Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MM skrev jo i det brevet til pressen i sin tid, at det ble stilt andre forventninger til ham, blant annet fra lærere, enn det som blir gjort overfor vanlige ungdommer. Ser for meg at han har hatt vansker på skolen også, som hun har gjort sitt beste for å minimalisere eller skylde på lærerne for hans problemer. Det blir liksom en lang rekke med hendelser opp gjennom årene som kan forklare det som nå har hendt, og som har en fellesnevner: nemlig morens overbeskyttelse og ansvarsfraskrivelse. Muligens en familiært trekk dette, med å ikke ta ansvar for egne handlinger og skylde på alle andre. Lite ydmykt i hvertfall

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (21 minutter siden):

Dette har jeg tenkt på. Når jeg tenker på MM, så tenker jeg på at hun er mor til Marius. Jeg glemmer på en måte at hun også er mor til Ingrid og Sverre. Hun er ikke like Mama Bear når det kommer til dem, ikke utad.

Ingrid og Sverre virker det ikke å være noen problemer med, det spiller kanskje inn her. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det viktigste for kvinner som blir utsatt for vold i nære relasjoner er å skjønne at dem trenger å kutte bort voldsutøveren 100 % og aldri se seg tilbake. Som selvfølgelig også betyr at hun kommer å miste svigers (ok, kan tenke seg noen helt spesielle tilfeller med langvarige forhold med barn og et uvanlig tett forhold til svigers).

Har møt alt for mange som ikke klarte det, også noen som til slutt ble drept av kjæresten som den gikk tilbake til gang etter gang.

Sett i lys av dette kan jeg ikke se at noen varianter av kontakt fra svigers til en voldsutsatt kvinne vil være nyttig i det som er viktigste for henne, det vil si å komme seg permanent bort fra trusselen mot hennes liv og helse som mannen utgjør. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lothlorien- said:

Ingrid og Sverre virker det ikke å være noen problemer med, det spiller kanskje inn her. 

De har jo heldivis en god del andre gener! Kan tenke meg MM har hatt dårlig samvittighet for Marius' situasjon hele veien, dermed også vært altfor snill og ettergivende med ham, samtidig som han virker å ha en del nedarvede problemer.
Meget dårlig kombo. Jeg hadde tilgitt ham mye, men banking av damer er en så enorm grense å overskride, sorry, da tenker jeg du aldri blir helt god, det er noe totalt asosialt og skremmende med menn som krysser den linja.
Her må det i hvert fall heavy psykologhjelp til.
Få han på huet og ræva ut av alt kongelig, ellers kan de legge ned hele butikken.
Han der vil jeg bli illsint av å se i noen kongelig ramme.
Og det er åpenbart at han har hatt problemer leeenge, man skjønner MMs tidligere utspill bedre da.

• Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (19 minutter siden):

Helt enig. Jeg mener at mette Marit gjorde en feil, med tanke på posisjonen sin, men hensiktene blir jo bare spekulasjoner. Nå er ikke jeg en mette Marit fan, men hun er en varm og følsom person, og blir kanskje litt styrt av følelser og det er vel feilen her. Vi vet ikke hvem som tok intiativet . Etter hva jeg skjønner er fornermede en kjærste eller ekskjæreste av Marius, altså en mette Marit har en relasjon til. Ja, om fornærmede ønsket og snakke med mette Marit, og hun avslo og heller sa på tv at « jeg tar avstand til vold bla bla « , så hadde jo det virket veldig kaldt for denne jenta. Det hadde kanskje vært det riktige og gjøre i forhold til spekulasjoner / påvirkninger osv , men..  skulle gjerne visst mer om samtalen . 

Det spiller egentlig ikke noen rolle hvordan samtalen forløp eller hva hensikten var. Det er hvordan offeret opplever det som teller, pluss at det åpner for spekulasjoner om vitnepåvirkning, som jo er ulovlig (for oss ikke-kongelige).

Og selv om det skulle være sånn at MM kun ringte for å «vise støtte», så kan det ligge mye manipulasjon i det også. Fortvilet mor, som også er kronprinsesse,  (og som griner lett) - og plutselig føles det kanskje som om det er det mer synd på henne enn på offeret. Ingen trenger lenger å lure på dette med besøksforbud osv.
Jeg er sjokkert over denne kontakten. Man kan skylde på rådgivere, men faktum er at de kongelige gjør akkurat som de vil. De lever i sin egen boble der alt de gjør hylles. Det finnes ingen konsekvenser for dem.

• Liker 31
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som var på dette nachspielet med Marius vil jo bli viktige vitner i en ev rettssak. Kan tenke meg at ingen av dem er særlig hyppe på å måtte vitne. Kan også tenke meg at det ikke er mors beste barn. Sikkert fra vestkanten, men det er mildt sagt mange folk med store problemer der og.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Morgan Le Fay said:

Det spiller egentlig ikke noen rolle hvordan samtalen forløp eller hva hensikten var. Det er hvordan offeret opplever det som teller, pluss at det åpner for spekulasjoner om vitnepåvirkning, som jo er ulovlig (for oss ikke-kongelige).

