Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Malmfrid skrev (29 minutter siden):

Man får ikke sone med fotlenke når man er dømt for vold. 

Nei det stemmer. Da må man inn. Stort sett iallefall.  Jeg svarte litt generelt  på et innlegg.  

Videoannonse
Annonse
Gjest vidaradiva
Skrevet
Bestemoren skrev (1 minutt siden):

Ingen av oss vet, vi kan bare anta… Dersom MBH handler helt på egen hånd - bak ryggen på kronprinsparet, har kontakt med fornærmede og kjører henne til Skaugum, sier dette noe om både forholdene generelt og sikkerhetsforholdene der. 

Han har neppe tatt henne med til kronprinsparets bolig.

Gjest Bestemoren
Skrevet
vidaradiva skrev (1 minutt siden):

Han har neppe tatt henne med til kronprinsparets bolig.

Igjen, vi antar - vi vet ikke, og det er helt greit å være uenige.

Skrevet
Momma skrev (2 timer siden):

De prøver seg vel på alt for å unngå fengselsstraff.

Her må vi faktisk være åpne for at MM og HM ikke vet noe. Dette er jo klassisk for denne type relasjoner…hadde jeg vært bistandsadvokat hadde jeg revet av meg håret nå…Tror helt ærlig ikke MM og HM hadde turt å prøve på noe etter reaksjonene på telefonsamtalen.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Mann1977 skrev (2 timer siden):

Fylla skylla..... snakk om klassisk fylleangst. Håper han får hjelp og at ikke ex'er eller kommende kjærester blir utsatt for hans fylle-vold igjen.

Som andre nevner syntes jeg det er rart at ikke kongefamilien klarer å beskytte han og fra seg selv......

Hvorfor er det slik at voldsmenn/psykopater/narsisister alltid finner seg nye offer og at offerene aldri kommer seg unna i tide?

Tre stikkord: gaslighting, triangulering og skyldfølelse. Manipuleringens triade.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Gjest vidaradiva
Skrevet
Bestemoren skrev (3 minutter siden):

Igjen, vi antar - vi vet ikke, og det er helt greit å være uenige.

Selvfølgelig, men hvis de har sittet hjemme hos kronprinsparet i samtaler har kronprinsparet og alle rundt dem fullstendig mistet gangsynet. Og da er det snakk om ganske mange mennesker som ikke har gjort jobben sin.

At MBH på egen hånd finner på noe slikt tror jeg gjerne på.

Skrevet
Felis skrev (2 timer siden):

Og så tilbake til den unnskyldningen, som de innvidde umiddelbart så for hva den var, mens resten av folket, inkludert en del journalister syntes var "fin" og at Marius "tok ansvar". Og som var grunnen til at lydopptaket var helt nødvendig å lekke...

Først, alle som har møtt en sånn som Marius, vet hvordan de fungerer. De tar selvfølgelig aldri ansvar og de innrømmer ingen ting, før de absolutt må. Språket i unnskyldningen er klassisk, unnskyldninger (diagnosER og rus) og så lovebomber han offeret med dette "kjæresten min"-tullet.

For alle som kun har hatt likeverdige, sunne forhold til menn med normalt utviklet empati: Det finnes en del menn som ikke har like god kontakt med følelsene sine. De vingler hit og dit, noen av dem sliter med å holde på en jobb, noen av dem sliter med rus, og det de ofte sliter mest med, er forpliktelser. De oppfattes som "hot and Cold", en oppførsel som kjæresten deres finner såpass forvirrende at de blir hektet. Slike menn velger gjerne ut kvinner med mye empati, som gjerne føler et behov for å redde dem (dette gjelder selvfølgelig begge kjønn, men i dette tilfellet snakker vi om Marius). Jeg vedder min førstefødte på at Marius har nektet å forplikte seg, eventuelt gjort det slutt med den fornærmede kvinnen veldig ofte. Og at hun har uttrykt fortvilelse over dette.

