Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Han gir flatt f**n, og er nok temmelig trygg på at han blir frikjent for alle forhold. Heia nisselue-Norge. 

Basert på hans valg i det å oppsøke utelivet på nåværende tidspunkt så speiler det et tydelig inntrykk av at han fortrenger virkeligheten? Det at han har «fått lov» å leve livet med rus og kriminelle omgangsvenner i et tiår uten at det er kommet til reell konsekvenser ift grensesetting kan gjøre at han opplever seg som uovervinnelig ( - litt satt på spissen ) Det er kommet frem at han har fått en slags beskyttelse fra politiet tidligere, og at mange episoder er blitt forsøkt dekket over. Man skal ikke være rakettforsker for å klare å forstå at alt dette satt sammen i en smørje av misforstått omsorg krasjer på et tidspunkt. Det hele er egentlig en forutsigbar skandale som spiller seg ut i «sakte fart», og det får lov til å pågå på tross av alt som foreligger pr.dd. 

Vedrørende hans evt. tro på å bli frikjent for alle forholdene, så er det godt mulig at han opplever seg i en slik posisjon. Å bli oppdratt på en måte som fjerner virkelighetsforståelse er et svik, om man skal resonnere litt omkring det. Å medvirke til å beskytte en person mot det å måtte stå ansvarlig for handlinger som er grenseoverskridende, og muligens også straffbare, er ikke noe annet enn nedbrytende og virkelighetsfjernt. 
Sakene som er kjent er av en svært alvorlig karakter, og det er utfordrende å tenke at han blir frikjent der hvor åpenbare bevis foreligger. 

• Liker 15
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bortsett fra å få sluttført etterforskingen av de konkrete hendelsene MBH er anklaget for er det for meg to helt vesentlige, ubesvarte spørsmål som blir mer og mer relevante: 

• Hvordan og hvem finansierer MBH sitt utsvevende liv?
  • Hvorfor fortsetter han denne livsførselen gitt konteksten han står i? 
Endret av Friluftsdame
  • Liker 17
  • Nyttig 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (12 timer siden):

Ihttps://www.seher.no/kongelig/nektet-pa-sitt-favoritt-utested/82851763
MBH er angivelig nektet inngang på sitt faste utested i Oslo, og derfor tok han og en kamerat fly til København for å gå på byen der. 

Han har ingen jobb, ingen inntekt, men likevel kan han leve et kostbart liv hvor han drar til den danske hovedstaden for å frekventere utelivet. Bor han fortsatt på Skaugum, og får han fortsatt penger av sin mor og stefar, MM og HM? 
Man skulle tro at det ikke er et godt livsvalg nå å oppsøke utelivet for han som angivelig nettopp har vært på avrusing, om han i det hele tatt har vært på rehabilitering. Det ser nå ut til at han «rehabiliterer» sitt forhold til utelivet? 
Å treffe venner er viktig og riktig, men å oppsøke utelivet slik saken står nå, er neppe det rette tidspunktet. 

Håper jentene der er klar over hvordan han er 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsdame skrev (39 minutter siden):

Bortsett fra å få sluttført etterforskingen av de konkrete hendelsene MBH er anklaget for er det for meg to helt vesentlige, ubesvarte spørsmål som blir mer og mer relevante: 

Legg til grunn at siktelsene stemmer: Hvilke forventninger har man da til et menneske som har utvist slik normløshet? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (12 timer siden):

Legg til grunn at siktelsene stemmer: Hvilke forventninger har man da til et menneske som har utvist slik normløshet? 

I barnevernsloven av nyere dato finnes det grep ift. det å gripe inn der hvor livet sporer av på ulike måter. MBH er voksen.  
Siden hans utfordringer har pågått over såvidt langt tidsrom så må man undre seg over hvorfor utfordringene ikke er grepet fatt i på et tidlig tidspunkt, dette for i beste mening kunne hjelpe en ungdom på villspor. Det er mulig at det er forsøkt, noe som for øvrig er bekreftet av stefar HM. Det store spørsmålet er påtrengende; Hvorfor er det tillatt en så destruktiv livsstil i mange år uten inngripende tiltak for å hjelpe. Det å gjøre en intervensjon for å adressere problemstillingene kan være både riktig og nødvendig om personen selv ikke vil/ønsker å erkjenne sine egne utfordringer. Å forvente innrømmelser og ønske om å rehabilitere seg selv krever at personen virkelig ønsker å komme seg ut av et liv i rus og evt. kriminalitet. Det er mange faktorer som spiller inn, og det er ikke en ubetinget fasit, men må prøves ut så godt man klarer. 

