Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

BørIkkeSkriveForMy skrev (40 minutter siden):

Jeg tror du har helt rett. Han har nok ikke valgt noe som helst i livet sitt. Vi får håpe at likhet for loven hjelper han med å gjøre noen valg i livet sitt, for det er åpenbart at omgangskretsen hans og nærmiljøet der han bor ikke evner å hjelpe han med gode valg.

Hvis jeg husker rett, så var vel Bratlien ganske raskt ute med å hevde at det som skjedde på Frogner var kroppskrenkelse, og han la vel vekt på at det var "mildeste formen for.. " osv.  Bratlien har nok helt klart vært forfatteren av deler av uttalelsen til MBH. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (4 timer siden):

Kroppskrenkelse,  tror jeg ikke er et ord han selv har valgt. Det er litt for formelt riktig  betegnelse.  Men det er min mening.

Og ja det er akkurat det N  og J  påpekte , også jeg reagerte på. Men at brevet o seg selv ikke har gitt noen tvil iht offeret her, er det ingen tvil om. Derimot  lyd opprak der han ber henne gå vekk,  snur jo litt på dette. Uten at vi vet hele bildet av hendelsen. 

For min del snur det ingenting,  og sett sammen med hans beklagelse er det enda  mindre grunn til det. Der han sier selv at han ikke burde ha gjort det,bog at det finnes ingen grunn til å unnskylde den hendelsen.  Og det bør alle som nå victim shamer også tenke på. De4 finnes ingen hod grunn til å rassere leiligheten,  sette kniv i veggen og kvele dama.  Ei heller bagatellisere at det kun var litt med flat hånd 

Nei, lydopptaket endret ingenting om hvem som er offeret - tvert imot - en ruset, farlige person - hun må ha fryktet for sitt liv. 

• Liker 13
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (3 timer siden):

Her er jeg, med all respekt, uenig med deg. Det kan være vanskelig for mennesker som ikke har vært utsatt for slik vold, å forstå alvoret, råheten og hvor hemningsløse noen blir når de terroriserer partneren sin både fysisk og psykisk. Det er en av grunnene til at vi til stadighet hører ting som: «Du kunne jo bare gått», «det er alltid to sider til en sak», «det tar to for å krangle», «alle er litt uenige i blandt» og så videre, og så videre. 
Er det fryktelig ubehagelig å høre? Utvilsomt! (jeg har ikke selv hørt lydklippet, bare sett skriftlig referat).

Jeg husker selv hvor fryktelig det var å lese meldingene fra livredde ungdommer på Utøya. Det vrenger seg fortsatt i magen min når jeg tenker på det. Det samme med Kristoffer, 6-åringen med de store blå øynene som ble utsatt for så grov og langvarig vold fra en av sine nærmeste at han til slutt døde av det. Bildet, som var å se i alle aviser, har brent seg inn i hodet mitt. Filmer av bilen som dundrer inn i en folkemengde i Tyskland for en dag eller to siden. Barn med amputerte lemmer og blodige ansikter i Ukraina eller i Gaza som dukker opp både som nyheter, men også som «reklame» mellom saker i ymse nettaviser spesielt nå i juletiden. Det gjør så vondt, så vondt. Men jeg tåler det, fordi det er vondere for ofrene, og de fortjener at vi vet hva som skjer med dem. Løsningen er ikke å tie ihjel ondskap, men å skinne så mye lys på det at ingen lengre kan lukke øynene for det som foregår.
DA blir det kanskje en endring! 

Akkurat som alle sendingene og telefonsamtalene de har publisert fra terroren i New York da tvillingtårnene ble angrepet. De viste personer som hoppet i ren desperasjon. 
Noen ganger trenger vi slike virkemidler for å forstå den forferdelige virkeligheten vi lever i. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (4 timer siden):

Jeg føler ikke det er en avsporing, det er faktisk ganske viktig at alle slutter å kalle vold i nære relasjoner for husbråk. 

Jeg er helt enig i at personen som gjorde opptaket burde ha meldt i fra. For alt vi vet kan det godt hende personen gjorde det også, men det skal jeg ikke påstå. Politiet i Oslo (og veldig mange andre steder) har mye å henge fingrene i, spesielt i helgene, og dessverre er det ikke alltid de klarer å følge opp alle henvendelser. 

Her er det noe jeg syns er interessant og gjerne vil vite.

Til alle dere som henger dere opp i ord – hva er det viktigste? 

Noen som hadde ringt til politiet fordi de mistenkte at noen var i fare og kalte det «husbråk» – eller en som ikke ringte, men senere brukte de riktige ordene på et diskusjonsforum?

Hva er det viktigste – å gjøre det rette, eller si det rette?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

Jeg står for det jeg har sagt. All mulig informasjon som understøtter offerets historie er viktig at publiseres. Når vi ser hvilke sterke krefter som har vært og er i sving for å svinge opinionen, så er jeg ikke i tvil. 

