Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Gjest NordreSving
Skrevet

Det er en grunn til at vi ikke har adel i Norge. Heldigvis. Tanken om at noen mennesker skal ha rang over andre på grunn av arv, og at vi har et hierarkisk-system har ingen tradisjon hos oss. Derfor har vi ingen «mellomklasse». Og det er vel her kjernen til en del av kritikken ligger: Vi har ikke noe ønske om at noen skal være hevet over lov og rett. Vi aksepterer at Kongehuset har privilegier, men det aksepteres bare dersom de forstår sin rolle og ikke misbruker den. Skal noen opphøyes så må de jo faktisk oppføre seg som om de er noe å se opptil. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Bestemoren
Skrevet
NordreSving skrev (8 minutter siden):

Det er en grunn til at vi ikke har adel i Norge. Heldigvis. Tanken om at noen mennesker skal ha rang over andre på grunn av arv, og at vi har et hierarkisk-system har ingen tradisjon hos oss. Derfor har vi ingen «mellomklasse». Og det er vel her kjernen til en del av kritikken ligger: Vi har ikke noe ønske om at noen skal være hevet over lov og rett. Vi aksepterer at Kongehuset har privilegier, men det aksepteres bare dersom de forstår sin rolle og ikke misbruker den. Skal noen opphøyes så må de jo faktisk oppføre seg som om de er noe å se opptil. 

Støttes, @NordreSving!!!

Gjest Malmfrid
Skrevet
NordreSving skrev (13 minutter siden):

Nettopp 😀

Skrevet
NordreSving skrev (25 minutter siden):

Syns det er utgått for lenge siden å ha og se opp til mennesker bare fordi de har en tittel eller er født inn i det. Å oppføre seg er en selvfølge og ikke noe jeg opphøyer ekstra bare fordi de en kongelig familie.

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
Surpomp skrev (5 timer siden):

i kokainrus, er man villig til å prøve litt av hvert:

https://sml.snl.no/asfyksiofili

Jeg blir rasende over at han bruker rusen som unnskyldning for vold. "Jeg ble litt full, men jeg er snill når jeg er edru, selv om jeg banker konen hvergang jeg har drukket". Pyttsann.

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Caissa skrev (3 timer siden):

Ja, tror ikke de fleste som tar kvelertak på noen (i affekt?) er klar over hvor livsfarlig det er!

"Man kan aldri ha kontroll over et slikt grep, sier rettsmedisiner Arne Stray Pedersen."

(Fra artikken i lenka, min uthevelse)

Sant! Jeg tenker også å slå til i ansikt osv fort kan gå galt, du kan faktisk lande på en skarp kant og bli hodeskadet eller dø i verste fall.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Svigermor skrev (2 timer siden):

Hvem er det som skal bestemme hva vi trenger å vite? Og hvordan skal disse vurderingene gjøres?

Journalister plikter å følge Vær varsom-plakaten, så svaret på spørsmålene dine ligger her:

https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Endret av Grüner
  • Liker 3
Skrevet
missLynch skrev (7 timer siden):

I og med at et eller muligens flere offer i denne saken har blitt utsatt for «kvelning»: kan dette betraktes/kategoriseres som drapsforsøk? Hvordan kan det ikke bli betraktet som drapsforsøk? 
https://www.nrk.no/norge/slik-reagerer-kroppen-pa-et-kvelertak-1.13028066

Hårfin grense mellom liv og død, kun sekunder skiller.

Kvelertak trenger absolutt ikke være drapsforsøk. Du dør ikke momentant av kvelertak på samme måte som ved hengning og det er mange som bruker det under BDSM-sex. Men når det ikke er noe begge parter er enige om, det ikke er noe stoppord og den parten som kveler handler i sinne og rus og dermed ikke har kontroll, kan det absolutt være farlig. 

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, lurker said:

Denne uka er en viktig uke for hvordan saken utvikler seg fremover.

Det skjer tre viktige avhør i saken: Av den fornærmede, av Nora Haukland og av Høiby selv.

