Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
TigerK skrev (2 timer siden):

Venninna har ikke anmeldt heller. Det er politiet som har anmeldt. I alle sakene, faktisk. Det er jo litt rart, eller? Kanskje ikke så lett å legge press på politiet om å dysse ned saken, slik som alle de andre sakene, etter at pressen fikk snusen i det. Det har vel lyktes i minst en sak å få offeret til å benekte at hun har vært utsatt for noe overgrep. Hadde hun anmeldt selv, kunne hun ha trukket den anmeldelsen. Men det har ofrene ingen mulighet til, dermed er det LITT mindre sjanse for at de blir ringt ned for å få presset dem til å benekte hendelsen. Også hjelper det med besøksforbud. 

Politiet anmeldte etter at venninnen kontaktet dem ja. 

Men pressen har ikke gjort annet enn å sette etterforskningen i fare i jakt på klikk. Det er en helt vill konspirasjonsteori som er blitt en sannhet her i tråden at ingenting ville blitt gjort fra politiets side og saken ville blitt lokk på hvis ikke Se og Hør hadde lekket detaljer fra etterforskningen fra første stund. Min mening har hele tiden vært at slike lekkasjer setter hele etterforskningen i fare, med de konsekvensene det risikerer å få for de fornærmede.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
TigerK skrev (På 4.4.2025 den 16.41):

Snakk med meg når du har personlig erfaring om temaet. 9% av alle kvinner over 18 år har blitt utsatt for voldtekt minst en gang. 80 % av voldtektene blir henlagt, og av de som går til rettssak ender 1 av 10 (10%) med fellende dom (på ca et kvarters fengsel). Så fortell meg igjen hvorfor jeg, som kvinne, ikke skal beskrive systemet som «fullstendig ubrukelig»? 

Det er ingen tvil om at overgrepssaker er blant de vanskeligste sakene rettssystemet håndterer, og tallene du trekker frem her viser jo bare at det er store utfordringer. Som jeg skrev så er kritikken berettiget, men igjen er det å beskrive det som fullstendig ubrukelig en delegitimering som ikke hjelper noe som helst.

Beviskravene i slike saker gjør det svært krevende å få domfellelser. Dette blir igjen en kompleks juridisk problemstilling. Det handler ikke nødvendigvis om man ikke tar ofrene på alvor. Ved å ha objektivt syn så kan man være med å skape en forskjell og kjempe for bedre rettsvern for disse ofrene.

Det er beklagelig om du har personlig erfaring med dette og føler deg urettferdig behandlet (slik tolker jeg kommentaren din om personlig erfaring), men dersom man kun skulle diskutert rettssystemet med de som har personlig erfaring med overgrepssaker, hadde man aldri fått systemkritikk fra fagpersoner, jurister, politikere og andre som ønsker en forbedring. Man trenger liksom ikke være kirurg for å se at helsevesenet trenger forbedringer. 

Endret av Snurrevippen
Autokorrektur
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (2 timer siden):

Venninna har ikke anmeldt heller. Det er politiet som har anmeldt. I alle sakene, faktisk. Det er jo litt rart, eller? Kanskje ikke så lett å legge press på politiet om å dysse ned saken, slik som alle de andre sakene, etter at pressen fikk snusen i det. Det har vel lyktes i minst en sak å få offeret til å benekte at hun har vært utsatt for noe overgrep. Hadde hun anmeldt selv, kunne hun ha trukket den anmeldelsen. Men det har ofrene ingen mulighet til, dermed er det LITT mindre sjanse for at de blir ringt ned for å få presset dem til å benekte hendelsen. Også hjelper det med besøksforbud. 

Det er absolutt ikke noe rart i det. Det er slik politiet jobber og ikke noe uvanlig. Det gjør de for å ivareta rettssikkerheten og fordi den fornærmet ikke alltid er i stand til eller ønsker å anmelde selv. Det er heller ingen som har fått offeret til å benekte for overgrep? Hvor har du det fra? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Gjest Sur sitron
Skrevet
Orly skrev (32 minutter siden):

Pr oktober 2024

Marius Borg Høiby er nå ferdig avhørt. Han har vært i til sammen åttepolitiavhør hvor han har forklart seg grundig og detaljert. Han erkjenner straffskyld i tråd med sin tidligere uttalelse samt for en trussel mot en annen mann, skriver Bratlien i en tekstmelding.16. okt. 2024

Om han har vært i noen i 2025 vet jeg ikke

Han har ihvertfall nektet å gå i avhør ifm Linni-saken. 

