Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

advent skrev (1 minutt siden):

De var villig til å bruke 70 000,- per uke på rehab i London.

Dette har vi altså ikke noe med?

Du tenker det er bedre at det offentlige betaler for avrusning? Mulig de tærer på formuen til slike formål og tenker at de virkelig hadde fått pes om de gjorde som mange andre; får det dekket av det offentlige. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Du tenker det er bedre at det offentlige betaler for avrusning? Mulig de tærer på formuen til slike formål og tenker at de virkelig hadde fått pes om de gjorde som mange andre; får det dekket av det offentlige. 

Jeg tenker at det beste i denne situasjonen er å være åpen om hva som egentlig foregår, dertil også om hva apanasjen brukes til.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Det finnes private behandlingssteder i Norge og dersom de så gjerne vil betale for tjenestene. 

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (23 minutter siden):

Det er du som misser poenget. Retten til privatliv er en grunnleggende menneskerettighet. Du fører en argumentasjon som i sin ytterste konsekvens innebærer at du mener deg berettiget til å vite alt om hva kronprinsparet bruker sine midler øremerket "private utgifter" til. 

Nei; det er uriktig. Ytterste konsekvens er vel kun at den ikke bevisst skal brukes til å støtte kriminell aktivitet. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (12 minutter siden):

Ja, som jeg skriver selv, så vet vi ingenting om det. Det er jo ganske lite vi faktisk vet i denne saken, så sånn sett er det jo lite man kan diskutere, da. Selvsagt er det taushetsbelagt, det er jo temmelig åpenbart?

Formålet med innlegget mitt var heller å nyansere dette inntrykket som skapes innimellom, av at eneste begrunnelse for å diskutere alt som har med økonomi å gjøre, er en slags grotesk nysgjerrighet på hva kronprinsparet bruker penger på. 

Jeg leser diskusjonen helt annerledes, og har ikke sett dette uthevede uttrykt av noen.

Det dreier seg derimot slik jeg oppfatter det om hva som formelt sett faktisk tilhører privatlivet, i juridisk forstand, og hva man har rett til å kreve offentlig innsyn i.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (14 minutter siden):

Ser tydelig ut for meg som om du snakker om at apanasjen er privat - og at man ikke skal blande seg oppi hva pengene går til. Eller hva mente du? Fint om du kan forklare det:

Selvfølgelig mener jeg at apanasjen er privat. Dvs det er ikke min mening - det er et faktum.

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig mener jeg at apanasjen er privat. Dvs det er ikke min mening - det er et faktum.

Ok

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (6 minutter siden):

Det finnes private behandlingssteder i Norge og dersom de så gjerne vil betale for tjenestene. 

De er bedre? Ærlig talt, om de ønsker å betale 70 000 i uka eller deromkring og tar utgiftene selv,  blir det uansett ei pølse i slaktetida selv om de bruker apanasjepenger: 

«Narkotikasaker koster politi, domstoler og kriminalomsorgen ca. 2,5 milliarder kroner i året. Behandling av rusproblemer koster om lag 4,8 milliarder kroner.

Arbeidslivets produksjonstap er satt til 1,7 milliarder, mens tapt livskvalitet for pårørende er anslått til 0,9 milliarder kroner.

Samlet kostnad 35 milliarder

Samlet blir samfunnets årlige kostnader ved bruk av illegale rusmidler over 35 milliarder kroner, ifølge analyse- og rådgivningsmiljøet Oslo Economics.»

https://www.vg.no/nyheter/i/wev7jA/illegale-rusmidler-koster-norge-milliarder-forebygging-sparer-lidelse

(til moderator: vet siteringen er litt lang, jeg får heller dele opp i to innlegg om du mener det blir feil?) 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Ærlig talt, om de ønsker å betale 70 000 i uka eller deromkring og tar utgiftene selv,

Det er ikke de som privatpersoner, som tar disse utgiftene.

Det er vi, folket, som gir denne apanasjen.