Og selv om det skulle være sånn at MM kun ringte for å «vise støtte», så kan det ligge mye manipulasjon i det også. Fortvilet mor, som også er kronprinsesse,  (og som griner lett) - og plutselig føles det kanskje som om det er det mer synd på henne enn på offeret. Ingen trenger lenger å lure på dette med besøksforbud osv.
Jeg er sjokkert over denne kontakten. Man kan skylde på rådgivere, men faktum er at de kongelige gjør akkurat som de vil. De lever i sin egen boble der alt de gjør hylles. Det finnes ingen konsekvenser for dem.

Så hundre prosent enig i dette! Selv en "snill" oppringing er utrolig manipulativ i denne saken. at hun ikke innså det er sjokkerende. Om hun ikke informerte rådgivere, har hun jo mann, familie og venninner, at ingen fikk stoppet henne fra denne utrolig dårlige ideen er sjokkerende. Hele dømmekraften hennes virker jo å være sjokkerende dårlig.
Nei ass, jeg er skuffa over de her!

• Liker 25
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det spiller noen rolle hvordan samtalen forløp og hva hensikten var. Feil var det uansett, det var nok gjort litt i affekt og lite gjennomtenkt og lite taktisk, men det er forskjell på om hun truet henne til og holde kjeft, ba henne ta hensyn til henne og sønnen, eller rett og slett spurte hvordan det gikk med henne . 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (22 minutter siden):

Ja, helt sikkert. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (29 minutter siden):

MM skrev jo i det brevet til pressen i sin tid, at det ble stilt andre forventninger til ham, blant annet fra lærere, enn det som blir gjort overfor vanlige ungdommer. Ser for meg at han har hatt vansker på skolen også, som hun har gjort sitt beste for å minimalisere eller skylde på lærerne for hans problemer. Det blir liksom en lang rekke med hendelser opp gjennom årene som kan forklare det som nå har hendt, og som har en fellesnevner: nemlig morens overbeskyttelse og ansvarsfraskrivelse. Muligens en familiært trekk dette, med å ikke ta ansvar for egne handlinger og skylde på alle andre. Lite ydmykt i hvertfall

Dette. Jeg tror ikke noe på at det ble stilt andre forventninger til ham enn til andre, men at det ble stilt forventninger om å oppføre seg noenlunde som folk, og det ble tatt ille opp.

Lothlorien- skrev (19 minutter siden):

De har andre gener og sikkert andre som i større grad har oppdratt dem? 

De jeg synes mest synd på i denne saken er faktisk I grid og Sverre, de er helt uskyldige her, og har ikke vært med på valgene som førte til denne situasjonen. Leit for kongen og dronningen, men de får ta på sin egen kappe at de har vært for feige både rundt kontroversene med Märtha og Durek, og rundt Mette-Marit/Marius. Haakon og Mette-Marit har oppdratt den drittsekken og overøst ham med penger til å fortsette den destruktive livsstilen sin. Men Ingrid og Sverre  burde sluppet dette.

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (11 minutter siden):

Så veldig enig! De gjør akkurat hva de vil, og nå må det søren meg være nok! Vi aner ikke noe om relasjonen mellom MM og kjæresten, kanskje var det helt riktig og naturlig at hun tok kontakt. Men mest av alt er det FEIL sett i lys av hva som har skjedd, og hvem MM faktisk er. 

Når Norges neste dronning ringer og sier unnskyld og er lei seg på hans vegne (la oss si at det er det som har skjedd) - så er det sykt upassende og manipulativt. Hun har en enorm maktposisjon. 

Er så lei av kongehuset vårt nå! Det som gjelder for oss, gjelder tydeligvis ikke for dem, og de er helt uangripelige også tydeligvis - de kan bare nekte å svare, nekte å la seg avhøre og svare "ingen kommentar" i absolutt alle saker. 

• Liker 15
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
Morgan Le Fay skrev (15 minutter siden):

Støtter 100 % det du skriver @Morgan Le Fay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

Dette. Jeg tror ikke noe på at det ble stilt andre forventninger til ham enn til andre, men at det ble stilt forventninger om å oppføre seg noenlunde som folk, og det ble tatt ille opp.

De har andre gener og sikkert andre som i større grad har oppdratt dem? 

