Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ninaen skrev (15 minutter siden):

Bra kommentar. Ville endret på siste setning, hvis ikke blir kommentaren sannsynligvis sletta pga diagnose. 

Takk for tips, endret 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kinder skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er mer at folk stiller spørsmålstegn for hvordan familien tilrettelegger for at denne voksne mannen kan drive på med dette jetset-livet med festing, lite ansvar for eget liv, psykisk og fysisk vold mot andre og narkotika. Altså ikke nødvendigvis at kronprinsparet sitter med hele og fulle ansvaret for å få slutt på at Marius utsetter andre mennesker for psykisk og fysisk vold mot andre, rusmisbruk og henger i et negativt miljø, men mer hvordan de tilrettelegger for at han kan holde på som han gjør. Tvert imot ser jeg flere som skriver at Marius har hovedansvaret som voksen, og at det ikke nytter å hjelpe noen som egentlig ikke ønsker hjelp eller innser at de har et problem. 

Og jeg syns ikke det er helt sprøtt at folk undrer seg over dette, denne familien er tross alt ikke hvem som helst. Denne voksne mannen bor på Skaugum og utenfra kan det ut som at han benytter seg av privilegiene som kommer med å være en del av kongefamilien når det passer han selv, uten å bli stilt særlig ansvar til og dermed har kunnet fortsette denne negative livsstilen. Så jeg skjønner at folk undrer seg over hva familien har visst, og hva har de eventuelt gjort med det de har vist? Hvilke krav har de satt til Marius, for å prøve å få slutt på denne negative livsstilen hans? Tror mange folk særlig undrer seg over dette, da MM har vist seg å være særs beskyttende over sønnen sin tidligere.

Og på den måten har jo også familien et ansvar, om de tilrettelegger for denne livsstilen uten å sette særlig med krav til Marius og eventuelt unnskylder han og beskytter han. 

Så da har framilien til Anders Breivik også et ansvar?

• Liker 2
Skrevet
Traktor skrev (5 minutter siden):

Realiteten er stikk motsatt av det du beskriver her. Vold mot kvinner blir ikke akseptert, mens det motsatte blir bagatellisert og unnskyldt. 

Tja når det prates om ukjente. Stemmer jo det du skriver. Men når slikt skjer i din krets. Da er det noe annet.

En gammel nabo av meg. Anmeldte en fyr for en hendelse. Deres felles venner var på samme fest. Og vet at grunnlaget for anmeldelse var til stede. Hvem tror du beholdt vennene  tror du. Det var iallefall ikke hun. Og de baksnakket henne i ettertid. Selv om hun var en person som aldri var slem mot andre. Hun var en som alltid stilte opp for andre. Han hun anmeldte hadde en del tendenser til å være kjip, ikke så snill og mobbete.

Den samme gjengen var i utgangspunktet imot vold mot kvinner. Iallefall når de kunne diskutere saker som ikke var i gjengen. Jeg også kjenner dem. Og har ansett de egentlig for å være fine folk. Utenom han ene som ble anmeldt

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Rory21 skrev (2 timer siden):

Men veldig rart at han ikke fikk orntelig hjelp for lenge siden.  Han skriver jo selv at han har vert til behandling før. Det må vi si var lite effektivt. Hadde ikke mamma bedt pressen om å holde seg unna han når han var 20år så hadde det kommet mye tidligere ut hva han bedriver tiden sin med. For tydeligvis har ingen hatt kontroll. Da kunne disse exene kansje sluppet denne mishandlingen. Det er noe av  den nedringste formen for misshandel. Skulle tro det mangler noe på den helt grunnleggende oppfostringen. Respekt for andre mennesker lærer man fra barnsben  av. Håper de har klart å oppfostret de to andre anderledes. Kommer mer og mer frem folk som har sett at Ingrid er glad i litt striper på fest  Bortskjemte uten noe krav her livekt? Kongehuset har utspilt sin rolle etter Harald og Sonja desverre 😢 var før veldig for monarkiet men nå med alt dette + galematias med Durek og Martha....Nei takk.

