Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke bare rusproblemer de har unnlatt å skrive om. 

Nei, det er det ikke. De har unnlatt å skrive om alt det øvrige også. Dette kom først når noen endelig turde å åpne pandoras boks og anmelde denne gale voldsmannen. I etterkant har jo flere journalister bla i Nettavisen, såvidt  jeg husker, tatt selvkritikk for at de har skjermet MBH altfor lenge. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pøbelsara skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det er stor forskjell på å si noe om hva som er klokt og ikke klokt og hva man selv ville gjort eller ikke gjort -  særlig i etterpåklokskapens klare lys, og å rope etter skilsmisse og begynne å snakke om genetikk som uunngåelig årsak til dårlig oppførsel og kriminell adferd. 

Jeg tenker at hvis mediene visste om rusbruk og tvilsom omgangskrets, så er jeg enig i vurderingene om å ikke skrive om det. Det er ikke ulovlig å ha dårlige venner. 

Når det var mistanke om kriminelle handlinger og arrestasjoner av personen selv,  er det ikke lenger en del av privatlivets fred, ergo ble det skrevet om. Og det er omtalt så til de grader mye at jeg ikke skjønner ropet etter enda mer detaljer. Jeg antar at vi får vite mer om detaljene rundt tiltalen under rettssaken.

Jeg er enig i at det «kravet om skilsmisse» er noe en kan unngå. Det er virkelig kun opp til dem og ingen andre.
Videre kan MM helt klart ikke klandres for hvem som er hennes far, bror eller far til hennes eldste barn. Dog mener jeg at den definitive majoriteten her inne ikke kritiserer hennes genetiske opphav, men heller er betenkt over handlinger som er gjort og ikke gjort ovenfor hennes sønn, både som barn og nå som relativt godt voksen. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sam Jones skrev (17 minutter siden):

Militæret? Barnehage? Virkelig?! 

Ble det vanskelig? Jeg tenker på det som bedre enn å loke rundt uten mål og mening og krav som ung voksen jeg da, men vi ser sikkert forskjellig på det 😊

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (10 timer siden):

Neppe med ny respekt for kvinner, sterk impulskontroll og sinne/aggresjonsproblemer under kontroll heller. 

Enig 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (38 minutter siden):

Ok, ta nå for all del ikke det med «barnehage» så blodseriøst. Poenget var siviltjeneste/pliktår/gjøre noe nyttig hvis han ikke er i stand til å tjenestegjøre i militæret. 

Hvorfor i det hele tatt nevne barnehage hvis det ikke er ment seriøst? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (38 minutter siden):

Ble det vanskelig? Jeg tenker på det som bedre enn å loke rundt uten mål og mening og krav som ung voksen jeg da, men vi ser sikkert forskjellig på det 😊

Han er virkelig ikke egnet til noen av delene uansett hvor fint det kunne vært for ham. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Era Vulgaris skrev (1 time siden):

Hvorfor i det hele tatt nevne barnehage hvis det ikke er ment seriøst? 

Nå var ikke premisset «alle og enhver kan jobbe i barnehage» akkurat poenget. Poenget var at MBH med relativ stor sannsynlighet hadde profittert positivt på enten et år i militæret, eller et år i siviltjeneste (hvis det fremdeles er en ting). 
Det ble vanskelig at jeg nevnte «barnehage», selv om det kun var ment som et eksempel. Før i tiden var det ikke uvanlig å avtjene siviltjenesten der, det var derfor det bare ble kastet ut. Kunne nevnt kommunal vaktmestertjeneste i stedet, hvis det er bedre. 😊

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sam Jones skrev (1 time siden):

Han er virkelig ikke egnet til noen av delene uansett hvor fint det kunne vært for ham. 

