Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Gjest TrineTrollet
Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Med tanke på at det nå i tillegg kommer frem at moren til Juliane har tatt kontakt med HM med bevis på fysisk vold, så tar jeg det ikke så tungt at folk heller velger å mistolke et Nordlands-uttrykk enn å innse hvordan vår kommende regent og hans kone lyver om sin serie-siktede vold og voldtekts sønn\stesønn.

Fokus bør ligge på hvordan dette er for ofrene, og her har vi altså bevis på at både HM og MM har visst om dette i en årrekke. At HM så sier at de 'vet det Marius har fortalt dem' er både løgn og hyklersk. Det er snakk om alvorlige siktelser. Da velger altså flere å kritisere et helt vanlig uttrykk, istedenfor å ha fokus på hvordan dette tar seg ut og er for ofrene.

Det undrer meg stadig at MM og HM blir holdt på pidestall av så mange i diverse kommentarfelt og forum, med tanke på at hver dag bringer nye avsløringer som viser både løgn og enabling på et høyt nivå fra begge to.

HM lyver altså ikke om småting, men om gjerninger som har en domsramme på 10 år.

Moren varslet kronprinsen om skader på datteren: – Hun uttrykte fortvilelse

Det er til å bli direkte sint av.

Helt riktig, jeg var på vei til å skrive et innlegg om nettopp dette. Det er ganske surrealistisk å registrere at kronprinsen velger å snakke seg bort(lyver?), eller skal vi si; «pakker inn virkeligheten». 
Når han er kjent med hvordan de begge, HM og MM, har vært direkte involvert ved flere anledninger, så må han velge sine ord med omhu. Det går å si noe uten å si alt, og gjennom det ivareta deres egne roller, samt etikk og personene som er involvert. 

Videoannonse
Annonse
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Søker råd! skrev (1 minutt siden):

Jeg har også stusset på Håkons omtale av Marius som naturlig kul, sett i lys av alt han har visst. For meg er det et uttrykk for hvilken livsfjerne boble de lever i og som de har latt Marius vokse opp i, totalt avskåret fra normale konsekvenser. Eksempel; klarer du ikke ta utdanning eller holde en jobb, så havner du på NAV og under fattigdomsgrensen. Banker du dama di, begår hærverk, kjører som en villmann, får du straff.

Alt dette er de liksom hevet over alle sammen og jeg blir så kvalm over at vi har denne institusjonen kongehuset som er totalt løsrevet fra våre norske verdier om demokrati og egalitært samfunn.

De kunne ha reddet seg inn ved å ta grep og eie historien mer, men de skylder på at det er "Marius sin historie". Det er det ikke, dette er kongehuset sin historie. De kunne vinklet historien sin på mange måter som ville gitt respekt og forståelse, men de stikker hodet i sanden. Stakkars Guri Varpe og hennes evinnelige "ingen kommentar"

Som en morsom sammenligning, se Wikipedia sin beskrivelse av hvordan Solkongen reagerte da han fikk beskjed om at det var revolusjon;

"Da revolusjonen brøt løs i 1789, fremstod Ludvig som nærmest handlingslammet. Da Bastillen ble stormet, befant Ludvig seg på jakt. Det påstås at han da fikk meddelelsen om situasjonen i Paris, spurte han «Er det opprør?»" og fikk til svar Non Sire, c'est une révolution «Nei, Deres Majestet, det er revolusjon.»[9] Samme dag skrev han i sin dagbok Rien, «Intet», og siktet med dét til at han ikke hadde klart å skyte en eneste hare under jakten.[10]"

Godt skrevet. 
Kronprinsparet har plassert seg selv i sentrum av skandalene ved at de har visst om en hel del av problemstillingene omkring den godt voksne MBH. De har på tross av det alvorlige komplekset valgt å innlosjere ham i en egen bolig på Skaugum, og i tillegg betaler de hans livsopphold/utsvevende liv/reiser med våre skattepenger. Snakk om å sause seg inn i skandalene! 

Skrevet (endret)

Denne saken blir bare verre og verre.  Om kongehuset ikke tar grep nå nå i steden for å tro at det bare skal forsvinne, så er dette slutten for monarkiet.  All respekt fordufter.

Å stå forran slottet på 17 mai for å hylle kongefamilien blir bare helt feil, man får en bismak på hele greia. 

Endret av Stina234
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet (endret)
1600 skrev (På 14.1.2025 den 9.10):

'Mette Marit har ikke visst noe som helst!' er et gjennomgående tema hos mange av hennes fans både på Facebook og i diverse internettfora. De som sitter med disse tankene bør lese dagens artikler i VG og Aftenposten.

