Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

DaisyD skrev (5 timer siden):

Med tanke på at MBH har en ganske lang historie med kriminell omgangskrets (10 år iflg ham selv) - og hans raseriutbrudd og raseringer av inventar på Skaugum så er det merkelig at foreldrene ikke kjenner til dette. Skal ikke påstå at det er sånn - men det virker merkelig om de ikke skulle kjenne til dette på den tiden boken ble skrevet. 

En kriminell omgangskrets, selv ev. kriminelle handlinger tilknyttet til det, betyr jo ikke automatisk at en person er voldelig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raven.Writingdesk skrev (4 timer siden):

Det er for meg helt usannsynlig at HM og MM ikke har fått meg seg at deres (ste)sønn har store problemer med egen adferd. Det ser vi jo går igjen i hans økonomi, hans relasjoner, hans manglende evne til å holde en jobb, rusproblematikk, vold osv osv osv… at hans foreldre skal være helt uvitende om bare halvparten av dette nekter jeg å tro. Nå er det dog sånn at de fleste voldsmenn og rusmisbruker har da likefullt hyggelige og sjarmerende sider. Og i en biografi er det dette som trekkes frem. Flere har påpekt at en biografi er ikke nyansert, den har en agenda. Agendaen er ikke å lufte ut skittentøyet men som regel å portrettere hovedpersonen i en positiv forstand, og gjerne de sidekarakterer som hovedpersonen ønsker at det skal kastes ett godt lys over. I dette tilfellet vil det naturlig nok være HM sin kone og hans barn. HM sin beskrivelse av MBH stemmer nok absolutt med HM sin oppfattelse av MBH, også om det foreligger kjennskap til rusmisbruk og vold i bunn. Det ene utelukker ikke det andre, for en foreldre. Naturlig nok. 

Igjen, jeg forsvarer ikke MBH og har også kritisert mye av det HM og MM har gjort.

Det jeg kommenterte på var at det kom påstander om at siden boken kom i 2023 og JS sa fra til kronprinsparet i januar samme år om at MBH var voldelig, og at det at HM i boken kalte MBH for empatisk og morsom, så var det et forsøk på å skjule hans voldelige sider (gidder ikke bla meg tilbake og sitere den andre brukeren nøyaktig, men det var omtrent det som stod).

Jeg påpekte da at hvis man ser på tidslinjen for å få en slik bok utgitt, så er det sannsynlig og troverdig at alle samtaler journalisten/forfatteren hadde med HM om boken ferdig i god tid før januar 2023, som er det tidspunktet vi vet at kronprinsparet fikk et varsel om at han hadde vært voldelig mot en kvinne.

Vi vet ingenting om hva de visste før 2023. Ergo er det urimelig å komme med bastante påstander om at boken brukes for å gi MBH en bedre cv, et bedre rykte. At HM har fortalt om positive sider som MBH også kan ha, det er vel naturlig, selv om han ikke gikk ut med at han hadde psykiske diagnoser og rusavhengighetsproblematikk.

Nei, det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Men det er også motsatt, at det ene ikke nødvendigvis inkluderer det andre...

Igjen, skal man først være kritisk til offentlige personer på et offentlig forum, så bør alle og enhver av oss være nøye med hvordan vi ordlegger oss, ikke komme med påstander som det i enhver skrivende stund ikke finnes offentlig dokumentasjon på!

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Frisk Frosk skrev (15 minutter siden):

At HM har fortalt om positive sider som MBH også kan ha, det er vel naturlig, selv om han ikke gikk ut med at han hadde psykiske diagnoser og rusavhengighetsproblematikk.

Det ville jo være naturlig at man som forelder ser positive sider ved barna sine, selv hvor ille ting de har gjort. Og det ville vært totalt malplassert og grenseoverskridende ovenfor MBH om voldelige tendenser, kriminelle venner, psykiske diagnoser og rus skulle bli delt i en slik bok. Totalt upassende faktisk, selv om de skulle ha visst alt på dette tidspunktet. Jeg har ikke lest boken, men står det noe om forholdet til svigerdøtre i boka? Hans rolle som svigerfar? 

