Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Granitta skrev (13 minutter siden):

Hvor sikkert er det at MBH får penger av moren? Det er en voksen mann.

Siden han ikke har jobb, så er det jo selvfølgelig mulig han får minstetrygd. Det er uansett ikke nok til å finansiere livsstilen han har. Bare en av alle feriene han har vært på koster to år med minstetrygd.

Endret av MissHannigan
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Malmfrid skrev (20 minutter siden):

Du vet at voksne folk kan skrive seg ut fra behandlingen akkurat når de vil ... så det er langt ifra sikkert at han har fullført noe behandling - selvom han sier at han har vært i behandling. 

Han sier vel indirekte at han ikke har tatt det på alvor eller fullført det tidligere.  

Får håpe dette har blitt en øyeåpner såpass at han tar tak denne gangen. Men sånt tror jeg ikke noe på før jeg ser det i praksis. Men ifte må det en stor smell til  før det er håp iallefall.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Granitta skrev (51 minutter siden):

Så da har framilien til Anders Breivik også et ansvar?

Foreldrene til Breivik var ikke Norges statsoverhoder. Det er og må være større forventninger til kongelige enn til Jørgen Hattemaker.

Endret av Isild
  • Liker 21
Skrevet
Ninaen skrev (53 minutter siden):

Når noen drar på, spekulerer, og driver med feilinfo, så kan man både rapportere OG korrigere/informere, og det gjør jeg ofte fordi det kan ta tid før ting slettes, og da er det bedre at de som leser rekker å lese det får med nyansering/korrigering osv på kjøpet fram til moderator har fått gjort jobben sin. Tenkt på det? 

Til det uthevede her: I flere debatter om rydding har vi eksplisitt blitt bedt om å ikke svare på regelbrudd, men bare rapportere. 

Det hender jeg også gjør begge deler, men det er bare i svært grove tilfeller. 

• Liker 3
Skrevet
Surpomp skrev (3 timer siden):

Og da blir oppfølgingsspørsmålet: 
Har MM vært en altfor overbeskyttende og naiv hønemor som har syntes synd på «Lille Marius» og dekket over, unnskyldt, bortforklart og foret han med penger og fordeler i et snillistisk forsøk på å få han på rett kjøl?
Hvor har den gode maskuline rollemodellen som ikke er plaget av skyldfølelser vært ?

I en «rotete» familiekonstellasjon med dine-mine-våre barn er det altfor ofte at biologiske foreldre tar sitt eget barn i uforbeholdent forsvar eller er blind for eget barns usympatiske sider. Samboer bør helst holde kjeft for å bevare husfreden.

Tviler derfor på at kronprinsen, som er oppvokst med hva som er passende, har hatt særlig innflytelse over Lille Marius

• Liker 18
Skrevet
Granitta skrev (33 minutter siden):

Så da har framilien til Anders Breivik også et ansvar?

Hadde jeg vært faren eller moren hans hadde jeg spurt meg selv om ting kunne gått bedre om jeg hadde tatt ansvar som forelder , men de aller aller fleste som har ansvarsløse foreldre ender ikke opp som massemordere så det var Anders sitt ansvar. 
jeg synes det blir litt rar sammenligning, men mette Marit kan, og gjør sikkert, spørre seg om hun har vært litt vel mild med Marius. Det er uansett ikke sånn at alle som blir litt bortskjemte ender som voldelige rusmisbrukere, så det må Marius ta ansvar for. 

• Liker 7
Skrevet
MissHannigan skrev (19 minutter siden):

Siden han ikke har jobb, så er det jo selvfølgelig mulig han får minstetrygd. Det er uansett ikke nok til å finansiere livsstilen han har. Bare en av alle feriene han har vært på koster to år med minstetrygd.

Selvfølgelig har han ikke minstetrygd. Han er 27 år. Og var i jobb i fjor, mange her som vet at han ikke jobber lenger, men vet dere om han er sykemeldt feks? Eller dagpenger ? 
nei, det at han har vært på dyre ferier betyr ikke at han sikkert får penger av moren. Vet du at de han var på ferie er på minstetrygd? 
jeg har vært på ferier jeg med min inntekt ikke kunne finansiert selv. Nei, har aldri fått en krone av moren min, men har andre med penger som inviterer meg med. Burde vel vært forsidestoff ? 

