Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Arild37 skrev (14 minutter siden):

Virker som det er en del som ikke vet forskjell på unnskyldning og forklaring 

Hvis feks jeg hadde slått kjæresten min, og jeg sa at dette skjedde pga det svartnet for meg etter ting som ble sagt eller gjort, så er ikke det en unnskyldning, men en forklaring på hva som skjedde. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg hadde lagt skylden på noen andre enn kun meg selv om jeg forklarte hendelsesforløpet.

Jeg hadde stusset mer om langvarig rus og psykiatri ble forsøkt skjult 

Jeg hadde fått mer respekt for ham og hatt større tillit til unnskyldningen hvis han skrev at han tar fullt ansvar for sine handlinger. Han kunne gjerne fortalt at han strever psykisk, men lagt til at handlingene tar han ansvar for. Og han burde beklaget overfor tidligere kjærester også, hvis han har utsatt dem for det samme. Det ville vært en god unnskyldning. Særlig hvis han droppet å kalle voldsofferet for kjæresten sin. 

• Liker 18
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Iia said:

Jeg hadde fått mer respekt for ham og hatt større tillit til unnskyldningen hvis han skrev at han tar fullt ansvar for sine handlinger. Han kunne gjerne fortalt at han strever psykisk, men lagt til at handlingene tar han ansvar for. Og han burde beklaget overfor tidligere kjærester også, hvis han har utsatt dem for det samme. Det ville vært en god unnskyldning. Særlig hvis han droppet å kalle voldsofferet for kjæresten sin. 

Klipper inn fra uttalelsen: 

«Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg. Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet.

(…)

Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger.»

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
Iia skrev (9 minutter siden):

jeg er forbløffet over hvordan det er mulig å vranglese det han skriver så til de grader. Slik jeg ser det så kan du krysse av for alt du etterspør i dette korte avsnittet:

Sitat:

«Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg. Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet»

Her presiserer han at han tar ansvar for sine handlinger ("det jeg har gjort"), og han presiserer at at rusbruk og diagnoser ikke er en unnskyldning.

Endret av MissLucy
  • Liker 10
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

x

Endret av Iia
Angrer på innlegget
  • Hjerte 3
Skrevet
Iia skrev (8 minutter siden):

Han har jo gjort akkurat dette minus det siste der 

• Liker 4
Skrevet
snikksnakk12 skrev (3 timer siden):

Denne unge mannen skulle vært fillerista for lengst. Her er det gått altfor langt, og mor MM har dullet for lenge med han.

Selvfølgelig er det rus og psykiatri i bildet. Disse to tingene går hånd i hånd. Unødvendig å gjøre et poeng ut av i uttalelsen. ‘Jeg har diagnoser’ - javel. Først og frem er problemet ditt at du velger å ruse deg fra all sans og samling. Det er derfor du ikke bare går til avrusning, men også samtale behandling samtidig. 

Jeg er stygt redd for at det er narsissist som er hans diagnose, som er mer uhelbredelig. Får frysninger av hele mannen. 

MM har også gjort krontabben med å innrømme rusbruk selv i ung alder overfor sine barn. Det får barn til å tro at det går bra å ruse seg, siden det gikk bra med foreldrene. Det frarådes sterkt å innrømme tidligere rusbruk til sine barn. 

Dummeste, dummeste jeg har hørt på lenge! Ingen barn blir rusmisbrukere fordi foreldre er ærlig om sin egne erfaringer.

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
epleberte skrev (48 minutter siden):

Takk. Selv om hun fremstår som enkel, så er det nok mange som leser og svelger budskapet hennes- og sånn fortsetter vi som samfunn å overse partnervold. Skulle ønske en voldsofferorganisasjon kunne skrevet noe om dette på et generelt grunnlag, besvare den FARLIGE bagatelliseringen Mæland bedriver gjennom HELE artikkelen. Blir så sint!

Nettopp! Og du ser det jo i Ingebrigtsen-saken også. Der har folk i kommentarfeltene vært verst. Men uansett så må noen organisasjoner og fagfolk på banen nå i lys av begge disse sakene og snakke om disse mekanismene og røde flaggene, og normal offer-atferd.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Felis skrev (2 timer siden):

Jeg jobber med tekst, og ordet "kjæreste" virker litt malplassert i resten av teksten. Særlig siden det gjentas to ganger. Jeg tror det er en beskjed til offeret.

