Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (39 minutter siden):

Ser det nevnes privatlivets fred her. Tilhører det privatlivets fred at sønnen til kronprinsessen driver seksuelle overgrep og denger damene sine? Når han raserer leiligheter? Når han kræsjer biler og kjører i hundre og helvete opp til Skaugum mens han ler av at han nesten kjørte ihjel en gardist? At han henger med kriminelle? Stjeler bensinkort. Ja, vi må for all del sørge for at de får ha privatlivet sitt ifred. For guds skyld. Det er jo ikke sånn at staten sponser livstilen deres eller noe...

Gjett tre ganger.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er utrolig trist og tankevekkende at vi er kommet så kort når det gjelder ansvarliggjøring av ofrene og hvor stor belastning det er når det kommer til bl.a. vold i nære relasjoner. Vi ser det i denne saken og vi ser det i Gjert I saken. Jeg synes det er så bra at barna til G (Jakob og datteren) kjemper for åpne dører i rettssalen. Det vil utvilsomt være tøft for dem, men det vil også lukke noen munner på de som helt uten blygsel har lagt så mye ekstra belastning på barnas skuldre siden saken ble kjent. Rett og slett skremmende å lese hva voksne mennesker kan skrive, akkurat det samme som i denne saken, nå sist i forhold til LinniM. Men å stå opp mot det er nok utrolig belastende og krever mye støtte rundt. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (30 minutter siden):

Når man har en meningsutveksling og man blir møtt med motargumenter som man ikke har svar på, så er det på grensen til uredelig å dra disse argumentene fram igjen gang på gang. Hvis man ikke har nye argumenter som man ikke kom med sist gang saken var oppe til diskusjon, selvfølgelig. 

Det var du som dro det opp, uten noe nytt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører på The Kåss Furuseths på NRK Radio nå, den episoden hvor MM var gjest. Interessant å høre henne si at hun «ikke bekymrer seg så veldig for barna», og at hun bare måtte slutte å bekymre seg for MBH, 36 minutter ut i podcasten. Hun klarer ikke helt å ordlegge seg klart, fullfører ikke setningene når hun skal beskrive han. Sikkert ikke enkelt, dette 🙄

Endret av missLynch
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 timer siden):

På siste der så vet jeg 1000% sikkert at hadde jeg visst at han hadde voldtatt meg, så hadde jeg aldri i livet anmeldt det, slik media herjer med saken. 

Hadde ikke turt å sagt et ord til politiet,  slik det lekkes i hytt og pine. 

Så jo, og jeg tenker at det er ikke noe jeg eller du kan si at er sånn eller ikke er sånn. 

For noen ka det være sånn og for andre ikke. For ordens skyld, jeg er IKKE eller på noen måte i mot at det skrives om. Men måten de velger å  skrive om det. Og at ønske om salg av artikler jos enkelte mediehus trumfer hensynet til de involverte.  Sett bort fra L saken og måten den er eksponert for, så hat dd skjerpet seg noe. Men på ingen måte nok. 

Førsteside oppslag,  jeg sier ikke mer, og blir litt kvalm på hennes vegne, faktisk.  Uavhengig om hun har sagt det var ok å trykke saken eller ei. Så går det an å ta litt mer hensyn. Selv om hun er kjendis. 

Noe er folk forskjellige, men slikt generelt øker mediaoppmerksomhet sannsynligheten for flere anmeldelser av voldtekter. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (10 minutter siden):

Noe er folk forskjellige, men slikt generelt øker mediaoppmerksomhet sannsynligheten for flere anmeldelser av voldtekter. 

Det hadde vært større sjanse om flere anmeldte om det finnes flere, dersom mediadekningen hadde hatt en karakter  og i mer normal mengde. 

Som sagt ingen her som kritiserer at det skrives om, men måten det skrives om.

Feks lekkasjer iht hva ofre har sagt i avhør til  politiet etc. Det trenger ikke vi å vite 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har blitt skrevet opp og ned i mente om dette her i tråden, både fra deg og dine meningsfeller, og dere har blitt motsagt. Likevel så er det denne stadige "mamma har skylda" for sønnens utfoldelser som gjentas.

Det er fortsatt Marius som er gjerningspersonen og ansvarlig her, ikke moren. Det er hans egne valg som myndig, hans uansvarlighet, hans mysogyni, hans brudd på lover, hans uvilje til å vedkjenne seg hva han har gjort og gjøre noe med det, og hans grenseløse fortsettelse av å gjøre de samme lovbryddene selv etter at han er blitt tatt for det og mediene skriver om det. Han er en vandrende belastning for sin egen familie og de fleste kvinner han har møtt, men dette er det moren hans som skal lastes for.