Skrevet
Aricia skrev (34 minutter siden):

Men pressen har ikke gjort annet enn å sette etterforskningen i fare i jakt på klikk. Det er en helt vill konspirasjonsteori som er blitt en sannhet her i tråden at ingenting ville blitt gjort fra politiets side og saken ville blitt lokk på hvis ikke Se og Hør hadde lekket detaljer fra etterforskningen fra første stund. Min mening har hele tiden vært at slike lekkasjer setter hele etterforskningen i fare, med de konsekvensene det risikerer å få for de fornærmede.

Dette! 

• Liker 2
Skrevet
Aricia skrev (55 minutter siden):

1. Har du noen bevis på at ansatte i politiet har kommet med lekkasjer. Hvis du har det ber jeg at du kontakter politiet. 

2. Er opplagt at det kun hadde blitt en enkelt tilståelsedom uten media dekningen. Sakene i media fikk Marius å gå ut med en pressemelding som provoserte to av hans tidligere ofre. Som postet på sosiale medier, og så ble dem innkalt av politiet til avhør. Som har resultert i siktelser for svært alvorlige lovbrudd og beslag som har gitt opphav til alvorlige siktelser og etterforskning av flere lovbrudd. 

Er du seriøs? 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Sur sitron
Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

1. Har du noen bevis på at ansatte i politiet har kommet med lekkasjer. Hvis du har det ber jeg at du kontakter politiet. 

2. Er opplagt at det kun hadde blitt en enkelt tilståelsedom uten media dekningen. Sakene i media fikk Marius å gå ut med en pressemelding som provoserte to av hans tidligere ofre. Som postet på sosiale medier, og så ble dem innkalt av politiet til avhør. Som har resultert i siktelser for svært alvorlige lovbrudd og beslag som har gitt opphav til alvorlige siktelser og etterforskning av flere lovbrudd. 

Er du seriøs? 

Dette har du helt rett i. 

Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (29 minutter siden):

Er du seriøs? 

Med din logikk hadde det ikke nødvendigvis blitt en tilståelse i det hele tatt og han kunne blitt siktet på bakgrunn av bevisene, og saken rullet videre derfra både i media og rettsapparatet og med flere varslinger, helt uten publisering av lydfiler med "direktesendt" vold. Du vet ingenting om alternativt utfall til å lekke filene.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Med din logikk hadde det ikke nødvendigvis blitt en tilståelse i det hele tatt og han kunne blitt siktet på bakgrunn av bevisene, og saken rullet videre derfra både i media og rettsapparatet og med flere varslinger, helt uten publisering av lydfiler med "direktesendt" vold. Du vet ingenting om alternativt utfall til å lekke filene.

Hvem er det som lekker til media, tror du?

Skrevet
Fremmed fugl skrev (51 minutter siden):

Er du seriøs? 

Hvor i innlegget mitt står det?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (36 minutter siden):

Hvem er det som lekker til media, tror du?

Vet ikke 

• Liker 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Aricia skrev (19 minutter siden):

Hvor i innlegget mitt står det?

Du skriver om lekkasjer fra avhør:

Sitat

Men himmel og hav da. Hvis lekkasjer fra avhør (også avhør av siktede) hindrer informasjon i å komme fram, forkludrer etterforskningen, og dermed potensielt virker inn på tiltalen, så kan det da virkelig også i høyeste grad gå utover de fornærmede i saken.

Da er det vel politiet du mener lekker fra avhørene?
Eller mener du advokat eller Marius selv?

Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Er du seriøs? 

