Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Krokenguri said:

Kan vi være enige om å ikke spre slike rykter før man vet om det er sant?

Er vel ille nok dette om ubekreftede antagelser spres som sannheter i tilegg?

Dessuten det er ikke uvanlig at voksne barn får penger av foreldrene av og til.  Mine får iallefall det. Håper selvsagt de ikke går til narkotika.  Men sånt kan man jo ikke vite i dag. Da det er vanlig å  bruke sånt for de fleste unge i dag

Hæ? Dette skjedde. Hva mener du er nye spekulasjoner/ryktespredning? Saken tok helt av og er omtalt «overalt».

Endret av JustAsking
Presisering
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Malmfrid skrev (55 minutter siden):

Støre og kona er jo i vennekretsen til kronprinsparet så han er nok litt farget av det. 

Støre er ikke i vennekretsen til kronprinsparet, men de treffes jo jevnlig i flere offisielle sammenhenger. Og Marius slet før Støre ble statsminister. Så å komme dragende med at Støre eller Erna for den saks skyld, skulle ha noe med dette å gjøre blir for dumt, og bare noe du sier fordi du ikke liker Støre.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (1 time siden):

Støre og kona er jo i vennekretsen til kronprinsparet så han er nok litt farget av det. 

Det er det vel ingen tvil om, men det vennskapet bunner jo i at de har blitt kjent gjennom sine maktposisjoner...

Støre er folkevalgt og skal være en leder for folket, og det inkluderer mennesker som har blitt utsatt for kriminelle handlinger  fra mennesker som tilhører en familie av høy rang. Skulle da bare mangle at han i sin uttalelse hadde uttrykt empati for offeret, det har også noe med hva han formilder som statsminister og folkevalgt og med det indirekte sier at vold i nære relasjoner er uakseptabelt.  Men her var belastningene kongefamilien går gjennom hovedfokuset, og at han har stor tro på at monarkiet består tross denne belastningen, og det synes jeg er feigt av en folkevalgt leder. 

Endret av K_mb
  • Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Kan vi være enige om å ikke spre slike rykter før man vet om det er sant?

Er vel ille nok dette om ubekreftede antagelser spres som sannheter i tilegg?

Dessuten det er ikke uvanlig at voksne barn får penger av foreldrene av og til.  Mine får iallefall det. Håper selvsagt de ikke går til narkotika.  Men sånt kan man jo ikke vite i dag. Da det er vanlig å  bruke sånt for de fleste unge i dag

Haha, nå var det ikke meg som satte i gang den internasjonale mediestormen etter dette famøse bildet, men godt forsøk 😉

Og jeg har da heller ikke påstått at det ikke er normalt at foreldre gir penger til voksne barn? Jeg påpeker kun det særdeles innlysende i at MBH ikke selv har betalt sin bolig på Skaugum. Årsinntekt på hhv 30 000 kr og 230 000 kr i 2021/2022 viser at han overhodet ikke har vært i stand til å betale for livsstilen han skryter av i SoMe.

Endret av Rastebenk
  • Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Grüner skrev (4 minutter siden):

Støre er ikke i vennekretsen til kronprinsparet, men de treffes jo jevnlig i flere offisielle sammenhenger. Og Marius slet før Støre ble statsminister. Så å komme dragende med at Støre eller Erna for den saks skyld, skulle ha noe med dette å gjøre blir for dumt, og bare noe du sier fordi du ikke liker Støre.

Dette er feil. Støre har absolutt vært i vennekretsen til kronprinsparet, lenge før han ble statsminister, og har således måttet få sin habilitet vurdert for om han kan delta i behandlingen av kronprinsparets apanasje. 

• Liker 15
  • Nyttig 5
Gjest MissHannigan
Skrevet
Nettrollet skrev (10 minutter siden):

Noe mer pinlig enn sex-greiene til Prins Andrew? Sex, kokain og party-livet er veeeldig old news.  Hver generasjon tror de oppdager noe helt og sjokkerende nytt. Men det er jo ikke det. Så kristenmoralister kan man ikke være. Hvertfall ikke i 2024.

Voldtekt av en mindreårig.

Grov sak det også.

Skrevet
Rastebenk skrev (2 minutter siden):

Haha, nå var det nok ikke meg som satte i gang den internasjonale mediestormen etter dette famøse bildet, men godt forsøk 😉

Og jeg har ei heller skrevet at det ikke er normalt at foreldre gir penger til voksne barn, men jeg peker på det særdeles innlysende i at MBH ikke selv har betalt sin bolig på Skaugum. 