• Liker 1
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Spitzy skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har han ikke minstetrygd. Han er 27 år. Og var i jobb i fjor, mange her som vet at han ikke jobber lenger, men vet dere om han er sykemeldt feks? Eller dagpenger ? 
nei, det at han har vært på dyre ferier betyr ikke at han sikkert får penger av moren. Vet du at de han var på ferie er på minstetrygd? 
jeg har vært på ferier jeg med min inntekt ikke kunne finansiert selv. Nei, har aldri fått en krone av moren min, men har andre med penger som inviterer meg med. Burde vel vært forsidestoff ? 

Mekanikerlønn, dagpenger, sykepenger, AAP er heller ikke nok til å finansiere hans livsstil. 

Endret av MissHannigan
Skrevet
Spitzy skrev (3 minutter siden):

dersom du er sykemeldt kan du ikke uten videre reise ut av landet, da må du søke og det skal en del til for å få det innvilget for folk flest så jeg vil tro han ikke er sykemeldt, ang dagpenger mister man dem om man tar ferie - så argumentene går liksom ikke helt opp uansett hvor man snur den, selv ikke med dagens skatteregler er det mulig å føre en slik livsstil med så lav skattbar inntekt / innbetalt skatt osv osv osv.. om man ikke få penger fra ett annet sted eller at noen rett og slett sponser livsstilen..

Link:
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/utenlandsreise-ved-sykmelding-pasientinformasjon

og

Sitat
Kan jeg reise til utlandet når jeg har dagpenger?

Dagpengene dine fra Norge stanses fra dagen du reiser. Når NAV mottar bekreftelse på at du har registrert deg hos arbeidsmyndighetene i landet du skal oppholde deg i, utbetales dagpengene igjen.17. juni 2024
Sitat
Hva regnes som skattbar inntekt?

Du er skattepliktig for lønn og andre inntekter, som for eksempel renteinntekter, inntekter fra utleie av eiendom og inntekter fra aksjer. Inntektsskatten er på 22 prosent. Skatten beregnes av alminnelig inntekt, som er din samlede inntekt etter at fradragene du har krav på er trukket fra.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Spitzy skrev (7 minutter siden):

Hadde jeg vært faren eller moren hans hadde jeg spurt meg selv om ting kunne gått bedre om jeg hadde tatt ansvar som forelder , men de aller aller fleste som har ansvarsløse foreldre ender ikke opp som massemordere så det var Anders sitt ansvar. 
jeg synes det blir litt rar sammenligning, men mette Marit kan, og gjør sikkert, spørre seg om hun har vært litt vel mild med Marius. Det er uansett ikke sånn at alle som blir litt bortskjemte ender som voldelige rusmisbrukere, så det må Marius ta ansvar for. 

Nå har faren til ABB uttalt at han tror terroren kunne vært unngått om han vant omsorgskampen for sønnen i retten. Han har også uttalt at han føler skyld og ansvar for at kontakten mellom dem opphørte når sønnen var i tenårene. Faren var ambassadør og bodde i Frankrike.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Mekanikerlønn, dagpenger, sykepenger, AAP er heller ikke nok til å finansiere hans livstil. 

Når var det han sluttet som mekaniker , det må være lenger siden enn hva jeg trodde siden du drar inn aap? 
neida, ingen av disse inntektene finansier livsstilen, men nå svarer du ikke på det jeg skrev om « penger fra mor «. Jeg har helt vanlig inntekt, har aldri fått en krone av mor, allikevel har jeg vært på luksuriøse ferier. Jeg har aldri kjøpt en champagneflaske selv , allikevel har jeg drukket champagne. Vanka litt med ene fetteren til haakon på 90- tallet, brukte ikke en krone på byen da, så hvorfor skulle Marius gjøre det? De dyreste plaggene mine har jeg ikke betalt for selv. Jeg er bare en vanlig lavtlønnsmottaker , ikke influencer, men allikevel synes enkelte jeg er godt selskap tydeligvis .  Ikke moren min da, som bare er opptatt av seg selv. 
Marius derimot, er sønnen til den kommende dronningen og broren til den neste dronningen. Han trenger vel ikke og smile til folk og å bli kjent med « de rette» de står i kø for og bli kjent med han. 
var han alene på disse feriene, var han sammen med andre på « minstetrygd « , og du har sikre kilder på at mette Marit spanderte? 