Så når katta er ute av sekken, og nyheten sprekker i hele verden, så gjør Marius hva han kan for å redde situasjonen: Han forplikter seg. Ved å kalle henne "kjæresten min" flere ganger i årets kanskje mest leste uttalelse, så får kvinnen det hun vil ha...

Og vi ser det virker. Uttalelsen til Marius kom på onsdag, og møtet fant sted "før helgen", altså en dag eller to etterpå.

Fra før vet vi at kvinnen ikke ønsket besøksforbud. Og at hun ikke syntes en telefon fra svigermor og vår kommende dronning var "belastende". Men hun presiserte at de ikke var i et forhold. Dette er hennes forhandlingskort. For slike forhold er aldri basert på gjensidig kjærlighet, alt er et spill. Det er viktig å ha noe den andre parten ønsker. Kvinnen vil ha et forhold til Marius. Marius vil ha kvinnen på sitt lag, slik at han kan få mildere straff og snu folkeopinionen. For hvor ille kan disse slagene og kveldingen egentlig ha vært, dersom kvinnen tar han tilbake? Kanskje han får solgt inn til NRK og et par brukere i denne tråden at "det pare var litt klapsing med flat hånd" og at han egentlig burde få forståelse for det, for kvinnen var tross alt utro. Dessuten har han jo diagnosER og et rusproblem...

🎯🎯🎯 Dette er så forbanna spot on. Og det er dette vi trenger folkeopplysning om! Folk må lære om dette, om disse mekanismene. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest Bestemoren
Skrevet
vidaradiva skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig, men hvis de har sittet hjemme hos kronprinsparet i samtaler har kronprinsparet og alle rundt dem fullstendig mistet gangsynet. Og da er det snakk om ganske mange mennesker som ikke har gjort jobben sin.

At MBH på egen hånd finner på noe slikt tror jeg gjerne på.

Der støtter jeg deg, i både det første og det andre!
Alternativt har fornærmede «bare» vært og hentet sakene sine (som ikke ble brent opp). Og ingen vet eller visste noe om det…

Og der havnet det i VG:

https://www.vg.no/rampelys/i/yElBzg/publiserte-bilde-av-skaugum-moete-veldig-beklagelig

Skrevet
Sam Jones skrev (40 minutter siden):

Altså, unnskyld meg: samtaler på Skaugum? 
Eier de ikke skam og gangsyn? 

At voldsutsatt går tilbake til gjerningsmann er ikke noe nytt, men at dette skal fasiliteres av kronprinsparet er helt spinnvilt. Jeg er helt sjokkert. 

det er da virkelig ingen grunn til å påstå at kronprinsparet var involvert i dette. Det eneste dette bygger på er et bilde av MBH og fornærmede i en bil. Kronprinsparet er ikke i den bilen. MBH bor i en egen bolig på Skaugum. Det finnes ikke grunnlag for å påstå noe annet enn at MBH og fornærmede har møttes. Og jeg er helt enig i at det er svært uheldig. Men husk at dette er en voksen mann, som neppe har med mamma hver gang han møter en kvinne.

• Liker 15
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (20 minutter siden):

Nei det stemmer. Da må man inn. Stort sett iallefall.  Jeg svarte litt generelt  på et innlegg.  

Men - det gjelder for vanlige dødelige ... sikkert helt andre regler for denne gromgutten. 

Skrevet
- Brian skrev (5 minutter siden):

Penger og makt trumfer det meste, dessverre.

Men det er ikke synonymt med at tilliten til Kongefamilien blir styrket - snarere tvert imot; tror at folk flest begynner å bli rimelig lei av denne arrogansen.

Det der blir vel litt lite nyansert. Dette gjelder uansett hvilke penger som står på bok og hvilken status voldsutøveren har.

Oftest har offeret mye omsorg og forstår at voldsutøver har problemer. Og som da gjør at de håper å fikse dem. De kan også bli truet tilbake. Med feks trusler om å skade familie medlomner osv. Også ofrer de seg selv for å beskytte andre.