Enkelt sagt så forventes det normaltvis at et voksent menneske skjerper seg, tar seg sammen, og selv tar alle nødvendige grep for å hjelpe seg selv. Jeg tenker videre at der hvor en person ikke har jobb/inntekter bør ideelt sett penger til livsopphold komme fra det offentlige/NAV, dette fordi foreldre kan være ambivalente ift. appellerende adferd om mer penger. Det er mye læring i det å forstå og erfare grensesetting. Oppfølgingen mener jeg er best konstruktiv om den kommer fra andre enn nær familie, igjen fordi disse kan bli/oppleve seg svært presset emosjonelt på ulike måter. 
Det handler om å bli voksen, rett og slett. Å sy puter er motsatt av det å hjelpe, og jeg er redd at så kan være tilfelle her. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsdame skrev (14 timer siden):

Man har en liiiten anelse… Om det ikke er foreldrene, så må politiet inn å sjekke hvor de kommer fra. Mannen har jo ikke inntekt på «normal» måte. De kunne like gjerne ha gitt han kokain.  Skamløst at foreldre bare mater på med lommepenger når poden helt åpenlyst driter i både avrusing og i ofrene sine. Respektløst. Bare la han fortsette måten han lever på, i det samme sporet. Lett for han å fortsette livet når skamløsheten er ikke eksisterende, pengene kommer inn i rikelige monn. Mor og stefar, og far, har fått min sympati, men nå er det slutt. 

Endret av Jadaomatte
  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TrineTrollet skrev (2 timer siden):

I barnevernsloven av nyere dato finnes det grep ift. det å gripe inn der hvor livet sporer av på ulike måter. MBH er voksen.  
Siden hans utfordringer har pågått over såvidt langt tidsrom så må man undre seg over hvorfor utfordringene ikke er grepet fatt i på et tidlig tidspunkt, dette for i beste mening kunne hjelpe en ungdom på villspor. Det er mulig at det er forsøkt, noe som for øvrig er bekreftet av stefar HM. Det store spørsmålet er påtrengende; Hvorfor er det tillatt en så destruktiv livsstil i mange år uten inngripende tiltak for å hjelpe. Det å gjøre en intervensjon for å adressere problemstillingene kan være både riktig og nødvendig om personen selv ikke vil/ønsker å erkjenne sine egne utfordringer. Å forvente innrømmelser og ønske om å rehabilitere seg selv krever at personen virkelig ønsker å komme seg ut av et liv i rus og evt. kriminalitet. Det er mange faktorer som spiller inn, og det er ikke en ubetinget fasit, men må prøves ut så godt man klarer. 

Enkelt sagt så forventes det normaltvis at et voksent menneske skjerper seg, tar seg sammen, og selv tar alle nødvendige grep for å hjelpe seg selv. Jeg tenker videre at der hvor en person ikke har jobb/inntekter bør ideelt sett penger til livsopphold komme fra det offentlige/NAV, dette fordi foreldre kan være ambivalente ift. appellerende adferd om mer penger. Det er mye læring i det å forstå og erfare grensesetting. Oppfølgingen mener jeg er best konstruktiv om den kommer fra andre enn nær familie, igjen fordi disse kan bli/oppleve seg svært presset emosjonelt på ulike måter. 
Det handler om å bli voksen, rett og slett. Å sy puter er motsatt av det å hjelpe, og jeg er redd at så kan være tilfelle her. 

Innlegget jeg svarte på handlet om nåsituasjonen. Jeg tenker vel ikke det er så uvanlig at mennesker på kant med loven ordner penger når det trengs og er på byen, som var mitt poeng. 

At han skal ha sagt han får penger av kronprinsparet betyr ikke at han får det fremdeles. 

Hva som er forsøkt av tiltak og ikke før og som voksen, vet vi ingenting om.

Hva sikter du til i den nye barnevernloven?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsdame skrev (16 timer siden):

Hvordan er dette relevant for straffesaken?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (4 timer siden):

Hvordan er dette relevant for straffesaken?

Det er et vesentlig spørsmål jeg har, men ikke nødvendigvis relevant for straffesaken. Om han fortsatt  finansierer sitt utsvevende liv ved hjelp av  støtte fra kronprinsparet, eller om det finansieres via et kriminelt nettverk. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsdame skrev (1 time siden):

Det er et vesentlig spørsmål jeg har, men ikke nødvendigvis relevant for straffesaken. Om han fortsatt  finansierer sitt utsvevende liv ved hjelp av  støtte fra kronprinsparet, eller om det finansieres via et kriminelt nettverk. 

