Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (7 timer siden):

Det er ikke helt enkelt, dette. Arne Fliflet, i denne artikkelen i Idunn om grl §34 etter grunnlovsendring i 1990, skriver:

"Hvilke titler og tiltaleformer ektefellene (min utheving) til kongen, kronprinsen, arveberettigede prinser og prinsesser kan bruke er ikke regulert i Grunnloven. Dette er forhold som må bli løst etter etikette, sedvane, skikk og bruk. Det er ikke forbudt å bruke prins- eller prinsessetitler på personer som er gift med personer som er arveberettiget til tronen og som derfor har rett til å bruke tittelen kronprins, prins eller prinsesse. Tittelbruken for kronprinsen eller de arveberettigede prinser og prinsesser blir etter dette et spørsmål som forutsettes avgjort av Kongen. Titlene til ektefellene til de kongelige prinser eller prinsesser vil etter dette bli bestemt uoffisielt etter skikk og bruk. Noe offentlig avgjørelse om tittelbruken for disse personer, hjemler Grunnloven ikke."

og så skriver han videre at

"I forarbeidene til grunnlovsendringen i 1990 ble det sagt at grunnlovsendringen ikke var ment å gripe inn i skikken med å la ektefellen til en konge kalles dronning. Det tyder på at man ikke ønsket å gripe inn i de tradisjoner som til da var fulgt. Disse tradisjoner var bare delvis forankret i Grunnloven. Vi har ikke rettsregler om dette."

og til sist peker han på regelen om tittelbruk i grunnloven § 23 og sier

"Paragrafen forbyr blant annet Kongen å tildele annen tittel «enn den som følger med ethvert embete». Bestemmelsen har hatt andre forhold for øye enn tittelbruken for medlemmer av kongefamilien, men er uttrykk for en demokratisk likhetstankegang og et prinsipp om at det ikke må tildeles titler som ikke har sammenheng med den funksjonen vedkommende skal ha." 

Da er det kanskje naturlig å trekke den slutning at tittelen "konge" etter grunnloven og sedvane er reservert regenten, og at den derfor ikke kan gis til dronningens ektefelle av noen, verken regent, regjering eller storting? Jeg vet ikke. Jeg konstaterer bare at det er spørsmål her som grunnloven ikke sier så mye om.

Som sagt så er dette i hovedsak sedvane. Her blir ikke kun den korte historien fra 1905 relevant, men praksis bakover og sideveis (andre monarkier). 

Ser vi det samlede bildet, så skjønner vi at konge ikke kommer bli en tittel til den som er gift med en regjerende dronning i Norge. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele denne tråden burde vært stengt. Det er så mange som mener familien bør ta ansvar for en voksen mann sine handlinger. Det er helt sprøtt. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Gjest NordreSving
Skrevet

Det slo meg plutselig at Slottet sin henvisning til advokaten som talsmann jo utelukkende vil gi uttalelser som taler positivt for MBH. Alt som kommer derfra vil jo være sagt med utgangspunkt i hva som tjener oppgaven om å forsvare MBH. 

Hva som tjener institusjonen og kongehusets omdømme er irrelevant for ham. Slik saken utvikler seg så må slottets kommunikasjonsavdeling jo jobbe for best mulig utkomme for kongehuset. Da er det ikke hensiktsmessig å utpeke forsvareren som talerør. 

Skrevet
Granitta skrev (17 minutter siden):

Hele denne tråden burde vært stengt. Det er så mange som mener familien bør ta ansvar for en voksen mann sine handlinger. Det er helt sprøtt. 

Dette er tross alt et diskusjonsforum, og alles meninger er greit, det som ikke er greit blir moderert vekk av moderatorene. Din mening ift at det sprøtt at mange mener at familien har et visst ansvar er også helt greit. 

Jeg mener derimot at dette er ikke hvilken som helst familie. Dette er en familie som former Norges TO neste dronninger. Hvis det har vært "narkotikatrafikk" på Skaugum og/eller de har visst om pågående vold - uten å anmelde det, så syns jeg det er svært alvorlig - både sikkerhetsmessig ift hvem de faktisk er, og ovenfor det folket og landet de tross alt er statsoverhoder for. 

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (På 18.8.2024 den 7.32):

Det slo meg plutselig at Slottet sin henvisning til advokaten som talsmann jo utelukkende vil gi uttalelser som taler positivt for MBH. Alt som kommer derfra vil jo være sagt med utgangspunkt i hva som tjener oppgaven om å forsvare MBH. 

Hva som tjener institusjonen og kongehusets omdømme er irrelevant for ham. Slik saken utvikler seg så må slottets kommunikasjonsavdeling jo jobbe for best mulig utkomme for kongehuset. Da er det ikke hensiktsmessig å utpeke forsvareren som talerør. 