Kort oppsummert; Brevet fra MM, henvisning til avtale med pressen, ordre fra «above my f***ing paygrade, brev fra MBH publisert på NRK, varsling av MM før pågripelse, jeg står støtt i kritikken, mildeste form for vold og påstander om at siktede er utsatt for vold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All informasjon bør offentliggjøres i denne saken for å avskrekke potensielle fremtidige kjærester. Da slipper flere kvinner å bli ofre. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huldra27 skrev (10 minutter siden):

Her er det noe jeg syns er interessant og gjerne vil vite.

Til alle dere som henger dere opp i ord – hva er det viktigste? 

Noen som hadde ringt til politiet fordi de mistenkte at noen var i fare og kalte det «husbråk» – eller en som ikke ringte, men senere brukte de riktige ordene på et diskusjonsforum?

Hva er det viktigste – å gjøre det rette, eller si det rette?

Husbråk er ikke et hvilket som helst ord hvis du har fulgt debatten om vold i nære relasjoner. Selvfølgelig er det bedre å melde fra til politiet og bruke ordet husbråk, enn å ikke melde fra i det hele tatt. Det jeg reagerte på er at man bruker ordet i en diskusjonstråd etter å ha hørt opptak som viser vold i nære relasjoner.

Hvis du hadde en venninne som lå på sykehuset etter vold, ville du sagt "så trist å høre at det var husbråk hos dere i går"? 

Jeg har ikke for vane å henge meg opp i enkeltord, men i 2024 bør vi være såpass opplyste at vi ikke bruker ordet husbråk når man refererer til vold i nære relasjoner. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (13 minutter siden):

Husbråk er ikke et hvilket som helst ord hvis du har fulgt debatten om vold i nære relasjoner. Selvfølgelig er det bedre å melde fra til politiet og bruke ordet husbråk, enn å ikke melde fra i det hele tatt. Det jeg reagerte på er at man bruker ordet i en diskusjonstråd etter å ha hørt opptak som viser vold i nære relasjoner.

Hvis du hadde en venninne som lå på sykehuset etter vold, ville du sagt "så trist å høre at det var husbråk hos dere i går"? 

Jeg har ikke for vane å henge meg opp i enkeltord, men i 2024 bør vi være såpass opplyste at vi ikke bruker ordet husbråk når man refererer til vold i nære relasjoner. 

Men så lenge ingen her vet om personen som tok det opp faktisk har meldt ifra så er det ikke så mye å diskutere akkurat det. 

Alle som har ringt nødnummer vet at de spør utrolig mange spørsmål for å ha alt klart før de eventuelt rykker ut - til og med når man ringer etter ambulanse. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (5 minutter siden):

Intet ord er et hvilket som helst ord.

Jeg skal ikke slå et slag for dette, langt derifra.

Men å flytte fokus fra hva folk gjør til det de sier er svært farlig. Det har vært altfor mye av det. Derfor var mitt spørsmål veldig enkelt. Folk kan si de vakreste ting og så gå avgårde og gjøre de forferdeligste. Ninaen er tydeligvis ikke noen av fan av husvold (fant på det begrepet akkurat nå). Så lenge hjertet er på rett sted, og hodet også, er det det viktigste i min erfaring.

Samfunnet idag er fullt av folk som sier det riktige. Disse er ofte ikke de samme som alle de menneskene som hver dag desperat prøver å gjøre det riktige.

Det er så mange anstendige mennesker der ute som prøver å gjøre sitt beste for andre. Ofte kjemper de maktesløst mot disse ordbrukerne. «Kutte årsverk» versus «gi noen sparken», for eksempel. Det blir jo litt anderledes, selvfølgelig, men . . . Hjerte, holdninger og sunn fornuft er viktigere enn alle disse polerte ordene. De kan det være mye grums bak.

En som hadde sagt: "Vi kommer å bruke omvendt voldsalarm i langt flere saker der det vært snakk om besøksforbud etter husbråk," hadde havnet i problemer idag, mens en som kommer med en vakkert slipt uttalelse som opprettholder status quo eller til og med gjør ting verre slipper unna idag. 

Bare noen tanker denne fjerde søndag i advent.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kan være rimelig sikre på at hvis noen hadde ringt politiet den natten med de opplysningene som kommer fram på det båndet så ville de ha rykket ut. Ergo tror jeg ikke det ble gjort.

Det ble jo rykket ut dagen etterpå når alt var over på grunnlag av det som ble meldt.

Jeg håper virkelig ikke at opptaket er betalt for. 