Vg

Fasaden faller. Vi har tydeligvis en kronprinsesse som vet at hennes sønn har vært voldelig, såpass ille at hun har måttet involvere seg for å forhindre eller dempe utagerende oppførsel, og så har hun ikke tatt kontakt med politiet utover at hun har fått han skjermet.

Jeg gremmes. Denne dama bør holdes langt unna krisesenter. For de av oss som har opplevd vold i nære relasjoner er dette langt over streken av dama som skal bli vår dronning.

Jeg minner om at man har en plikt i å anmelde pågående lovbrudd, Mette. I det store og hele bør hele den familien være glade for at god-gudden deres ikke har drept noen fordi man aldri har klart å stable på benene noen form for konsekvens som har virket. Det har gått utover mange ofre.

Hva gjør man så? Joda, man velger å betale regningene hans, gi han en egen liten familie-appanasje og kritisere media mens han henger med tunge kriminelle nettverk, banker og voldtar. Og når han endelig er i ferd med å bli tatt? Jo da blir man varslet så man kan 'rydde' litt i boligen hans rett før han skal pågripes, så politiet får en gammel ødelagt telefon uten SIM-kort hvorpå Marius et par uker senere gjennomfører det politiet beskriver som en ny voldtekt, som kunne vært avverget om man hadde fått tak i mobilen hans første gangen.

Godt jobba!

Dette er hårreisende rett og slett. Skammelig oppførsel av MM, denne ignoreringen av at sønnen banker kvinner. Skremmende hvor mange som forsvarer disse menneskene.

Endret av Purple Basil
  • Liker 11
  • Nyttig 20
Skrevet

Fra https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/varslet-kronprinsen-om-behandlingen-av-snekkestad/17360407/

"Moren til Juliane Snekkestad tok selv kontakt med kronprins Haakon..."

Og:

"Forsøket på å kontakte kronprinsen førte ikke til «nevneverdig respons», noe familien opplevde vanskelig, forteller bistandsadvokaten.".

Og:

"Bistandsadvokaten sier at politiet har fått dokumentasjon som skal underbygge Snekkestad sin forklaring til politiet. Dokumentasjonen består av bilder og tekstmeldinger.".

Jeg oppfatter det som kronprins Haakon fikk tilbud om å få denne dokumentasjonen, men lot være.

Jeg lurer på hva han og kongehuset tenkte rundt denne situasjonen? Forstod de ikke at Marius Borg Høiby kunne være en "tikkende bombe" for kongehuset? 

• Liker 17
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Jeg håper for alles skyld at man aldri involverer verken HM eller MM i noe som omhandler vold i nære relasjoner og krisesenter igjen. Det framstår jo nærmest som deres egen respons på at sønnen deres banker kvinner, hvor de blir konfrontert med både situasjoner hvor de oppfatter utagerende oppførsel og får tilsendt bevis på vold er å late som det ikke skjer.

All representasjonen faller jo i grus når de helt klart mener noe annet privat enn det de står å lyver om når de klipper bånd foran steder som skal hjelpe ofre for det samme deres subsidierte sønn driver med helt uten at det har fått noen som helst konsekvens som har fungert. De virker dumsnille.

Det er et enormt gap mellom det som blir sagt og det som blir gjort.

Endret av 1600
  • Liker 20
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

VG skriver bl.a. i dag - https://www.vg.no/nyheter/i/Rz8b65/moren-til-juliane-snekkestad-varslet-kronprins-haakon-om-marius-borg-hoeiby

"Grødem sier videre at familien opplevde dialogen med kronprinsen som svært krevende:

Da familien tok kontakt med kronprinsen, opplevde de det som vondt å ikke få respons. De opplevde den manglende responsen som respektløst.".

-----

I tillegg til at moren til Snekkestad tok kontakt med kronprins Haakon,  sendte Snekkestad selv SMS til Mette-Marit,  jf. https://www.vg.no/rampelys/i/qP3wzz/har-gitt-mette-marit-sms-til-politiet

---

Kronprinsparet har i denne saken gjort mange feil, og da feil det ikke bør være rom for i et kongehus. 

Endret av Glrmn
  • Liker 8
  • Nyttig 18
Skrevet
Purple Basil skrev (39 minutter siden):

Dette er hårreisende rett og slett. Skammelig oppførsel av MM, denne ignoreringen av at sønnen banker kvinner. Skremmende hvor mange som forsvarer disse menneskene.

