Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kønn skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på om du følger han på Instagram og vært aktiv mtp å innhente informasjon om hans liv? Gjør et søk så ser du at livsførselen han har hatt ikke på noen måte kan relateres til hans offentlige inntekter. Det kan jo være mulig at formuen han fikk etter salget av boligen i Tønsberg har vært benyttet det siste året? Dette vet vi ikke. Uansett har vi ingen rett til å vite hvor han får penger i fra, men siden familien får over 300 millioner fra staten, altså oss, hvert eneste år så forstår jeg at spørsmålene blir stilt. Spesielt i denne dyrtiden der vanlige folk må gå fra husene sine og der folk fryser om vinteren fordi de MÅ spare på strømmen. 

når du sier at familien får 300 millioner, så høres det ut som det går rett i lomma på kronprinsparet, til fri benyttelse til et liv i luksus, men det er ganske misvisende. Fakta er at brorparten av det beløpet består av  stortingets bevilgning til drift av hoffet, bl.a. lønn til de ansatte, det de kaller civillisten. Jeg klarte ikke  å finne et oppdatert beløp i farten, men mener det ligger på rundt 230 millioner.

I tillegg til dette kommer apanasjen til kongeparet og kronprinsparet, som skal dekke alle deres personlige utgifter, samt utgifter knyttet til drift og vedlikehold av deres private eiendommer, herunder Skaugum, men også deres offisielle antrekk.

Apanasjen var i 2023 fordelt med 13,9 mill til kongeparet og 11,6 til kronprinsparet.

Jeg sier ikke at de ikke har til salt i grøten, men det de får til privat bruk er altså ikke 300 millioner, det er ca 12 mill, som skal dekke utgifter til drift og vedlikehold av Skaugum i tillegg til personlige utgifter.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kønn skrev (12 minutter siden):

Jeg lurer på om du følger han på Instagram og vært aktiv mtp å innhente informasjon om hans liv? Gjør et søk så ser du at livsførselen han har hatt ikke på noen måte kan relateres til hans offentlige inntekter. Det kan jo være mulig at formuen han fikk etter salget av boligen i Tønsberg har vært benyttet det siste året? Dette vet vi ikke. Uansett har vi ingen rett til å vite hvor han får penger i fra, men siden familien får over 300 millioner fra staten, altså oss, hvert eneste år så forstår jeg at spørsmålene blir stilt. Spesielt i denne dyrtiden der vanlige folk må gå fra husene sine og der folk fryser om vinteren fordi de MÅ spare på strømmen. 

Har jeg noengang påstått at livet hans finansieres av hans offentlige inntekt? Ja, at han har brukt av formuen er en mulighet jeg har vært inne på  og i så fall vil vi få vite det . Nei vi har ingen rett til og vite det, men lov til og spørre.. jeg er uenig i at vi « vet « at flybilletter, surfebrett, designerjakke og champagne»  blir betalt av mor. 

• Nyttig 1
Gjest Bestemoren
Skrevet
Isild skrev (7 minutter siden):

Denne diskusjonen om hvordan livsstilen/misbruket har vært finansiert er helt  betimelig. Han bor på kongelig eiendom (sponset) og han bor hos en familie som er sponset med 300 000 millioner i skattepenger i året. 

Det vi ikke vet:

Han KAN ha spart opp penger fra tidligere arbeidsplasser (må i så tilfelle hatt millioninntekt) 

Han KAN ha penger fra hussalg (dette er vel ganske greit å evt sjekke for de som gidder) 

Han KAN ha fått penger fra faren/farens familie (det må vi jo nesten tro at han har fått gjennom årene) 

Det vi vet: 

Han kan IKKE leve sånn på arbeidsledighetstrygd

Han kan IKKE leve sånn på AAP 

han kan IKKE leve sånn på en lærlinglønn. 

Grei oppsummering! Håper dette fokuset er avrundet og avsluttet nå. 

Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Det er vel ingen som med sikkerhet sier at sånn er det, men det er jo ikke så merkelig at det stilles spørsmål til hvordan han klarer å finansiere livsstilen sin når han verken har utdanning eller jobb (for tiden).

Det er mange som skriver " han lever på mora si" han lever på kongelige penger. 

Det er jo påstander. Ikke som og meninger.  

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

når du sier at familien får 300 millioner, så høres det ut som det går rett i lomma på kronprinsparet, til fri benyttelse til et liv i luksus, men det er ganske misvisende. Fakta er at brorparten av det beløpet består av  stortingets bevilgning til drift av hoffet, bl.a. lønn til de ansatte, det de kaller civillisten. Jeg klarte ikke  å finne et oppdatert beløp i farten, men mener det ligger på rundt 230 millioner.

I tillegg til dette kommer apanasjen til kongeparet og kronprinsparet, som skal dekke alle deres personlige utgifter, samt utgifter knyttet til drift og vedlikehold av deres private eiendommer, herunder Skaugum, men også deres offisielle antrekk.