Ja, sånn ja. Skjønner hva du mener per nå, men da han var 18-19 kan det jo tenkes at dette kunne passet han mye bedre. 
Poenget er ihvertfall at det er bedre å ha noe meningsfullt å gjøre, noe som bygger karakter og identitet, i stedet for å bare slenge rundt uten mål og mening med tilgang til de pengene og midlene og privilegiene han faktisk har hatt. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (15 minutter siden):

Nå var ikke premisset «alle og enhver kan jobbe i barnehage» akkurat poenget. Poenget var at MBH med relativ stor sannsynlighet hadde profittert positivt på enten et år i militæret, eller et år i siviltjeneste (hvis det fremdeles er en ting). 
Det ble vanskelig at jeg nevnte «barnehage», selv om det kun var ment som et eksempel. Før i tiden var det ikke uvanlig å avtjene siviltjenesten der, det var derfor det bare ble kastet ut. Kunne nevnt kommunal vaktmestertjeneste i stedet, hvis det er bedre. 😊

Det er jo helt hinsides å tenke at det er forsvarlig å ha en voldelig rusmisbruker med lav toleranse og dårlig impulskontroll i barnehagen. Hva som måtte være bra for han er fullstendig underordnet med tanke på barnas sikkerhet. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (7 minutter siden):

Det er jo helt hinsides å tenke at det er forsvarlig å ha en voldelig rusmisbruker med lav toleranse og dårlig impulskontroll i barnehagen. Hva som måtte være bra for han er fullstendig underordnet med tanke på barnas sikkerhet. 

Jeg skjønner at du reagerte voldsomt på dette. Igjen, dette var sagt med tanke på MBH da han var 18-20. Hadde han vært voldelig rusmisbruker da kunne han definitivt ikke jobbet med barn, men ingen av oss vet hvordan det sto til med han for 8-9 år siden. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (På 3.1.2025 den 17.09):

Han har jo erkjent forholdet i Frognerveien og det foreligger både tekniske og digitale bevis, så her blir det en dom. Noe annet vil ikke tilliten til rettsvesenet tåle. 

De andre sakene er vanskeligere, det koker nok ned til eventuelle digitale bevis eller mulige vitners troverdighet. 

At han har erkjent kropps krenkelse og har påbegynt rehabilitering, ses på som formildende omstendigheter i forhold til en dom.

Tror ikke han får en streng straff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (7 timer siden):

Var det egentlig så klokt av MM å skrive åpent brev til pressen i anledning Høiby sin 20-årsdag? Kanskje det var en bjørnetjeneste, og at den unge herremannen hadde tenkt seg om flere ganger, og holdt seg på en smalere sti dersom han visste det ble medieoppslag. 🧐Ikke godt å si. Spørs hvordan media tenker å stille seg til å publisere Høiby-materiale i årene som kommer, hvis han da ikke utelukkende tenker å leve et fredelig A4-liv med tja, studier innen makroøkonomi, dyrke tomater i drivhus og trene til Birkebeinerrennet 2026 🤷‍♀️

Jeg tenker at de må være uyre flaut at mamma sender et slikt brev offentlig 😅 

• Liker 7
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (2 timer siden):

Poenget er ihvertfall at det er bedre å ha noe meningsfullt å gjøre, noe som bygger karakter og identitet, i stedet for å bare slenge rundt uten mål og mening med tilgang til de pengene og midlene og privilegiene han faktisk har hatt. 

Du sier noe 👌 Her er vi vel i kjernen av hele problematikken…..huff. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye etterpåklokskap her. Det er lett å sitte på utsiden i ettertid med meninger om hvordan ting burde ha vært og ikke, sjeldent like enkelt når man står midt oppi det. Kronprinsparet har nok gjort det de trodde var rett underveis, og handlet i gode hensikter. Kronprinsessen sa i Året med kongefamilien at det var et arbeid som startet lenge før august 2024. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (3 timer siden):

At han har erkjent kropps krenkelse og har påbegynt rehabilitering, ses på som formildende omstendigheter i forhold til en dom.

Tror ikke han får en streng straff

Nei, kvinnemishandling straffes ikke særlig hardt, det spørs forøvrig på om han blir dømt for de øvrige forholdene og derfor hvor sterke bilde/film bevisene er ang voldtektsanklagene, men jeg tror som sagt han blir dømt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (På 4.1.2025 den 1.10):

Alt er relativt, den er høy i fht andre land og i fht historien så det er liten grunn til å karakterisere den som direkte lav. 