Er du seriøs? Ved å påstå at hele den pågående etterforskingen utelukkende skyldes mediedekning forenkler virkeligheten grovt og tillegger pressen en rolle som både aktor, etterforsker og dommer - uten ansvar for konsekvensene lekkasjer kan har for rettssikkerheten. Det at man ikke har bevis for hvem som har lekket, gjør de ikke mindre reelle eller mindre skadelige. 

Når det gjelder punkt 1 er det et klassisk retorisk grep å kreve bevis for å diskreditere kritikk, uten å selv forholde seg til alvorligheten i at klausulert materiale faktisk har havnet i pressen. Det er en utfordring at slike lekkasjer sjelden kan spores med sikkerhet, men det fritar ikke systemet for ansvar. Taushetsbelagt informasjon under en etterforskning skal og bør ikke være tilgjengelig i media - punktum.

At noen liker denne type innlegg sier dessverre mest om hvordan vi i økende grad lar oss lede av emosjonell retorikk fremfor prinsipper som rettssikkerhet og fakta. 

Endret av Snurrevippen
Autokorrektur
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Er du seriøs? 

Nettopp. Det folk fullstendig ignorerer her er at MBH har sluppet unna med kriminalitet i mange år. Politiet har visst at han råkjører, stjeler og bedriver narkotikakriminalitet, jeg mistenker også at mange på Skaugum har visst at han banker kvinner. Det var først når mediene begynte å skrive om den voldelige drittsekkens handlinger at myndighetene reagerte. Verken politi eller rettsvesen brydde seg om å hanke inn fyren før Se og Hør kom på banen.

Hvis noen ønsker å påstå noe annet så kom med bevis på at MBH tidligere er blitt dømt for sin kriminelle oppførsel. Jeg vil se svart på hvitt at politiet tok tak i MBH før saken med Frognerkvinnen sprakk. Hvor er dommene han har fått?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Sur sitron skrev (4 timer siden):

Har han vært i avhør etter at han var i København? Han stakk nemlig til København da politiet ville snakke med ham om Linnie-saken. Jeg har ikke sett noe publisert om at han skal ha kommet hjem fra København. 

Jeg svarte på om han hadde vært i avhør før lekkasjene. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (4 timer siden):

Har han vært i de siste avhørene han er innkalt til? Jeg spør bare fordi jeg har lest at det er de han nå er innkalt til han ikke vil møte til. Tidligere avhør har han jo møtt til vet vi. 

Det vet jeg ikke. Jeg refererte til avhør vi vet han har vært i.

• Liker 3
Skrevet
Carrie_S skrev (4 timer siden):

Han har vel bare vært i et avhør etter at han ble pågrepet for å ha ødelagt i leiligheten til kjæresten og hans oppførsel mot henne. Etter det har han, så vidt jeg har fått med meg, nektet å stille til flere avhør etter som flere saker ble rullet opp og siktelsen ble utvidet.Hvis jeg tar feil skal jeg beklage det, men nå er jo advokaten hans ute og forklarer hvorfor han ikke stiller opp i avhør?

Han var i flere avhør i høst.

• Liker 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Han var i flere avhør i høst.

Og jeg snakker om at politiet ønsket å avhøre ham ifm Linni-saken, men nekter å uttale seg og stakk til København i stedet. 
Om han fremdeles lever herrens glade dager i kongens by aner jeg ikke, men det har ikke stått noe om at politiet har fått ham i tale.

Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Og jeg snakker om at politiet ønsket å avhøre ham ifm Linni-saken, men nekter å uttale seg og stakk til København i stedet. 
Om han fremdeles lever herrens glade dager i kongens by aner jeg ikke, men det har ikke stått noe om at politiet har fått ham i tale.

Da foreslår jeg at du diskuterer det med de som er interessert i det, og knytter kommentarene dine til innlegg som handler om det du ønsker å diskutere, istedet for innlegg som handler om noe annet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Sur sitron
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Da foreslår jeg at du diskuterer det med de som er interessert i det, og knytter kommentarene dine til innlegg som handler om det du ønsker å diskutere, i stedet for innlegg som handler om noe annet.

Hva er det du snakker om? Jeg uttaler meg i tråden om Marius Borg Høiby, visse ikke at du skal godkjenne mine innlegg før de publiseres. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...