De jeg synes mest synd på i denne saken er faktisk I grid og Sverre, de er helt uskyldige her, og har ikke vært med på valgene som førte til denne situasjonen. Leit for kongen og dronningen, men de får ta på sin egen kappe at de har vært for feige både rundt kontroversene med Märtha og Durek, og rundt Mette-Marit/Marius. Haakon og Mette-Marit har oppdratt den drittsekken og overøst ham med penger til å fortsette den destruktive livsstilen sin. Men Ingrid og Sverre  burde sluppet dette.

Helt enig, synes på Ingrid og Sverre som ikke har noen skyld i alt dette. Nettopp av hensyn til dem, er det vel også nyttig om Marius sine handlinger nå får en konsekvens -at det gis et tydelig signal om at det er nok nå, sånn oppfører man seg rett og slett ikke. 

Selv om MM opptrer helt hårreisende her ved å kontakte fornærmede, og muligens har skjermet Marius for negative konsekvenser av hans egen oppførsel i mange år, så er han til syvende og sist voksen og han alene har ansvar for egne handlinger.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lothlorien- skrev (32 minutter siden):

nå var de eksemplene jeg nevnte fra Marius' tidlige barndom, så jeg vet ikke hvor relevant det er å snakke om problemer. For det andre har det vært en del negativ og spekulerende oppmerksomhet rundt kronprinsbarnas skolebytter, uten at jeg har sett MM i full tigermammamode av den grunn, så jeg fåret bestemt inntrykk av at de er mer beskyttet av apparatet rundt kongehuset. Man ser det jo nå i denne saken og, at slottet (helt riktig) ikke involverer seg, men presiserer, litt unødvendig egentlig, at det er slottets oppgave å assistere kongehuset (=ikke Marius, for han er i kongefamilien men ikke kongehuset).

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner uttalelse fra kronprinsesse  Mette Marit til oss folket, hvorfor er hun taus? synes det er provoserende virkelig, det blir så mye spekulasjoner om hun ikke stiller til pressekonferanse ! er hun feig, gidder ikke ? jeg synes ikke noe om det, men å kontakte offeret ja se det gjør hun, dårlig dømmekraft av henne !

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Isild skrev (51 minutter siden):

Det er noe veldig typisk Norskt over å "ivareta overgripere". Her hos oss skal alle behandles bra og respektfullt (Jeg snakker av erfaring - jeg også) Faktisk så er vi mer opptatt av å hjelpe enn å straffe. Resultatet er at potensiellt farlige mennesker blir "belønnet" med dulling, skjerming og "hva føler du når du får det sånn?" 

Ikke rart offere ikke tør å anmelde, eller be om besøksforbud. Faktisk så velger et urovekkende høyt antall offere å IKKE anmelde, de (vi) blir frarådet det - fordi det vil bli en for stor belastning, og ikke føre til noe som helst. 

Ønsker vi en endring på dette, så må man slutte med sånt som blandt annet foregår her og der nå, med sånt "Stakkars Marius"-greier. 

Norsk kriminalomsorg eller straffegjennomføring (usikker på den korrekte benevnelsen for tiden) lener seg sterkt på prinsippet om rehabilitering av forbryteren med tanke på tilbakeføring til samfunnet.

Jeg ser ikke helt at det er noe galt i å forsøke å behandle?

Å kalle behandling for dulling og belønning blir å snu det fullstendig på hodet.

Det er jo noe man vil gjøre nettopp for å beskytte samfunnet.

Alternativet er å sperre folk inne i flere tiår, slik som de gjør i USA og andre land vi ikke liker å sammeligne oss med.

Vi vet at tilbakefallsprosenten i USA er skyhøy (over 75%), mens Norges er 32% iflg tall fra Kriminalomsorgen: https://www.kriminalomsorgen.no/loeslatelse-fra-fengsel-tilbakefallet-synker.6354759-516313.html

Jeg synes det blir veldig feil å vinkle det negativt.

• Liker 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbiebabe skrev (8 minutter siden):

Jeg savner uttalelse fra kronprinsesse  Mette Marit til oss folket, hvorfor er hun taus? synes det er provoserende virkelig, det blir så mye spekulasjoner om hun ikke stiller til pressekonferanse ! er hun feig, gidder ikke ? jeg synes ikke noe om det, men å kontakte offeret ja se det gjør hun, dårlig dømmekraft av henne !

Blir vel enda rarere om MM holder pressekonferanse, mens Marius er taus og skjermet. Hun snakker jo alltid på hans vegne, selv uttaler han seg ikke. Rart.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reg1 skrev (Akkurat nå):

Regner med MM skal åpne flere krisesentre i fremtiden?

https://www.seher.no/kongelig/hun-har-en-unik-omsorg-for-de-svake/64158712

At broren hennes ble dømt til ubetinget fengsel for å ha banket opp kjæresten og nå hennes sønn avslørt som kvinnemishandler burde gi MM gode kunnskaper om dette tema..

Hun forsvarte denne voldelige broren den gangen, og nå forsvarer hun vel sønnen.

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...