Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
bitmog skrev (4 minutter siden):

Håper han blir satt i buret i minst 20 år, straffene i Norge er så latterlige lave at så klart bare fortsetter han, for han vet han kommer unna med det. La han kjenne på konsekvense.

20 år???

Så du vil ha maksstraff? Samme som ABB?

Ja, er det noe som er sikkert, så blir det laaaaangt unna dette.

Jeg ville gjettet på 6-18 måneder og mye av det betinget, avhengig av en pakkeløsning med rehabilitering 

• Liker 1
Skrevet
bitmog skrev (50 minutter siden):

Håper han blir satt i buret i minst 20 år, straffene i Norge er så latterlige lave at så klart bare fortsetter han, for han vet han kommer unna med det. La han kjenne på konsekvense.

Tipper han får en generøs kvantumsrabatt. Noe som er en viktig del av norsk strafferett.
Fyren kan dope ned 10 jenter, filme de mens han klasker penis mot ansiktet deres. Alt over et tidsrom på 8 år.
Men retten vil likevel se på alle overgrepene som et samlet lovbrudd, og glemme at hvert enkelt offer har sin egen unike situasjon og Marius slipper unna med 2-3 års ubetinget fengsel. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Det er veldig få rusmisbrukere som er "bare" det. De aller fleste har psykososiale of ofte medisinske grunner. Vi vet jo heller ingenting om hans helsetilstand utenom dette. 

Ja, det er godt mulig rusmisbrukere er et "symptom" PÅ LIK LINJE med at det er en lidelse. 

Gi ham en sjanse til å bli frisk.

Hvis man vet at man må ha rus og at man blir voldelig i påvirket tilstand så flytter man seg bort fra andre mennesker. Man har fullstendig ansvar for egne handlinger når man er bevisst, mener jeg.

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet
Blåttvann skrev (7 minutter siden):

Hvis man vet at man må ha rus og at man blir voldelig i påvirket tilstand så flytter man seg bort fra andre mennesker. Man har fullstendig ansvar for egne handlinger når man er bevisst, mener jeg.

Og allikevel fungerer det ikke slik. De fleste som gjør uakseptable ting i påvirket tilstand har ikke planlagt dette.  

Det er derfor behandling av rusavhengighet mer og mer baserer seg på å skape kontroll over avhengighet og i mange tilfeller rett og slett innse at totalavholdenhet er eneste vei å gå.

Skrevet
AdonisFFM skrev (18 minutter siden):

Og allikevel fungerer det ikke slik. De fleste som gjør uakseptable ting i påvirket tilstand har ikke planlagt dette.  

Det er derfor behandling av rusavhengighet mer og mer baserer seg på å skape kontroll over avhengighet og i mange tilfeller rett og slett innse at totalavholdenhet er eneste vei å gå.

Man er likevel beregnelig når man er klar over hvordan man er når man ruser seg.

Pluss, dette har pågått over så lang tid og dekker så mange forskjellige saker at man ikke bare kan si man har vært utilregnelig gjennom 10 år. Hvis det er så ille så bør Marius på institusjon. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
1600 skrev (16 minutter siden):

Man er likevel beregnelig når man er klar over hvordan man er når man ruser seg.

Pluss, dette har pågått over så lang tid og dekker så mange forskjellige saker at man ikke bare kan si man har vært utilregnelig gjennom 10 år. Hvis det er så ille så bør Marius på institusjon. 

De fleste yngre rusmisbrukere sliter med umodenhet og dårlige valg under rus. Alikevel er det klar over dette. Det betyr derimot ikke at de er bergnelige i rusøyeblikket. Dette er noe som kan variere og må vurderes spesifikt i aktuelle tilfeller, om det er behov for det.  Jeg er helt enig i at Marius bør på institusjon. Korttidsrehabilitering fungerer sjelden for folk med alkoholproblemer.

Når vi tillegg har rapporter om kokain og Cannabinoler så tror jeg ikke det finnes gode alternativer til langtidsopphold. 

Men, han må ville dette selv og mange er i stor benektelse av dine problemer. Kanskje tror han det legale er alle hans problemer nå og det er en farlig antagelse.

Endret av AdonisFFM
Skrevet

De fleste yngre rusmisbrukere sliter med umodenhet og dårlige valg under rus. Alikevel er det klar over dette. Det betyr derimot ikke at de er bergnelige i rusøyeblikket. Dette er noe som kan variere og må vurderes spesifikt i aktuelle tilfeller, om det er behov for det.  Jeg er helt enig i at Marius bør på institusjon. Korttidsrehabilitering fungerer sjelden for folk med alkoholproblemer.

Når vi tillegg har rapporter om kokain og Cannabinoler så tror jeg ikke det finnes gode alternativer til langtidsopphold. 

Men, han må ville dette selv og mange er i stor benektelse av dine problemer. Kanskje tror han det legale er alle hans problemer nå og det er en farlig antagelse.

MBH er ikke "yngre". 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvorfor kategoriserer du han som yngre når han snart er 30? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

En gutt med åpent blikk, vøttu.

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (3 timer siden):

Det har vært min forståelse også. Han har nok opplevd endel menn på besøk hos mora. Må ha gjort mye med hans psyke under oppveksten.

🙄

• Nyttig 5
Skrevet (endret)
Honey Dew skrev (10 minutter siden):

Hvorfor kategoriserer du han som yngre når han snart er 30? 