Endret av Forumansvarlig
Tråden er ryddet for slettet sitat og svar til dette - Forumansvarlig
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (2 minutter siden):

Det har blitt skrevet opp og ned i mente om dette her i tråden, både fra deg og dine meningsfeller, og dere har blitt motsagt. Likevel så er det denne stadige "mamma har skylda" for sønnens utfoldelser som gjentas.

Det er fortsatt Marius som er gjerningspersonen og ansvarlig her, ikke moren. Det er hans egne valg som myndig, hans uansvarlighet, hans mysogyni, hans brudd på lover, hans uvilje til å vedkjenne seg hva han har gjort og gjøre noe med det, og hans grenseløse fortsettelse av å gjøre de samme lovbryddene selv etter at han er blitt tatt for det og mediene skriver om det. Han er en vandrende belastning for sin egen familie og de fleste kvinner han har møtt, men dette er det moren hans som skal lastes for.

Å sammenligne Hitler med MBH eller hva du nå mente med å trekke Hitler inn i diskusjonen blir noe absurd.

Det er vel ingen som sier at ikke Marius er den som har det fulle ansvaret her. Samtidig må man kunne ha to tanker i hodet samtidig og se hvordan mor forsøker å feie under teppet her. Det er jo nesten komisk. Rydding i huset hans etter at hun ble varslet om arrestasjon, f.eks. Denne The Kåss Furuseths episoden som ble nevnt lengre opp her. Nei, det er ikke MM sitt ansvar at han er en overgriper, men det er ikke annet enn iøynefallende hvordan hun duller når hun forholder seg om spørsmål om sønnen. Jeg sier ikke at hun skal utlevere han, men det finnes en mellomting. Å si at man ikke er bekymret for Marius, virker jo helt sveiseblindt. 

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (7 minutter siden):

Å sammenligne Hitler med MBH eller hva du nå mente med å trekke Hitler inn i diskusjonen blir noe absurd.

God innlegg og jeg er helt enig 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Det er vel ingen som sier at ikke Marius er den som har det fulle ansvaret her. Samtidig må man kunne ha to tanker i hodet samtidig og se hvordan mor forsøker å feie under teppet her. Det er jo nesten komisk. Rydding i huset hans etter at hun ble varslet om arrestasjon, f.eks. Denne The Kåss Furuseths episoden som ble nevnt lengre opp her. Nei, det er ikke MM sitt ansvar at han er en overgriper, men det er ikke annet enn iøynefallende hvordan hun duller når hun forholder seg om spørsmål om sønnen. Jeg sier ikke at hun skal utlevere han, men det finnes en mellomting. Å si at man ikke er bekymret for Marius, virker jo helt sveiseblindt. 

Jeg ser ikke at moren feier noe under teppet. Alt jeg ser en kvinne og mor som gjør ting som enkelte mener er uheldig. Ingen av oss har den minste anelse om hva årsaken er til at hun gjør disse tingene, annet enn at hennes førstefødte nå er en offentlig kjent overgriper med flere svin på skogen som fortsetter tilsynelatende uanfektet.

Om jeg hadde vært i samme situasjon og med det samme, massive søkelyset på meg ville nok trolig også jeg hatt endel irrasjonell, uforståelig adferd til tider. Jeg vet ikke sikkert,  men det er altså poenget mitt: Vi vet ikke.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ikke at moren feier noe under teppet. Alt jeg ser en kvinne og mor som gjør ting som enkelte mener er uheldig. Ingen av oss har den minste anelse om hva årsaken er til at hun gjør disse tingene, annet enn at hennes førstefødte nå er en offentlig kjent overgriper med flere svin på skogen som fortsetter tilsynelatende uanfektet.

Om jeg hadde vært i samme situasjon og med det samme, massive søkelyset på meg ville nok trolig også jeg hatt endel irrasjonell, uforståelig adferd til tider. Jeg vet ikke sikkert,  men det er altså poenget mitt: Vi vet ikke.