Apanasjen var i 2023 fordelt med 13,9 mill til kongeparet og 11,6 til kronprinsparet.

Jeg sier ikke at de ikke har til salt i grøten, men det de får til privat bruk er altså ikke 300 millioner, det er ca 12 mill, som skal dekke utgifter til drift og vedlikehold av Skaugum i tillegg til personlige utgifter.

Bra du skrev mer utfyllende om dette, men jeg trodde det var opplagt🙈

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kønn skrev (1 time siden):

Er forskjell på påstand og spørsmål. Helt legitimt å stille spørsmål om hvem som finansierer dette jet set livet. 

Ja akkurat . Det er forskjell på spm og påstand. Mange her påstår

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

Hvis dine voksne barn lever på deg som mor hvor er det mulig å finne "offentlig informasjon" om det egentlig? 

Er det da riktig at naboen som tror at mine barn lever på meg. Skal gå rundt å påstå at de gjør det. Når de ikke vet om det er sånn eller ikke?

• Liker 4
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Det er mange som skriver " han lever på mora si" han lever på kongelige penger. 

Det er jo påstander. Ikke som og meninger.  

Det kan være påstander, det kan være antagelser og det kan være i frustrasjon at vi skriver/tenker slik. Dette er jo en familie som er så utrolig tolerante….. Som messer om klima og innvandring. Faktum er at de er vel en av de familiene i Norge som forurenser mest. Folk på vestkanten er tolerante til innvandring helt til de får utfordringene på dørmatta. De rike forurenser mest. Les: livsstil. Kanskje dobbeltmoral er bedre enn ingen moral…

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Er det da riktig at naboen som tror at mine barn lever på meg. Skal gå rundt å påstå at de gjør det. Når de ikke vet om det er sånn eller ikke?

riktig? Når i all verden ble hva andre tror eller mener eller tenker om deg "riktig" eller "galt" når faktum er at folk som oftest tenker sitt og det er vel dessverre slik at de aller fleste gjør dette i en eller annen setting - undrer seg over andre altså. 

Så ja, selvsagt er det "riktig" av naboen din å lure på hvor i all verden ungene dine som er voksne og bor "hjemme" uten jobb og flåser av penger i hytt og pine uten å tjene noe får penger fra, noe annet ville vært merkelig vil jeg tro for de aller aller fleste.. Men om det er riktig av dem moralsk sett å bry seg er noe helt annet - men igjen, dessverre har ikke folk i dag så høy moral forå tenke sitt om andre, derimot har de det når det går den andre veien som regel 😝 personlig er "min moral lav" om dagen når det gjelder akkurat denne saken, med den informasjonen vi har fått til nå tror jeg ikke så mye godt om mannen akkurat nå men det kan jo snu - hvem vet.. 

• Liker 1
Skrevet
Kønn skrev (8 minutter siden):

Det kan være påstander, det kan være antagelser og det kan være i frustrasjon at vi skriver/tenker slik. Dette er jo en familie som er så utrolig tolerante….. Som messer om klima og innvandring. Faktum er at de er vel en av de familiene i Norge som forurenser mest. Folk på vestkanten er tolerante til innvandring helt til de får utfordringene på dørmatta. De rike forurenser mest. Les: livsstil. Kanskje dobbeltmoral er bedre enn ingen moral…

Det er ikke spekulasjonene jeg tar. Jeg spør etter link til info iht de som påstår at det er sånn i inleggene sine

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

riktig? Når i all verden ble hva andre tror eller mener eller tenker om deg "riktig" eller "galt" når faktum er at folk som oftest tenker sitt og det er vel dessverre slik at de aller fleste gjør dette i en eller annen setting - undrer seg over andre altså. 

Så ja, selvsagt er det "riktig" av naboen din å lure på hvor i all verden ungene dine som er voksne og bor "hjemme" uten jobb og flåser av penger i hytt og pine uten å tjene noe får penger fra, noe annet ville vært merkelig vil jeg tro for de aller aller fleste.. Men om det er riktig av dem moralsk sett å bry seg er noe helt annet - men igjen, dessverre har ikke folk i dag så høy moral forå tenke sitt om andre, derimot har de det når det går den andre veien som regel 😝 personlig er "min moral lav" om dagen når det gjelder akkurat denne saken, med den informasjonen vi har fått til nå tror jeg ikke så mye godt om mannen akkurat nå men det kan jo snu - hvem vet.. 

Naboen kan lure og spørre. Det er ikke det jeg sier er et problem.  Problemet er om de går rundt å påstår noe som om det er sant uten å vite.

• Liker 1
Skrevet
Bestemoren skrev (22 minutter siden):

Grei oppsummering! Håper dette fokuset er avrundet og avsluttet nå. 