Jeg mistenker at Marius har vært typisk hot and cold i dette forholdet, og at fornærmede har ønsket at han forpliktet seg. Vi hadde jo ikke hørt om damen før dette skjedde. Faktisk var hun såpass skjult at flere trakk konklusjonen at fornærmede var Marius sin ekskjæreste. Poenget mitt er at han ikke har offentliggjort sitt forhold, og at det muligens har vært et ønske fra fornærmede.

Nå, når han trenger noe fra henne, så er han derimot villig til å offentliggjøre forholdet. I riksdekkende media, til og med. For fornærmede kan det føles både som en seier og en trygghet, som igjen kan få henne til å ville fortsette forholdet til Marius. Det hjelper nok på at svigermor, selveste kronprinsessen, også ringer og er hyggelig. 

Jeg håper hun ser at det bare er et spill, og at Marius gjør dette fordi han vil oppnå noe. Men slike forhold er vanskelig å bryte ut av, så jeg tror ikke vi skal holde pusten.

Jo, han har offentliggjort forholdet - vist henne frem - på IG. 

At han sier kjæresten min er ikke bare malplassert love-bombing, men indikerer mulig eiesyke.

Jeg tror han har blitt dumpet noen ganger og også her, bl.a. pga dårlig oppførsel, og det tåler han ikke. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest yedi warrior
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 time siden):

jeg er forbløffet over hvordan det er mulig å vranglese det han skriver så til de grader. Slik jeg ser det så kan du krysse av for alt du etterspør i dette korte avsnittet:

Sitat:

«Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg. Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politiet»

Her presiserer han at han tar ansvar for sine handlinger ("det jeg har gjort"), og han presiserer at at rusbruk og diagnoser ikke er en unnskyldning.

Jeg har "smakt" litt på ordet "kroppskrenkelse", som Marius Borg Høiby bruker så fint (minst alvorlige juridiske terminologi for vold, må vi huske. Ref. forsvarsadvokaten). Og jeg har store problemer med at Borg Høiby bruker det ordet i uttalelsen sin. Hele uttalelsen faller igrunnen gjennom der, for det sier noe om hva han ønsker å oppnå med uttalelsen (han er redd for å inkriminere seg selv ytterligere, ved å evt. bruke ordet vold - som ville være mer naturlig for alle "vanlige". Kroppskrenkelse er jo nettopp vold, det har bistandsadvokaten slått fast i tidsskriftet til Advokatforeningen). Og han tar ikke eierskap til det han faktisk har gjort, alvorsgraden i det han selv har påført fornærmede. Hun har blitt slått og blitt tatt kvelertak på, det er det vi vet sikkert. 

Slik jeg ser det, vr det en uttalelse som kom, etter 10 lange dager - som han var presset til å komme med. Fra andre. Han hadde ikke noe som helst valg. Tenker da at det har med den kongelige tilknytningen å gjøre. Tipper den aldri hadde komt, dersom den tilknytningen ikke eksisterte.

Endret av yedi warrior
forts.
Skrevet
Kuleku skrev (1 time siden):

Dummeste, dummeste jeg har hørt på lenge! Ingen barn blir rusmisbrukere fordi foreldre er ærlig om sin egne erfaringer.

Så dumt er det ikke. Foreldre bør ikke fortelle barna sine at de har drevet med rusmisbruk. Jeg har jobbet innen rus og psykiatri, der pårørende lurer på om de skal være ærlig om sine problemer for å nå inn. Tanken er god, men det har motsatt effekt. Psykologer der jeg jobbet frarådet foreldrene dette. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Er ikke kokain ansett som drittsekk-dopet. Alle bruker det for lenge mister empatien, og etterhvert impulskontrollen. Da er veien kort til mye kjip oppførsel, dessverre.