• Hjerte 1
Skrevet
Carrot skrev (16 minutter siden):

dersom du er sykemeldt kan du ikke uten videre reise ut av landet, da må du søke og det skal en del til for å få det innvilget for folk flest så jeg vil tro han ikke er sykemeldt, ang dagpenger mister man dem om man tar ferie - så argumentene går liksom ikke helt opp uansett hvor man snur den, selv ikke med dagens skatteregler er det mulig å føre en slik livsstil med så lav skattbar inntekt / innbetalt skatt osv osv osv.. om man ikke få penger fra ett annet sted eller at noen rett og slett sponser livsstilen..

Link:
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/utenlandsreise-ved-sykmelding-pasientinformasjon

og

Hmm.. blander du nå ferie med og flytte? Jeg fikk beholde når jeg var sykmeldt legen mente det var bra for helsen. Søsteren min er sykmeldt nå, men måtte ta ut ferie ( altså ikke utbetalt sykepenger men måtte bruke av feriepengene  )  når hun reiste i sommer. Registrere deg som arbeidsledig i landet du oppholder deg? Så hvis du skal en uke til Spania med familien når du er sykmeldt på du registrere deg som arbeidsledig i Spania? 
ja, man kan miste utbetaling for de dagene man tar ut ferie, så sant ikke ferien regnes som en del av behandling, hva har det med saken og gjøre egentlig? Vi får se på Marius sin ligning neste år da. Kanskje formuen hans står i 0 så får vi et klart svar. Uansett hva den viser betyr ikke det at mamma betaler alt. 

• Liker 2
Skrevet
Rory21 skrev (3 timer siden):

Men veldig rart at han ikke fikk orntelig hjelp for lenge siden.  Han skriver jo selv at han har vert til behandling før. Det må vi si var lite effektivt. Hadde ikke mamma bedt pressen om å holde seg unna han når han var 20år så hadde det kommet mye tidligere ut hva han bedriver tiden sin med. For tydeligvis har ingen hatt kontroll. Da kunne disse exene kansje sluppet denne mishandlingen. Det er noe av  den nedringste formen for misshandel. Skulle tro det mangler noe på den helt grunnleggende oppfostringen. Respekt for andre mennesker lærer man fra barnsben  av. Håper de har klart å oppfostret de to andre anderledes. Kommer mer og mer frem folk som har sett at Ingrid er glad i litt striper på fest  Bortskjemte uten noe krav her livekt? Kongehuset har utspilt sin rolle etter Harald og Sonja desverre 😢 var før veldig for monarkiet men nå med alt dette + galematias med Durek og Martha....Nei takk.

Det er nå engang sånn at behandling ikke alltid fungerer , spesielt når det er rus i bilde. Det er mange fortvilte foreldre som har barn som ruser seg og behandling ikke fungerer..Hadde behandling fungert så hadde vi jo ikke hatt så mange rusmisbrukere 

• Liker 10
Skrevet
Oida skrev (27 minutter siden):

Nå har faren til ABB uttalt at han tror terroren kunne vært unngått om han vant omsorgskampen for sønnen i retten. Han har også uttalt at han føler skyld og ansvar for at kontakten mellom dem opphørte når sønnen var i tenårene. Faren var ambassadør og bodde i Frankrike.

Takk, har ikke fått med meg det, men da har vi jo svaret. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Spitzy skrev (8 minutter siden):

Hmm.. blander du nå ferie med og flytte? Jeg fikk beholde når jeg var sykmeldt legen mente det var bra for helsen. Søsteren min er sykmeldt nå, men måtte ta ut ferie ( altså ikke utbetalt sykepenger men måtte bruke av feriepengene  )  når hun reiste i sommer. Registrere deg som arbeidsledig i landet du oppholder deg? Så hvis du skal en uke til Spania med familien når du er sykmeldt på du registrere deg som arbeidsledig i Spania? 
ja, man kan miste utbetaling for de dagene man tar ut ferie, så sant ikke ferien regnes som en del av behandling, hva har det med saken og gjøre egentlig? Vi får se på Marius sin ligning neste år da. Kanskje formuen hans står i 0 så får vi et klart svar. Uansett hva den viser betyr ikke det at mamma betaler alt. 

