Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (32 minutter siden):

Iht det han blir sitert på  handlet om at han ville la forholdet deres utvikle seg naturlig.  Jeg har ikke sett noen indkasjoner på at de to har et dårlig forhold. 

Marius kan ha problemer selv om han har godt forhold til foreldrene.  Det er jo ingen automatikk i det, at godt  forhold ikke gir trøbbel på noe vis

De færreste søker profesjonell hjelp når de blir steforeldre. Og det går stort sett bra gor de aller fkeste.  Jeg har ennå til gode å høre om de. 

Så ser ikke helt hvorfor noen skal  kritiseres for å ikke ta steforelderkurs, når det ikke er normalt, og ikke engang vet om noe sånt finnes. Man tar ikke foreldre kurs som nybakt mor og far heller. 

Relasjoner bygger seg naturlig selv.

Mitt svar handlet ikke om deltakelse på steforeldre kurs (om slikt finnes).

Det var en respons på en beskrivelse om en (ste)far som gjør det som føles rett. 

Jeg kan bare snakke for meg selv. Under graviditet og under hele livsløpet til min (nå) tenåring har jeg sjekket ut bøker, artikler, podcaster, tv-program på egen hånd. Nettopp fordi jeg aldri har vært mamma før og jeg tror ikke det er så lurt at jeg bare føler meg fram og gjør det som føles rett. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SIden alle diskuterer oppvekst og foreldre så mye,

kan man ikke bare innfinne seg med at noen folk bare blir egoistiske drittsekker, SAMME hvilke foreldre og oppdragelse dem får?

Man kan kanskje, til en viss grad, diskutere genetikk. Det tror jeg nok har (mer) å si.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora Borealis skrev (7 minutter siden):

Det var en respons på en beskrivelse om en (ste)far som gjør det som føles rett. 

Jeg kan bare snakke for meg selv. Under graviditet og under hele livsløpet til min (nå) tenåring har jeg sjekket ut bøker, artikler, podcaster, tv-program på egen hånd. Nettopp fordi jeg aldri har vært mamma før og jeg tror ikke det er så lurt at jeg bare føler meg fram og gjør det som føles rett. 

Jeg bare svarer på hva utsagnet hans var rettet mot.  Og da blur det feil å putte hans utsagn i alt mulig annet han ikke svarte på.

Barn er uansett forskjellige,  så å følge bøker kontra det barnet faktisk trenger når du blir  kjent med de, gjør ingen boe godt.  Bøker søker man oftest som råd når man står fast. 

Å elge å bli kjent med barnet naturlig,  som de fleste gjør, betyr  også at man skjønner når ungen trenger lege, psykolog etc. 

Så å snakke om at en ønsker å la en relasjon utvikle seg naturlig.  Er ikke det synonymt med å ikke be om profesjonell hjelp til barnet,  om barnet  trenger  det. Det betyr akkurat det han uttalte i boken om . At han søkte ikke profesjonell hjelp for   å bli stefar. 

Det er to forskjellige ting 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (11 minutter siden):

kan man ikke bare innfinne seg med at noen folk bare blir egoistiske drittsekker, SAMME hvilke foreldre og oppdragelse dem får?

Man kan kanskje, til en viss grad, diskutere genetikk. Det tror jeg nok har (mer) å si.

Ja man har forskjellige unger i samme ungeflokk, med helt lik oppdragelse. Oppdragelse hjelper uansett. Men det alene løser ikke alt her i verden. 

Grunner til at ting går galt er jo et hav av alternativer. 

Og ikke alt handler om det som skjer bak husets 4 vegger, mye skjer også utenfor de veggene. Eller også nå inni en pc. 

Noe er man født med  og mye  handler om miljø. Miljøet kan også være godt,  men passer du ikke helt inn der, kan det være grunn alene til at ting går galt. 

Så man får ikke gardert seg mot alt. Men man kan skape en god base,  også på et tidspunkt i oppveksten får man egentlig ikke gjort så mye  mer enn å krysse fingerene for  at det skal gå bra. Også går det ikke altid bra. 

Noen roter seg litt bort, og finner  igjen en bedre vei igjen. Andre roter seg helt vekk.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Ja man har forskjellige unger i samme ungeflokk, med helt lik oppdragelse. Oppdragelse hjelper uansett. Men det alene løser ikke alt her i verden. 

Grunner til at ting går galt er jo et hav av alternativer. 

Og ikke alt handler om det som skjer bak husets 4 vegger, mye skjer også utenfor de veggene. Eller også nå inni en pc. 

Noe er man født med  og mye  handler om miljø. Miljøet kan også være godt,  men passer du ikke helt inn der, kan det være grunn alene til at ting går galt. 

