Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Spitzy skrev (8 minutter siden):

Hmm.. blander du nå ferie med og flytte? Jeg fikk beholde når jeg var sykmeldt legen mente det var bra for helsen. Søsteren min er sykmeldt nå, men måtte ta ut ferie ( altså ikke utbetalt sykepenger men måtte bruke av feriepengene  )  når hun reiste i sommer. Registrere deg som arbeidsledig i landet du oppholder deg? Så hvis du skal en uke til Spania med familien når du er sykmeldt på du registrere deg som arbeidsledig i Spania? 
ja, man kan miste utbetaling for de dagene man tar ut ferie, så sant ikke ferien regnes som en del av behandling, hva har det med saken og gjøre egentlig? Vi får se på Marius sin ligning neste år da. Kanskje formuen hans står i 0 så får vi et klart svar. Uansett hva den viser betyr ikke det at mamma betaler alt. 

Nope, for eksempel - når svigerfar døde i 2023 og UK ikke lengre var e del av EU fikk jeg ikke uten videre reise i begravelse fordi NAV hadde min 3 uker behandlingstid på søknad siden jeg var sykemeldt, eneste løsning ble friskemelding, en forståelsesfull arbeidsgiver som tilpasset arbeidet i ettertid osv for NAV har strenge regler for hva som er godkjent som grunnlag for å dra når man er sykemeldt (og hadde jeg reist uten å vente på behandling ville jeg mistet retten til sykemelding osv osv) sammen med hvor man skal dra ref EU ikke EU osv.. er bare derfor jeg vet om akkurat disse reglene fordi jeg har opplevd dem selv, og også derfor jeg linket til NAV sine sider der du finner det beskrevet ang søknad osv. 
Du kan selvsagt velge reise og håpe det ikke kommer frem at du har reist uten å søke, men kan da i verste fall miste retten til sykemelding osv om det kommer frem.. Så, nei -  jeg snakker kun og forslaget om at han kan væe sykemeldt og likevel reise verden rundt.. det er altså ikke mulig uten videre etter NAV sine regler. 

Endret av Carrot
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spitzy skrev (6 minutter siden):

Hmm.. blander du nå ferie med og flytte? Jeg fikk beholde når jeg var sykmeldt legen mente det var bra for helsen. Søsteren min er sykmeldt nå, men måtte ta ut ferie ( altså ikke utbetalt sykepenger men måtte bruke av feriepengene  )  når hun reiste i sommer. Registrere deg som arbeidsledig i landet du oppholder deg? Så hvis du skal en uke til Spania med familien når du er sykmeldt på du registrere deg som arbeidsledig i Spania? 
ja, man kan miste utbetaling for de dagene man tar ut ferie, så sant ikke ferien regnes som en del av behandling, hva har det med saken og gjøre egentlig? Vi får se på Marius sin ligning neste år da. Kanskje formuen hans står i 0 så får vi et klart svar. Uansett hva den viser betyr ikke det at mamma betaler alt. 

Man kan reise innen EØS uten at det er noe problem og så kan mam søke om reise uten EØS , ikke alltid det blir innvilget men det kommer an på hva man er sykemeldt for. Så lenge det ikke er til hinder for behandling og oppfølging og ikke gjør deg mer syk får du som regel ja , hvertfall det de sa på nav her

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Spitzy skrev (3 minutter siden):

Takk, har ikke fått med meg det, men da har vi jo svaret. 

Når det gjelder mennesker så finnes det ikke svar med to streker under.

ABB har hatt en vanskelig oppvekst hvor barnevernet ønsket omsorgsovertagelse, slik ble det ikke mor fikk beholde omsorgen. Hva som kunne ha hjulpet ham er usikkert og jeg tror både mor og far sviktet grovt. Mor ved å ikke be om hjelp og far ved å ikke være til stede for sønnen.