Må si at de har en elendig kommunikasjonsavdeling.  Helt i utakt med folket. Nå begynner det norske folk å få nok. Denne familien skal vere noen med gode verdier som vi skal se opp til. Slik det er nå er oppfører mesteparten av det norske folk seg mye bedre enn dem. Kongefamilien blir derfor sett ned på .Det er en skummel situasjon for slottets framtid.

Endret av Rory21
Skrivefeil..
  • Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (12 timer siden):

to storting, med stortingsvalg imellom, og 2/3 flertall.

Kongen kan abdisere, men han kan ikke legge ned monarkiet. Hvis kongen abdiserer, rykker jo kronprinsen opp automatisk.

Ja, jeg skjønner at kronprinsen rykker opp om kongen abdiserer nå, men kongen har et storting kan vel endre grunnloven og kongen er enig? Eller i prinsippet, kongen kan endre grunnloven ? 

Vel , det hjelper jo ikke med folkeavstemning heller, om det bare fører til at Ingrid blir dronning, men om en folkeavstemning viser at folk er ferdig med monarkiet kan haakon ( når Harald er borte og som konge ) endre grunnloven raskt? 

nå tror jeg ikke haakon er et maktsykt stabeistet slik at det du skriver må til, og jeg tror vi ennå ikke er der at 2/3 av flertall i 2 storting vil legge ned monarkiet. Det blir uansett en kronglete vei selvom det er 2 og ikke 3 slik jeg trodde. Han gjort noe med stortingsvalgene i de årene også. 

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (12 timer siden):

kongens vetorett er ikke reell

Nei vel. Jeg trodde den var reell selvom den ikke har blitt brukt på ca 70 år. 

• Liker 3
Skrevet
Daisy_B skrev (9 timer siden):

Da bistandsadvokat ble spurt om det var en engangshendelse, svarte hun «ææææ… det som skjedde den natta var en engangshendelse, ja». 

Reagerte litt på den uttalelsen.  Hørte/oppfattet det som om det egentlig hadde skjedd flere ganger - men senere har det blitt framstilt i media som en engangshendelse 

Hvorfor sier Larsen det slik - ønsker hun å minimere det som skjedde (da evnt. etter ønske fra offeret) 

eller er det med tanke på saken at hun ikke vil avsløre mer enn det som man vet har skjedd (hendelse den natten) 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (1 time siden):

Jeg reagerte på det første innlegg der du bastant brukte begrepet også. Det plantes i folks bevissthet og konsekvensen er at det dannes sannheter. Vi har diskutert dette tidligere også, i Ingebrigtsen-tråden, det å bruke tråder om konkrete personer til å «spre kunnskap» om et generelt tema er uheldig. 

Heldigvis har moderator slettet det innlegget jeg kommenterte men mange har likevel lest det. Jeg ville tatt det til etterretning og forsøkt å forholde seg til de begrepene som er kjent fra saken og saken i seg selv. 

Det var jeg som selv sendte melding til moderator og gjorde oppmerksom på at siteringen ikke var slettet, til din orientering. Noen av oss kan faktisk både ta selvkritikk og ansvar 😉

Og de er din oppfatning, det er ikke en fasit. Så får moderatorene gjøre sine vurderinger. Og jeg er uenig med deg når det gjelder å spre kunnskap. Flere av trådene her inne er det gjort, og gjør at folk får opp øyne både for hva enkelte influensere og kjendiser FAKTISK holder på med, og generelt på ulike tema. Noen ganger «krever» diskusjoner om enkeltpersoner også generelle betraktninger og info nettopp for å diskutere FAKTA rundt dem. Det er det som er diskusjon/debatt, ikke bare sladring.

Når noen drar på, spekulerer, og driver med feilinfo, så kan man både rapportere OG korrigere/informere, og det gjør jeg ofte fordi det kan ta tid før ting slettes, og da er det bedre at de som leser rekker å lese det får med nyansering/korrigering osv på kjøpet fram til moderator har fått gjort jobben sin. Tenkt på det? 

P.S. Igjen hopper du bukk over at jeg faktisk hadde svart noen andre, det var ikke jeg som dro inn diagnosen, men andre, med «skummel» feilinformasjon, og jeg la inn den informasjonen i påvente av at det forhåpentligvis ble moderert bort alt sammen. Så var det du og en til som faktisk bidro til at det ble liggende lenge pga siteringen 🥴Og den glippen rapporterte jeg altså sekv fordi kommentaren alene nettopp ikke var bra at kunne leses.

