Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

O Rakel skrev (12 timer siden):

De har hatt tilgang på all verdens ekspertise, men HM sier selv i boken utgitt til hans 50 årsdag, at han ikke har satt seg inn i råd fra faglig ekspertise, men satset på å være en ålreit person så går det seg til. Dette på et tidspunkt han visste om MBHs mange problemer. Det er lov å være dum, men det passer seg ikke for en tronarving med store ressurser til sin disposisjon, å være under pari. Han er så naiv at det er umulig å se for seg ham som en leder. MM fremstår heller ikke som over pari. Og vi snakker ikke om en situasjon som oppsto plutselig med lite tid til å overveie håndtering og ekstern bistand. De har hatt god tid og gjort dårlige valg i en årrekke. 

Dette er Norges mest privilegerte familie. Med personer rundt seg som kan gi profesjonelle råd og veiledning i enhver situasjon. Allikevel foretar kronprinsparet handlinger som er sterkt kritikkverdige.  Bla å tillate kriminelle tilgang til Skaugum. Hvis man mener at dette er å gjøre det rette, og at kronprinsparet handlet med gode hensikter. Har man små forventninger til Norges neste konge og dronning.

Endret av Junijulia
  • Liker 18
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

O Rakel skrev (52 minutter siden):

De har hatt tilgang på all verdens ekspertise, men HM sier selv i boken utgitt til hans 50 årsdag, at han ikke har satt seg inn i råd fra faglig ekspertise, men satset på å være en ålreit person så går det seg til. Dette på et tidspunkt han visste om MBHs mange problemer. Det er lov å være dum, men det passer seg ikke for en tronarving med store ressurser til sin disposisjon, å være under pari. Han er så naiv at det er umulig å se for seg ham som en leder. MM fremstår heller ikke som over pari. Og vi snakker ikke om en situasjon som oppsto plutselig med lite tid til å overveie håndtering og ekstern bistand. De har hatt god tid og gjort dårlige valg i en årrekke. 

Riktig at det står det. Men det er iht en annen kontekst, iht rollen som stefar.  Ikke iht marius sine kompleks problemer 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (6 timer siden):

Ja, enig - skulle aldri hatt jury. Legfolk i retten målbærer mange fordommer og diskriminering. Men både disse, samfunn og rettsvesen utvikler seg, og Hemsedalsaken ville forhåpentligvis ikke endt slik i dag, selv om jeg fortsatt innimellom blir overrasket over politiets og rettsvesenets tafatthet og bagatellisering av barn og kvinners rett på trygghet. Men for å holde meg til saken, så tror jeg som sagt Frognersaken er så godt dokumentert og kjent at det blir umulig å henlegge og umulig å frikjenne. De andre forholdene er jeg redd politiet vil prøve å henlegge på bevisets stilling… for å la kongefamilien slippe belastningen. Håper imidlertid de som håndtere saken har integritet.

Vi har ikke jury i Norge. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (7 timer siden):

Nei, kvinnemishandling straffes ikke særlig hardt, det spørs forøvrig på om han blir dømt for de øvrige forholdene og derfor hvor sterke bilde/film bevisene er ang voldtektsanklagene, men jeg tror som sagt han blir dømt. 

Alle lekkasjene til pressen kan i verste fall føre til straffereduksjon, og til at bevisførselen har blitt svekket. La oss virkelig ikke håpe det.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (8 timer siden):

Det er mye etterpåklokskap her. Det er lett å sitte på utsiden i ettertid med meninger om hvordan ting burde ha vært og ikke, sjeldent like enkelt når man står midt oppi det. Kronprinsparet har nok gjort det de trodde var rett underveis, og handlet i gode hensikter. Kronprinsessen sa i Året med kongefamilien at det var et arbeid som startet lenge før august 2024. 

Så absolutt mye etterpåklokskap, og jeg tror og at både mor og stefar har gjort så godt de har kunnet. De er selvfølgelig glad i Marius og har villet det beste for han. 

Han har jo åpenbart ikke vist noe ønske eller mål om å studere og ta utdanning i særlig grad, og det er her jeg tillater meg å vise til at jeg hadde i hvert fall gjort andre valg for sønnen min. Her har jeg voldsomt tro på et år i militæret for purunge menn, egosentriske og verdensmestere, som aldri har lært seg å vaske noe særlig ei heller å brette ei seng. Mange drar som gutter og kommer tilbake som voksne menn.
Og hvis ikke militæret, ta et år med passende (!!) siviltjeneste, en nyttig jobb, ikke bare jet sette rundt og flyte på navn og bekjentskaper, være Prince of Norway og få noen sporadiske redaktørjobber bare pga navnet sitt. 