Marius Høiby har tilsynelatende en ressursterkt familie i ryggen og derfor blir folk selvsagt sjokkerte når slike ting skjer. Det er mye som kan ligge bak, kanskje arvelige faktorer som gjør ham sårbar. Kanskje "sorgen" over å ha to hjem, flytte frem og tilbake og kanskje måtte forholde seg til søsken som kun bor ett sted. Kanskje har han fått for mye frihet og ikke blitt stilt krav til. Tror ikke det finnes et enkelt svar på spørsmålet.

Mange familier har noen som driver med rus, hvorfor er ikke alltid så lett og svare på.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Nope, for eksempel - når svigerfar døde i 2023 og UK ikke lengre var e del av EU fikk jeg ikke uten videre reise i begravelse fordi NAV hadde min 3 uker behandlingstid på søknad siden jeg var sykemeldt, eneste løsning ble friskemelding, en forståelsesfull arbeidsgiver som tilpasset arbeidet i ettertid osv for NAV har strenge regler for hva som er godkjent som grunnlag for å dra når man er sykemeldt sammen med hvor man skal dra ref EU ikke EU osv.. er bare derfor jeg vet om akkurat disse reglene fordi jeg har opplevd dem selv, og også derfor jeg linket til NAV sine sider der du finner det beskrevet ang søknad osv. 

visste ikke at det var blitt så komplisert med uk. I 2024 er det er det ikke noe problem og legge ferien til usa om en sykmeldt, men man får ikke betalt for 12 måneder om ikke ferien er er på legens ordre, altså det går av feriepengene en opparbeidet året før. Veldig sært og trist at det skulle bli så vanskelig og reise i begravelse, men bra du hadde en fornuftig arbeidsgiver. 

veldig avsporing, vi aner ikke om Marius er sykmeldt, og uansett er vi alle enige i at sykmeldt fra mekanikerlærling ikke finansierer livsstilen hans. Jeg er bare ikke enig i at det er sikkert at det er mor som betaler alt. 

Gjest Malmfrid
Skrevet
Spitzy skrev (51 minutter siden):

Selvfølgelig har han ikke minstetrygd. Han er 27 år. Og var i jobb i fjor, mange her som vet at han ikke jobber lenger, men vet dere om han er sykemeldt feks? Eller dagpenger ? 
nei, det at han har vært på dyre ferier betyr ikke at han sikkert får penger av moren. Vet du at de han var på ferie er på minstetrygd? 
jeg har vært på ferier jeg med min inntekt ikke kunne finansiert selv. Nei, har aldri fått en krone av moren min, men har andre med penger som inviterer meg med. Burde vel vært forsidestoff ? 

Neppe - noen av de han har feriert sammen med i årevis er tungt kriminelle ... får da ikke håpe at det er de pengene som har finansiert reisene. 

Skrevet
Orly skrev (6 minutter siden):

Man kan reise innen EØS uten at det er noe problem og så kan mam søke om reise uten EØS , ikke alltid det blir innvilget men det kommer an på hva man er sykemeldt for. Så lenge det ikke er til hinder for behandling og oppfølging og ikke gjør deg mer syk får du som regel ja , hvertfall det de sa på nav her

Ja, vi var nettopp i usa med min sykmeldte søster. Var ikke noe problem for lege eller nav. 

Skrevet

Kan de som hevder at Marius lever på mora være så snill å linke til kilde iht påstanden?

Ser det påstås mye i tråden her. Men finner ingenting offentlig informasjon om det

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Kan de som hevder at Marius lever på mora være så snill å linke til kilde iht påstanden?

Det er vel ingen som med sikkerhet sier at sånn er det, men det er jo ikke så merkelig at det stilles spørsmål til hvordan han klarer å finansiere livsstilen sin når han verken har utdanning eller jobb (for tiden).

• Liker 37
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Ser det påstås mye i tråden her. Men finner ingenting offentlig informasjon om det

Er forskjell på påstand og spørsmål. Helt legitimt å stille spørsmål om hvem som finansierer dette jet set livet. 

• Liker 26
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (15 minutter siden):

Hvis dine voksne barn lever på deg som mor hvor er det mulig å finne "offentlig informasjon" om det egentlig? 