Det ene utelukker ikke det andre 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår faktisk at MBH som alle andre har behov for å være sosial og treffe venner. 

Men! -  det blir bare provoserende å lese om den vanvittige pengebruken, og det at han velger å fly på byen. Mulig det er faren hans eller venner som sponser han - og det er mulig han drikker vann på byen. 

Men jeg tror ikke på det overhodet. Det er naiv godvilje å tro det. 

Han kunne med stor fordel valgt andre aktiviteter for å sosialisere nå, og valgt et mer moderat forbruk. Vi VET jo at han ikke tjener egne penger. Så lenge vi også vet at den voksne mannen har blitt sponset av kongefamilien, så tar det seg ikke helt ut at han fortsetter som før. 

https://www.seher.no/kjendis/slo-ut-haret-i-kobenhavn/82872971

Endret av Isild
  • Liker 19
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MBH har iallefall ikke vært helt heldig med hjemmefarging av håret.. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadaomatte skrev (På 23.3.2025 den 14.07):

Man har en liiiten anelse… Om det ikke er foreldrene, så må politiet inn å sjekke hvor de kommer fra. Mannen har jo ikke inntekt på «normal» måte. De kunne like gjerne ha gitt han kokain.  Skamløst at foreldre bare mater på med lommepenger når poden helt åpenlyst driter i både avrusing og i ofrene sine. Respektløst. Bare la han fortsette måten han lever på, i det samme sporet. Lett for han å fortsette livet når skamløsheten er ikke eksisterende, pengene kommer inn i rikelige monn. Mor og stefar, og far, har fått min sympati, men nå er det slutt. 

På tide å la ham leve av sosialen, faktisk… det er nok eneste måte han kan begynne å lære at handlinger har konsekvenser på. Han har levd et behagelig luksusliv helt siden han var liten, uten at han har måttet jobbe eller bidra.
Det blir selvsagt veldig flaut for kongefamilien at sønnen til kronprinsessen bor i kommunal bolig og lever på sosialstønad, men det må de tåle. De enabler ham. Gitt at det er de som forsyner ham med penger, da - det er bare én annen reell forklaring på hvor pengene kan komme fra, og den er verre. 

• Liker 17
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmwhatever skrev (16 timer siden):

På tide å la ham leve av sosialen, faktisk… det er nok eneste måte han kan begynne å lære at handlinger har konsekvenser på. Han har levd et behagelig luksusliv helt siden han var liten, uten at han har måttet jobbe eller bidra.
Det blir selvsagt veldig flaut for kongefamilien at sønnen til kronprinsessen bor i kommunal bolig og lever på sosialstønad, men det må de tåle. De enabler ham. Gitt at det er de som forsyner ham med penger, da - det er bare én annen reell forklaring på hvor pengene kan komme fra, og den er verre. 

Ja enig.  

Det er kun to steder ha kan få pengene sine fra når han ikke har en jobb og offentlig registrert inntekt. Enten  så får han pengene fra morens apanasje som jeg mener personlig er ugreit siden apanasjen kommer skattepenger og er ikke egentlig ment å gå til Marius eller så er der fra hans kriminelle venner og det er enda verre.  Det er ikke så mange andre muligheter.

Endret av FruR
  • Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (19 timer siden):

Ja enig.  

Det er kun to steder ha kan få pengene sine fra når han ikke har en jobb og offentlig registrert inntekt. Enten  så får han pengene fra morens apanasje som jeg mener personlig er ugreit siden apanasjen kommer skattepenger og er ikke egentlig ment å gå til Marius eller så er der fra hans kriminelle venner og det er enda verre.  Det er ikke så mange andre muligheter.

Det kan være han får litt fra farens familie også, og evt tar noen strøjobber svart (han kan vel skru litt) 

Men uansett så harmonerer ikke forbruket med å drive dank. Overhodet ikke. Og jeg tenker mitt om hvor pengene til luksusreiser, bil og merkeklær kommer fra.. 

Han er definisjonen på rikmannssønn og vestkantgutt som aldri ble noe annet enn partygutt. En som forventer at livet er en fest, konsekvenser = ingen, og at penger vokser på trær. Han trenger ikke å "plukke" av trærne selv en gang, han bare får det han trenger. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
parmanoia skrev (1 time siden):

Gladmelding! Partygutten har fått tilbake førerkortet og kan kjøre bil igjen! Da har han sikkert ikke et rusproblem lenger! 😋

https://www.seher.no/kongelig/endelig-en-gladmelding/82882534

Han har jo holdt løftet sitt og vært på rehab. Alt skulle jo da være i den skjønneste orden.👍♥️

Endret av Momma
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...