Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sefanja skrev (Akkurat nå):

10000 i døgnet er vel standard for rusbehandling. Det er ett stort skritt i riktig retning for Marius å få behandling.

Hvis kronprinsparet velger dette over offentlig behandling betyr det at deres apanasje går til dette.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)

For min del må de bruke apanasjen på hva de vil, at de ønsker å bruke den på at MBH skal få den hjelpen han trenger er ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men at muligens apanasjen og  boliger kronprinsparet disponerer har blitt en del av MBH sine grove kriminelle handlinger og nettverk er definitivt kritikkverdig. 

Endret av Kattedama
Skrevet
advent skrev (38 minutter siden):

De var villig til å bruke 70 000,- per uke på rehab i London.

Dette har vi altså ikke noe med?

Nei det har vi ikke noe med. Om de har nok til å betale for det eller ta opp lån for det. Er det 100% noe ingen har noe med. Og vurderinger de må få bestemme selv. 

  • Liker 11
Skrevet
Kattedama skrev (Akkurat nå):

For min del må de bruke apanasjen på hva de vil, at de ønsker å bruke den på at MBH skal få den hjelpen han trenger er ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men at muligens apanasjen og  boligen kronprinsparet disponerer har blitt en del av MBH sine grove kriminelle handlinger er definitivt verdt all den kritikken de får. 

De har bare vist omsorg, må vite.

Vi har ingenting med det.

Eller ... har vi det, all denne tid vi lever i et monarki?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kattedama skrev (1 minutt siden):

For min del må de bruke apanasjen på hva de vil, at de ønsker å bruke den på at MBH skal få den hjelpen han trenger er ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men at muligens apanasjen og  boligen kronprinsparet disponerer har blitt en del av MBH sine grove kriminelle handlinger er definitivt verdt all den kritikken de får. 

100% enig! 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Kattedama skrev (Akkurat nå):

For min del må de bruke apanasjen på hva de vil, at de ønsker å bruke den på at MBH skal få den hjelpen han trenger er ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men at muligens apanasjen og  boligen kronprinsparet disponerer har blitt en del av MBH sine grove kriminelle handlinger er definitivt verdt all den kritikken de får. 

Eneste jeg er enig i her,  er at det er et særdeles problem med kriminelles potensielle tilgang på skaugum området. Med tanke på sikkerhet. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
advent skrev (3 minutter siden):

Hvis kronprinsparet velger dette over offentlig behandling betyr det at deres apanasje går til dette.

Andre rusbrukere dekkes av det offentlige, spiller det en rolle for deg? 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Andre rusbrukere dekkes av det offentlige, spiller det en rolle for deg? 

Ja.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
advent skrev (Akkurat nå):

Vi har absolutt noe med hva kronprinsparet bruker apanasjen sin på

Ta opp lån? Er du helt livsfjern eller later du som?

Om de har behov for det, er det noe de må bestemme selv, som ellers er vanlig for voksne folk. På samme vis som de har rett til å bruke sin private "lønn" på samme vis som alle andre. De har forøvrig begrensinger på noe. Men det har jeg ikke satt meg helt inn i. Og er helt urelevant i marius tråden

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
advent skrev (3 minutter siden):

Ja.

Fordi? Gjerne forklare. Apanasjen utgjør cirka 3 kr årlig for hver skattebetaler, hvis du absolutt vil regne sånn (det er jo tullete), mens de 3-4 milliardene Norge bruker, utenom apanasjen,  på rusfeltet,  er virkelig ikke noe å ta i betraktning, nei. Selv har jeg langt mer bekymring for slike kostnader fremover enn om kronprinsparet får 13 eller 15 mill i året, og jeg er ikke monarkist, engang. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor Marius nå som han er ute av varetekt ikke har dratt på rehab. Noen som vet? 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
FruR skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvorfor Marius nå som han er ute av varetekt ikke har dratt på rehab. Noen som vet? 

Har vi fått bekreftet det ene eller det andre? 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
gjest:) skrev (1 time siden):

Tallene fra skattelistene kan absolutt ikke brukes for å avkrefte at han får uførepensjon eller aap.

Inntekten som oppgis i skattelistene er såkalt alminnelig inntekt som er lønn/trygd/pensjon minus fradrag pluss tillegg.

Minstefradrag og personfradrag alene utgjør opptil 170-180 000 og dette er altså trukket fra før man får inntekten i skattelistene.