Så man får ikke gardert seg mot alt. Men man kan skape en god base,  også på et tidspunkt i oppveksten får man egentlig ikke gjort så mye  mer enn å krysse fingerene for  at det skal gå bra. Også går det ikke altid bra. 

Noen roter seg litt bort, og finner  igjen en bedre vei igjen. Andre roter seg helt vekk.  

Jepp,

vurderte å dra frem Stoltenberg-familien som eksempel, men fant det upassende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (17 minutter siden):

Arv OG miljø…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krimskrans skrev (5 minutter siden):

Arv OG miljø…

Ja, men fagmiljøene er vel ganske uenige om hva som "teller mest". Det er kanskje ikke så lett å sette tall på heller.

Men, det burde jo være enkel matematikk. Arv*Miljø=Utfall.

Så hvis arv teller 70%, og miljø teller 30%, så blir det jo ganske dårlig odds samme hvor godt miljøet er.

Jeg tror arv har mye å si. Hvis man sammenligner med dyr, jeg har hatt diverse dyreoppdrett nær på meg i oppveksten, og det slo meg hvor store forskjellene var selv på dyr av samme opphav. Forskjeller mtp hvor modige de var, beskjedne, trygge, redde osv.

Edit: Dette er sikkert diskutert ørten ganger allerede i tråden.

Endret av AllahBallah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (1 time siden):

Jepp,

vurderte å dra frem Stoltenberg-familien som eksempel, men fant det upassende.

Ja, for det er ingen i Stoltenberg-familien som har voldtatt, tatt kvelertak på folk, som har banket opp kjærestene sine. Så enig,  det hadde vært upassende. 

• Liker 14
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora Borealis skrev (2 timer siden):

Nettopp!!

Betenkelig at de velger å sette en 4 åring i en slik posisjon og bare la det gå sin gang og se hva som skjer. Noen råd og veiledning hadde nok ikke vært så dumt, kanskje…

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (2 timer siden):

Han mistet moren sin til folket da han var 3-4 år gammel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (3 timer siden):

Ja, men fagmiljøene er vel ganske uenige om hva som "teller mest". Det er kanskje ikke så lett å sette tall på heller.

Men, det burde jo være enkel matematikk. Arv*Miljø=Utfall.

Så hvis arv teller 70%, og miljø teller 30%, så blir det jo ganske dårlig odds samme hvor godt miljøet er.

Jeg tror arv har mye å si. Hvis man sammenligner med dyr, jeg har hatt diverse dyreoppdrett nær på meg i oppveksten, og det slo meg hvor store forskjellene var selv på dyr av samme opphav. Forskjeller mtp hvor modige de var, beskjedne, trygge, redde osv.

Edit: Dette er sikkert diskutert ørten ganger allerede i tråden.

Jeg tenkee det blir  variabelt egentlig.  Men når man kommer opp i tenårene,  så er miljø en større faktor i løsrivelse fasen. 

Hormoner spiller inn i stor grad i tenårene  også. Og kan gjøre den søteste prinsesser og prinser til monstere. Mens andre ikke blir så påvirket av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (5 timer siden):

Iht det han blir sitert på  handlet om at han ville la forholdet deres utvikle seg naturlig.  Jeg har ikke sett noen indkasjoner på at de to har et dårlig forhold. 

Marius kan ha problemer selv om han har godt forhold til foreldrene.  Det er jo ingen automatikk i det, at godt  forhold ikke gir trøbbel på noe vis

De færreste søker profesjonell hjelp når de blir steforeldre. Og det går stort sett bra gor de aller fkeste.  Jeg har ennå til gode å høre om de. 

Så ser ikke helt hvorfor noen skal  kritiseres for å ikke ta steforelderkurs, når det ikke er normalt, og ikke engang vet om noe sånt finnes. Man tar ikke foreldre kurs som nybakt mor og far heller. 

Relasjoner bygger seg naturlig selv.

Ingen har snakket om steforelderkurs. Siden du tror det er eneste kilde til kunnskap; det finnes tonnevis av litteratur, spalter og podcaster om oppdragelse, grensesetting, ungdommers møte med Some og dessuten også om håndtering av ulike diagnoser.

De kongelige har dessuten tilgang på terapeuter og leger og alt mulig.

HM hadde ikke behøvd å nevne dette om han og MM faktisk hadde forsøkt å innhente ekspertise. Han sier jo faktisk aktivt at han ikke har gjort noe for å være oppdatert eller forberedt eller funnet det interessant å tilegne seg kunnskap. MM nevner i brevet til media «velmenende råd fra andre» som feilslått. Dvs at de aktivt har unnlatt å høre på andre inkl ekspertise. 