Ja, her hadde MBH fylt 18 og var da voksen, og det kan være han sa nei og atter nei til eventuelle krav hjemmefra, men jeg hadde i hvert fall gitt klar beskjed om at da er det uaktuelt å bli sponset av mor og stefar. Og som kronen på verket hadde jeg ihvertfall ikke forfatta et, noe infantilt, brev til pressen med beskjed om å la tyveåringen min være i fred. Hvis MBH vil la være å jobbe, studere og gjøre noe konstruktivt med livet sitt, så skulle han ihvertfall selv fått eid denne saken om at pressen må la han være og at han så visst ikke er en offentlig person. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (7 timer siden):

Riktig at det står det. Men det er iht en annen kontekst, iht rollen som stefar.  Ikke iht marius sine kompleks problemer 

Det henger faktisk sammen. Hvordan de har håndtert ham, konsekvenser, krav etc.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O Rakel skrev (8 timer siden):

Min eller Hans uttalelse? Antar du ikke mener HMs, det er jo arrogant å ikke ta hensyn til hva han selv har valgt å si.

Du får lese deg opp om du er interessert i å danne deg en mening. Det er ikke slik at hver forelder må finne opp hjulet på nytt, det finnes mye innsikt tilgjengelig for alle, også kongelige.

Hans. Det er ikke arroganse, bare sunn fornuft å ikke blåse opp enkeltuttalelser til noe fatalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang militærtjeneste for MBH. Ut fra beklagelsen hans, hvor han beskriver flere psykiske diagnoser som har gitt ham utfordringer gjennom hele oppveksten, så tviler jeg på at han hadde kommet inn i forsvaret. Det er relativt strenge helsekrav. Ustabil psyke og dårlig impulskontroll er definitivt en no go. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (3 timer siden):

Det henger faktisk sammen. Hvordan de har håndtert ham, konsekvenser, krav etc.

Nei, det gjør det ikke, fordi det er snakk om to forskjellige ting. Og et utsagn gitt  i en annen kontekst. 

Utsagnet handlet  om at han ikke søkte ekspert  hjelp iht å være stefar. Å søke ekspert hjelp til marius sine problemer, er en helt annen sak. 

Så de går ikke i hverandre slik. Nå har de uttalt at de har søkt hjelp for å hjelpe han i flere år. Og da må man ta det til følge. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (4 timer siden):

Så absolutt mye etterpåklokskap, og jeg tror og at både mor og stefar har gjort så godt de har kunnet. De er selvfølgelig glad i Marius og har villet det beste for han. 

Han har jo åpenbart ikke vist noe ønske eller mål om å studere og ta utdanning i særlig grad, og det er her jeg tillater meg å vise til at jeg hadde i hvert fall gjort andre valg for sønnen min. Her har jeg voldsomt tro på et år i militæret for purunge menn, egosentriske og verdensmestere, som aldri har lært seg å vaske noe særlig ei heller å brette ei seng. Mange drar som gutter og kommer tilbake som voksne menn.
Og hvis ikke militæret, ta et år med passende (!!) siviltjeneste, en nyttig jobb, ikke bare jet sette rundt og flyte på navn og bekjentskaper, være Prince of Norway og få noen sporadiske redaktørjobber bare pga navnet sitt. 

Ja, her hadde MBH fylt 18 og var da voksen, og det kan være han sa nei og atter nei til eventuelle krav hjemmefra, men jeg hadde i hvert fall gitt klar beskjed om at da er det uaktuelt å bli sponset av mor og stefar. Og som kronen på verket hadde jeg ihvertfall ikke forfatta et, noe infantilt, brev til pressen med beskjed om å la tyveåringen min være i fred. Hvis MBH vil la være å jobbe, studere og gjøre noe konstruktivt med livet sitt, så skulle han ihvertfall selv fått eid denne saken om at pressen må la han være og at han så visst ikke er en offentlig person. 

Ikke helt enig at han ikke har prøvd. Han har prøvd, men ikke helt fått det til.  Han har godt mulig fått noen mligheter pga navnet sitt. Men da burde han også hatt større mulighet til å lykkes. 

Spørsmålet er jo egentlig hvorvidt hvor knyttet dette er til evnt hans diagnose(r) eller ikke. 

Jobb hos folk som motedesigner philipp plein får du ikke jobb  hos kun basert på hvem du er, du må ha noe de er interesert i iht hva du leverer. 

Han har nok fått noen dører åpne pga hvem han er. Og lettere tilgang. Men mye av det han har jobbet med får du ikke om du ikke duger.  Så han besitter nok endel som kunne blitt bra. Men ser ut til at han sliter med å holde på det. 

