Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vil heller si at han har blitt likebehandlet i form av goder og privilegier, men sluppet unna mye hva gjelder ansvaret som følger med disse enorme privilegiene. 

• Liker 26
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Bestemoren
Skrevet
tonebelinda skrev (5 minutter siden):

Jeg er født i dette tidsrommet. Og jeg reagerer kraftig på uttalelser som ufarliggjør vold mot barn som i Ingebrigtsen saken, og partnervold som i denne saken

Blir helt flau og dårlig av disse kommentarene som kommet fra folk i min alder og eldre

@tonebelinda Støttes! 

Skrevet
tonebelinda skrev (7 minutter siden):

Jeg er født i dette tidsrommet. Og jeg reagerer kraftig på uttalelser som ufarliggjør vold mot barn som i Ingebrigtsen saken, og partnervold som i denne saken

Blir helt flau og dårlig av disse kommentarene som kommet fra folk i min alder og eldre

Og må bare understreke at det ikke var meningen å «alle de er sånn!» Den andre simom har kommentert fra «din generasjon» hadde en veldig presis beskrivelse av «typen» i kommentarfeltene, og er der jeg ender i generalisering. Så virkelig ikke meninga å dra dere alle over en kam. Og når jeg viste til skille på 1960-1970 så siktet jeg til dette med å «dø ut», ikke at alle født før det «er sånn» altså, ser at det kunne misforstås 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (12 minutter siden):

Husk at de kvinnene har det akkurat like vondt som kvinnene som snakker om volden begått nå. Jeg vil faktisk si at de har det verre som er vokst opp med at det er skam å snakke om dette ... det skal ties ihjel. 

De skal ikke ha skyldfølelse i tillegg.

Men det er helt greit at de bagatelliserer og gi skyldfølelse til voldsutsatte kvinner i 2024? 

Ninaen skrev (11 minutter siden):

Dette er et veldig godt innlegg. Ja, fokuset må nå over på det mer generelle i vold i nære relasjoner og partnervold også mer spesifikt. Også i lys av Ingebrigtsensaken (nei, GI er ikke dømt og har ikke innrømmet noe, men jeg tenker på kommentarfeltene som peker på guttene og hvor folk viser enorm kunnskapsløshet rundt offeratferd ved vold i nære relasjoner). Vi må få opp kunnskapen i befolkningen om disse mekanismene, om hva psykisk vold er og hvor alvorlig det er og hva det gjør med et menneske (fortsatt er det mange som fnyser av begrepet, «er jo bare ord»), og dette med hvorfor man ikke sier fra, ikke går osv må folk lære mer om. Det gjelder partnervold som her, men det gjelder også for vold og omsorgssvikt mot barn, hvorfor det tar så mange år før mange tør å si noe, eller i det hele tatt forstår at det de er blitt utsatt for er vold og omsorgssvikt og ikke normalt eller innafor, og at man er blitt skadet. Det er et «slagord» fra de siste åra som heter «du ser det ikke før du tror det» (det originale snudd på hodet), og det er faktisk sant. Man må tørre å tro at sånn djevelskap finner sted hver eneste dag før man blir i stand til å tro på ofre som prøver å fortelle, særlig når du kjenner voldsutøveren og hen aldri har vist deg sånne sider. Folk bør også få mye mer kunnskap om gaslighting og triangulering, to av de aller mest effektive manipulasjonsteknikkene, som også er svært egna til å skape omfattende mindfuck hos den som utsettes for det. Gaslighting er regnet som en form for psykisk tortur faktisk, pga måten det får deg til å tvile på alt, også på deg selv og hva som er virkeligheten og ikke. 

Godt skrevet 👍

Som du skriver så argumenterer også mange med hvorfor går man ikke hvis det er så ille (victimblaming) Vel, synes det beskrives svært bra i ditt innlegg. Manipulering, psykisk mishandling hvor ord blir brukt i den grad at offeret til slutt tror på alt negative hen får høre i tillegg til trusler, og når offeret i tillegg blir utsatt for fysisk vold så er maktbalansen så skeiv at å gå eller å si ifra blir fryktelig vanskelig. 

Mange partnervoldsofre blir også sakte men sikkert isolerte fra sine nærmeste. Man mister mer og mer seg selv, og går på tå hev for å tilfredsstille voldsutøveren både for å unngå ydmykende ord men også slag, spark og annen fysisk vold. 

Til slutt vil jeg legge til at jeg fikk en bismak i munnen av å lese Støre sin uttalelse, hvorpå han kun fokuserer på kongefamilien og belastningen dette er for de. Ikke en gang nevner han offeret, og som landets statsminister hadde jeg forventet at han utviste støtte til offeret. Belastningen er vel så stor for familiene på begge sider, men aller størst for offeret. 