Endret av Carrot
  • Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet
Vanilje70 skrev (10 timer siden):

Sykt dårlig av kronprins en og mm å ikke kom m en utalelse snart

Kronprinsen har sagt at saken er alvorlig. 

Men er lettere å si at man ønsker enn pressemelding, enn å skrive den så den treffer riktig. 

Det å lage en pressemelding der man skal kommentere en sak som berører nær familie som har havnet i søkelyset på grunn av vold i nære relasjoner. Er mange hensyn å ta i en slik pressemelding, og krever ikke minst at man vet nok og internt i resten av familien er enig om veien videre.

Med tanke på at det fremstår som at denne familiemedlemen har hatt et rusproblem over flere år, så er det ikke urimelig å tro at dette har skapt en del konflikter internt i familien som også må vurderes hvordan denne dynamikken påvirkes av en offentlig uttalelse. 

• Liker 3
Skrevet
MissHannigan skrev (1 time siden):

Siden han ikke har jobb, så er det jo selvfølgelig mulig han får minstetrygd. Det er uansett ikke nok til å finansiere livsstilen han har. Bare en av alle feriene han har vært på koster to år med minstetrygd.

Hvor har du fra att MBH har trygd? 

• Liker 1
Skrevet
elskersommer skrev (Akkurat nå):

Hvor har du fra att MBH har trygd? 

Kanskje du skal lese innlegget en gang til. Er ingen som har skrevet at han HAR trygd.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
MissHannigan skrev (1 time siden):

Mekanikerlønn, dagpenger, sykepenger, AAP er heller ikke nok til å finansiere hans livstil. 

Nemlig! Langt i fra og tvert imot. Det er helt greit at det "drodles" litt rundt hvordan han har klart å finansiere forbruk og livsstil. Det er enkel matte at en med mekanikerlønn (lærling hvis jeg husker rett, det er dårlig betalt) - som har vanlige utgifter (husleie, mat, transport, strøm, drivstoff, helse, mobil, nett, klær, frisør, forsikringer) han har ikke har råd til å reise på luksusferie eller kjøpe dyre klær og kofferter. Det er ikke spekulasjon en gang, det er sånn det regnestykket alltid vil være. 

Mulig han er sponset av faren sin da, det vet vi jo ikke. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Spitzy skrev (3 timer siden):

Ja, jeg skjønner at kronprinsen rykker opp om kongen abdiserer nå, men kongen har et storting kan vel endre grunnloven og kongen er enig? Eller i prinsippet, kongen kan endre grunnloven ? 

Vel , det hjelper jo ikke med folkeavstemning heller, om det bare fører til at Ingrid blir dronning, men om en folkeavstemning viser at folk er ferdig med monarkiet kan haakon ( når Harald er borte og som konge ) endre grunnloven raskt? 

nå tror jeg ikke haakon er et maktsykt stabeistet slik at det du skriver må til, og jeg tror vi ennå ikke er der at 2/3 av flertall i 2 storting vil legge ned monarkiet. Det blir uansett en kronglete vei selvom det er 2 og ikke 3 slik jeg trodde. Han gjort noe med stortingsvalgene i de årene også. 

Nei, en folkeavstemning kan ikke endre grunnloven i det hele tatt. Den er kun rådgivende og binder ikke stortinget. Det er bare stortinget som kan endre grunnloven. Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt om kongen, men svaret er uansett at en endring av statsform krever en grunnlovsendring, og det er det bare stortinget som kan gjøre.

• Liker 6
Skrevet
Kønn skrev (50 minutter siden):

Er forskjell på påstand og spørsmål. Helt legitimt å stille spørsmål om hvem som finansierer dette jet set livet. 

Det er nå ganske mange som bare har «fastslått» det som om det var en sannhet gjennom hele tråden.

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Nei, en folkeavstemning kan ikke endre grunnloven i det hele tatt. Den er kun rådgivende og binder ikke stortinget. Det er bare stortinget som kan endre grunnloven. Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt om kongen, men svaret er uansett at en endring av statsform krever en grunnlovsendring, og det er det bare stortinget som kan gjøre.