Vil også legge til at ofte er voldsmenn i nære relasjoner. Også verdens beste når de er i godt humør og verdens verste når rullgardine går ned. Perioder med bra dager åpner ofte opp et håp fra den utsatte at ting er på riktig vei. Ofte blir disse periodene kortere og kortere til den mørke siden er mer regelen enn unntaket. 

Det er vel derfor mange kjører rådet.  Har han slått en gang. Kommer han til å gjøre det igjen. Så kom deg vekk. 

Men det  blir jo vanskelig når man faktisk har store  følser. Og tror at det kan løse seg. Så tenker det handler om en blanding av følser,  ønsker og trusler man blir utsatt for. 

På podme ligger det en serie som heter kvinnen i bagasjerommet. Der får man jo litt innblikk i hvordan den dynmikken kan foregå. Og en fortelling om at det farligste en kvinne gjør er å gå fra en voldsmann når du er langt inne i det. 

Så anbefaler å høre på den. Hvis du vil forstå mer av den dynamikken. Og skjlnne at ikke alt handler om penger og status.

På instagram ser man bilder av hun som er utsatt i romantisk ferie med marius. Begge har godt humør. Koser med dyr og surfer. Ser for meg ut som et veldig forelsket par i godt humør. Etter det j3g forstår er disse bildene fra tidlig i forholdet. 

Så det ville ikke være overaskene at hun ønsket å ha den marius og ikke den marius hun endte opp med. 

Jeg er glad hun har gode venner som har meldt ifra til politiet. Det har nok hjulpet henne ut av dette og med det kanskje sekundært hjelper marius på et vis. 

Bare det å bli rusfri kan hjelpe mye på. Men jeg tenker han har litt mer problemer å løse opp i. Så får håpe den3 saken er motiverende nok, til at han faktisk iallefall jobber hardt med seg selv. Og innser at dette går ikke lengre.  

Men det må jo tiden vise. 

Det er uansett ikke slik at folk som utøver vold. Kun er kjipe. De kan også på godsiden være verdens beste også. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

det er da virkelig ingen grunn til å påstå at kronprinsparet var involvert i dette. Det eneste dette bygger på er et bilde av MBH og fornærmede i en bil. Kronprinsparet er ikke i den bilen. MBH bor i en egen bolig på Skaugum. Det finnes ikke grunnlag for å påstå noe annet enn at MBH og fornærmede har møttes. Og jeg er helt enig i at det er svært uheldig. Men husk at dette er en voksen mann, som neppe har med mamma hver gang han møter en kvinne.

Alle vet jo at mamma allerede har kontaktet kvinnen ... så slett ikke umulig at det spiller en rolle her. 

Skrevet
Ninaen skrev (14 minutter siden):

Her må vi faktisk være åpne for at MM og HM ikke vet noe. Dette er jo klassisk for denne type relasjoner…hadde jeg vært bistandsadvokat hadde jeg revet av meg håret nå…Tror helt ærlig ikke MM og HM hadde turt å prøve på noe etter reaksjonene på telefonsamtalen.

100 prosent enig. Selvfølgelig gjør de ikke det etter den telefonsamtalen.

• Liker 1
Skrevet
Eyr skrev (1 time siden):

https://www.seher.no/kongelig/hemmelige-samtaler-pa-skaugum/81816426

Den her er litt på kanten, men er det kanskje litt status å være sammen med en i kongefamilien? 

Hadde ikke sett for meg dette. Tragikomisk. Særlig når hun har fått vite at han har behandlet tidligere kjærester på samme måte. 