Jeg tror tvert imot at hvis noen av oss vanlige folka i gata plutselig hadde lyskastere på oss slik MM fikk den gang hun ble kjæreste med HM så ville vi prøvd ekstra hardt å holde oss på den siden som var akseptert for å bevise at vi var verdig tilliten vi hadde fått, og at vi ville tatt ekstra grep for både å få evt diagnose (som Marius antyder han har) og hjelp (som han sier han har prøvd og avslutta) i mye strørre grad enn jeg ville forsøkt skjerme, feie under teppet eller på andre måter glatte over og gjøre klar bane for en uakseptabel oppførsel på som mamma. Det er unektelig veldig spesielt sett tilbake på uttalelser og hendelser at det har fått gå så langt tenker jeg. Kommentaren "vi vet hva Marius har fortalt oss" sier at enten forteller ikke Marius alt eller så vet de alt ov har tatt et valg deretter - uansett ikke en helt bra greie å stå i.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den som utfører en handling som er helt og fullt ansvarlig, i dette tilfellet Marius Borg Høiby. 

Men, fra vi er barn blir de aller fleste av oss opplært til å si ifra hvis vi ser at noen er slemme med andre. Dette fordi offeret ofte ikke klarer, av ulike grunner, å stå opp for seg selv. Hvis man ser at et barn banker opp et annet, med en hel flokk stående rundt å se på uten å gjøre noe, så blir man faktisk ansvarliggjort. Passiv medvirkning kalles det gjerne når det gjelder mobbing, blant annet. 

Dette finnes også i lovverket. Vi har lover for å unngå å hjelpe folk som er utsatt for en ulykke, å hensette noen i hjelpeløs tilstand er også ulovlig. Det samme med å legge til rette for at noen skal kunne gjennomføre et lovbrudd, eller å ikke melde fra hvis man har grunn til å tro at noen kan bli utsatt for fare. Det er ikke så svart/hvitt som noen vil ha det til. Det er ikke bare å si; «det var han som gjorde det. Jeg bare sto der»

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (20 minutter siden):

Herregud, problemet er jo at han har fått en hel del sosial makt pga henne! Hun er F!en meg ikke hvem som helst og du kan ikke snakke om «hvis jeg var i samme situasjon»… - Hva DU eller Ola og Kari Dunk gjør er helt IRELLEVANT det er snakk om at de må FRATA HAN den sosiale (og økonomiske!) - kapitalen de har GITT HAM som har bidratt til at hele verden har vært hans lekeplass med voldsoffer in-the-first-place!!!  

De har jo kasta han ut av «kongefamilien» (ingenting som heter det nå lenger plutselig) det er bare «kongelige» - Så NOEN der oppe i slottet har jo skjønt NOE, men det er for lite For sent! Hun skal være en slags frontfigur for vold mot kvinner også er hennes egen sønn tydeligvis noe av det mest groteske vi har hørt om i moderne tid, men hun «står støtt i kritikken» når pressen tar opp tema.

SLUTT å forsøk å tie dette! KLART folk reagerer! For min del var hele kongens tale EN VITS etter alt som har skjedd! Det går ikke an å skille Marius og MM fra kongehuset og si at man ikke skal se dette i kontekst av hverandre. Det er jenter han ALDRI hadde hatt tilgang til uten kongehuset i ryggen, det er et miljø med rus han aldri hadde hatt tilgang til uten kongehuset i ryggen, det er en håndtering fra politiet sin side han aldri ville ha fått uten tilgang til kongehuset, det er en håndtering av media so han aldri ville fått uten tilgang til kongehuaet

Osv osv osv!

Forsøk å vask hendene til kongehuset rent så mye som du vil! Men da er du med på å si at voldsmenn ikke vet å utnytte makt og sosial status. Du er med på å si at omgivelser ikke har noe ansvar. Du er med på å si at misbruk av makt ikke skjer! For DET er forskjellen på DEG, Kari Dunk: og Mette Marit og Marius: en enorm mengde MAKT! 

Du verden.

• Liker 6
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (28 minutter siden):

Herregud, problemet er jo at han har fått en hel del sosial makt pga henne! Hun er F!en meg ikke hvem som helst og du kan ikke snakke om «hvis jeg var i samme situasjon»… - Hva DU eller Ola og Kari Dunk gjør er helt IRELLEVANT det er snakk om at de må FRATA HAN den sosiale (og økonomiske!) - kapitalen de har GITT HAM som har bidratt til at hele verden har vært hans lekeplass med voldsoffer in-the-first-place!!!  

De har jo kasta han ut av «kongefamilien» (ingenting som heter det nå lenger plutselig) det er bare «kongelige» - Så NOEN der oppe i slottet har jo skjønt NOE, men det er for lite For sent! Hun skal være en slags frontfigur for vold mot kvinner også er hennes egen sønn tydeligvis noe av det mest groteske vi har hørt om i moderne tid, men hun «står støtt i kritikken» når pressen tar opp tema.