• Liker 26
  • Nyttig 10
Skrevet
K_mb skrev (2 minutter siden):

Men det er helt greit at de bagatelliserer og gi skyldfølelse til voldsutsatte kvinner i 2024? 

Godt skrevet 👍

Som du skriver så argumenterer også mange med hvorfor går man ikke hvis det er så ille (victimblaming) Vel, synes det beskrives svært bra i ditt innlegg. Manipulering, psykisk mishandling hvor ord blir brukt i den grad at offeret til slutt tror på alt negative hen får høre i tillegg til trusler, og når offeret i tillegg blir utsatt for fysisk vold så er maktbalansen så skeiv at å gå eller å si ifra blir fryktelig vanskelig. 

Mange partnervoldsofre blir også sakte men sikkert isolerte fra sine nærmeste. Man mister mer og mer seg selv, og går på tå hev for å tilfredsstille voldsutøveren både for å unngå ydmykende ord men også slag, spark og annen fysisk vold. 

Til slutt vil jeg legge til at jeg fikk en bismak i munnen av å lese Støre sin uttalelse, hvorpå han kun fokuserer på kongefamilien og belastningen dette er for de. Ikke en gang nevner han offeret, og som landets statsminister hadde jeg forventet at han utviste støtte til offeret. Belastningen er vel så stor for familiene på begge sider, men aller størst for offeret. 

Det minste man kunne forvente av en statsminister er å vise støtte til begge to sine familier, og belastningen de står i. 

• Liker 28
  • Nyttig 2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (4 minutter siden):

Det minste man kunne forvente av en statsminister er å vise støtte til begge to sine familier, og belastningen de står i. 

Det tror jeg han seriøst ikke turde nevne.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
NiceOrNothing skrev (9 minutter siden):

Men skal han da gjøre dette mot alle som desverre opplever det samme?

Gjest MissHannigan
Skrevet
elskersommer skrev (3 minutter siden):

Ja, han må jo det nå.

Mette-Marit har jobbet hardt for at vi skal se på Marius som en privatperson. Da må vel Støre begynne å gi sin støtte til alle privatpersoner? Eller er det bare privatpersonen Marius og hans familie som skal få støttende ord og forståelse fra statsministeren? 

Skrevet
tonebelinda skrev (32 minutter siden):

Samme her

• Liker 9
Skrevet (endret)
xemiliex skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg vil heller si at han har blitt likebehandlet i form av goder og privilegier, men sluppet unna mye hva gjelder ansvaret som følger med disse enorme privilegiene. 

Petter Northug fikk også spesialbehandling og slapp fengsel fordi han ikke kunne trene der. Synes ikke det er riktig. Det bør være likhet for loven!

Endret av Grüner
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Queen19 skrev (39 minutter siden):

På hvilke måter har han blitt holdt utenfor? Han er med på flere offisielle bilder fra forskjellige feiringer, og har vel også deltatt i de samme tilstelninger på lik linje som de andre barnebarna. At han ikke er synlig på diverse bilder fra feks ferier, er jo helt naturlig når man er et barn som vokser opp med to hjem. 

Begge deler er sant. Noen ganger er han med, andre ganger er han utenfor. På 17. mai står kjernefamilien minus Marius på slottsbalkongen hele formiddagen, og bildene som blir tatt er nærmest ikoniske. Det er vel den mest du-er-utenfor-in-your-face-anledningen. Det må jo være sånn, siden det er kongehuset som står på balkongen, men det er jo hans kjernefamilie og som står der minus 1.  I de typiske familieanledningene, som konfirmasjoner og bursdager er han selvsagt med, men og noen ganger ved anledninger som jeg har tenkt ikke var  naturlige, som f.eks kongeparets 25-årsjubileum. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
elskersommer skrev (10 minutter siden):

Det var ikke det som var case’n her. Men om at han kun nevnte att det var belastende for kongehuset. 

• Liker 4
Skrevet
Ninaen skrev (1 time siden):

Dette er et veldig godt innlegg. Ja, fokuset må nå over på det mer generelle i vold i nære relasjoner og partnervold også mer spesifikt. Også i lys av Ingebrigtsensaken (nei, GI er ikke dømt og har ikke innrømmet noe, men jeg tenker på kommentarfeltene som peker på guttene og hvor folk viser enorm kunnskapsløshet rundt offeratferd ved vold i nære relasjoner).

