Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

rebella81 skrev (17 minutter siden):

Se svaret mitt til @Snurrevippen om hva poenget mitt var. Det som jeg anser her er det inntrykket som gis, helt uavhengig av hva politiet foretar seg mot henne. Hun var jo i det huset i perioden fra mobilen hans var fungerende til ikke-fungerende, men jeg konstaterer at politiet ikke ser på det som noe problem. Faren er MM og derav kongehuset sitt omdømmetap når hun velger å sette seg selv i slike situasjoner.

Mitt innspill var at politiets vurderinger bør innvirke på inkriminerende holdning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (18 minutter siden):

Det er vanskelig å tro fordi det i så fall er spinnvilt at hun skulle visst at han sitter på flere år med overgrepsmateriale. Jeg er absolutt ikke naiv ifht henne, leser du oppover i tråden så vil du se at jeg kan komme med rimelig mye kritikk til henne. Men akkurat her virker det bare helt hinsides at hun skulle ha noe med akkurat dette å gjøre. Jeg kan selvsagt ta feil, men da tenker jeg at hun også har visst hva som befant seg på tlf'en. Og da burde hun vært innkalt av politiet for lengst, det har de ikke gjort. Nå som saken egentlig er som en åpen bok, er det rimelig kynisk og kaldt å i så fall stå så godt i kritikken og la vær å snakke med politiet omså på frivillig basis, hvis hun har gått rundt å visst om overgrep. Jeg tror ikke jeg er naiv når jeg synes det høres helt søkt ut at hun skulle visst det. OM hun vet, og/eller OM hun fjernet sim-kortet, så må det jo få konsekvenser. Enten fra politiet, fra HM eller fra kongen sjøl. Som sagt, spinnvilt. Som voksen og stort sett ansvarlig, er det bare vanskelig å se for meg andre voksne i så fall være så uansvarlig. Det er bare det. 

Jeg snakker ikke om overgrepene på mobilen. Jeg snakker om narko. Tror du ikke MM var bekymret hva politiet kunne finne på mobilen i forhold til Marius sine kriminelle venner og narko? 
Jeg regner med MM ikke visste om overgrepene. Og at dette var i tankene i forhold til å ødelegge mobilen og fjerne SIM-kort.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøløs skrev (7 minutter siden):

Jeg snakker ikke om overgrepene på mobilen. Jeg snakker om narko. Tror du ikke MM var bekymret hva politiet kunne finne på mobilen i forhold til Marius sine kriminelle venner og narko? 
Jeg regner med MM ikke visste om overgrepene. Og at dette var i tankene i forhold til å ødelegge mobilen og fjerne SIM-kort.

Jo, hun var sikkert bekymret. Men det betyr jo ikke at hun knuste en mobil og rappa et sim-kort. Når politiet ikke tar henne inn til avhør etter dette, er det 1.) enten UTROLIG slapt arbeid utført hos politiet, og man kan konkludere med at systemet ikke kan stoles på når det kommer til kongefamilien. Da kan man vel også regne med at MBH får minimalt med straff? Eller 2.) Politiet anser det som svært usannsynlig at MM var den som tok sim-kortet. De har tross alt erfaring med rusmisbrukende kriminelle og deres evne til dårlige bortforklaringer. De anser dermed at det ikke er plausibelt at andre enn nettopp MBH har styrt med den telefonen. Eller 3.) De skjønner at mobilen han ga dem ikke er hans bruksmobil og at sim-kortet slett ikke er borte. Det har bare ikke blitt gitt til dem. Beklager, men jeg tror ikke på det som kommer ut av kjeften til MBH. Sunn skepsis var det vel noen som minnet oss på å ha?

Endret av PusheenPusheen
Autokorrektur
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (1 time siden):

Sitatet fra NRK om SIM-kortet som ble borte skaper jo tvil om nettopp hvem sine handlinger dette er. Hvis man tror på Marius, så er det ikke han som har gjort det, og den eneste vi vet var i huset den halvtimen han sier han var i dusjen, var kronprinsessen. Så om det er noen som skylder på andre, så må det jo være Marius. Vi, som debattanter skal jo ikke spekulere men forholde oss til det som er offisielt via media, og da må vi forholde oss til at Marius har sagt dette, og ikke spekulere i om det han sier er sant eller ikke. 

Politet tok også kontakt med han. Så det var jo åpent for han å fjerne simkortet uansett.