Endret av Ninaen
  • Liker 5
Skrevet
Korpsnerden skrev (47 minutter siden):

Nå har jeg ikke lest alle sidene i denne tråden, men jeg mistenker at "hjelpen" MBH har fått av kronprinsparet etter han ble voksen kan være et resultat av trusler det også. Ala "setter dere meg på gata så må jeg handle deretter, og det tar seg kanskje ikke ut om jeg blir tatt for narkosalg eller andre kriminelle handlinger", "kast meg ut dere, så skal dere se hvordan det går", "dere har ødelagt livet mitt så det er deres ansvar at jeg har det jeg trenger"... 

Mange rusmisbrukere lager et helvete for familien, fordi det eneste de bryr seg om er å fortsette å ruse seg. Ingen andre betyr noe da. 

Det at Marius ikke har stått på balkongen, "stakkars", kan det være flere grunner til. Siden mamma er på jobb den dagen, kan det være at han har vært med pappaen sin på 17. mai. Hvis det er ADHD som er en av diagnosene hans så er det "tortur" å stå timesvis på en balkong. 

Bra kommentar. Ville endret på siste setning, hvis ikke blir kommentaren sannsynligvis sletta pga diagnose. 

• Liker 2
Skrevet
Granitta skrev (52 minutter siden):

Jeg tror det er mer at folk stiller spørsmålstegn for hvordan familien tilrettelegger for at denne voksne mannen kan drive på med dette jetset-livet med festing, lite ansvar for eget liv, psykisk og fysisk vold mot andre og narkotika. Altså ikke nødvendigvis at kronprinsparet sitter med hele og fulle ansvaret for å få slutt på at Marius utsetter andre mennesker for psykisk og fysisk vold mot andre, rusmisbruk og henger i et negativt miljø, men mer hvordan de tilrettelegger for at han kan holde på som han gjør. Tvert imot ser jeg flere som skriver at Marius har hovedansvaret som voksen, og at det ikke nytter å hjelpe noen som egentlig ikke ønsker hjelp eller innser at de har et problem. 

Og jeg syns ikke det er helt sprøtt at folk undrer seg over dette, denne familien er tross alt ikke hvem som helst. Denne voksne mannen bor på Skaugum og utenfra kan det ut som at han benytter seg av privilegiene som kommer med å være en del av kongefamilien når det passer han selv, uten å bli stilt særlig ansvar til og dermed har kunnet fortsette denne negative livsstilen. Så jeg skjønner at folk undrer seg over hva familien har visst, og hva har de eventuelt gjort med det de har vist? Hvilke krav har de satt til Marius, for å prøve å få slutt på denne negative livsstilen hans? Tror mange folk særlig undrer seg over dette, da MM har vist seg å være særs beskyttende over sønnen sin tidligere.

Og på den måten har jo også familien et ansvar, om de tilrettelegger for denne livsstilen uten å sette særlig med krav til Marius og eventuelt unnskylder han og beskytter han. 

• Liker 19
  • Nyttig 9
Skrevet
Krokenguri skrev (21 timer siden):

Hvis en dame er utro og mannen klikker og klapper til dama. Da får han forståelse for det. Ikke rart han ble sint. Og det var hennes egen feil å bli slått.

Snur vi dette på hodet, at det er han som er utro hun blir sinna og klapper til han. Da får man vite at hun gikk over streken og at damer oppfører seg ikke sånn. Og det er synd på mannen fordi han erjo sammen med en gal dame. 

Realiteten er stikk motsatt av det du beskriver her. Vold mot kvinner blir ikke akseptert, mens det motsatte blir bagatellisert og unnskyldt. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (15 minutter siden):

Bra kommentar. Ville endret på siste setning, hvis ikke blir kommentaren sannsynligvis sletta pga diagnose. 

Takk for tips, endret 😊

Skrevet
Kinder skrev (8 minutter siden):

Jeg tror det er mer at folk stiller spørsmålstegn for hvordan familien tilrettelegger for at denne voksne mannen kan drive på med dette jetset-livet med festing, lite ansvar for eget liv, psykisk og fysisk vold mot andre og narkotika. Altså ikke nødvendigvis at kronprinsparet sitter med hele og fulle ansvaret for å få slutt på at Marius utsetter andre mennesker for psykisk og fysisk vold mot andre, rusmisbruk og henger i et negativt miljø, men mer hvordan de tilrettelegger for at han kan holde på som han gjør. Tvert imot ser jeg flere som skriver at Marius har hovedansvaret som voksen, og at det ikke nytter å hjelpe noen som egentlig ikke ønsker hjelp eller innser at de har et problem. 