Han har også prøvd  å drive motorsykkel verksted. Uten helt å lykkes med å stå i det også. 

Akkurat hvorfor det ikke har gått bra, blir bare spekulasjoner når man ikke vet. Men ser jo ut til at han tydeligvis er flink i det han gjør, har hatt alle muligheter,  men av uvisse grunner ikke får det helt til

https://www.vg.no/rampelys/i/qPyQre/marius-borg-hoeiby-et-helt-spesielt-liv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (11 timer siden):

Ja, enig - skulle aldri hatt jury. Legfolk i retten målbærer mange fordommer og diskriminering. Men både disse, samfunn og rettsvesen utvikler seg, og Hemsedalsaken ville forhåpentligvis ikke endt slik i dag, selv om jeg fortsatt innimellom blir overrasket over politiets og rettsvesenets tafatthet og bagatellisering av barn og kvinners rett på trygghet. Men for å holde meg til saken, så tror jeg som sagt Frognersaken er så godt dokumentert og kjent at det blir umulig å henlegge og umulig å frikjenne. De andre forholdene er jeg redd politiet vil prøve å henlegge på bevisets stilling… for å la kongefamilien slippe belastningen. Håper imidlertid de som håndtere saken har integritet.

Juryordningen ble avskaffet i januar 2018. Den ble erstattet av en meddomsrett.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (14 timer siden):

Veldig spesielt at tronarvingen sidestiller "livets priviligerte skole" og forskningsbasert kunnskap. Når man legger til hvordan MM, med sin brokete CV, fikk tilgang til studier på SOAS (UK) og masterstudier på BI, så kan man jo begynne å lure på hvordan de har forvaltet sine ressurser og muligheter knyttet til foreldreskapet. Det er fristende å tenke at strutsemetoden har vært flittig brukt, fra Marius sin oppvekst til i dag. Det handler om å gjøre det man selv vil og om å få det man vil ha. Fy f, sier jeg bare. 

Hvor mange foreldre ville ikke gitt et arm eller et bein for å få tilgang til samme ressurser og muligheter for et (voksent) barn som sliter. For eksempel å kunne stikke fra jobb på sparket for å sikre sitt (voksne) barn en plass på et privat behandlingssted i utlandet. 

Endret av Aurora Borealis
Fjernet dobbel tekst
  • Liker 9
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (7 timer siden):

Alle lekkasjene til pressen kan i verste fall føre til straffereduksjon, og til at bevisførselen har blitt svekket. La oss virkelig ikke håpe det.

Har du noen eksempler på at lekkasjer har ført til straffereduksjon? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (13 timer siden):

Det handler om en (ste)far som forteller at han vet best selv når det kommer til barneoppdragelse/samhandling med sine (ste)barn. 

Med lang fartstid i akademia (og kriminalomsorgen) er det mulig jeg leser for mye mellom linjene. For meg fremstår hans utsagn (som beskrevet i denne tråden) som en undervurdering av forskningsbasert kunnskap og praksis. 

Desverre er det ikke slik at "livets harde skole" eller, som i dette tilfellet, "livet priviligerte skole" alltid gir oss den beste innsikten. 

Endret av Aurora Borealis
Flyttet komma
  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At HM tilnærming til en problemstilling skal være « at det skal gå seg til» er som å høre et ekkokammer. Jeg mener å huske at Kongen brukte den formuleringen ift DV og hans kontroversielle utspill/meninger/væremåte. 
Det er en slapp holdning, mener jeg. Vi kan skimte en mulig lik tilnærming i flere av skandalene som ryster kongehuset, og som ikke ser ut til å bli adressert på en konsekvent og god måte for å korrigere hva/de det måtte angå. 
Å la livet flyte på en rosa sky hvor «det vil helst gå godt, og gå seg til» fremstår naivt. 

• Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aurora Borealis skrev (47 minutter siden):

Veldig spesielt at tronarvingen sidestiller "livets priviligerte skole" og forskningsbasert kunnskap. Når man legger til hvordan MM, med sin brokete CV, fikk tilgang til studier på SOAS (UK) og masterstudier på BI, så kan man jo begynne å lure på hvordan de har forvaltet sine ressurser og muligheter knyttet til foreldreskapet. Det er fristende å tenke at strutsemetoden har vært flittig brukt, fra Marius sin oppvekst til i dag. Det handler om å gjøre det man selv vil og om å få det man vil ha. Fy f, sier jeg bare. 

Hvor mange foreldre ville ikke gitt et arm eller et bein for å få tilgang til samme ressurser og muligheter for et (voksent) barn som sliter. For eksempel å kunne stikke fra jobb på sparket for å sikre sitt (voksne) barn en plass på et privat behandlingssted i utlandet. 