Sitat: Han møtte der etter avtale med politiet, som hadde kontaktet ham per telefon kort tid i forveien

https://www.vartoslo.no/marius-borg-hoiby-ble-pagrepet-etter-avtale-med-politiet-har-ikke-onsket-a-forklare-seg/599884

Og her er kommunikasjon  mellom hans venner og hva en skriver. Og tenker at det er absolutt et tema dem imellom Sitat:

Hvis han ikke åpner den opp selv, sitter han nok der en stund. Om han er så dum. At han ikke har sletta noe på mobilen. Om han har noe sensitivt der. Altså renset med å slette iCloud. Da kan han bare sitte inne. Ingenting i samfunnet å gjøre. Ja, håper det ikke er noe der.».

https://www.seher.no/kongelig/spoker-om-overgrep-med-kriminelle-venner/82277613

Og her innrømmer han fjernsletting av bevis 

https://www.vg.no/nyheter/i/qPb4A1/opplysninger-til-vg-marius-borg-hoeiby-innroemmet-telefon-sletting-i-melding-foer-hytte-paagripelse

Så jeg tenker alt dette peker  på , at han er ikke dummere enn å fjerne sitt eget simkort. Og større sannsynlighet  for at han har gjort det selv pg ikke moren.

Endret av Krokenguri
Manglet tekst
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (36 minutter siden):

Nå blander du kortene igjen. Det var noen andre som ringte MM for å informere henne om pågripelsen - utenfor - Skaugum. Altså var det ikke snakk om å ransake eller komme inn i eiendommen. Dette var helt klart en vurdering politiet gjorde og konkluderte med at ble uhensiktsmessig og unødvendig.

At hun dro hjem til han er hverken ulovlig eller uvanlig av en mor i hennes situasjon. Resten ønsker folk å spekulere i. Det finnes  sikkert mange plausible forklaringer om man absolutt skal spekulere. Men det har ikke noe for seg.

Du trenger ikke belære meg om dette. 

Som jeg sa så håper jeg det kommer for en dag hvem som informerte hvem. Og hva hadde MM i huset til sønnen å gjøre? Rydde? Hjelpe med å slette bevis?

Folk tenker sitt - og det kan man faktisk aldri gjøre godt igjen. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (6 minutter siden):

Du trenger ikke belære meg om dette. 

Som jeg sa så håper jeg det kommer for en dag hvem som informerte hvem. Og hva hadde MM i huset til sønnen å gjøre? Rydde? Hjelpe med å slette bevis?

Folk tenker sitt - og det kan man faktisk aldri gjøre godt igjen. 

Det eneste vi vet, er at noen observerte at hun ryddet. Om hun slettet bevis, så er det jo en gigantisk systemsvikt at ingen har kalt henne inn på teppet, og hun er hvert fall ikke egnet i rollen hun snart skal innta. Da er hele opplegget hvert fall en stor vits. For, for all del, jeg kan ta feil, jeg altså. Og du har rett, det blir uansett vanskelig å gjøre godt igjen at folk tenker sitt. Hadde de bidratt med litt mer åpenhet, hadde de kanskje unngått en god del av det. 

Endret av PusheenPusheen
Autokorrektur
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Det eneste vi vet, er at noen observerte at hun ryddet. Om hun slettet bevis, så er det jo en gigantisk systemsvikt at ingen har kalt henne inn på teppet, og hun er hvert fall ikke egnet i rollen hun snart skal innta. Da er hele opplegget hvert fall en stor vits. For, for all del, jeg kan ta feil, jeg altså. Og du har rett, der blir uansett vanskelig å gjøre godt igjen at folk tenker sitt. Hadde de bidratt med litt mer åpenhet, hadde de kanskje unngått en god del av det. 

Nei, det er ikke bevis for at hun ryddet unna ting som var til skade for sønnen - men det er jo det alle tenker. Hun kommer dessverre aldri til å kunne rette opp den tanken folk har dannet seg om den saken. 

Hvorfor skulle hun ned å rydde i huset hans? Han skulle jo pågripes på Jansløkka skole - politiet skulle ikke inn i huset hans. Var hun redd at de skulle foreta en uanmeldt razzia?

Ikke vet jeg - men noe har foregått. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Politet tok også kontakt med han. Så det var jo åpent for han å fjerne simkortet uansett.

Sitat: Han møtte der etter avtale med politiet, som hadde kontaktet ham per telefon kort tid i forveien

https://www.vartoslo.no/marius-borg-hoiby-ble-pagrepet-etter-avtale-med-politiet-har-ikke-onsket-a-forklare-seg/599884

Og her er kommunikasjon  mellom hans venner og hva en skriver. Og tenker at det er absolutt et tema dem imellom Sitat:

Hvis han ikke åpner den opp selv, sitter han nok der en stund. Om han er så dum. At han ikke har sletta noe på mobilen. Om han har noe sensitivt der. Altså renset med å slette iCloud. Da kan han bare sitte inne. Ingenting i samfunnet å gjøre. Ja, håper det ikke er noe der.».

https://www.seher.no/kongelig/spoker-om-overgrep-med-kriminelle-venner/82277613

Og her innrømmer han fjernsletting av bevis 

https://www.vg.no/nyheter/i/qPb4A1/opplysninger-til-vg-marius-borg-hoeiby-innroemmet-telefon-sletting-i-melding-foer-hytte-paagripelse

Så jeg tenker alt dette peker  på , at han er ikke dummere enn å fjerne sitt eget simkort. Og større sannsynlighet  for at han har gjort det selv pg ikke moren.