Også Snekkestad skal i nytt avhør denne uka skriver NRK:

"Snekkestad skal i nye avhør om Marius Borg Høiby

Juliane Snekkestad var fredag i avhør med politiet, og skal i nye avhør, bekrefter hennes advokat i dag.

Etter at Borg Høiby kom med en uttalelse om kroppskrenkelse mot en kvinne, har to andre ekskjærester skrevet på sosiale medier om lignende opplevelser, og blitt innkalt til avhør hos politiet. Snekkestad er en av dem. Hun har status som fornærmet.

– Motivasjonen hennes er todelt. Hun vil fortelle sin historie og hun vil forhindre at andre blir utsatt for det samme. Hun vil fortsette å samarbeide med politiet og gi dem den informasjonen de trenger i nye avhør, sier advokat Petter Grødem til NRK."

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Sannhetsøkende skrev (1 time siden):

Syns det er utgått for lenge siden å ha og se opp til mennesker bare fordi de har en tittel eller er født inn i det. Å oppføre seg er en selvfølge og ikke noe jeg opphøyer ekstra bare fordi de en kongelig familie.

nå er det rent prinsipielt ikke Kongen personlig vi "ser opp til"  - det er det embedet han representerer. Synes de får det veldig godt frem i tv-serien The Crown, det poenget med at det er kronen, altså staten selv, eller regjeringssystemet, og ikke kongens/dronningens person.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Grüner skrev (12 minutter siden):

Kvelertak trenger absolutt ikke være drapsforsøk. Du dør ikke momentant av kvelertak på samme måte som ved hengning og det er mange som bruker det under BDSM-sex. Men når det ikke er noe begge parter er enige om, det ikke er noe stoppord og den parten som kveler handler i sinne og rus og dermed ikke har kontroll, kan det absolutt være farlig. 

Men det er vanskelig å ha kontroll over kvelertak og grensen mellom liv og død er liten. 

Ettersom jeg forstod hadde kvinnen merker på halsen ... og da må det vært brukt en del kraft. 

Gjest Bestemoren
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

nå er det rent prinsipielt ikke Kongen personlig vi "ser opp til"  - det er det embedet han representerer. Synes de får det veldig godt frem i tv-serien The Crown, det poenget med at det er kronen, altså staten selv, eller regjeringssystemet, og ikke kongens/dronningens person.

God presisering! 

Skrevet
4 minutter siden, MissLucy said:

Ja, det er en viktig presisering. Og for meg personlig gjør den det veldig tydelig hvilke personlige omkostninger det systemet har for dem som blir født inn i det, helt uten å ha oppsøkt det selv. Jeg synes det er uetisk. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest Bestemoren
Skrevet
Malmfrid skrev (4 minutter siden):

Men det er vanskelig å ha kontroll over kvelertak og grensen mellom liv og død er liten. 

Ettersom jeg forstod hadde kvinnen merker på halsen ... og da må det vært brukt en del kraft. 

Det eneste jeg har lest om dette er følgende:
«Ifølge VGs opplysninger ble den fornærmede kvinnen undersøkt av lege etter voldsepisoden, deriblant halsen og strupehodet.»

https://www.vg.no/rampelys/i/Eylme2/voldssiktede-marius-borg-hoeiby-i-lydopptak-slo-deg-litt-med-flat-haand

Gjest Bestemoren
Skrevet (endret)

Ny artikkel  setter fokus på voldssaken med overskriften: «Å gjere alvorleg vald til kjendis-gossip bør medie-Norge halde seg for gode til.» Artikkelforfatteren mener at det fins gode fagfolk (ikke kongehuseksperter) som kan uttale seg til media om det dette handler om: Partnervold

Videre:
«Vi veit at det ikkje er ærleg å seie at han utøvde kroppskrenkingar. Og at valdsmenn kjem krypande, lovar bot og betring og brukar ord som «min kjæraste» er ikkje nødvendigvis ærleg. Det kan vere manipulasjon. 