Jeg har fortsatt ikke sett noen som forsvarer det Marius har gjort, kan det legges ved innlegg som viser dette ?for det nevnes stadig av flere her men jeg har fortsatt ikke sett det selv 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Glrmn skrev (27 minutter siden):

Kronprinsparet har i denne saken gjort mange feil, og da feil det ikke bør være rom for i et kongehus. 

I den normale verden mister folk jobben når de ikke er egnet for den. Men her øker apanasjen over statsbudsjettet år for år

• Liker 16
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Orly skrev (21 minutter siden):

Jeg har fortsatt ikke sett noen som forsvarer det Marius har gjort, kan det legges ved innlegg som viser dette ?for det nevnes stadig av flere her men jeg har fortsatt ikke sett det selv 

Det er vel mere 'Qui tacet consentire videtur'.

Eller, på godt norsk, den som tier samtykker. 

'Jeg står godt i den kritikken'

'Det er Marius historie'

'Vi vet bare det Marius har fortalt oss'.

Man er ikke ansvarlig for det andre gjør, men når man tier for å redde eget skinn og rykte bidrar man til at det pågår mye lengre enn det som kunne vært om man var ærlig og tok grep.

Endret av 1600
  • Liker 11
  • Nyttig 16
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper kronprinsparets håndtering vil bli belyst i en evt rettssak. Dette handler om folkets tillit til vår kommende konge og dronning. 

Unnvikenhet har vi registrert fra dag 1 i august da den tikkende bomben detonerte. At voldsofre og deres pårørende har opplevd samme unnvikenhet når de har varslet, er etter min mening uakseptabel adferd fra kronprinsparet. 

Dette må fram i lyset. 

• Liker 19
  • Nyttig 11
Skrevet
Friluftsdame skrev (2 minutter siden):

Jeg håper kronprinsparets håndtering vil bli belyst i en evt rettssak. Dette handler om folkets tillit til vår kommende konge og dronning. 

Unnvikenhet har vi registrert fra dag 1 i august da den tikkende bomben detonerte. At voldsofre og deres pårørende har opplevd samme unnvikenhet når de har varslet, er etter min mening uakseptabel adferd fra kronprinsparet. 

Dette må fram i lyset. 

Absolutt. Det er den eneste veien de egentlig kan gå nå.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

At politiet ikke innkaller HM og MM til avhør kan være helt riktig hvis de vurderer vitnemål og bevis fra JS m.fl som solide og troverdige, fordi å innkalle foreldre medfører en risiko for at man får info på en slik måte at det heller svekker saken, fordi foreldre er ikke troverdige per se, derfor har vi fritaket i lovverket for dem. Dette ble grundig drøftet her i tråden for noen uker siden. Snakker nå om politiet sin rolle og vurderinger, ikke hva HM og MM selv burde gjort/tatt initiativ til. 

Gjest TrineTrollet
Skrevet
1600 skrev (22 minutter siden):

Det er vel mere 'Qui tacet consentire videtur'.

Eller, på godt norsk, den som tier samtykker. 

'Jeg står godt i den kritikken'

'Det er Marius historie'

'Vi vet bare det Marius har fortalt oss'.

Man er ikke ansvarlig for det andre gjør, men når man tier for å redde eget skinn og rykte bidrar man til at det pågår mye lengre enn det som kunne vært om man var ærlig og tok grep.

Og som ikke alt i seg selv er mer enn nok dårlig håndtert av MM og HM, så står kronprinsessens representasjons kalender tom frem til slutten av måneden. Vi vet ikke om MBH er tilbake i boligen sin på Skaugum. Om han nå oppholder seg der; Vil det si at den voksne sønnen kommer foran MM rolle som kronprinsesse? Om så er tilfelle er det fullstendig uakseptabelt. 

Skrevet
Ninaen skrev (1 time siden):

At politiet ikke innkaller HM og MM til avhør kan være helt riktig hvis de vurderer vitnemål og bevis fra JS m.fl som solide og troverdige, fordi å innkalle foreldre medfører en risiko for at man får info på en slik måte at det heller svekker saken, fordi foreldre er ikke troverdige per se, derfor har vi fritaket i lovverket for dem. Dette ble grundig drøftet her i tråden for noen uker siden. Snakker nå om politiet sin rolle og vurderinger, ikke hva HM og MM selv burde gjort/tatt initiativ til. 