Endret av Kattedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (4 timer siden):

Det er for meg helt usannsynlig at HM og MM ikke har fått meg seg at deres (ste)sønn har store problemer med egen adferd. Det ser vi jo går igjen i hans økonomi, hans relasjoner, hans manglende evne til å holde en jobb, rusproblematikk, vold osv osv osv… at hans foreldre skal være helt uvitende om bare halvparten av dette nekter jeg å tro. Nå er det dog sånn at de fleste voldsmenn og rusmisbruker har da likefullt hyggelige og sjarmerende sider. Og i en biografi er det dette som trekkes frem. Flere har påpekt at en biografi er ikke nyansert, den har en agenda. Agendaen er ikke å lufte ut skittentøyet men som regel å portrettere hovedpersonen i en positiv forstand, og gjerne de sidekarakterer som hovedpersonen ønsker at det skal kastes ett godt lys over. I dette tilfellet vil det naturlig nok være HM sin kone og hans barn. HM sin beskrivelse av MBH stemmer nok absolutt med HM sin oppfattelse av MBH, også om det foreligger kjennskap til rusmisbruk og vold i bunn. Det ene utelukker ikke det andre, for en foreldre. Naturlig nok. 

Kan legge  til  at jeg har lest(hørt) boken. Og kan ikke helt huske at han omtalte marius i nåtid heller. Men i fortid. Iht litt av hans rolle som stefar  og hvor tett de har vært med felles interesser og utfordre hverandre  på mye. 

At han har mye omsorg for andre og er morsom etc, er også en beskrivelse som er sagt fra andre av hans ikke kriminelle venner også.  Så de har nok vært uvitende om hans mørkeste  sider. Selv om flere har sikkert visst noe om utfordringer han har ellers. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (5 timer siden):

Jeg tolker denne meningsmålingen slik at det har vært lønnsomt for kronprinsen å snakke om saken, og tilsvarende mer skadelig for M.M. å forsøke å tie ihjel..

Det er forøvrig nøyaktig hva meg selv og en hel del andre her inne poengterte for en god del uker, ja: måneder, siden. Vi som den gang mente MM hadde profittert på å uttale seg, spådde dette utfallet. Jeg hadde virkelig ønsket meg at hun snudde. At hun nå viste sårbarhet med ord og handling. Det tror jeg hadde vært til stor fordel for henne. Slik det tydeligvis har vært for kronprinsen. 

Jeg har litt andre minner fra tråden vedrørende kronprinsens "åpenhet": Ord-disseksjon, latterliggjøring og mistenkeliggjøring for å nevne noe. Flatterende superlativer som veik, svak og tildekkende er ikke noe jeg forbinder med et ønske om at skal etterfølges av flere.

Selv mener jeg han har vært tydelig i formidlingen. Det har også Mette Marit, men hun har hatt en enda mer tilbaketrukket figur sammenlignet med ham. Jeg vil anta at medieoppslagene om kontakt med et offer og varsling til siktede også kan ha påvirket resultatet for hennes håndtering. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Jeg har litt andre minner fra tråden vedrørende kronprinsens "åpenhet": Ord-disseksjon, latterliggjøring og mistenkeliggjøring for å nevne noe. Flatterende superlativer som veik, svak og tildekkende er ikke noe jeg forbinder med et ønske om at skal etterfølges av flere.

Selv mener jeg han har vært tydelig i formidlingen. Det har også Mette Marit, men hun har hatt en enda mer tilbaketrukket figur sammenlignet med ham. Jeg vil anta at medieoppslagene om kontakt med et offer og varsling til siktede også kan ha påvirket resultatet for hennes håndtering. 

Kan du vise til eksempler på hvordan MM har vært  «tydelig i formidlingen»?

og: 

Hva er det hun har «tydelig formidlet» mener du? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner også om at mennesker kan være mangefasetterte, og kan vise seg fra ulike sider til ulike personer, og i ulike situasjoner. 

Uten sammenlikning for øvrig har jeg de siste dagene hørt på NRKs nye podkast om Henry Rinnan, der mange som hadde kjent ham før krigen kunne fortelle om en normalt hyggelig mann som var flink til å prate med folk, og hans yngre søsken omtalte ham som en omsorgsfull storebror. 

Det betydde ikke at han var en kjernekar akkurat, men at noen altså også hadde opplevd slike trekk og sider ved ham.

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

og: 

At hun ikke ønsker å kommentere saken nå.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

At hun ikke ønsker å kommentere saken nå.

🤣 ja akkurat, det har du 100% rett i, der har hun vært krystallklar: av respekt også for Marius, husker jeg rett? 

Det er som sagt ikke å være tydelig i noe annet enn at man ikke vil være tydelig.

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

🤣 ja akkurat, det har du 100% rett i, der har hun vært krystallklar: av respekt også for Marius, husker jeg rett

Det er som sagt ikke å være tydelig i noe annet enn at man ikke vil være tydelig.