MM besitter visstnok erfaringskompetanse, noe som ga henne inngang til studier. 
Før hun inngikk ekteskap levde hun et utsvevende, utagerende og grenseoverskridende liv i følge henne selv. Etter hennes inntreden i kongefamilien har hun levd et beskyttet og privilegert liv. 

Jeg undrer på hva hennes erfaringskompetanse består i/av som ga henne tilgang til høyere utdanning? 
Høyere utdanning er med på å sette studentene i stand til f.eks. refleksivitet, som rett og slett er en fremgangsmåte om sirkulasjon ift relasjon mellom årsak og virkning. I all enkelhet - konsekvensanalyse. 
Hennes erfaringskompetanse har åpenbart ikke hatt noen innvirkning på sønnen. 

Endret av TrineTrollet
  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (På 4.1.2025 den 1.03):

Verken VG, NRK, Aftenposten og Dagbladet outet dette. La ikke vekt på Se og Hør som kilde den gang. Men gjør det nå. 

Mulig du har rett i at han ikke havner i fengsel, men jeg tror det blir en dom. Soning har jo vist seg å være et eget kapittel, enten han får rabatt og betinget fordi saken drar ut i tid (de har jo ikke tatt ut tiltale f.eks.) eller en type samfunnstjeneste. Men også det tror jeg vil stride så sterkt mot folks rettsfølelse, at det vil slå tilbake både på rettsvesen og på kongehuset.

Atferden vi har vært vitne til og særlig synliggjort av bilder og opptak viser i en psycho som ikke angrer. Det kunne gått riktig galt og det kan det fortsatt gjøre om dette ikke får konsekvenser annet enn et midlertidig opphold på en klinikk. Hele hans identitet og væremåte er tuftet på en oppvekst og et etterhvert kriminelt miljø som har gitt dagens resultater. Han kommer neppe ut fra institusjonen med super tro på egne evner, ny kompetanse som kan brukes til en lukrativ jobb og en mening med livet 

Kanskje MBH også i tiden nå finner en slik refleksjonskompetanse, som moren fikk så god uttelling på slik at hun fikk komme inn på masterstudier uten tilstrekkelige forkunnskaper. Skal se at MBH også plutselig glir inn på et høyere studium. Alt går jo an for disse sirkusmedlemmene.

Endret av Istapp
Skriveleif
  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (16 timer siden):

Du kan ikke skille de tingene. Han kunne latt være å si noe som helst, og uansett kunne han valgt å oppdatere seg og lytte til ekspertise. Slik mange foreldre også uten denne type problematikk velger å gjøre. 

Junijulia skrev (4 timer siden):

Juryordningen ble avskaffet i januar 2018. Den ble erstattet av en meddomsrett.

Ja, rettssystemet utvikler seg. Men saken i Hemsedal ble ført for retten før 2018, og vurderingen fra et par av legfolkenes side var hårreisende (og dessverre avgjørende for frifinnelsen). Bare synd mindre ressurssterke personer er overrepresentert blant meddommere da de mange av mer ressurssterke ikke har tid. En rettssak mot MBH vil jo begynne i tingretten - med meddommere. Det blir jo interessant. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora Borealis skrev (3 timer siden):

Det handler om en (ste)far som forteller at han vet best selv når det kommer til barneoppdragelse/samhandling med sine (ste)barn. 

Med lang fartstid i akademia (og kriminalomsorgen) er det mulig jeg leser for mye mellom linjene. For meg fremstår hans utsagn (som beskrevet i denne tråden) som en undervurdering av forskningsbasert kunnskap og praksis. 

Desverre er det ikke slik at "livets harde skole" eller, som i dette tilfellet, "livet priviligerte skole" alltid gir oss den beste innsikten. 

Iht det han blir sitert på  handlet om at han ville la forholdet deres utvikle seg naturlig.  Jeg har ikke sett noen indkasjoner på at de to har et dårlig forhold. 

Marius kan ha problemer selv om han har godt forhold til foreldrene.  Det er jo ingen automatikk i det, at godt  forhold ikke gir trøbbel på noe vis

De færreste søker profesjonell hjelp når de blir steforeldre. Og det går stort sett bra gor de aller fkeste.  Jeg har ennå til gode å høre om de. 

Så ser ikke helt hvorfor noen skal  kritiseres for å ikke ta steforelderkurs, når det ikke er normalt, og ikke engang vet om noe sånt finnes. Man tar ikke foreldre kurs som nybakt mor og far heller. 

Relasjoner bygger seg naturlig selv.

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...