Enig, har de nok så trenger de ikke kalle inn til avhør , og det ble vel sagt de hadde nok pr nå, endrer det seg vil vel kronprinsessen kalles inn

Skrevet (endret)

Informasjonen som har kommet fram nå om at Snekkestad sin mor har forsøkt å varsle kronprinsparet og tilbød å sende dokumentasjon og bilder, men ble ignorert,  gjør hele saken meget uhyggelig. Altså, dette er utrolig provoserende. Og så sitter de i intervju og sier «vi har visst om disse problemkompleksene». Og «fått hjelp i lengre tid». Prøver de å overbevise oss om at de har jobbet iherdig med å fohindre uheldige episoder? 
Håper politiet har rikelig med bevis. 

Endret av missLynch
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
missLynch skrev (1 time siden):

Informasjonen som har kommet fram nå om at Snekkestad sin mor har forsøkt å varsle kronprinsparet og tilbød å sende dokumentasjon og bilder, men ble ignorert,  gjør hele saken meget uhyggelig. Altså, dette er utrolig provoserende. Og så sitter de i intervju og sier «vi har visst om disse problemkompleksene». Og «fått hjelp i lengre tid». Prøver de å overbevise oss om at de har jobbet iherdig med å fohindre uheldige episoder? 
Håper politiet har rikelig med bevis. 

Jeg tror folk flest har fått øynene opp for hvor beskyttet kongefamilien er. En ting er å ha muligheten til det, en annen ting er å faktisk benytte seg av det - i 2025. Virker veldig luftig oppe på den pidestallen.. 

Hadde dette vært statsministeren, ville han vært avkrevd forklaring og sannsynligvis og gått av for lenge siden. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Da Julianne var på podkasten til Helle i høst, sa hun at ingen visste noe om dette, og at hun ikke hadde snakket om det før.

Men moren hennes har jo skjønt dette eller visst det - akkurat som hele kongefamilien må ha fått med seg krangelen på Kongeskipet. Så her har mange visst, ja. 

Hvis det hadde vært min datter (jeg har flere av dem), ville jeg ha ringt både krisesenteret og politiet for å få tips og råd om hva jeg skulle gjøre hvis jeg oppdaget at kjæresten var voldelig. Men jeg hadde ikke ringt foreldrene til voldsmannen. Både fordi jeg hadde regnet med at de hadde kjøpt voldsmannens versjon av hendelsene (som alltid er ansvarsfraskrivelse), men også fordi jeg ikke hadde ønsket at voldsmannen skulle vite  at jeg gjorde det. Har noen fått med seg hvorfor moren valgte å kontakte kronprinsparet og ikke politiet/krisesenter?

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Søker råd! skrev (6 timer siden):

Jeg har også stusset på Håkons omtale av Marius som naturlig kul, sett i lys av alt han har visst. For meg er det et uttrykk for hvilken livsfjerne boble de lever i og som de har latt Marius vokse opp i, totalt avskåret fra normale konsekvenser. Eksempel; klarer du ikke ta utdanning eller holde en jobb, så havner du på NAV og under fattigdomsgrensen. Banker du dama di, begår hærverk, kjører som en villmann, får du straff.

Alt dette er de liksom hevet over alle sammen og jeg blir så kvalm over at vi har denne institusjonen kongehuset som er totalt løsrevet fra våre norske verdier om demokrati og egalitært samfunn.

De kunne ha reddet seg inn ved å ta grep og eie historien mer, men de skylder på at det er "Marius sin historie". Det er det ikke, dette er kongehuset sin historie. De kunne vinklet historien sin på mange måter som ville gitt respekt og forståelse, men de stikker hodet i sanden. Stakkars Guri Varpe og hennes evinnelige "ingen kommentar"

Som en morsom sammenligning, se Wikipedia sin beskrivelse av hvordan Solkongen reagerte da han fikk beskjed om at det var revolusjon;

"Da revolusjonen brøt løs i 1789, fremstod Ludvig som nærmest handlingslammet. Da Bastillen ble stormet, befant Ludvig seg på jakt. Det påstås at han da fikk meddelelsen om situasjonen i Paris, spurte han «Er det opprør?»" og fikk til svar Non Sire, c'est une révolution «Nei, Deres Majestet, det er revolusjon.»[9] Samme dag skrev han i sin dagbok Rien, «Intet», og siktet med dét til at han ikke hadde klart å skyte en eneste hare under jakten.[10]"

Det er lett å se for seg at det lenge har stått "nok en fin dag" i dagbøkene til MM, HM og Marius. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...