Tja, at de motbydelige gruppevoldtektsmennene i Bergen slapp unna, etter Hemsedalsaken, var vel en spiker i kista for det norske folks tiltro til rettsvesenet. (På den andre siden ble jeg positivt overrasket over at politimannen i Kongsberg ble frikjent i høyesterett.)

Endret av velociraptor
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
~ Ada ~ skrev (57 minutter siden):

Det er mye etterpåklokskap her. Det er lett å sitte på utsiden i ettertid med meninger om hvordan ting burde ha vært og ikke, sjeldent like enkelt når man står midt oppi det. Kronprinsparet har nok gjort det de trodde var rett underveis, og handlet i gode hensikter. Kronprinsessen sa i Året med kongefamilien at det var et arbeid som startet lenge før august 2024. 

De har hatt tilgang på all verdens ekspertise, men HM sier selv i boken utgitt til hans 50 årsdag, at han ikke har satt seg inn i råd fra faglig ekspertise, men satset på å være en ålreit person så går det seg til. Dette på et tidspunkt han visste om MBHs mange problemer. Det er lov å være dum, men det passer seg ikke for en tronarving med store ressurser til sin disposisjon, å være under pari. Han er så naiv at det er umulig å se for seg ham som en leder. MM fremstår heller ikke som over pari. Og vi snakker ikke om en situasjon som oppsto plutselig med lite tid til å overveie håndtering og ekstern bistand. De har hatt god tid og gjort dårlige valg i en årrekke. 

Endret av O Rakel
  • Liker 13
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (14 minutter siden):

De har hatt tilgang på all verdens ekspertise, men HM sier selv i boken utgitt til hans 50 årsdag, at han ikke har satt seg inn i råd fra faglig ekspertise, men satset på å være en ålreit person så går det seg til. Dette på et tidspunkt han visste om MBHs mange problemer. Det er lov å være dum, men det passer seg ikke for en tronarving med store ressurser til sin disposisjon, å være under pari. Han er så naiv at det er umulig å se for seg ham som en leder. MM fremstår heller ikke som over pari. Og vi snakker ikke om en situasjon som oppsto plutselig med lite tid til å overveie håndtering og ekstern bistand. De har hatt god tid og gjort dårlige valg i en årrekke. 

Og jeg mener at den uttalelsen ikke er verdt noenting. Jeg har mange meninger om vold fordi det vet jeg noe om, ytterst få meninger om kronprinsparet som jeg vet særdeles lite om når det gjelder dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (16 minutter siden):

Og jeg mener at den uttalelsen ikke er verdt noenting. Jeg har mange meninger om vold fordi det vet jeg noe om, ytterst få meninger om kronprinsparet som jeg vet særdeles lite om når det gjelder dette. 

Min eller Hans uttalelse? Antar du ikke mener HMs, det er jo arrogant å ikke ta hensyn til hva han selv har valgt å si.

Du får lese deg opp om du er interessert i å danne deg en mening. Det er ikke slik at hver forelder må finne opp hjulet på nytt, det finnes mye innsikt tilgjengelig for alle, også kongelige.

Endret av O Rakel
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (28 minutter siden):

Tja, at de motbydelige gruppevoldtektsmennene i Bergen slapp unna, etter Hemsedalsaken, var vel en spiker i kista for det norske folks tiltro til rettsvesenet. (På den andre siden ble jeg positivt overrasket over at politimannen i Kongsberg ble frikjent i høyesterett.)

Ja, enig - skulle aldri hatt jury. Legfolk i retten målbærer mange fordommer og diskriminering. Men både disse, samfunn og rettsvesen utvikler seg, og Hemsedalsaken ville forhåpentligvis ikke endt slik i dag, selv om jeg fortsatt innimellom blir overrasket over politiets og rettsvesenets tafatthet og bagatellisering av barn og kvinners rett på trygghet. Men for å holde meg til saken, så tror jeg som sagt Frognersaken er så godt dokumentert og kjent at det blir umulig å henlegge og umulig å frikjenne. De andre forholdene er jeg redd politiet vil prøve å henlegge på bevisets stilling… for å la kongefamilien slippe belastningen. Håper imidlertid de som håndtere saken har integritet.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...