Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

DaisyD skrev (6 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at den går for åpne dører.

Mtp ofrene vil jeg tro det vil gå for lukkede dører - og det høres i grunn helt rimelig ut. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kattedama

Det vil mest sannsynlig bli sirkus i forkant. Slik det ble sist saken gikk i Oslo tingrett. Bratlien ønsket  åpne dører. https://www.tv2.no/aktualitet/forsvareren-avkrefter-dobbeltspill-hevder-det-er-en-viktig-feil-i-kjennelsen/1719962

«I kjennelsen står det at Bratlien «ga uttrykk for at han ikke hadde noen sterke synspunkter i noen av retningene» angående spørsmålet om åpne dører. 

Det står også at «forsvareren hadde ingen innvendinger til aktors begjæring» om lukkede dører.» 

Endret av Kattedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornærmede opplever lekking av lydopptak svært belastende. Se og Hør hevder det hensynet må vike for den offentlige interessen saken har. Hvilken offentlig interesse har dette lydopptaket som gjør at hensynet til fornærmede ikke kan imøtekommes? Det forstår jeg ikke. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/se-og-hor-publiserer-nytt-angivelig-marius-borg-hoiby-opptak-det-er-belastende/s/5-95-2199604

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Fornærmede opplever lekking av lydopptak svært belastende. Se og Hør hevder det hensynet må vike for den offentlige interessen saken har. Hvilken offentlig interesse har dette lydopptaket som gjør at hensynet til fornærmede ikke kan imøtekommes? Det forstår jeg ikke. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/se-og-hor-publiserer-nytt-angivelig-marius-borg-hoiby-opptak-det-er-belastende/s/5-95-2199604

Nettopp. 
Da jeg hørte det siste opptaket forsto jeg med en gang hvilke konsekvenser dette kunne få for offeret. Denne offentliggjøringen av detaljer av mishandlingen  har ingen annen hensikt enn å få klikk. 
Jeg så opptaket har blitt delt på TikTok nå og som jeg fryktet så var kommentarfeltene fulle av victim-blaming. Av typen:» Altså Marius er jo syk i hodet, men altså her må jeg ta hans side altså. Han ber henne jo holde seg unna altså!» 

• Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Tøffe N.H som gjorde det eneste rette, der andre har sviktet

«Den største utfordringen jeg har møtt i år, må jo ha vært det steget med å gå ut med det som har skjedd tidligere i mitt liv, med tanke på eksen, psykisk vold og fysisk vold.

Haukland beskriver prosessen hos politiet og i avhør som vond, siden hun var nødt til å dykke i ting hun tidligere har jobbet seg vekk fra.

Også foreldrene hennes måtte i avhør, hevder influenseren i podkasten, som bidro til å gjøre alt vondere. 

– Men også utrolig viktig. Når jeg gikk ut med det, så handlet det kun om det offeret som var da, erkjenner Haukland.– Fordi at jeg visste at det kanskje ble vanskeligere for henne å dra tilbake, dersom hun visste at volden ikke bare hadde skjedd med henne, innrømmer Haukland i podkasten.»https://www.tv2.no/underholdning/nora-haukland-derfor-valgte-hun-a-sta-frem/17299386/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Freydis skrev (2 minutter siden):

Hva innebærer dette for den kommende avslutningen av saken? Kan politet gjøre en vurdering om at disse avhørene ikke er nødvendige tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (3 minutter siden):

Nettopp. 
Da jeg hørte det siste opptaket forsto jeg med en gang hvilke konsekvenser dette kunne få for offeret. Denne offentliggjøringen av detaljer av mishandlingen  har ingen annen hensikt enn å få klikk. 
Jeg så opptaket har blitt delt på TikTok nå og som jeg fryktet så var kommentarfeltene fulle av victim-blaming. Av typen:» Altså Marius er jo syk i hodet, men altså her må jeg ta hans side altså. Han ber henne jo holde seg unna altså!» 

Hvordan kan du si noe sånt når du ikke aner hva som er skjedd?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (Akkurat nå):

Hva innebærer dette for den kommende avslutningen av saken? Kan politet gjøre en vurdering om at disse avhørene ikke er nødvendige tro?

Det vet jeg ikke - skulle tro det ville komme en avklaring idag - men det har ikke gjort det til nå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (5 minutter siden):

Ro deg ned. Det er et sitat. Det kan du utlede både av at hun henviser til kilden (tiktok) OG at hun setter sitatet i anførselstegn.

Endret av MissLucy
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (4 minutter siden):

Nettopp. 

Ja, folk er ikke nådige i sin kritikk. Jeg mener det er et uforsvarlig inngripen i hennes privatliv som ikke kan forsvares under den offentlige interesse. Vi trenger ikke live-sendinger av vold for å ta partnervold på alvor og følge en straffesak.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freydis skrev (3 minutter siden):

Jeg leser det slik at @Zenhouse skriver ett sitat fra en av kommentaren på TikTok, ikke at dette er hennes mening.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du misforstår meg? 
jeg har ikke sagt det. Det skrives av flere i kommentarfelt på TikTok som en reaksjon på det siste lydopptaket som er lekket. Og er en ev grunnene til at jeg ikke synes slike opptak skal legges ut offentlig. Det hører heller hjemme under en rettsak. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (8 minutter siden):

Nettopp. 

Det er sjukt, men en fryktet konsekvens av den måten Se og hør driver journalistikk på. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Zenhouse skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du misforstår meg? 
jeg har ikke sagt det. Det skrives av flere i kommentarfelt på TikTok som en reaksjon på det siste lydopptaket som er lekket. Og er en ev grunnene til at jeg ikke synes slike opptak skal legges ut offentlig. Det hører heller hjemme under en rettsak. 

Ok - unnskyld - trodde det var din mening. 

• Hjerte 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Det er sjukt, men en fryktet konsekvens av den måten Se og hør driver journalistikk på. 

I denne saken tror jeg det er helt andre enn Se og Hør du trenger bekymre deg om. De lever av leserne sine - det har de gjort i alle år. 

Det er klart synd på ofrene i saken som får rippet opp i sårene sine til stadighet. For helt vanlige kvinner er det å gå gjennom en voldtektsandmelding/voldsanmeldelse svært tøft. Når den som har begått volden er sønn av norges kronprinsesse så vil det selvsagt blir en enda større belasting. Denne saken har allmenn interesse pga hvem denne mannen er, så da vil det dessverre blir lekket momenter fra saken som kan være belastende for ofrene. Det er høyst beklagelig, selvsagt. 

Vil forresten legge til at den siste lydfilen også er blitt publisert av Dagbladet - og muligens flere. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet og Se og Hør har samme eier og samarbeider, særlig om denne typen stoff (kjentfolk). Det er ikke et kvalitetsstempel for Dagbladets del. Klart det er uheldig mht selve saken at dette spres på f.eks. TikTok, kommentarene der er ikke bare pro-offer. Saker som skaper mye medieomtale kan advokater også hevde at bør gi strafferabatt. 
https://www.bt.no/innenriks/i/Oy863/negativ-til-strafferabatt-for-medieomtale

(gammel artikkel, men temaet redegjøres for) 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...