Det skjønner jeg , beklager om jeg ordla meg dumt. Det blir en folkeavstemning om folk ønsker og endre grunnloven . 

Nei,jeg trodde fortsatt kongen kunne endre grunnloven, altså hvis folket stemte nei til fortsettelse av monarki kunne haakon gjøre det formelle og pakke sammen sakene sine og finne ny jobb. Hvis det uavhengig av kongens vilje må 2 storting hvor 2/3 ønsker og avslutte monarkiet til, ble det mer komplisert enn jeg trodde. Jeg skjønner at han kan abdisere, men det blir jo noe annet. 

• Liker 1
Skrevet
Kønn skrev (56 minutter siden):

Men når man svarer om mulighetene ( ingen som sitter på fasiten ) blir det fortsatt påstått at han lever på mor. 
jeg tror ikke det er en som finansierer det ,men flere. Når skattelisten kommer kan vi se om han har hatt  inntekt i år, og om han har brukt av formuen. Vi vil aldri få vite hva han får av mor. Jeg synes det er lite sannsynlig at sønnen til den kommende dronningen er så avhengig av penger for og bli invitert med på ferier, bli spandert på på byen, og for ikke og bli sponsa med merkeklær. 

• Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (35 minutter siden):

Jeg forstår poengene dine, og utgangspunktet mitt var egentlig ikke dine innlegg, heller.

Jeg ønsker ikke å spekulere i årsaker og motiver hos den siktede, men vil på generelt grunnlag hevde at det ikke er hensiktsmessig å skille ut voldshandlinger i nære relasjoner som en slags uvanlig dyssosial kuriositet man ikke finner i normalbefolkningen forøvrig (uten å tillegge deg den intensjonen). Det kan heve terskelen for at utsatte forteller og blir trodd (ingen i familien tror meg fordi "Per" fremstår fantastisk). Vold i nære relasjoner er dessverre utbredt, og årsakene like varierte som ved andre tilfeller. 

Nevner i denne sammenheng Inga Marte Thorkildsens bok "Du ser det ikke før du tror det" som et beslektet tema (vold og overgrep mot barn).

Og det var heller ikke mitt poeng altså. Vold skjer «overalt». Det var graden, altså kvelertak og atferden i telefonsamtalene, det er ikke «gjengs vold» om du skjønner, det er et godt hakk opp fra hva «alle kan finne på bare de er syke nok/rusa nok/pressa nok». Og kom da også i lys av hans egen «psykisk helse og rus», som sagt blir det da en «desperasjon» i å få fram at dette er ikke noe som skjer «bare» fordi man er psykisk syk og/eller rusa. Helt enig i poengene dine i kommentaren her på generelt grunnlag. Og derav også «du ser det ikke før du tror det». 

Og det var godt å høre det du skriver i første setning. Er helt enig i at en del har gått godt over streken. Så tror jeg mange av oss ble såpass sjokkert over telefonsamtalene at det nok preget kommentarene i alle fall den første dagen. Så får man passe på å besinne seg enda mer nå videre. 

Skrevet
Spitzy skrev (9 minutter siden):

Det skjønner jeg , beklager om jeg ordla meg dumt. Det blir en folkeavstemning om folk ønsker og endre grunnloven . 

Nei,jeg trodde fortsatt kongen kunne endre grunnloven, altså hvis folket stemte nei til fortsettelse av monarki kunne haakon gjøre det formelle og pakke sammen sakene sine og finne ny jobb. Hvis det uavhengig av kongens vilje må 2 storting hvor 2/3 ønsker og avslutte monarkiet til, ble det mer komplisert enn jeg trodde. Jeg skjønner at han kan abdisere, men det blir jo noe annet. 

hvis det blir flertall i stortinget for å endre statsform, så blir det nok avholdt en folkeavstemning, men den er som sagt kun rådgivende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...