Foreldre skal ikke bare bygge en god relasjon, men hjelpe og ruste barnet til å klare seg selv i samfunnet.  For noen er det vanskeligere enn andre, men for meg virker det som MBH kun har fått hjelp, men ikke verken verdier eller krav på seg hjemmefra. Hans holdning til kvinner, manglende evne eller vilje til å forsørge seg selv og sinnet (ikke anger og ydmykhet) han legger for dagen også etter at saken sprakk, er hårreisende. 

• Liker 17
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (11 timer siden):

Jeg tenkee det blir  variabelt egentlig.  Men når man kommer opp i tenårene,  så er miljø en større faktor i løsrivelse fasen. 

Hormoner spiller inn i stor grad i tenårene  også. Og kan gjøre den søteste prinsesser og prinser til monstere. Mens andre ikke blir så påvirket av det.

Ja, det kan virke sånn. Tvillingstudier har vært grunnlaget for mye av forståelsen rundt arv/miljø, der arv har en del å si hos eneggede. Samtidig tyder en del på at de utvikler seg forskjell med alder grunnet ulike miljøfaktorer. En har vel fortsatt ikke knekt helt koden her ift. resiliens og sårbarheter. Orker ikke finne flere kilder akkurat nå enn noen lett tilgjengelige:

Tvillingstudie: Genene forklarer bare en tredel av hvor psykisk robuste vi er https://search.app/jexzW1B488GzMgPd8

Skyldes psykisk uhelse arv eller miljø? Det vil norske forskere finne ut av https://search.app/yLz2U7rfgSAiUrWV7

Når det gjelder omsorgen MBH har fått fra kronprinsen, så er det vel ingenting som tyder på at HM ikke har gitt tilstrekkelig trygghet i oppveksten. Det finnes et hav av ulike foreldrestiler, der de aller fleste gir utviklingsstøttende omsorg totalt sett. Nå har det lenge vært i vinden blant denne generasjons foreldre å gi såkalt emosjonsfokusert omsorg. Det betyr ikke at andre stiler ikke kan ha mye bra i seg også, eller at man må være så enormt bevisste på siste nytt innen forskning på barn - som svært mange i den generasjonen er - for å gi god omsorg. Det aller viktigste er å gi mye kjærlighet og trygghet, som er en kombinasjon av grenser og emosjonell støtte og -validering. Og innenfor dette er det et spekter før vi kan snakke om svikt i omsorgen og ansvarsfraskrivelse. De fleste gjør sitt beste, og de fleste kan sikkert forbedre noe uten at de direkte har sviktet av den grunn. 

Det å hente fram enkelte uttalelser eller hendelser og mate de med mest mulig negativt innhold slik det gjøres i denne tråden, er ikke annet enn ignoranse, mener jeg.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (46 minutter siden):

Ja, det kan virke sånn. Tvillingstudier har vært grunnlaget for mye av forståelsen rundt arv/miljø, der arv har en del å si hos eneggede. Samtidig tyder en del på at de utvikler seg forskjell med alder grunnet ulike miljøfaktorer. En har vel fortsatt ikke knekt helt koden her ift. resiliens og sårbarheter. Orker ikke finne flere kilder akkurat nå enn noen lett tilgjengelige:

Tvillingstudie: Genene forklarer bare en tredel av hvor psykisk robuste vi er https://search.app/jexzW1B488GzMgPd8

Skyldes psykisk uhelse arv eller miljø? Det vil norske forskere finne ut av https://search.app/yLz2U7rfgSAiUrWV7

Når det gjelder omsorgen MBH har fått fra kronprinsen, så er det vel ingenting som tyder på at HM ikke har gitt tilstrekkelig trygghet i oppveksten. Det finnes et hav av ulike foreldrestiler, der de aller fleste gir utviklingsstøttende omsorg totalt sett. Nå har det lenge vært i vinden blant denne generasjons foreldre å gi såkalt emosjonsfokusert omsorg. Det betyr ikke at andre stiler ikke kan ha mye bra i seg også, eller at man må være så enormt bevisste på siste nytt innen forskning på barn - som svært mange i den generasjonen er - for å gi god omsorg. Det aller viktigste er å gi mye kjærlighet og trygghet, som er en kombinasjon av grenser og emosjonell støtte og -validering. Og innenfor dette er det et enormt spekter før vi kan snakke om svikt i omsorgen og ansvarsfraskrivelse. De fleste gjør sitt beste, og de fleste kan sikkert forbedre noe uten at de direkte har sviktet av den grunn. 

Det å hente fram enkelte uttalelser eller hendelser og mate de med mest mulig negativt innhold slik det gjøres i denne tråden, er ikke annet enn ignoranse, mener jeg.