SLUTT å forsøk å tie dette! KLART folk reagerer! For min del var hele kongens tale EN VITS etter alt som har skjedd! Det går ikke an å skille Marius og MM fra kongehuset og si at man ikke skal se dette i kontekst av hverandre. Det er jenter han ALDRI hadde hatt tilgang til uten kongehuset i ryggen, det er et miljø med rus han aldri hadde hatt tilgang til uten kongehuset i ryggen, det er en håndtering fra politiet sin side han aldri ville ha fått uten tilgang til kongehuset, det er en håndtering av media so han aldri ville fått uten tilgang til kongehuaet

Osv osv osv!

Forsøk å vask hendene til kongehuset rent så mye som du vil! Men da er du med på å si at voldsmenn ikke vet å utnytte makt og sosial status. Du er med på å si at omgivelser ikke har noe ansvar. Du er med på å si at misbruk av makt ikke skjer! For DET er forskjellen på DEG, Kari Dunk: og Mette Marit og Marius: en enorm mengde MAKT! 

👏👏👏

• Liker 12
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (39 minutter siden):

Osv osv osv!

Mener du at kuren mot vold og overgrep er å fjerne alle tingene hans,  gi han et telt å kjøre han så langt unna, at han umulig kan være soial med noen (siden du også nevner at de skal ta fra han sosial livet også?)

Eller hvordan ser du for deg dette i praksis? Slutter man med voldog voldtekt om han bor andre steder? Jeg får veldig mange spørsmål  her.  Så stopper der

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carrot skrev (1 time siden):

Jeg tror tvert imot at hvis noen av oss vanlige folka i gata plutselig hadde lyskastere på oss slik MM fikk den gang hun ble kjæreste med HM så ville vi prøvd ekstra hardt å holde oss på den siden som var akseptert for å bevise at vi var verdig tilliten vi hadde fått, og at vi ville tatt ekstra grep for både å få evt diagnose (som Marius antyder han har) og hjelp (som han sier han har prøvd og avslutta) i mye strørre grad enn jeg ville forsøkt skjerme, feie under teppet eller på andre måter glatte over og gjøre klar bane for en uakseptabel oppførsel på som mamma. Det er unektelig veldig spesielt sett tilbake på uttalelser og hendelser at det har fått gå så langt tenker jeg. Kommentaren "vi vet hva Marius har fortalt oss" sier at enten forteller ikke Marius alt eller så vet de alt ov har tatt et valg deretter - uansett ikke en helt bra greie å stå i.

De har sagt at det er nok greit at folk vet at det ikke er et arbeid (med MBH) som startet i august, men lenge før. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Mener du at kuren mot vold og overgrep er å fjerne alle tingene hans,  gi han et telt å kjøre han så langt unna, at han umulig kan være soial med noen (siden du også nevner at de skal ta fra han sosial livet også?)

Eller hvordan ser du for deg dette i praksis? Slutter man med voldog voldtekt om han bor andre steder? Jeg får veldig mange spørsmål  her.  Så stopper der

Kanskje en idè å la mannen bli voksen og klare seg selv slik hans jevnaldrene må? Få seg en jobb og tjene egne penger - ikke leve på mamma resten av livet. Lurer virkelig på hva slags kvinner som finner det attraktivt. 
La mannen finne seg en leilighet og klare seg selv. Dersom han fortsetter med rus, voldtekter og mishandling så må politiet få tatt ham, gjøre razzia i boligen - alt uten at mamma blir advart på forhånd og får tid til å rydde huset eller leiligheten. 

Før det skjer så skal jeg love at han aldri kommer til å bli bedre. 

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (54 minutter siden):

Osv osv osv!

Det er på sin plass å si hva man mener, og du har gode poenger. 
Jeg vil gjerne legge til at den såkalte makten som MM har mister sin kraft slik som alt spiller seg ut, og slik hun selv velger å innta en fullstendig passiv rolle der hvor hun faktisk også har vært aktiv og  medavhengig til MBH sin livsstil. Det skinner ikke av den rollen! Spørsmålet er om hvor lenge dette skal få pågå, og det er i bunn og grunn det norske folk som bestemmer det. 
Kongehuset/monarkiet er ikke sterkere enn hvilken oppslutning de har i folket. Jeg får med meg at den oppslutningen blir stadig mer tynnslitt. Med hvilken kraft, og «makt», kan disse representere vårt land? 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...