Vi må få opp kunnskapen i befolkningen om disse mekanismene, om hva psykisk vold er og hvor alvorlig det er og hva det gjør med et menneske (fortsatt er det mange som fnyser av begrepet, «er jo bare ord»), og dette med hvorfor man ikke sier fra, ikke går osv må folk lære mer om. Det gjelder partnervold som her, men det gjelder også for vold og omsorgssvikt mot barn, hvorfor det tar så mange år før mange tør å si noe, eller i det hele tatt forstår at det de er blitt utsatt for er vold og omsorgssvikt og ikke normalt eller innafor, og at man er blitt skadet.

Det er et «slagord» fra de siste åra som heter «du ser det ikke før du tror det» (det originale snudd på hodet), og det er faktisk sant. Man må tørre å tro at sånn djevelskap finner sted hver eneste dag før man blir i stand til å tro på ofre som prøver å fortelle, særlig når du kjenner voldsutøveren og hen aldri har vist deg sånne sider. Folk bør også få mye mer kunnskap om gaslighting og triangulering, to av de aller mest effektive manipulasjonsteknikkene, som også er svært egna til å skape omfattende mindfuck hos den som utsettes for det. Gaslighting er regnet som en form for psykisk tortur faktisk, pga måten det får deg til å tvile på alt, også på deg selv og hva som er virkeligheten og ikke. 

Veldig godt innlegg. For de som ønsker å lære mer kan jeg anbefale boken «Uelskbar» av Harald Kirsebom. Tøft for oss som har hatt relasjoner til slike personligheter, men samtidig også bekreftelser på at det ikke er en selv det er noe galt med/den følelsen man har innimellom at noe er helt galt bekreftes. I boken kaller han det relasjonstyranner, det er et godt forklarende navn. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
MissHannigan skrev (40 minutter siden):

Han har ikke måttet jobbe for kongehuset. Han har sluppet å klippe sløyfer og andre åpningsermonier. Han har sluppet å lese for syke barn og delta på arrangementer. Han har dog tatt del i det han har ønsket av festligheter som kongefamilien har arrangert eller blitt invitert på.

Mulig han hadde hatt det litt bedre om han hadde blitt stilt litt mer «krav « til. Ikke mange som kan gå arbeidsledig i årevis å leve en sånn livsstil 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
NiceOrNothing skrev (46 minutter siden):

Enig . 50% av Norges unge  kommer fra et oppløst hjem , skilte foreldre ifølge statistikk . De aller færreste av dem får kongelige privilegier i det ene hjemmet . Ofte heller tvert imot . La oss slutte å bruke hans svært privilegerte oppvekst til å forklare vold . 

men det at det er vanlig på samfunnsnivået, betyr vel svært lite for det enkelte individuelle barnets evne til å takle en delt hverdag. Det blir veldig feil for meg å si at det ikke er vanskelig for de barna, bare fordi om mange barn er i samme båt.

• Liker 2
Gjest MissHannigan
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Begge deler er sant. Noen ganger er han med, andre ganger er han utenfor. På 17. mai står kjernefamilien minus Marius på slottsbalkongen hele formiddagen, og bildene som blir tatt er nærmest ikoniske. Det er vel den mest du-er-utenfor-in-your-face-anledningen. Det må jo være sånn, siden det er kongehuset som står på balkongen, men det er jo hans kjernefamilie og som står der minus 1.  I de typiske familieanledningene, som konfirmasjoner og bursdager er han selvsagt med, men og noen ganger ved anledninger som jeg har tenkt ikke var  naturlige, som f.eks kongeparets 25-årsjubileum. 

Hva med Martha Louise? 🙂🙃 Hun har vel ikke fått stå på den balkongen på 17 mai siden lillebror giftet seg?

Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

men det at det er vanlig på samfunnsnivået, betyr vel svært lite for det enkelte individuelle barnets evne til å takle en delt hverdag. Det blir veldig feil for meg å si at det ikke er vanskelig for de barna, bare fordi om mange barn er i samme båt.

Jeg sier ikke at det ikke er vanskelig for de barna . Det jeg sier er at det å komme fra en oppløst familie , IKKE forklarer partnervold . 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Bestemoren
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Kanskje har han i alle år vært lettet over at han slapp å stå på slottsbalkongen f.eks. 17.mai…

Skrevet
MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Hva med Martha Louise? 🙂🙃 Hun har vel ikke fått stå på den balkongen på 17 mai siden lillebror giftet seg?

ja, og nå ser vi jo hvordan det gikk 😉

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest MissHannigan
Skrevet
Bestemoren skrev (2 minutter siden):

Kanskje har han i alle år vært lettet over at han slapp å stå på slottsbalkongen f.eks. 17.mai…

De fleste ungdommer hadde nok foretrukket å feire med venner, enn å stå på en balkong i flere timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...