Veldig enig i dine refleksjoner her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (22 timer siden):

Når det gjelder omsorgen MBH har fått fra kronprinsen, så er det vel ingenting som tyder på at HM ikke har gitt tilstrekkelig trygghet i oppveksten. Det finnes et hav av ulike foreldrestiler, der de aller fleste gir utviklingsstøttende omsorg totalt sett. Nå har det lenge vært i vinden blant denne generasjons foreldre å gi såkalt emosjonsfokusert omsorg. Det betyr ikke at andre stiler ikke kan ha mye bra i seg også, eller at man må være så enormt bevisste på siste nytt innen forskning på barn - som svært mange i den generasjonen er - for å gi god omsorg. Det aller viktigste er å gi mye kjærlighet og trygghet, som er en kombinasjon av grenser og emosjonell støtte og -validering. Og innenfor dette er det et spekter før vi kan snakke om svikt i omsorgen og ansvarsfraskrivelse. De fleste gjør sitt beste, og de fleste kan sikkert forbedre noe uten at de direkte har sviktet av den grunn. 

Det er du som tar ut enkelte uttalelser her. Hva med å se på det helhetlige resultatet, som atferd, forbruk, omgangskrets, sysler, reaksjon og handlingsmønster, og verdiene MBH formidler? Det er ikke snev av arbeidsmoral, pliktfølelse, ydmykhet, ansvar eller empati. Heller ikke med sin stebestefar.
Dette unnlater du og de andre royalistene helt å kommentere. 

Foreldre er forskjellige, noen lykkes bedre enn andre, men det hele viser bare at monarkiet er håpløst utdatert. De kunne holdt det gående med en viss troverdighet noen generasjoner til om de hadde beholdt en viss verdighet, som vi i større grad ser de andre monarkene nær oss. Men alt som har utspilt seg mht MBH og MM (og ML og DV) viser at kongefamilien ikke bare er en gjeng lykkejegere på jakt etter eventyr, uten plikt, men også at dette også at den rojale status er en byrde for de som ikke valgte den, og ikke sunn for noen. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra han ble løftet opp på armen på slottsbalkongen i bryllupet, har de valgt å la ham være en del av det offentlige de gjør.

Han burde blitt skjermet allerede der.

MM har selv valgt å la ham være offentlig, når det passer henne.

Stakkars barn. Må ha vært overveldende for en 4-åring som allerede hadde hatt tøffe år.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (24 minutter siden):

Det er du som tar ut enkelte uttalelser her. Hva med å se på det helhetlige resultatet, som atferd, forbruk, omgangskrets, sysler, reaksjon og handlingsmønster, og verdiene MBH formidler? Det er ikke snev av arbeidsmoral, pliktfølelse, ydmykhet, ansvar eller empati. Heller ikke med sin stebestefar.
Dette unnlater du og de andre royalistene helt å kommentere. 

Foreldre er forskjellige, noen lykkes bedre enn andre, men det hele viser bare at monarkiet er håpløst utdatert. De kunne holdt det gående med en viss troverdighet noen generasjoner til om de hadde beholdt en viss verdighet, som vi i større grad ser de andre monarkene nær oss. Men alt som har utspilt seg mht MBH og MM (og ML og DV) viser at kongefamilien ikke bare er en gjeng lykkejegere på jakt etter eventyr, uten plikt, men også at dette også at den rojale status er en byrde for de som ikke valgte den, og ikke sunn for noen. 

Hvis du har fulgt med i timen, så har jeg flere ganger skrevet om vold og fordømt vold (ref.ditt handlingsmønster, verdier).

Ja, det er på mange måter en ganske utdatert institusjon.

Men, ingenting av dette har noe med hva jeg skrev å gjøre, da.

Vi kan kanskje snakkes når du slutter å kalle meg royalist.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (På 2.1.2025 den 15.08):

Det burde vært omtalt, det er tross alt kriminelt, og liten grunn til å anta at det var en enkelthendelse. Bildet av Sophie Elise og Nora Haukeland der de promoterte kokainbruk forårsakt mye bråk, men media la lokk på hennes navn og forbindelsen til MBH. Det hadde de neppe gjort om en annen kjendis var kjæresten. Også fester på Skaugum med HA burde vært omtalt. Mye sladder om dette og tvilsom omgang med kriminelle - som hadde vært trykket om han var en annen kjendis eller forbundet med et annet kongehus enn vårt eget - har vært sensurert bort. 

Synes stuntene fra kronprinsfamilien etter saken sprakk et patetisk. MM har aldri vært så mye på jobb som i høst, det tyder nesten på at viljen er endel av sykdomsbildet.
Det gjør egentlig bare at hun fremstår lat og likegyldig inntil nå, og HM naiv, og først mobiliserer nå som de må avlede oppmerksomheten fra MBH og kanskje skjønner at deres stilling hos folket ikke kan tas for gitt. 

Det var omtalt, men fordi de ikke er en stor greie ble det ikke en stor greie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...