Marius har og har hatt en livsstil som ikke stemmer overens med offisielle inntekter.
Det må derfor være større pengesummer i omløp som ikke er synlig…..

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
tvertimot skrev (58 minutter siden):

Burde ha vært en sak som ble forbigått i stillhet, i stedet har det blitt et mediasirkus uten like og som også skader Norges renome da MBH tross alt er en del av kongefamilien.

Partene, politiet og rettsvesenet er strengt tatt de eneste som hadde trengt å gripe fatt i denne saken, hvordan media blåser dette opp trenger vi ikke...

At en sak som omhandler kongefamilien skal forbigå i stillhet, tror jeg du må legge bort først som sist. Media er i alle tilfeller en viktig samfunnsaktør, på godt og vondt. 

Om jeg tror mediesirkuset i denne saken tjener de involverte eller vold som samfunnsproblem og -ansvar noe godt, er svaret nei.

Jeg har ingen tro på at slike høyprofilerte saker, med kongefamilien i smørøyet, setter presedenser for fremtiden, med positive fortegn.  

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Friluftsdame skrev (33 minutter siden):

Jeg er uenig i at det er en sak som burde vært forbigått i stillhet fordi det er et medlem av kongefamilien det gjelder. 

Det har vært mange alvorlige saker relatert til vold i nære relasjoner det siste året, og det er viktig å sette lys på uansett om det er et medlem av kongefamilien eller den vanlige mann som er voldsutøver. Dette er et alvorlig samfunnsproblem som ikke blir bedre av at det dysses ned, mener jeg. Og rus og psykriatri kan ikke bortforklare bildet som tegnes. 

Det sagt, skal media selvsagt opptre ryddig og saklig. Og det er jeg enig i at ikke alle er. 

I seg selv ikke utelukkende fordi han er et medlem av kongefamilien saken burde vært forbigått i stillhet, men det faktum at han er det er direkte skadelig for Norges omdømme i andre land, noe som medfører at vi alle hadde vært best tjent med at denne saken ble forbigått i stillhet, strengt tatt er det en sak for partene, politiet og rettsvesenet.

Hva gjelder andre og tilsvarende saker, det er nok av saker hvor kjente og profilerte personer har dummet seg ut, vi trenger ikke Se&Hør eller andre medier til å skrive en hel masse om det, og for å grave opp grums som de har for vane.

Slike klikk-saker trenger vi ikke for å sette fokus på vold i nære relasjoner, snarere tvert om vil jeg si.

---

Hva gjelder forklaringen MBH kommer med, som nok baserer seg på rådføring heller enn at det er noe som kommer fra han selv (i situasjonen han er har han ei heller noen valg), psykriatri og rus forklarer mye det (nok det vanligste forklaringene i saker som inkluderer vold i nære relasjoner), det unnskylder derimot ikke handlingene som like fult blir fullstendig feil. Og klart at det må få reaksjoner.

Jeg sier bare at vi ikke trenger å lese om eller vite om saken, som mest hensiktsmessig kunne gått sin gang uten at media kastet seg over dette. Nå som media er på saken blir bare det hele vridd og forvrengt til noe som gir et helt feil bilde.

Skrevet
MissLucy skrev (28 minutter siden):

for det første vet vi ikke hva slags oppdragelse han har fått ift å bli stilt til ansvar for ting. Det er ren spekulasjon.

For det andre er det en grov forenkling å si at vold skyldes at folk har fått en oppdragelse der de ikke blir stilt til ansvar for noe, eller at "feil" i oppdragelsen skaper voldsutøvere. 

Det blir vel også ren spekulasjon hvis premisset er at oppdragelsen er helt uten relevans ?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen tro på at slike høyprofilerte saker, med kongefamilien i smørøyet, setter presedenser for fremtiden, med positive fortegn.  

Ikke jeg heller, og derfor mener jeg også at vi ikke trenger denne saken brettet ut i media.

Denne saken skulle gått sin gang hos politiet og i rettsvesenet i stillhet, altså vært noe som gikk sin gang uten at alle kunne følge med og vite hva som har skjedd, skjer og skal skje...