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet
Sgirl skrev (4 timer siden):

To ganger i hans innlegg refererer han til kjæresten min. Dette er et gigantisk rødt flagg. Det er utøvelse av kontroll. MHB er ikke i nærheten av å erkjenne ansvar, det er bare tomme ord. Bistandsadvokaten til jenta sier jo også at det ikke er slik at de fortsatt er kjærester. 

Groomingen, gaslightingen og manipuleringen fortsetter i en offentlig presseuttalelse.

Det er ganske så ufattelig, han er uten tvil ordentlig syk.

At alt offeret ønsket var en innrømmelse er også ett stort rødt flagg ifht hvor dysfunksjonelt dette forholdet er.

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det var bra at han stod fram og tar ansvar. Håper han gjennomfører det han sier, tar ansvar, straff og blir rusfri. 

Det er godt at offeret følte at dette hjalp henne. 

Så må vi huske at det er unge sårbare mennesker som står i en krise som nå har veldig mye fokus på seg. Han har tatt et riktig steg, og det er bra. Jeg får litt vibber om at det kan gå for langt. Jeg vet ikke om jeg hadde greid å stå I dette selv om jeg fucket det så pass til som han.

Jeg håper dette blir hans redning og ikke videre undergang. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
snikksnakk12 skrev (7 minutter siden):

Så dumt er det ikke. Foreldre bør ikke fortelle barna sine at de har drevet med rusmisbruk. Jeg har jobbet innen rus og psykiatri, der pårørende lurer på om de skal være ærlig om sine problemer for å nå inn. Tanken er god, men det har motsatt effekt. Psykologer der jeg jobbet frarådet foreldrene dette. 

Tenker du på MM? Hun måtte jo stå frem fordi alle kjente til det og videoene/bildene var i omløp - og også for salg før bryllupet. Og faren var jo domfelt flere ganger. Dette er jo offentlige saker som fortsatt er på Google så det ville blitt vanskelig ikke å fortelle det - for de kunne finne det selv med letthet med årene. Bedre da å fortelle det selv selvfølgelig …

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Caissa skrev (6 timer siden):

Det er nesten så man "glemmer" hans unnskyldning mens man leser, fordi han bruker så mange ord på å bebreide noen andre.
Jeg merket jeg endret fokus underveis (til presse/media), og det var skremmende! Som om jeg ble manipulert.
(Han har antagelig ikke forfattet dette selv heller da, og det er mange måter å manipulere på.)

«For meg er det aller viktigste å si unnskyld til kjæresten min. Hun fortjente verken det som skjedde den kvelden, eller den ekstreme pågangen fra både norsk og utenlandsk presse i ettertid. Å bli forfulgt av fotografer og journalister i en tid som dette vet jeg at har vært tøft å stå i».

Dette provoserte meg enormt ja! Han bagatelliserer sine egne handlinger og skyver fokus over på at media har vært slemme mot henne - er det føkkings mulig???

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Mooza skrev (7 minutter siden):

Det var bra at han stod fram og tar ansvar. Håper han gjennomfører det han sier, tar ansvar, straff og blir rusfri. 

Det er godt at offeret følte at dette hjalp henne. 

Så må vi huske at det er unge sårbare mennesker som står i en krise som nå har veldig mye fokus på seg. Han har tatt et riktig steg, og det er bra. Jeg får litt vibber om at det kan gå for langt. Jeg vet ikke om jeg hadde greid å stå I dette selv om jeg fucket det så pass til som han.

Jeg håper dette blir hans redning og ikke videre undergang. 

Godt skrevet. Håper også at dette vil hjelpe han til å bli rusfri og få skikk på livet 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Sitat:

Han får det i hvert fall til å høres ut som det var et engangstilfelle, noe som aldri før har skjedd, og det tror jeg er løgn. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
velociraptor skrev (3 minutter siden):

Dette provoserte meg enormt ja! Han bagatelliserer sine egne handlinger og skyver fokus over på at media har vært slemme mot henne - er det føkkings mulig???

Han bagatelliserer det ikke, offeret ba selv om fred og ro men fikk det ikke, fint han ser det har vært ekstra tøft å ikke få roen man ønsker og sa tid tar han ansvar for egne handlinger. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...