Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
rebella81 skrev (2 timer siden):

Poenget er ihvertfall at det er bedre å ha noe meningsfullt å gjøre, noe som bygger karakter og identitet, i stedet for å bare slenge rundt uten mål og mening med tilgang til de pengene og midlene og privilegiene han faktisk har hatt. 

Du sier noe 👌 Her er vi vel i kjernen av hele problematikken…..huff. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye etterpåklokskap her. Det er lett å sitte på utsiden i ettertid med meninger om hvordan ting burde ha vært og ikke, sjeldent like enkelt når man står midt oppi det. Kronprinsparet har nok gjort det de trodde var rett underveis, og handlet i gode hensikter. Kronprinsessen sa i Året med kongefamilien at det var et arbeid som startet lenge før august 2024. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Junijulia skrev (3 timer siden):

At han har erkjent kropps krenkelse og har påbegynt rehabilitering, ses på som formildende omstendigheter i forhold til en dom.

Tror ikke han får en streng straff

Nei, kvinnemishandling straffes ikke særlig hardt, det spørs forøvrig på om han blir dømt for de øvrige forholdene og derfor hvor sterke bilde/film bevisene er ang voldtektsanklagene, men jeg tror som sagt han blir dømt. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
O Rakel skrev (På 4.1.2025 den 1.10):

Alt er relativt, den er høy i fht andre land og i fht historien så det er liten grunn til å karakterisere den som direkte lav. 

Tja, at de motbydelige gruppevoldtektsmennene i Bergen slapp unna, etter Hemsedalsaken, var vel en spiker i kista for det norske folks tiltro til rettsvesenet. (På den andre siden ble jeg positivt overrasket over at politimannen i Kongsberg ble frikjent i høyesterett.)

Endret av velociraptor
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (57 minutter siden):

Det er mye etterpåklokskap her. Det er lett å sitte på utsiden i ettertid med meninger om hvordan ting burde ha vært og ikke, sjeldent like enkelt når man står midt oppi det. Kronprinsparet har nok gjort det de trodde var rett underveis, og handlet i gode hensikter. Kronprinsessen sa i Året med kongefamilien at det var et arbeid som startet lenge før august 2024. 

De har hatt tilgang på all verdens ekspertise, men HM sier selv i boken utgitt til hans 50 årsdag, at han ikke har satt seg inn i råd fra faglig ekspertise, men satset på å være en ålreit person så går det seg til. Dette på et tidspunkt han visste om MBHs mange problemer. Det er lov å være dum, men det passer seg ikke for en tronarving med store ressurser til sin disposisjon, å være under pari. Han er så naiv at det er umulig å se for seg ham som en leder. MM fremstår heller ikke som over pari. Og vi snakker ikke om en situasjon som oppsto plutselig med lite tid til å overveie håndtering og ekstern bistand. De har hatt god tid og gjort dårlige valg i en årrekke. 

Endret av O Rakel
  • Liker 15
  • Nyttig 17
Skrevet
O Rakel skrev (14 minutter siden):

De har hatt tilgang på all verdens ekspertise, men HM sier selv i boken utgitt til hans 50 årsdag, at han ikke har satt seg inn i råd fra faglig ekspertise, men satset på å være en ålreit person så går det seg til. Dette på et tidspunkt han visste om MBHs mange problemer. Det er lov å være dum, men det passer seg ikke for en tronarving med store ressurser til sin disposisjon, å være under pari. Han er så naiv at det er umulig å se for seg ham som en leder. MM fremstår heller ikke som over pari. Og vi snakker ikke om en situasjon som oppsto plutselig med lite tid til å overveie håndtering og ekstern bistand. De har hatt god tid og gjort dårlige valg i en årrekke. 

Og jeg mener at den uttalelsen ikke er verdt noenting. Jeg har mange meninger om vold fordi det vet jeg noe om, ytterst få meninger om kronprinsparet som jeg vet særdeles lite om når det gjelder dette. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (16 minutter siden):

Og jeg mener at den uttalelsen ikke er verdt noenting. Jeg har mange meninger om vold fordi det vet jeg noe om, ytterst få meninger om kronprinsparet som jeg vet særdeles lite om når det gjelder dette. 

Min eller Hans uttalelse? Antar du ikke mener HMs, det er jo arrogant å ikke ta hensyn til hva han selv har valgt å si.

Du får lese deg opp om du er interessert i å danne deg en mening. Det er ikke slik at hver forelder må finne opp hjulet på nytt, det finnes mye innsikt tilgjengelig for alle, også kongelige.