• Liker 2
Skrevet
Johan uten land skrev (45 minutter siden):

Du mener at kronprinsparet har skylden fordi de har mislykkes i oppdragelsen? Det er jo det som er Hegnar poeng. Da mangler han noe omløp i hodet.

Hegnae er en utdatert gammel mann som alt for ofte mener for mye om temaer og årsakssammenhenger som han kan lite om. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Grüner skrev (19 minutter siden):

Jo - de er venner. 

Men du har rett i at jeg ikke liker Støre.

Skrevet

Avvik i personlighet skyldes en kombinasjon av genetisk disposisjon/sårbarhet og psykososiale forhold. Arv og miljø. Nyere forskning tyder på at sistnevnte har mest å si. Hvorfor skal det da være helt hårreisende å overhodet stille spørsmål ved hans oppdragelse? 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Surpomp skrev (9 minutter siden):

Marius har og har hatt en livsstil som ikke stemmer overens med offisielle inntekter.
Det må derfor være større pengesummer i omløp som ikke er synlig…..

Nå er det nok av de mennesker som er villig til å slikke profilerte personer fra rævhålet og helt oppover ryggen selv på en svett sommerdag, at MBH som har hatt adresser på Oslos beste vestkant, at han har omgått mange dumsnille som nok er villig til å spandere mye på han (bare for å smiske seg frem til å være i hans krets)...

Klart at mange kjente, og i alle fall de som menger seg med vestkantsfolk, at de ikke trenger å bruke like mye som andre når de går ut. For mange desperate som strør om seg for å smiske seg frem, man skal ikke være rakettforsker for å forstå at bl.a. han kan ha en livsstil uten like uten å betale for mye selv.

Er nok av idioter der ute, som vil ta slike regninger...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
41 minutter siden, Rastebenk said:

Nå tar jeg influenser-uttalelser generelt med en særdeles stor klype salt. Mange av influenserne sier og gjør nærmest hva som helst for å holde seg aktuelle, f eks å holde en liten hvit pose med noe som tilsynelatende er nark, for så å poste det offentlig for å få oppmerksomhet.

Og til å leve det jettsettlivet MBH gjør, f eks med egen bolig inne på Skaugum, så er det tydelig at han finansieres av andre enn seg selv. Han har hatt årsinntekt helt nede i 32 000 kroner etter at han ble voksen.

https://sol.no/siste/vekker-oppsikt-plutselig-har-han-formue/80630086

Nesten en årslønn den Louis Vuitton-baggen han la ut til salgs fra Slottet da? 

image.png.9c2d3be394c6997dfe23a35d6508cbcb.png

Endret av Caissa
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (5 minutter siden):

Jo - de er venner. 

Men du har rett i at jeg ikke liker Støre.

I kjendisverden er folk "venner" om de har møttes to ganger på en fest eller et arrangement, nær sagt nok at de har hilst på hverandre ved en annledning. I alle fall når media fremstiller det...

For oss vanlige folk, altså om vi tilfeldig har møtt noen på en fest, vi anser ikke dem vi har møtt som venner for det. Langt mindre er vi i kretsen til folk disse for oss vilt fremmede menneskene kjenner, altså andre vi aldri en gang har møtt.

Ser at media lager stor sak av kretsen rundt MBH nå, noe som slik jeg ser det er latterlig. Sågar med tilknytning til det Svenske Foxtrot-nettverket.

---

Vi har alle møtt kjeltringer, eller kjenner noen som kjenner kjeltringer, uten at det gjør oss til kjeltringer fordet. Snarere kan man ha sunne og gode verdier, selv om man møter noen på sin vei som ikke har like gode verdier. Igjen, man blir ikke venner med alle man møter på sin vei, de blir altså ikke en del av vårt nettverk bare fordi man møter noen.

Når media derimot roter i slik, og det gjør de ofte når kjente personligheter dummer seg ut, da graver de frem det mest absurde (uvitende lesere uten kritisk sans de sluker det rått). Registrerer meg at nå har media begynt å grave i grums rundt MBH, uten at jeg legger all verden i det da jeg vet på hvilken fordummende nivå media gjør slik.

• Liker 6
Gjest Malmfrid
Skrevet
tvertimot skrev (2 minutter siden):

I kjendisverden er folk "venner" om de har møttes to ganger på en fest eller et arrangement, nær sagt nok at de har hilst på hverandre ved en annledning. I alle fall når media fremstiller det...