Ja vi trenger bevissthet om vold i nære relasjoner. Når opptaket er offentliggjort og folk begynner å diskutere og fordele skyld, så tenker jeg at det er enda et nytt overgrep overfor hun som ble utsatt for dette, og jeg kan ikke forstå hvorfor noen synes det var nødvendig å offentliggjøre opptakene. Når vi i tillegg vet at offeret ikke ønsket dette, så skjønner jeg ikke hvorfor det ble gjort.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/spesial/drap-norge/partnerdrap/
VG har denne oversikten over partnerdrap. Det ble heldigvis ikke utfallet i saken som diskuteres her, men dette er en samfunnsutvikling vi egentlig ser i hele verden. Vold mot kvinner og drap av kvinner.

Hva vi skal gjøre for å forhindre det? Iallfall ikke kutte bevilgninger til barnehager, skoler og hjelpetilbud til barn og unge, samtidig som unge bruker mer ulovlige rusmidler enn før (https://www.rusfeltet.no/arkiv/ungdata-2024-nasjonale-resultater-vedrorende-rusmidler)

Tate-kulturen har for lengst inntatt mange gutterom og sinn. I artikkelen omtalt som 

« the ‘Manosphere,’ or interconnected misogynistic online communities»

«Phrases such as “your body, my choice,” promoted by White nationalist podcaster Nick Fuentes, saw a 4,600 per cent increase on Nov 6, ISD said»

https://www.deccanherald.com/amp/story/world/your-body-my-choice-harassment-towards-women-surges-online-after-trump-wins-us-polls-3269222

https://www.nkvts.no/aktuelt/hoy-forekomst-av-vold-og-overgrep-i-norge/

*Menns vold mot kvinner og *menn som dreper kvinner.

ALDRI beskriv disse samfunnsutfordringene uten et subjekt. Det er med på å beskytte menn fra å ta ansvar.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (5 timer siden):

Takk. Så det du mente med innlegget var at lekking av lydopptaket gir "blod på tann" for de som ønsker å gi offeret skylden fordi han ber henne gå vekk? 

Det gjør det antagelig, men da sier det veldig mye om dem og deres holdninger, noe som det egentlig er bra at andre får se. 

Som offer er det minst like belastende i de sakene der anmeldelse blir henlagt på bakgrunn av å ikke ha nok bevis, i de sakene der gjerningspersonen går til alle i deres felles krets og bedyrer sin uskyld og sier offeret er "gal", i saker der man får høre at det alltid er to sider av en sak osv osv

Samfunnet vil aldri bli kvitt mennesker som synes vold er en løsning. 

For ordens skyld, jeg kritiserer  ikke at de sriver om saken.  Men måten de gjør det på.  Lekker informasjon som ikke er ment  for offentligheten og måten de hauser saken opp  på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freydis skrev (2 timer siden):

Nei, lydopptaket endret ingenting om hvem som er offeret - tvert imot - en ruset, farlige person - hun må ha fryktet for sitt liv. 

Tydeligvis endret hvirdan offeret  blir sett på av endel i sosiale medier tydeligvis

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Tydeligvis endret hvirdan offeret  blir sett på av endel i sosiale medier tydeligvis

Men kjære vene - slike troll og idioter finnes overalt og langt ifra bare i denne saken.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (13 minutter siden):

Overdramatisk tekst kaller jeg det. Hva vet se og hør om at dette er haste tur eller planlagt tur iht litt steamt program. 

Uansett bra de er litt på i jåp om at han blir der han er, og ikke velger å avbryte for å dra hjem å fortsette som før. Dette blir tøft for han, og ikke gitt at han står i det

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Overdramatisk tekst kaller jeg det. Hva vet se og hør om at dette er haste tur eller planlagt tur iht litt steamt program. 

Uansett bra de er litt på i jåp om at han blir der han er, og ikke velger å avbryte for å dra hjem å fortsette som før. Dette blir tøft for han, og ikke gitt at han står i det

Nei, jeg tenkte med gru om han skulle hjem allerede - men det kan godt være et uskyldig besøk. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (30 minutter siden):

Hvor i alle dager har de det fra at det er i all hast? Igjen en artikkel med masse gammel tekst og gamle bilder som avsluttes med at haakon har reist til london og at han kanskje skal besøke Marius eller kanskje ta med Marius hjem til jul. Ja, kanskje Marius skal hjem i juleperm eller kanskje haakon skal ønske god jul og gi han en julestrømpe. Hast?? De konkluderer jo med at det sannsynligvis er planlagt 😅 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (5 minutter siden):

Helt klart - spesielt synd på det siste offeret. Og selvom det føles vanskelig så er det faktisk naturlig at dette blir hovedoppslag i pressen. Sett ut fra hvem gjerningsmannen er. Husk at dette ikke bare er toppoppslag i Norge - men i flere land i Europa - nettopp pga hans mor. 
Vi kan drøfte om ting hadde vært annerledes om ikke MM hadde skrevet det brevet til pressen den gang - det finner vi aldri ut av - for det er for sent. De valgte en vei og har holdt seg til den - helt til det ikke gikk lenger i høst. 

Nei, det er ikke naturlig å offentliggjøre det siste lydopptaket. Enig med @Kvittreog det hen skriver. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...