I link nr2 der, så står det sitat

Jeg sa jo for 2-3 måneder siden at det er snakk om 4-5 sovevoldtekter som mulig kommer. Nå er det vel oppi 2 i hvert fall», 

Så det kan være to til som fortsatt ikke vet noe, om at han har voldtatt dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (1 time siden):

Nå blander du kortene igjen. Det var noen andre som ringte MM for å informere henne om pågripelsen - utenfor - Skaugum. Altså var det ikke snakk om å ransake eller komme inn i eiendommen. Dette var helt klart en vurdering politiet gjorde og konkluderte med at ble uhensiktsmessig og unødvendig.

At hun dro hjem til han er hverken ulovlig eller uvanlig av en mor i hennes situasjon. Resten ønsker folk å spekulere i. Det finnes  sikkert mange plausible forklaringer om man absolutt skal spekulere. Men det har ikke noe for seg.

Samme hvordan du vrir og vender på dette, så kom Marius med ødelagt reservemobil uten SIMkort til pågripelsen. Følgende av dette gjorde så at han forgrep seg på enda en person i henhold til politiets siktelser som kunne vært unngått om man fikk den riktige mobilen med SIMkort. Kan du ikke i hvert fall vedgå at det ikke er heldig fra verken politiet, MBH eller slottets side?

Endret av 1600
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 minutt siden):

Samme hvordan du vrir og vender på dette, så kom Marius med ødelagt reservemobil uten SIMkort til pågripelsen. Følgende av dette gjorde så at han forgrep seg på enda en person i henhold til politiets siktelser som kunne vært unngått om man fikk den riktige mobilen med SIMkort. Kan du ikke i hvert fall vedgå at det ikke er heldig fra verken politiet, MBH eller slottets side?

Enig. Om noe, er det jo politiet som bør gjennomgå prosedyrene sine. Hvis de får en herpa mobil uten sim-kort, bør de jo anta at noen vil skjule noe, og gå hardere inn for å få fatt i det de trenger. Og så var én ukes varetekt i minste laget når han allerede har prøvd å kvitte seg med bevis, pluss alt det andre han har gjort.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (Akkurat nå):

Samme hvordan du vrir og vender på dette, så kom Marius med ødelagt reservemobil uten SIMkort til pågripelsen. Følgende av dette gjorde så at han forgrep seg på enda en person i henhold til politiets siktelser. Kan du ikke i hvert fall vedgå at det ikke er heldig fra verken politiet, MBH eller slottets side?

Det er ikke å vri og vende på det. For det var det som skjedde. Ja, han leverte fra seg en mobil som manglet SIM-kort, og det er jo selvfølgelig ikke en heldig situasjon for noen. Men mer enn det vet man ikke, og hvorvidt det har hatt innvirkning på de senere hendelsene er jo bare spekulasjoner og trenger ikke ha sammenheng i det hele tatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (13 minutter siden):

I link nr2 der, så står det sitat

Jeg sa jo for 2-3 måneder siden at det er snakk om 4-5 sovevoldtekter som mulig kommer. Nå er det vel oppi 2 i hvert fall», 

Så det kan være to til som fortsatt ikke vet noe, om at han har voldtatt dem. 

Ja, la oss håpe at han for all del blir sperret inne noen år. Er redd det ikke blir sånn - men håper det. 

Så håper og tror jeg vi vil få en avklaring på hvordan ting har foregått på Skaugum ifm advarsler og "ryddinger".

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (8 minutter siden):

Det er ikke å vri og vende på det. For det var det som skjedde. Ja, han leverte fra seg en mobil som manglet SIM-kort, og det er jo selvfølgelig ikke en heldig situasjon for noen. Men mer enn det vet man ikke, og hvorvidt det har hatt innvirkning på de senere hendelsene er jo bare spekulasjoner og trenger ikke ha sammenheng i det hele tatt.

Det har hatt påvirkning på ett offer for det politiet har siktet Marius for voldtekt av. Det kunne ærlig tatt vært unngått om de ikke forskjellsbehandlet Marius og hans mor ved å varsle hoffet som varslet MM. Etter det har han begått lovbrudd på lovbrudd. Om de hadde tatt ordentlig tak og antageligvis utført razzia da, så hadde han nok vært i varetekt under flere av de senere lovbruddene. 