Enig, 

Skrevet (endret)
MissHannigan skrev (53 minutter siden):

Syns media har vært veldig stille...

Mannen til Erna (som er privatperson) fikk mye mer oppmerksomhet i pressen. I månedsvis faktisk. Marius fikk 2 dager? 

hvis du faktisk leser den artikkelen det var linket til i innlegget du siterte, så står det at det har vært 600 nyhetssaker om ham siden 6. august. Jeg vet ikke om de tar med artiklene i utenlandsk presse, som heller ikke har vært få. I tillegg kommer alle trådene på alle forumene, og kommentarfeltet, som  jevnt over går ut på totalt karaktererdrap.

Jeg vet ikke hva du definerer som "stille", men de fleste ville vel ikke karakterisere akkurat dette som "stille".

I den siterte artikkelen intervjuer de en psykolog, Kim Edgar Karlsen,  som har forsket på det å stå i en mediestorm.

Han sier: 

"– Vår forskning viser at særlig medieomtale som blir intens, omfattende, ensidig negativ og personfokusert er med på å øke risikoen for helsemessige konsekvenser, sier psykologen. 

Karlsen sier at man kan diskutere hva som er rimelig å tåle for profilerte mennesker som Høiby, som sønn til vår kommende dronning.

– Men vi må vite, og være bevisst på, at de som oftest reagerer omtrent som oss andre. I denne saken er det også kommet frem opplysninger om psykiske lidelser og rusbruk, som bør vektes inn i vurderingene av dekningen, sier Karlsen."

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ekstremt-belastende/16923999/

Endret av MissLucy
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Spitzy skrev (42 minutter siden):

Har jeg noengang påstått at livet hans finansieres av hans offentlige inntekt? Ja, at han har brukt av formuen er en mulighet jeg har vært inne på  og i så fall vil vi få vite det . Nei vi har ingen rett til og vite det, men lov til og spørre.. jeg er uenig i at vi « vet « at flybilletter, surfebrett, designerjakke og champagne»  blir betalt av mor. 

Nei, det var bare forsøk på å forklare hvorfor så mange lurer på hvem som finansierer livsførselen hans. Hadde inntekten hans stått i forhold til livet han lever hadde ikke disse spørsmålene eksistert. Om mor eller stefar finansierer dette er det moralsk forkastelig. Men dette vet vi altså ikke. For alt vi vet kan det være finansiert av onkel skrue. (Ironi)

• Liker 9
Skrevet
Krokenguri skrev (36 minutter siden):

Du er ikke vår kommende dronning som mottar apanasje. Du er heller ikke en offentlig person, ei heller tilhører du landets mektigste familie. Helt umulig å sammenligne. Morsfølelsen er sammenlignbar. 

• Liker 9
Skrevet
Kønn skrev (11 minutter siden):

Nei, det var bare forsøk på å forklare hvorfor så mange lurer på hvem som finansierer livsførselen hans. Hadde inntekten hans stått i forhold til livet han lever hadde ikke disse spørsmålene eksistert. Om mor eller stefar finansierer dette er det moralsk forkastelig. Men dette vet vi altså ikke. For alt vi vet kan det være finansiert av onkel skrue. (Ironi)

Kanskje ikke akkurat onkel skrue, men andre rike « onkler «. 

• Liker 2
Skrevet
Spitzy skrev (Akkurat nå):

Kanskje ikke akkurat onkel skrue, men andre rike « onkler «. 

Ja, hvem vet😎 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (3 timer siden):

Kan de som hevder at Marius lever på mora være så snill å linke til kilde iht påstanden?

Ser det påstås mye i tråden her. Men finner ingenting offentlig informasjon om det

Hvorfor er det en så forferdelig antakelse egentlig? Alternativene er jo mye verre:

1) Han utnytter vennene sine og får dem til å betale for seg.

2) Han har ikke-sporbar inntekt via sitt kriminelle nettverk.

3) Mamma betaler.

Jeg vil tvert imot si at her lar man tvilen komme MBH til gode, mtp hvordan han finansierer luksuslivet sitt. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Det triste med sånne saker er at de blir henlagt uansett hvor mange blåmerker og bevis ofrene har.

(Og ber du om kilde på denne kan du gå på instakontoen 1000 historier)

Henlagt henlagt henlagt

(Rettet skrivefeil grunn til endring)

Endret av Granitta
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 time siden):

Sannheten er at ingen vet hvor mye penger de koster staten. Det er så mye hemmelighold - men jeg vet at noen gikk etter i sømmene et år og kom fram til ihvertfall 450 mill men mener det er mye mer.

I disse ekstremt dyre tider hvor jeg vet at flere barnefamilier må flytte fra hjemmene sine - så skjønner jeg at folk ønsker å vite og at de blir provosert. 

Endret av Malmfrid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...