Man blir så føkka av sånne folk, jeg er ikke overraska. «Håpet» her er faktisk JS og NH. JS har hatt tid til å få ting på avstand og begynne å bearbeide, og er dermed mindre utsatt for ny manipulasjon, særlig siden det ser ut som hun har mye god støtte rundt seg. NH kom seg ut ganske raskt, under 1 år, selv om man rekker å bli påvirket er det lettere å se alt det gale med litt avstand, det er gått 1 år, hun har åpenbart bra folk rundt seg, og f.eks podcasten viser at hun nå har innsikt i mekanismene som oppstår og hva som ikke er greit. Disse to sammen kan greie å stå i dette, og om begge får status som fornærmet og han tiltales for vold også mot dem, det finnes beviser/vitner, og tiltalen endres til vold i nære relasjoner, så kan han faktisk få straff selv om han greier å snu denne stakkars siste dama. Bevisene i den siste saken er sterke, politiet har anmeldt. Det skal nok en del til for at saken faktisk forsvinner nå. 
Og angående bilkjøring: det er helt utrolig at han fortsatt har lappen ja! Hvor er politiet der?! For de som er på Twitter, søk opp taggen #narkotwitter, der finner man mange historier om tap av førerkort, også folk som aldri har kjørt i rusa tilstand. Også stor debatt om «promillegrense» som brukes for hasj, og at mange sannsynligvis kan ha mista lappen urettmessig. Og så freser han rundt i bil etter dette. Nei, fy fasan…Han vil forresten miste lappen uavhengig av hva slags rusbehandling han går inn i, om lege følger førerkortforskriften. Lege har meldeplikt uavhengig av hva slags opplegg man er i.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Alle vet jo at mamma allerede har kontaktet kvinnen ... så slett ikke umulig at det spiller en rolle her. 

med den reaksjonen hun fikk på den samtalen, så er det god grunn til å anta at hun har forstått at hun må holde seg unna.

Faktum er at vi har et bilde av MBH og fornærmede i en bil. Nå må folk roe ned her.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

med den reaksjonen hun fikk på den samtalen, så er det god grunn til å anta at hun har forstått at hun må holde seg unna.

Faktum er at vi har et bilde av MBH og fornærmede i en bil. Nå må folk roe ned her.

Men hun hadde jo allerede kontaktet kvinnen da ... hva vet vi om hva som ble sagt av MM og om det er grunnen til at kvinnen er med MBH på Skaugum. 

Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Enig. Igjen: Se og Hør - kildekritikk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Men - det gjelder for vanlige dødelige ... sikkert helt andre regler for denne gromgutten. 

Om han må sitte inne eller i fotlenke hjemme tenker jeg ikke har så stor betydning.  Kan forsåvidt  være litt lurt om ha holdes unna de kriminelle.  Om han da gjør noe hjemme med fotlenke ryker han inn med en gang . Så i dette tilfellet om det ender opp i kort dom. Og iht posisjon og situasjon.  Tenker jeg at fotlenke kanskje ikke er det dummeste. 

Så sant han mottar behandling samtidig.  

Men det er min mening. 

• Liker 4
Skrevet

Det er faktisk helt utrolig. Selv om kronprinsparet ikke møtte henne, da hun var med Marius på Skaugum, så skal de som et minimum ha kontroll på at hun ikke skal komme i nærheten av Skaugum. Her har vi altså en pågående straffesak, og offer og gjerningsmann oppholder seg på kongelige eiendommer. Det er noe alvorlig galt her. Enten så har kronprinsparet mistet all kontroll, eller så driter de i det. Vet ikke hva som er verst

• Liker 26
  • Nyttig 10
Skrevet
Sam Jones skrev (51 minutter siden):

Altså, unnskyld meg: samtaler på Skaugum? 
Eier de ikke skam og gangsyn? 

At voldsutsatt går tilbake til gjerningsmann er ikke noe nytt, men at dette skal fasiliteres av kronprinsparet er helt spinnvilt. Jeg er helt sjokkert. 

Det siste er spekulasjon, les også artikkelen. Ingen vet om dette er Marius verk alene eller om MM og HM er involvert. Du man ikke konkludere slik du gjør,

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...