Og jeg syns ikke det er helt sprøtt at folk undrer seg over dette, denne familien er tross alt ikke hvem som helst. Denne voksne mannen bor på Skaugum og utenfra kan det ut som at han benytter seg av privilegiene som kommer med å være en del av kongefamilien når det passer han selv, uten å bli stilt særlig ansvar til og dermed har kunnet fortsette denne negative livsstilen. Så jeg skjønner at folk undrer seg over hva familien har visst, og hva har de eventuelt gjort med det de har vist? Hvilke krav har de satt til Marius, for å prøve å få slutt på denne negative livsstilen hans? Tror mange folk særlig undrer seg over dette, da MM har vist seg å være særs beskyttende over sønnen sin tidligere.

Og på den måten har jo også familien et ansvar, om de tilrettelegger for denne livsstilen uten å sette særlig med krav til Marius og eventuelt unnskylder han og beskytter han. 

Så da har framilien til Anders Breivik også et ansvar?

• Liker 2
Skrevet
Traktor skrev (5 minutter siden):

Realiteten er stikk motsatt av det du beskriver her. Vold mot kvinner blir ikke akseptert, mens det motsatte blir bagatellisert og unnskyldt. 

Tja når det prates om ukjente. Stemmer jo det du skriver. Men når slikt skjer i din krets. Da er det noe annet.

En gammel nabo av meg. Anmeldte en fyr for en hendelse. Deres felles venner var på samme fest. Og vet at grunnlaget for anmeldelse var til stede. Hvem tror du beholdt vennene  tror du. Det var iallefall ikke hun. Og de baksnakket henne i ettertid. Selv om hun var en person som aldri var slem mot andre. Hun var en som alltid stilte opp for andre. Han hun anmeldte hadde en del tendenser til å være kjip, ikke så snill og mobbete.

Den samme gjengen var i utgangspunktet imot vold mot kvinner. Iallefall når de kunne diskutere saker som ikke var i gjengen. Jeg også kjenner dem. Og har ansett de egentlig for å være fine folk. Utenom han ene som ble anmeldt

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Rory21 skrev (2 timer siden):

Men veldig rart at han ikke fikk orntelig hjelp for lenge siden.  Han skriver jo selv at han har vert til behandling før. Det må vi si var lite effektivt. Hadde ikke mamma bedt pressen om å holde seg unna han når han var 20år så hadde det kommet mye tidligere ut hva han bedriver tiden sin med. For tydeligvis har ingen hatt kontroll. Da kunne disse exene kansje sluppet denne mishandlingen. Det er noe av  den nedringste formen for misshandel. Skulle tro det mangler noe på den helt grunnleggende oppfostringen. Respekt for andre mennesker lærer man fra barnsben  av. Håper de har klart å oppfostret de to andre anderledes. Kommer mer og mer frem folk som har sett at Ingrid er glad i litt striper på fest  Bortskjemte uten noe krav her livekt? Kongehuset har utspilt sin rolle etter Harald og Sonja desverre 😢 var før veldig for monarkiet men nå med alt dette + galematias med Durek og Martha....Nei takk.

Du vet at voksne folk kan skrive seg ut fra behandlingen akkurat når de vil ... så det er langt ifra sikkert at han har fullført noe behandling - selvom han sier at han har vært i behandling. 

Skrevet
Granitta skrev (Akkurat nå):

Så da har framilien til Anders Breivik også et ansvar?

Leste du egentlig innlegget mitt, og forsto poenget? Tror disse to menneskene levde vidt forskjellige liv, der hans familie neppe ga han billig husly og penger til å leve et utsvevende voksenliv uten at han måtte ta særlig ansvar for seg selv. Det er heller ingen grunn til å sammenligne disse to menneskene og familiene på noen som helst måte, så skjønner virkelig ikke hvorfor du drar inn ABB inn i denne tråden. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Kinder skrev (8 minutter siden):

Leste du egentlig innlegget mitt, og forsto poenget? Tror disse to menneskene levde vidt forskjellige liv, der hans familie neppe ga han billig husly og penger til å leve et utsvevende voksenliv uten at han måtte ta særlig ansvar for seg selv. Det er heller ingen grunn til å sammenligne disse to menneskene og familiene på noen som helst måte, så skjønner virkelig ikke hvorfor du drar inn ABB inn i denne tråden. 

Hvor sikkert er det at MBH får penger av moren? Det er en voksen mann.

• Liker 2
Skrevet
Granitta skrev (Akkurat nå):

Les innlegget mitt minst en gang til og sørg for at du forstår innholdet, før du kommenterer noe mer. Jeg har ikke skrevet at MBH får penger av moren, men det er jo nettopp sånne ting jeg skriver at folk stiller spørsmålstegn rundt og undrer seg over. 

• Liker 15
Skrevet
Granitta skrev (3 minutter siden):

Det er i hvert fall helt sikkert at han har en gratis/svært billig bolig på beste vestkant.

• Liker 15
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...