For oss vanlige folk, altså om vi tilfeldig har møtt noen på en fest, vi anser ikke dem vi har møtt som venner for det. Langt mindre er vi i kretsen til folk disse for oss vilt fremmede menneskene kjenner, altså andre vi aldri en gang har møtt.

Ser at media lager stor sak av kretsen rundt MBH nå, noe som slik jeg ser det er latterlig. Sågar med tilknytning til det Svenske Foxtrot-nettverket.

---

Vi har alle møtt kjeltringer, eller kjenner noen som kjenner kjeltringer, uten at det gjør oss til kjeltringer fordet. Snarere kan man ha sunne og gode verdier, selv om man møter noen på sin vei som ikke har like gode verdier. Igjen, man blir ikke venner med alle man møter på sin vei, de blir altså ikke en del av vårt nettverk bare fordi man møter noen.

Når media derimot roter i slik, og det gjør de ofte når kjente personligheter dummer seg ut, da graver de frem det mest absurde (uvitende lesere uten kritisk sans de sluker det rått). Registrerer meg at nå har media begynt å grave i grums rundt MBH, uten at jeg legger all verden i det da jeg vet på hvilken fordummende nivå media gjør slik.

Jeg har ikke tid til å skrive alt - men du kan lese litt her:

https://www.nettavisen.no/nyheter/feirer-privat-med-kronprinsparet/s/12-95-2968649

Skrevet
K_mb skrev (1 time siden):

Nå uttrykte Høyre-leder Erna Solberg sin sympati til offeret som det første i sin uttalelse angående denne saken, det burde Støre også gjøre.

Hvorfor skal Støre gå ut og uttrykke sympati med et offer i en sak som dette, ikke veldig vanlig at statsministere går ut og gjør det, så jeg håper så ikke skjer og synes Erna skulle latt det være også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, tvertimot said:

Burde ha vært en sak som ble forbigått i stillhet, i stedet har det blitt et mediasirkus uten like og som også skader Norges renome da MBH tross alt er en del av kongefamilien.

Partene, politiet og rettsvesenet er strengt tatt de eneste som hadde trengt å gripe fatt i denne saken, hvordan media blåser dette opp trenger vi ikke...

Det som før denne triste saken ble kjent har foregått "i stillhet" har også stort skadepotensiale.

Følgende sitater til ettertanke (og bekymring?) er hentet fra Dagbladet (mine uthevinger):

"Siktelsen mot Høiby og alle forgreiningene til kriminelle nettverk er sjokkerende, også for sikkerhetstjenesten."

"Høiby har definitivt hatt et utagerende liv. Et liv som har dratt både familien og ham inn i den store skandalen de står i nå. Dette må ha gitt mer enn frustrasjoner for dem som har ansvaret for kongefamilens sikkerhet, altså Politiets sikkerhetstjeneste (PST). For når det kommer til sikkerheten, betyr faktisk omgangskretsen noe. Fra andre typer saker vet vi at personer rett og slett har mistet sikkerhetsklareringen på grunn av familiære relasjoner til personer som utgjør en sikkerhetsrisiko. Og jo tettere Marius Borg Høiby har sluppet tungt kriminelle inn på livet, jo større muligheter har disse hatt til å skape vanskelige situasjoner for statsoverhodet og tronfølgerne."

(Dette må vel bety at hans nærmeste familie, inkludert HM, MM og vår framtidige dronning, risikerer å miste sikkerhetsklareringen? Tanken blir helt absurd...)

"Sikkerhetspersonellet klødde seg i hodet da kronprinsesse Mette-Marits omgangskrets kom tettere på kongefamilien ved årtusenskiftet. Det var heller ikke bare lett å ha ansvar for kongebarnas sikkerhet da de var tenåringer og ville leve livet, men dette er noe helt, helt annet. Her står vi rett og slett overfor en helt vill venne- og bekjentskapskrets. Jo tettere Høiby har sluppet dem inn på livet, jo sterkere har han utsatt resten av familien for fare, men først og fremst risiko for omdømmetap. Kongen og kronprinsen kan nemlig ikke være venner med hvem de vil. De må i størst mulig grad unngå å gå i selskapene til, eller skåle med kriminelle."

Marius Borg Høiby: Den ville vennekretsen (dagbladet.no)

• Liker 16
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...