Nei.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden):

🤣 ja akkurat, det har du 100% rett i, der har hun vært krystallklar: av respekt også for Marius, husker jeg rett? 

Med andre ord samme holdning som kronprinsen har hatt.

Det er å være meget tydelig i sin formidling. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (9 minutter siden):

Det er å være tydelig på at man ikke vil formidle noe som helst.

Greit å presisere at HM tross alt har uttalt at det er vanskelige tider og alvorlige anklager osv, MM har bare kvekket "ingen kommentarer" og "jeg står støtt i kritikken".

Endret av Momma
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Kronprinsen har satt ord på at det har vært vanskelig, at det er alvorlige anklager, og kongen har vel også sagt noe om at familier har nedturer. Det er noe mye mer ydmykt med det, og menneskelig, enn å kun si: «ingen kommentar». Men jeg forstår at du ikke ser forskjellen eller nyansene.

For moro skyld:

Har du selv noen god forklaring på hvorfor folket mener HM har håndtert saken så mye bedre enn MM, hvis de i følge deg har håndtert den likt? 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Raven.Writingdesk skrev (15 minutter siden):

og: 

Tydelig i at hun «står støtt i kritikken». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (Akkurat nå):

Gøy å se at NRK kan harselere med MM og MBH saken i nytt på nytt. 

NRK er i dype økonomiske problemer, så nå får personlige vennskap og woke stå ørlite på vent.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kattedama skrev (40 minutter siden):

Det ville jo være naturlig at man som forelder ser positive sider ved barna sine, selv hvor ille ting de har gjort. Og det ville vært totalt malplassert og grenseoverskridende ovenfor MBH om voldelige tendenser, kriminelle venner, psykiske diagnoser og rus skulle bli delt i en slik bok. Totalt upassende faktisk, selv om de skulle ha visst alt på dette tidspunktet. Jeg har ikke lest boken, men står det noe om forholdet til svigerdøtre i boka? Hans rolle som svigerfar? 

Akkurat. Boka kan ikke brukes som en slags bekreftelse på at de ikke har visst noe heller. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (8 timer siden):

Mulig jeg svartmaler nå, men jeg tror ikke MBH problemer kan fikses kjapt på en institusjon. Problemene hans virker mer å være knyttet til personlighet, væremåte, verdier og holdninger. Man kan ikke rette ut halen på en gammel hund. 

Det er mulig at det forholder seg slik. Hans psykiske helse er strengt tatt en privatsak. Væremåten også, unntatt, selvfølgelig når den fører til lovbrudd, som alt han nå er siktet for. Som vi får håpe ender med en passende straff. Det er ikke helt utenkelig at monarkiet kan fortsette omtrent som før med en straffedømt i familien.

Men  kontakten med tungt kriminelle miljøer grunnet rusmisbruket, utgjør en utålelig sikkerhetsrisiko for hele kongehuset.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (12 minutter siden):

Kronprinsen har satt ord på at det har vært vanskelig, at det er alvorlige anklager, og kongen har vel også sagt noe om at familier har nedturer. Det er noe mye mer ydmykt med det, og menneskelig, enn å kun si: «ingen kommentar». Men jeg forstår at du ikke ser forskjellen eller nyansene.

For moro skyld:

Har du selv noen god forklaring på hvorfor folket mener HM har håndtert saken så mye bedre enn MM, hvis de i følge deg har håndtert den likt? 

Jeg sa ikke de har håndtert den likt, jeg beskrev forskjeller i første innlegg. Jeg sa samme holdning; de vil ikke gå inn i saken nå.

Kronprinsen ledet an fra første dag med uttalelsen i Paris. Han har vært særdeles ordknapp, men tatt førersetet for dem begge i større grad. Et flertall skal ifølge den meningsmålingen være fornøyd med det lille han har uttalt. Det er ingenting ved det som gir resonans hos meg til denne trådens syn på hans håndtering,  der MM da skulle gjort som ham.

Han har heller ikke vært i medias søkelys for de forhold MM har vært i, som jeg nevnte kan ha spilt inn.

Endret av ~ Ada ~
La til siste avsnitt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Raven.Writingdesk skrev (5 minutter siden):

Akkurat. Boka kan ikke brukes som en slags bekreftelse på at de ikke har visst noe heller. 

Nei, overhodet ikke. Det er en feel good bok om kronprinsen, passer seg ikke å dele slike ting da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...