Mener du virkelig at 28 ikke er et yngre menneske? 

Endret av AdonisFFM
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (16 minutter siden):

MBH er ikke "yngre". 

Jo, han faller nok inn i kategori YNGRE rusmisbruker ja. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (17 minutter siden):

Jo, han faller nok inn i kategori YNGRE rusmisbruker ja. 

I forhold til hva? På hvilken skala snakker vi? MBH er en voksen mann på straks 30. Han er i beste fall i øvre skikt på definisjonen av "ung voksen". Han er ikke en ung gutt, som du hevder om og om igjen.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning.
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

I forhold til hva? På hvilken skala snakker vi? MBH er en voksen mann på straks 30. Han er i beste fall i øvre skikt på definisjonen av "ung voksen". Han er ikke en ung gutt, som du hevder om og om igjen.

Nå nevnte jeg konkret YNGRE RUSMISBRUKER her da. Han er vel 28 så det er vel en stund igjen til han er 30 også? 

YNGRE rusmisbruker virker som en passende beskrivelse. Jeg ville behandlet ham deretter og ikke som en sliten og utvasket rusavhengighet med langt rulleblad og flere mislykkede langtidsopphold på rehab bak seg.

Får han en bra behandling ser jeg ingen begrensninger hva han kan få til senere.

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (6 minutter siden):

Nå nevnte jeg konkret YNGRE RUSMISBRUKER her da. Han er vel 28 så det er vel en stund igjen til han er 30 også? 

YNGRE rusmisbruker virker som en passende beskrivelse. Jeg ville behandlet ham deretter og ikke som en sliten og utvasket rusavhengighet med langt rulleblad og flere mislykkede langtidsopphold på rehab bak seg.

Får han en bra behandling ser jeg ingen begrensninger hva han kan få til senere.

Hans voldelige tendenser forsvinner neppe selv om han blir rusfri. De to tingene henger ikke nødvendigvis sammen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
Era Vulgaris skrev (2 minutter siden):

Hans voldelige tendenser forsvinner neppe selv om han blir rusfri. De to tingene henger ikke nødvendigvis sammen. 

Hvis de voldelige tendensene er forbundet med rus så vil nok et rusfritt liv ofte ordne opp i dette.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Minner om at dette ikke er tråden for å diskutere generell psykologi selv om det minimalt kan relatere til noe som kanskje feiler MBH.

Forumansvarlig

• Liker 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (44 minutter siden):

Hvis de voldelige tendensene er forbundet med rus så vil nok et rusfritt liv ofte ordne opp i dette.

Et veldig stort HVIS der, akkurat det blir bare spekulasjoner. En alt for stor risiko å ta når en nå vet hvor voldelig han er. Rusmisbrukere flest har ikke for vane å voldta, være voldelige, true, rasere leiligheter etc. 

Som flere har nevnt tidligere, han virker ikke nevneverdig motivert for å bli rusfri heller. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AdonisFFM skrev (5 timer siden):

*5 brudd på veitrafikkloven? Inkluderer dette å kjøre i ruspåvirket tilstand?  Jeg regner med at han har fått førerkort beslaglagt.

*"forulemping" av politi. Nå sier jeg ikke at dette ikke skjer, men her har nok politiet en tendens til å overdrive. Ikke er jobben deres særs farlig heller. Mye høyere risiko å være fisker med egen båt. 

*Trusler og brudd på besøksforbud er vel også diffust. Det som OFTE er tilfelle er at personen som fikk innvilget besøksforbud ofte inviterer den som har det.  Her er det store mørketall.

*"seksuelt krenkende adferd" og "kroppskrenkelse" er vel heller ikke mye å rope om. Blir vel kanskje bot eller henlagt.

Mishandling og voldtektsanklage er jo alvorlig da. Det er vel disse som er viktige å belyse. Likedan kan jo skadeverk være alvorlig... eller ingenting.

Hva i alle verden er "voldtekt uten samleie"? 

Uansett, det er vel liten tvil om at MBH har alvorlig beskyldning med hensyn til voldtekt. Vi får se hvordan denne ender opp.

Ellers er jo 5 brudd på veitrafikkloven sterke indikasjoner på rus og/eller psykisk lidelse. 

Wow.. her ser vi en god blanding av «victim blaming», bagatellisering og minimering av alvorsgrad, normalisering av kriminelle handlinger

- absolutt alt som skal til for å skape ett solid grunnlag til at gjerningspersonen kan fortsette i god stil.

Jeg setter stor pris på dine bidrag fordi de viser nettopp hvilke argumenter den andre siden har når de velger å støtte Marius.

Det er flere som antar at de rundt Marius, han selv og hans foreldre: HM og MM må : « Ha det så tungt og vanskelig»

- nei.. ikke nødvendigvis.

Fordi de deler kanskje ditt verdisyn?

Da har de det i såfall «tungt og vanskelig» fordi stakkars «gutten» må stå til ansvar for sine handlinger, ikke fordi han har utført dem.

Dette verdisynet er også åpenlys ikke forenelig med noen som skal klippe bånd foran kvinnehus. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Mener du virkelig at 28 ikke er et yngre menneske? 

Nei, han er voksen. Unge mennesker er tenåringer og helt i begynnelsen av 20-årene. Han er snart 30. Du kaller han hele tiden gutt, noe han ikke er.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...