Jo, det er mulig å sannsynliggjøre/usannsynliggjøre, er bare å utføre regnestykket. Når han ikke har hatt jobb, hvilke personlige fradrag skulle han hatt? Vi vet han har hatt studiegjeld, som påvirker formue, men ikke inntekt. Vi vet hva minstefradraget var for de aktuelle årene. Vi vet hva minstesatsen for både aap og ufør er. Vi vet når han har jobbet og ikke før 2022, mtp opptjening og ikke minst om han ville oppfylt kravene for aap og ufør. Og alle som har vært i NAV-systemet vet at han har ikke rukket å få ufør siden 2022. Vi kan ikke vite om han har hatt aap i 2023 med de tallene som kom i dag+det vi for øvrig vet. Men om man kan lovverket og i tillegg kjenner til NAV sine rutiner er det mindre sannsynlig at han oppfyller kravene om utredning, behandling og/eller arbeidstrening/utprøving, selv om det medisinske kravet skulle være oppfylt. 

tillegg: siden både aap og ufør beregnes av skattepliktig inntekt visse år forut for ytelsen kan vi også enkelt se at han ville mottatt minstesats dersom han hadde fått dette i 2022 eller 2023. Dette er enkel matte hvis man kan regelverket. Vi vet også at han hadde jobb i 2021. Vi vet at han startet eget firma i 2022, som noen her inne vel fant ut at må ha generert lav inntekt pga regelverket for offentlig regnskap/revisor (innslagspunktet for krav til dette). 

I tillegg må man anta at dette ville vært det mest sannsynlige at kronprinsparet hadde kommentert, og at MBH hadde nevnt i avhør, om han faktisk mottok uføretrygd. Så å fortsette å påstå at han har aap og ufør er rene spekulasjoner basert på null niks nada. Selv om vi ikke 100% kan utelukke aap så er det ingen holdepunkt for det hverken ut ifra opplysninger som er kommet fram, skattetall eller om man ser på lovverk og praksis, så ergo blir det ren spekulasjon det du driver med.

Endret av Ninaen
Skrevet
FruR skrev (9 minutter siden):

Jeg lurer litt på hvorfor Marius nå som han er ute av varetekt ikke har dratt på rehab. Noen som vet? 

Vet du at han ikke er det?

  • Liker 10
Skrevet
Orly skrev (Akkurat nå):

Vet du at han ikke er det?

Han er kanskje det.

Hvem vet.

Uansett utligner ikke det alt som har foregått de siste månedene.

Vi behøver og fortjener en reell debatt om hvordan kronprinsparet og deres rådgivere har håndtert de siste månedene.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
FruR skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er dumt at kongehuset og presse ikke formilder hvorvidt han nå er hjemme eller på rehab.

Jeg tenker det ligger litt i leiet som salig Amy, og for all del uten noen som helst sammenligning ellers med drittsekken Marius!, sa det i sin tid:  They tried to make me go to rehab, but I said, "No, no, no".

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
advent skrev (45 minutter siden):

De har bare vist omsorg, må vite.

Vi har ingenting med det.

Eller ... har vi det, all denne tid vi lever i et monarki?

vi lever i en rettsstat, der alle har rett på vern av retten til privatliv. Derfor har vi ingenting med det. Du må gjerne latterliggjøre rettsstaten og menneskerettighetene, men det er jo et ganske gammeldags ståsted. Skjønner ikke hvorfor det er noe å trakte etter.

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Gjest Freydis
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Det er din mening og den skal du selvfølgelige få ha, også er det sånn at jeg mener noe annet, om det på den ene eller andre måten viser seg at apanasjen går til kriminell aktivitet og det er indikatorer på at kongehuset har vært bevisst dette, så er det så dypt problematisk at det gir kanskje grunnlag for å se på retningslinjene for hvordan man skal håndtere slike saker, nå da kongehuset i motsetning til politikere, ikke kan ta sin hatt og gå.
 

Hadde det vært sporbart at MM og HM hadde bevisst finansiert kriminelle handlinger, antar jeg at dette hadde medført konsekvenser som trumfer «privatlivet»; det hadde vel medført risiko for å bli ettergått av politi? Sanksjoner?  all den tid da kjøp av rusmidler faktisk er lovstridig.

Enig med deg. Og kongehuset som er SÅÅ avhengig av folkets tillitt er litt på gyngende grunn nå. Det er ikke bare snakk om at folk ikke har innsyn i deres pengebruk - det har med folks oppfattelse av det hele og den påfølgende bristen på tillit til hele institusjonen. 
Kan lese litt i kommentarfeltet her hvor de skriver om økning i apanasje og hemmelighold:

https://www.nettavisen.no/kjendis/sa-mye-far-kongefamilien-i-apanasje/s/5-95-2054210#am-comments

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulaajoner og brukerdebatt.

Forumansvarlig

  • Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i uttalelsene fra de som erklærer seg som representanter for "det norske folk" her i tråden. Hvis noe i det hele tatt tas opp rundt kaffemaskinen i mine kretser, så er det forbrytelsene til MBH, ikke hva apanasjen brukes til.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...