Du vet at voksne folk kan skrive seg ut fra behandlingen akkurat når de vil ... så det er langt ifra sikkert at han har fullført noe behandling - selvom han sier at han har vært i behandling. 

Skrevet
Granitta skrev (Akkurat nå):

Leste du egentlig innlegget mitt, og forsto poenget? Tror disse to menneskene levde vidt forskjellige liv, der hans familie neppe ga han billig husly og penger til å leve et utsvevende voksenliv uten at han måtte ta særlig ansvar for seg selv. Det er heller ingen grunn til å sammenligne disse to menneskene og familiene på noen som helst måte, så skjønner virkelig ikke hvorfor du drar inn ABB inn i denne tråden. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Kinder skrev (8 minutter siden):

Leste du egentlig innlegget mitt, og forsto poenget? Tror disse to menneskene levde vidt forskjellige liv, der hans familie neppe ga han billig husly og penger til å leve et utsvevende voksenliv uten at han måtte ta særlig ansvar for seg selv. Det er heller ingen grunn til å sammenligne disse to menneskene og familiene på noen som helst måte, så skjønner virkelig ikke hvorfor du drar inn ABB inn i denne tråden. 

Hvor sikkert er det at MBH får penger av moren? Det er en voksen mann.

• Liker 2
Skrevet
Granitta skrev (Akkurat nå):

Les innlegget mitt minst en gang til og sørg for at du forstår innholdet, før du kommenterer noe mer. Jeg har ikke skrevet at MBH får penger av moren, men det er jo nettopp sånne ting jeg skriver at folk stiller spørsmålstegn rundt og undrer seg over. 

• Liker 15
Skrevet
Granitta skrev (3 minutter siden):

Det er i hvert fall helt sikkert at han har en gratis/svært billig bolig på beste vestkant.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Granitta skrev (13 minutter siden):

Siden han ikke har jobb, så er det jo selvfølgelig mulig han får minstetrygd. Det er uansett ikke nok til å finansiere livsstilen han har. Bare en av alle feriene han har vært på koster to år med minstetrygd.

Endret av MissHannigan
Skrevet
Malmfrid skrev (20 minutter siden):

Du vet at voksne folk kan skrive seg ut fra behandlingen akkurat når de vil ... så det er langt ifra sikkert at han har fullført noe behandling - selvom han sier at han har vært i behandling. 

Han sier vel indirekte at han ikke har tatt det på alvor eller fullført det tidligere.  

Får håpe dette har blitt en øyeåpner såpass at han tar tak denne gangen. Men sånt tror jeg ikke noe på før jeg ser det i praksis. Men ifte må det en stor smell til  før det er håp iallefall.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Granitta skrev (51 minutter siden):

Foreldrene til Breivik var ikke Norges statsoverhoder. Det er og må være større forventninger til kongelige enn til Jørgen Hattemaker.

Endret av Isild
  • Liker 20
Skrevet
Ninaen skrev (53 minutter siden):

Når noen drar på, spekulerer, og driver med feilinfo, så kan man både rapportere OG korrigere/informere, og det gjør jeg ofte fordi det kan ta tid før ting slettes, og da er det bedre at de som leser rekker å lese det får med nyansering/korrigering osv på kjøpet fram til moderator har fått gjort jobben sin. Tenkt på det? 

Til det uthevede her: I flere debatter om rydding har vi eksplisitt blitt bedt om å ikke svare på regelbrudd, men bare rapportere. 

Det hender jeg også gjør begge deler, men det er bare i svært grove tilfeller. 

• Liker 3
Skrevet
Surpomp skrev (3 timer siden):

Og da blir oppfølgingsspørsmålet: 
Har MM vært en altfor overbeskyttende og naiv hønemor som har syntes synd på «Lille Marius» og dekket over, unnskyldt, bortforklart og foret han med penger og fordeler i et snillistisk forsøk på å få han på rett kjøl?
Hvor har den gode maskuline rollemodellen som ikke er plaget av skyldfølelser vært ?