Endret av O Rakel
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (28 minutter siden):

Tja, at de motbydelige gruppevoldtektsmennene i Bergen slapp unna, etter Hemsedalsaken, var vel en spiker i kista for det norske folks tiltro til rettsvesenet. (På den andre siden ble jeg positivt overrasket over at politimannen i Kongsberg ble frikjent i høyesterett.)

Ja, enig - skulle aldri hatt jury. Legfolk i retten målbærer mange fordommer og diskriminering. Men både disse, samfunn og rettsvesen utvikler seg, og Hemsedalsaken ville forhåpentligvis ikke endt slik i dag, selv om jeg fortsatt innimellom blir overrasket over politiets og rettsvesenets tafatthet og bagatellisering av barn og kvinners rett på trygghet. Men for å holde meg til saken, så tror jeg som sagt Frognersaken er så godt dokumentert og kjent at det blir umulig å henlegge og umulig å frikjenne. De andre forholdene er jeg redd politiet vil prøve å henlegge på bevisets stilling… for å la kongefamilien slippe belastningen. Håper imidlertid de som håndtere saken har integritet.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
O Rakel skrev (12 timer siden):

Dette er Norges mest privilegerte familie. Med personer rundt seg som kan gi profesjonelle råd og veiledning i enhver situasjon. Allikevel foretar kronprinsparet handlinger som er sterkt kritikkverdige.  Bla å tillate kriminelle tilgang til Skaugum. Hvis man mener at dette er å gjøre det rette, og at kronprinsparet handlet med gode hensikter. Har man små forventninger til Norges neste konge og dronning.

Endret av Junijulia
  • Liker 18
  • Nyttig 11
Skrevet
O Rakel skrev (52 minutter siden):

Riktig at det står det. Men det er iht en annen kontekst, iht rollen som stefar.  Ikke iht marius sine kompleks problemer 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
O Rakel skrev (6 timer siden):

Ja, enig - skulle aldri hatt jury. Legfolk i retten målbærer mange fordommer og diskriminering. Men både disse, samfunn og rettsvesen utvikler seg, og Hemsedalsaken ville forhåpentligvis ikke endt slik i dag, selv om jeg fortsatt innimellom blir overrasket over politiets og rettsvesenets tafatthet og bagatellisering av barn og kvinners rett på trygghet. Men for å holde meg til saken, så tror jeg som sagt Frognersaken er så godt dokumentert og kjent at det blir umulig å henlegge og umulig å frikjenne. De andre forholdene er jeg redd politiet vil prøve å henlegge på bevisets stilling… for å la kongefamilien slippe belastningen. Håper imidlertid de som håndtere saken har integritet.

Vi har ikke jury i Norge. 

• Nyttig 5
Skrevet
O Rakel skrev (7 timer siden):

Nei, kvinnemishandling straffes ikke særlig hardt, det spørs forøvrig på om han blir dømt for de øvrige forholdene og derfor hvor sterke bilde/film bevisene er ang voldtektsanklagene, men jeg tror som sagt han blir dømt. 

Alle lekkasjene til pressen kan i verste fall føre til straffereduksjon, og til at bevisførselen har blitt svekket. La oss virkelig ikke håpe det.

• Liker 8
Skrevet
~ Ada ~ skrev (8 timer siden):

Så absolutt mye etterpåklokskap, og jeg tror og at både mor og stefar har gjort så godt de har kunnet. De er selvfølgelig glad i Marius og har villet det beste for han. 

Han har jo åpenbart ikke vist noe ønske eller mål om å studere og ta utdanning i særlig grad, og det er her jeg tillater meg å vise til at jeg hadde i hvert fall gjort andre valg for sønnen min. Her har jeg voldsomt tro på et år i militæret for purunge menn, egosentriske og verdensmestere, som aldri har lært seg å vaske noe særlig ei heller å brette ei seng. Mange drar som gutter og kommer tilbake som voksne menn.
Og hvis ikke militæret, ta et år med passende (!!) siviltjeneste, en nyttig jobb, ikke bare jet sette rundt og flyte på navn og bekjentskaper, være Prince of Norway og få noen sporadiske redaktørjobber bare pga navnet sitt. 

Ja, her hadde MBH fylt 18 og var da voksen, og det kan være han sa nei og atter nei til eventuelle krav hjemmefra, men jeg hadde i hvert fall gitt klar beskjed om at da er det uaktuelt å bli sponset av mor og stefar. Og som kronen på verket hadde jeg ihvertfall ikke forfatta et, noe infantilt, brev til pressen med beskjed om å la tyveåringen min være i fred. Hvis MBH vil la være å jobbe, studere og gjøre noe konstruktivt med livet sitt, så skulle han ihvertfall selv fått eid denne saken om at pressen må la han være og at han så visst ikke er en offentlig person. 

