra dag 1

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...