I en «rotete» familiekonstellasjon med dine-mine-våre barn er det altfor ofte at biologiske foreldre tar sitt eget barn i uforbeholdent forsvar eller er blind for eget barns usympatiske sider. Samboer bør helst holde kjeft for å bevare husfreden.

Tviler derfor på at kronprinsen, som er oppvokst med hva som er passende, har hatt særlig innflytelse over Lille Marius

• Liker 18
Skrevet
Granitta skrev (33 minutter siden):

Hadde jeg vært faren eller moren hans hadde jeg spurt meg selv om ting kunne gått bedre om jeg hadde tatt ansvar som forelder , men de aller aller fleste som har ansvarsløse foreldre ender ikke opp som massemordere så det var Anders sitt ansvar. 
jeg synes det blir litt rar sammenligning, men mette Marit kan, og gjør sikkert, spørre seg om hun har vært litt vel mild med Marius. Det er uansett ikke sånn at alle som blir litt bortskjemte ender som voldelige rusmisbrukere, så det må Marius ta ansvar for. 

• Liker 6
Skrevet
MissHannigan skrev (19 minutter siden):

Siden han ikke har jobb, så er det jo selvfølgelig mulig han får minstetrygd. Det er uansett ikke nok til å finansiere livsstilen han har. Bare en av alle feriene han har vært på koster to år med minstetrygd.

Selvfølgelig har han ikke minstetrygd. Han er 27 år. Og var i jobb i fjor, mange her som vet at han ikke jobber lenger, men vet dere om han er sykemeldt feks? Eller dagpenger ? 
nei, det at han har vært på dyre ferier betyr ikke at han sikkert får penger av moren. Vet du at de han var på ferie er på minstetrygd? 
jeg har vært på ferier jeg med min inntekt ikke kunne finansiert selv. Nei, har aldri fått en krone av moren min, men har andre med penger som inviterer meg med. Burde vel vært forsidestoff ? 

• Liker 1
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Spitzy skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har han ikke minstetrygd. Han er 27 år. Og var i jobb i fjor, mange her som vet at han ikke jobber lenger, men vet dere om han er sykemeldt feks? Eller dagpenger ? 
nei, det at han har vært på dyre ferier betyr ikke at han sikkert får penger av moren. Vet du at de han var på ferie er på minstetrygd? 
jeg har vært på ferier jeg med min inntekt ikke kunne finansiert selv. Nei, har aldri fått en krone av moren min, men har andre med penger som inviterer meg med. Burde vel vært forsidestoff ? 

Mekanikerlønn, dagpenger, sykepenger, AAP er heller ikke nok til å finansiere hans livsstil. 

Endret av MissHannigan
Skrevet
Spitzy skrev (3 minutter siden):

dersom du er sykemeldt kan du ikke uten videre reise ut av landet, da må du søke og det skal en del til for å få det innvilget for folk flest så jeg vil tro han ikke er sykemeldt, ang dagpenger mister man dem om man tar ferie - så argumentene går liksom ikke helt opp uansett hvor man snur den, selv ikke med dagens skatteregler er det mulig å føre en slik livsstil med så lav skattbar inntekt / innbetalt skatt osv osv osv.. om man ikke få penger fra ett annet sted eller at noen rett og slett sponser livsstilen..

Link:
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/utenlandsreise-ved-sykmelding-pasientinformasjon

og

Sitat
Kan jeg reise til utlandet når jeg har dagpenger?

Dagpengene dine fra Norge stanses fra dagen du reiser. Når NAV mottar bekreftelse på at du har registrert deg hos arbeidsmyndighetene i landet du skal oppholde deg i, utbetales dagpengene igjen.17. juni 2024
Sitat
Hva regnes som skattbar inntekt?