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (7 timer siden):

Riktig at det står det. Men det er iht en annen kontekst, iht rollen som stefar.  Ikke iht marius sine kompleks problemer 

Det henger faktisk sammen. Hvordan de har håndtert ham, konsekvenser, krav etc.

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
O Rakel skrev (8 timer siden):

Min eller Hans uttalelse? Antar du ikke mener HMs, det er jo arrogant å ikke ta hensyn til hva han selv har valgt å si.

Du får lese deg opp om du er interessert i å danne deg en mening. Det er ikke slik at hver forelder må finne opp hjulet på nytt, det finnes mye innsikt tilgjengelig for alle, også kongelige.

Hans. Det er ikke arroganse, bare sunn fornuft å ikke blåse opp enkeltuttalelser til noe fatalt. 

• Liker 1
Skrevet

Ang militærtjeneste for MBH. Ut fra beklagelsen hans, hvor han beskriver flere psykiske diagnoser som har gitt ham utfordringer gjennom hele oppveksten, så tviler jeg på at han hadde kommet inn i forsvaret. Det er relativt strenge helsekrav. Ustabil psyke og dårlig impulskontroll er definitivt en no go. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Stargaze skrev (3 timer siden):

Det henger faktisk sammen. Hvordan de har håndtert ham, konsekvenser, krav etc.

Nei, det gjør det ikke, fordi det er snakk om to forskjellige ting. Og et utsagn gitt  i en annen kontekst. 

Utsagnet handlet  om at han ikke søkte ekspert  hjelp iht å være stefar. Å søke ekspert hjelp til marius sine problemer, er en helt annen sak. 

Så de går ikke i hverandre slik. Nå har de uttalt at de har søkt hjelp for å hjelpe han i flere år. Og da må man ta det til følge. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Forumansvarlig

• Liker 2
Skrevet
rebella81 skrev (4 timer siden):

Så absolutt mye etterpåklokskap, og jeg tror og at både mor og stefar har gjort så godt de har kunnet. De er selvfølgelig glad i Marius og har villet det beste for han. 

Han har jo åpenbart ikke vist noe ønske eller mål om å studere og ta utdanning i særlig grad, og det er her jeg tillater meg å vise til at jeg hadde i hvert fall gjort andre valg for sønnen min. Her har jeg voldsomt tro på et år i militæret for purunge menn, egosentriske og verdensmestere, som aldri har lært seg å vaske noe særlig ei heller å brette ei seng. Mange drar som gutter og kommer tilbake som voksne menn.
Og hvis ikke militæret, ta et år med passende (!!) siviltjeneste, en nyttig jobb, ikke bare jet sette rundt og flyte på navn og bekjentskaper, være Prince of Norway og få noen sporadiske redaktørjobber bare pga navnet sitt. 

Ja, her hadde MBH fylt 18 og var da voksen, og det kan være han sa nei og atter nei til eventuelle krav hjemmefra, men jeg hadde i hvert fall gitt klar beskjed om at da er det uaktuelt å bli sponset av mor og stefar. Og som kronen på verket hadde jeg ihvertfall ikke forfatta et, noe infantilt, brev til pressen med beskjed om å la tyveåringen min være i fred. Hvis MBH vil la være å jobbe, studere og gjøre noe konstruktivt med livet sitt, så skulle han ihvertfall selv fått eid denne saken om at pressen må la han være og at han så visst ikke er en offentlig person. 

Ikke helt enig at han ikke har prøvd. Han har prøvd, men ikke helt fått det til.  Han har godt mulig fått noen mligheter pga navnet sitt. Men da burde han også hatt større mulighet til å lykkes. 

Spørsmålet er jo egentlig hvorvidt hvor knyttet dette er til evnt hans diagnose(r) eller ikke. 

Jobb hos folk som motedesigner philipp plein får du ikke jobb  hos kun basert på hvem du er, du må ha noe de er interesert i iht hva du leverer. 

Han har nok fått noen dører åpne pga hvem han er. Og lettere tilgang. Men mye av det han har jobbet med får du ikke om du ikke duger.  Så han besitter nok endel som kunne blitt bra. Men ser ut til at han sliter med å holde på det. 

Han har også prøvd  å drive motorsykkel verksted. Uten helt å lykkes med å stå i det også. 

Akkurat hvorfor det ikke har gått bra, blir bare spekulasjoner når man ikke vet. Men ser jo ut til at han tydeligvis er flink i det han gjør, har hatt alle muligheter,  men av uvisse grunner ikke får det helt til

https://www.vg.no/rampelys/i/qPyQre/marius-borg-hoeiby-et-helt-spesielt-liv

• Liker 2
Skrevet
O Rakel skrev (11 timer siden):

Juryordningen ble avskaffet i januar 2018. Den ble erstattet av en meddomsrett.

• Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...