Nope, for eksempel - når svigerfar døde i 2023 og UK ikke lengre var e del av EU fikk jeg ikke uten videre reise i begravelse fordi NAV hadde min 3 uker behandlingstid på søknad siden jeg var sykemeldt, eneste løsning ble friskemelding, en forståelsesfull arbeidsgiver som tilpasset arbeidet i ettertid osv for NAV har strenge regler for hva som er godkjent som grunnlag for å dra når man er sykemeldt (og hadde jeg reist uten å vente på behandling ville jeg mistet retten til sykemelding osv osv) sammen med hvor man skal dra ref EU ikke EU osv.. er bare derfor jeg vet om akkurat disse reglene fordi jeg har opplevd dem selv, og også derfor jeg linket til NAV sine sider der du finner det beskrevet ang søknad osv. 
Du kan selvsagt velge reise og håpe det ikke kommer frem at du har reist uten å søke, men kan da i verste fall miste retten til sykemelding osv om det kommer frem.. Så, nei -  jeg snakker kun og forslaget om at han kan væe sykemeldt og likevel reise verden rundt.. det er altså ikke mulig uten videre etter NAV sine regler. 

Endret av Carrot
  • Liker 4
Skrevet
Spitzy skrev (6 minutter siden):

Man kan reise innen EØS uten at det er noe problem og så kan mam søke om reise uten EØS , ikke alltid det blir innvilget men det kommer an på hva man er sykemeldt for. Så lenge det ikke er til hinder for behandling og oppfølging og ikke gjør deg mer syk får du som regel ja , hvertfall det de sa på nav her

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Spitzy skrev (3 minutter siden):

Takk, har ikke fått med meg det, men da har vi jo svaret. 

Når det gjelder mennesker så finnes det ikke svar med to streker under.

ABB har hatt en vanskelig oppvekst hvor barnevernet ønsket omsorgsovertagelse, slik ble det ikke mor fikk beholde omsorgen. Hva som kunne ha hjulpet ham er usikkert og jeg tror både mor og far sviktet grovt. Mor ved å ikke be om hjelp og far ved å ikke være til stede for sønnen.

Marius Høiby har tilsynelatende en ressursterkt familie i ryggen og derfor blir folk selvsagt sjokkerte når slike ting skjer. Det er mye som kan ligge bak, kanskje arvelige faktorer som gjør ham sårbar. Kanskje "sorgen" over å ha to hjem, flytte frem og tilbake og kanskje måtte forholde seg til søsken som kun bor ett sted. Kanskje har han fått for mye frihet og ikke blitt stilt krav til. Tror ikke det finnes et enkelt svar på spørsmålet.

Mange familier har noen som driver med rus, hvorfor er ikke alltid så lett og svare på.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Nope, for eksempel - når svigerfar døde i 2023 og UK ikke lengre var e del av EU fikk jeg ikke uten videre reise i begravelse fordi NAV hadde min 3 uker behandlingstid på søknad siden jeg var sykemeldt, eneste løsning ble friskemelding, en forståelsesfull arbeidsgiver som tilpasset arbeidet i ettertid osv for NAV har strenge regler for hva som er godkjent som grunnlag for å dra når man er sykemeldt sammen med hvor man skal dra ref EU ikke EU osv.. er bare derfor jeg vet om akkurat disse reglene fordi jeg har opplevd dem selv, og også derfor jeg linket til NAV sine sider der du finner det beskrevet ang søknad osv. 

visste ikke at det var blitt så komplisert med uk. I 2024 er det er det ikke noe problem og legge ferien til usa om en sykmeldt, men man får ikke betalt for 12 måneder om ikke ferien er er på legens ordre, altså det går av feriepengene en opparbeidet året før. Veldig sært og trist at det skulle bli så vanskelig og reise i begravelse, men bra du hadde en fornuftig arbeidsgiver. 

veldig avsporing, vi aner ikke om Marius er sykmeldt, og uansett er vi alle enige i at sykmeldt fra mekanikerlærling ikke finansierer livsstilen hans. Jeg er bare ikke enig i at det er sikkert at det er mor som betaler alt. 

Gjest Malmfrid
Skrevet
Spitzy skrev (51 minutter siden):

Neppe - noen av de han har feriert sammen med i årevis er tungt kriminelle ... får da ikke håpe at det er de pengene som har finansiert reisene. 

Skrevet
Orly skrev (6 minutter siden):

Man kan reise innen EØS uten at det er noe problem og så kan mam søke om reise uten EØS , ikke alltid det blir innvilget men det kommer an på hva man er sykemeldt for. Så lenge det ikke er til hinder for behandling og oppfølging og ikke gjør deg mer syk får du som regel ja , hvertfall det de sa på nav her

Ja, vi var nettopp i usa med min sykmeldte søster. Var ikke noe problem for lege eller nav. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...