Du er skattepliktig for lønn og andre inntekter, som for eksempel renteinntekter, inntekter fra utleie av eiendom og inntekter fra aksjer. Inntektsskatten er på 22 prosent. Skatten beregnes av alminnelig inntekt, som er din samlede inntekt etter at fradragene du har krav på er trukket fra.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Spitzy skrev (7 minutter siden):

Hadde jeg vært faren eller moren hans hadde jeg spurt meg selv om ting kunne gått bedre om jeg hadde tatt ansvar som forelder , men de aller aller fleste som har ansvarsløse foreldre ender ikke opp som massemordere så det var Anders sitt ansvar. 
jeg synes det blir litt rar sammenligning, men mette Marit kan, og gjør sikkert, spørre seg om hun har vært litt vel mild med Marius. Det er uansett ikke sånn at alle som blir litt bortskjemte ender som voldelige rusmisbrukere, så det må Marius ta ansvar for. 

Nå har faren til ABB uttalt at han tror terroren kunne vært unngått om han vant omsorgskampen for sønnen i retten. Han har også uttalt at han føler skyld og ansvar for at kontakten mellom dem opphørte når sønnen var i tenårene. Faren var ambassadør og bodde i Frankrike.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Mekanikerlønn, dagpenger, sykepenger, AAP er heller ikke nok til å finansiere hans livstil. 

Når var det han sluttet som mekaniker , det må være lenger siden enn hva jeg trodde siden du drar inn aap? 
neida, ingen av disse inntektene finansier livsstilen, men nå svarer du ikke på det jeg skrev om « penger fra mor «. Jeg har helt vanlig inntekt, har aldri fått en krone av mor, allikevel har jeg vært på luksuriøse ferier. Jeg har aldri kjøpt en champagneflaske selv , allikevel har jeg drukket champagne. Vanka litt med ene fetteren til haakon på 90- tallet, brukte ikke en krone på byen da, så hvorfor skulle Marius gjøre det? De dyreste plaggene mine har jeg ikke betalt for selv. Jeg er bare en vanlig lavtlønnsmottaker , ikke influencer, men allikevel synes enkelte jeg er godt selskap tydeligvis .  Ikke moren min da, som bare er opptatt av seg selv. 
Marius derimot, er sønnen til den kommende dronningen og broren til den neste dronningen. Han trenger vel ikke og smile til folk og å bli kjent med « de rette» de står i kø for og bli kjent med han. 
var han alene på disse feriene, var han sammen med andre på « minstetrygd « , og du har sikre kilder på at mette Marit spanderte? 

• Hjerte 1
Skrevet
Carrot skrev (16 minutter siden):

dersom du er sykemeldt kan du ikke uten videre reise ut av landet, da må du søke og det skal en del til for å få det innvilget for folk flest så jeg vil tro han ikke er sykemeldt, ang dagpenger mister man dem om man tar ferie - så argumentene går liksom ikke helt opp uansett hvor man snur den, selv ikke med dagens skatteregler er det mulig å føre en slik livsstil med så lav skattbar inntekt / innbetalt skatt osv osv osv.. om man ikke få penger fra ett annet sted eller at noen rett og slett sponser livsstilen..

Link:
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/utenlandsreise-ved-sykmelding-pasientinformasjon

og

Hmm.. blander du nå ferie med og flytte? Jeg fikk beholde når jeg var sykmeldt legen mente det var bra for helsen. Søsteren min er sykmeldt nå, men måtte ta ut ferie ( altså ikke utbetalt sykepenger men måtte bruke av feriepengene  )  når hun reiste i sommer. Registrere deg som arbeidsledig i landet du oppholder deg? Så hvis du skal en uke til Spania med familien når du er sykmeldt på du registrere deg som arbeidsledig i Spania? 
ja, man kan miste utbetaling for de dagene man tar ut ferie, så sant ikke ferien regnes som en del av behandling, hva har det med saken og gjøre egentlig? Vi får se på Marius sin ligning neste år da. Kanskje formuen hans står i 0 så får vi et klart svar. Uansett hva den viser betyr ikke det at mamma betaler alt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...