Så da har man altså en suppe med at en eller annen har bidratt til at en jente har blitt voldtatt ved å ikke ta ordentlige grep uten å forskjellsbehandle, 3x brudd på besøksforbud, kjøring uten førerkort +++

Det er tragisk for ofrene til Marius at selv ikke politiet og slottet klarer å gjøre jobben sin. De er en stor del av statsmakta, og viser bare at de passer på sine egne.  

Som det ble lagt frem av NRK på tidligere side er flere av vennene hans klar over minst 5 sovevoldtekter, da har vi altså 2 igjen som bør opp og frem i lyset, og nå nærmer vi oss med lynfart serieparagrafer.

Personlig mener jeg både den som har varslet fra politiets side samt den som varslet videre fra hoffet bør få sparken. MM er mor, og har gjort mye dumt, men hun burde ikke blitt varslet uansett hvordan man ser på det. Varslingen har gjort at det har blitt flere ofre for kriminalitet.

Endret av 1600
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var hoffet som ringte MM og det var politiet som varslet hoffet. 

https://inyheter.no/01/11/2024/hoffet-varslet-kronprinsessen-om-mulig-pagripelse/

Endret av Freydis
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (15 minutter siden):

Det har hatt påvirkning på ett offer for det politiet har siktet Marius for voldtekt av. Det kunne ærlig tatt vært unngått om de ikke forskjellsbehandlet Marius og hans mor ved å varsle hoffet som varslet MM. Etter det har han begått lovbrudd på lovbrudd. Om de hadde tatt ordentlig tak og antageligvis utført razzia da, så hadde han nok vært i varetekt under flere av de senere lovbruddene. 

Så da har man altså en suppe med at en eller annen har bidratt til at en jente har blitt voldtatt ved å ikke ta ordentlige grep uten å forskjellsbehandle, 3x brudd på besøksforbud, kjøring uten førerkort +++

Det er tragisk for ofrene til Marius at selv ikke politiet og slottet klarer å gjøre jobben sin. De er en stor del av statsmakta, og viser bare at de passer på sine egne.  

Som det ble lagt frem av NRK på tidligere side er flere av vennene hans klar over minst 5 sovevoldtekter, da har vi altså 2 igjen som bør opp og frem i lyset, og nå nærmer vi oss med lynfart serieparagrafer.

Personlig mener jeg både den som har varslet fra politiets side samt den som varslet videre fra hoffet bør få sparken. MM er mor, og har gjort mye dumt, men hun burde ikke blitt varslet uansett hvordan man ser på det. Varslingen har gjort at det har blitt flere ofre for kriminalitet.

Argumentet ditt bygger på en rekke antakelser om årsakssammenhenger som ikke er dokumentert. Selv om MM ble varslet er det kun en rekke påståtte konsekvenser og en spekulativ fremstilling av hendelsesforløpet. Jeg forstår iveren etter å lete etter grunner til at ting ble som de ble, men det hjelper hverken ofrene eller saken å spekulere i det vide og brede utover det man allerede vet. 

Endret av Snurrevippen
Teknisk feil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet ditt bygger på en rekke antakelser om årsakssammenhenger som ikke er dokumentert. Selv om MM ble varslet er det kun en rekke påståtte konsekvenser og en spekulativ fremstilling av hendelsesforløpet. Jeg forstår iveren etter å lete etter grunner til at ting ble som de ble, men det hjelper hverken ofrene eller saken å spekulere i det vide og brede utover det man allerede vet. 

Hva er det som ikke er dokumentert? At Marius angivelig voldtok noen rett etter han ble arrestert første gangen? At han brøt besøksforbud 3 ganger, eller at han kjørte uten førerkort i samme perioden?

Årsaken til dette er sammensatt, men mye kunne vært avverget om MM, MBH og slottet ikke ble varslet og man fikk fatt i den faktiske mobilen og SIM-kortet første gangen. Det er dypt klanderverdig at folk ikke klarer å innse dette, og vrir seg unna kritikk og samtidig synser og spekulerer andre veien. Alle må da være enig i at det hadde vært bedre om politiet stoppet den siste voldtekten, istedenfor å forsvare MM, slottet og politiet på inn og utpust.

Endret av 1600
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (8 minutter siden):

https://www.seher.no/kjendis/nekter-a-la-seg-avhore/82671552

Da kan vi ihvertfall avkrefte at turen med KHM og IA handlet om å reformere MBH…

Jeg forstår ikke hvorfor ikke denne mannen er i varetekt. Hvor mange ganger skal han få lov til å lefle med norsk lovverk, bryte besøksforbud og late som regler ikke gjelder han?

Hent han inn, så kan han heller sitte på stasjonen og ikke svare, sånn som politiet gjør med andre serie-siktede vold og voldtektsmenn, som i tillegg bryter besøksforbud og lover over en lav sko.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...