Kvifor poengterer han at dei har krangla? Er det å legge seg paddeflat, eller eit forsøk på å legitimere vald?»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/eg-er-drit-lei-vrovl-om-at-mora-til-marius-borg-hoiby-er-snill/o/5-95-1968777

Endret av Bestemoren
Skrevet
Bestemoren skrev (23 minutter siden):

Ny artikkel  setter fokus på voldssaken med overskriften: «Å gjere alvorleg vald til kjendis-gossip bør medie-Norge halde seg for gode til.» Artikkelforfatteren mener at det fins gode fagfolk (ikke kongehuseksperter) som kan uttale seg til media om det dette handler om: Partnervold

Videre:
«Vi veit at det ikkje er ærleg å seie at han utøvde kroppskrenkingar. Og at valdsmenn kjem krypande, lovar bot og betring og brukar ord som «min kjæraste» er ikkje nødvendigvis ærleg. Det kan vere manipulasjon. 

Kvifor poengterer han at dei har krangla? Er det å legge seg paddeflat, eller eit forsøk på å legitimere vald?»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/eg-er-drit-lei-vrovl-om-at-mora-til-marius-borg-hoiby-er-snill/o/5-95-1968777

Godt skrevet av journalisten. Hun setter fokus på det som vi burde holde fokus på. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Bestemoren skrev (1 time siden):

Det eneste jeg har lest om dette er følgende:
«Ifølge VGs opplysninger ble den fornærmede kvinnen undersøkt av lege etter voldsepisoden, deriblant halsen og strupehodet.»

https://www.vg.no/rampelys/i/Eylme2/voldssiktede-marius-borg-hoeiby-i-lydopptak-slo-deg-litt-med-flat-haand

Jeg finner det ikke igjen - men hun forklarer at han kvelte henne så hun ikke fikk puste og det er alvorlig.

Skrevet
Bestemoren skrev (37 minutter siden):

Videre:

Dette. Disse såkalte kongehusekspertene er noe av det minst upartiske og mest endimensjonale som er å oppdrive i norsk presse. De er i praksis ambassadører for kongehuset. Den kommentaren fra Tove Taalesen (Nettavisen) angående at mor til voldssiktet og kommende dronning hadde vært i kontakt med fornærmede før noen involverte hadde forklart seg for politiet, setter jo ny rekord. "Mette Marit har jo utrolig empatiske evner". "Det er alltid lurt å være i dialog". Man mister jo hjerneceller av å lese hennes betraktninger. 

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Gjest NordreSving
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 time siden):

Dette må du nesten utdype. Hvor finner man dette nedfelt som et allmenngyldig prinsipp? 

Mener du oppriktig at den som bekler embetet ikke selv trenger å være noen å se opp til? En ting er jo et embede der du blir valgt, som statsminister etc, men et embede som du utelukkende har fått ved arv? 

Jeg tenker at en som selv ikke respekterer det embetet man er gitt, medvirker til at andre heller ikke respekterer det. Derfor blir det to sider av samme sak. 

Endret av NordreSving
Gjest Bestemoren
Skrevet (endret)

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjempestort-problem/16925031/
Artikkelen setter partnervold på agendaen, meget lesverdig! Utdrag:

«Kjærlighetserklæringer, omsorg fra voldsutøver og hans mor, språk som tåkelegger voldshandlinger, forklaringer som kan plassere ansvaret utenfor voldsutøvers kontroll. Det er en oppskrift på å skape ambivalens hos offeret. Alt skjer ved hjelp av et PR-apparat. Norge er publikum.»

«På X skriver hun [Lossius] at dette er et alvorlig brudd på tilliten til kronprinsfamilien. - Skattebetalernes penger kan ikke gå til å finansiere et apparat som dekker over vold mot kvinner, skriver hun. 

Lossius påpeker at vold i nære relasjoner – særlig mot kvinner – ikke er et sjeldent fenomen. En undersøkelse fra NKVTS viser at én av ti kvinner er utsatt for alvorlig fysisk vold. - Det er et kjempestort samfunnsproblem, sier Lossius.»

Endret av Bestemoren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...