Endret av advent
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

De er bedre? Ærlig talt, om de ønsker å betale 70 000 i uka eller deromkring og tar utgiftene selv,  blir det uansett ei pølse i slaktetida selv om de bruker apanasjepenger: 

«Narkotikasaker koster politi, domstoler og kriminalomsorgen ca. 2,5 milliarder kroner i året. Behandling av rusproblemer koster om lag 4,8 milliarder kroner.

Arbeidslivets produksjonstap er satt til 1,7 milliarder, mens tapt livskvalitet for pårørende er anslått til 0,9 milliarder kroner.

Samlet blir samfunnets årlige kostnader ved bruk av illegale rusmidler over 35 milliarder kroner, ifølge analyse- og rådgivningsmiljøet Oslo Economics.»

https://www.vg.no/nyheter/i/wev7jA/illegale-rusmidler-koster-norge-milliarder-forebygging-sparer-lidelse

(til moderator: vet siteringen er litt lang, jeg får heller dele opp i to innlegg om du mener det blir feil?) 

Jeg forstod deg slik at du mente at hvis de valgte behandling i Norge så vil de "snike" til seg gratis-behandling. Da bare kommenterte jeg at det finnes private steder i Norge og. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Nå er det vel ikke MBH sitt forbruk som medfører kostnader på 35 milliarder, så å hevde at det på en eller annen måte er mer økonomisk å gjøre dette enn alternativet vet jeg ikke akkurat om jeg mener er en særlig relevant argumentasjon, men hensikten med å støtte denne type avrusning er vel neppe det økonomiske perspektivet men det medmenneskelige og relasjonelle:

han er barnet deres, det handler kort sagt om å berge livet hans. Noe langt mer verdifullt for dem enn alt annet av kostnader? 

For min del engasjerer det meg ikke så mye at de sponser denne utgiften, jeg antar at de aller fleste med tilsvarende midler selv hadde gjort det samme.

Kritikken bunner vel kanskje heller i at det potensielt er samme bidragsyter og sponsor av denne avrusninga som dessverre også har bidratt til å finansiere selve rusmisbruket som har satt han i den situasjonen han nå er i. For ordens skyld: mener jeg det er MM og HM sin «skyld» at MBH er rusmisbruker: N-E-I.

Jeg mener de (kanskje) skulle vært mer restriktive med å sponse hans livsstil økonomisk. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (35 minutter siden):

10000 i døgnet er vel standard for rusbehandling. Det er ett stort skritt i riktig retning for Marius å få behandling.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke behov for noe? Jeg spurte bare hva du mente da du sier han er en privatperson? Det kan nemlig bety så mangt, alt etter hva man legger i definisjonen.

Så vidt jeg  vet har han ingen ofisiell rolle.  Han er i kongefamilien, og der stopper det.  Men mange blander han som endel av kongehuset. Noe han ikke er. 

Ellers er han en skatte pluktig uten ofisiell rolle som de flestw av oss andre. Moe er litt ulikt for han, pga at han er i kongefamilien. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (Akkurat nå):

10000 i døgnet er vel standard for rusbehandling. Det er ett stort skritt i riktig retning for Marius å få behandling.

Hvis kronprinsparet velger dette over offentlig behandling betyr det at deres apanasje går til dette.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

For min del må de bruke apanasjen på hva de vil, at de ønsker å bruke den på at MBH skal få den hjelpen han trenger er ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men at muligens apanasjen og  boliger kronprinsparet disponerer har blitt en del av MBH sine grove kriminelle handlinger og nettverk er definitivt kritikkverdig. 

Endret av Kattedama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
advent skrev (38 minutter siden):

Nei det har vi ikke noe med. Om de har nok til å betale for det eller ta opp lån for det. Er det 100% noe ingen har noe med. Og vurderinger de må få bestemme selv. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (Akkurat nå):

For min del må de bruke apanasjen på hva de vil, at de ønsker å bruke den på at MBH skal få den hjelpen han trenger er ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men at muligens apanasjen og  boligen kronprinsparet disponerer har blitt en del av MBH sine grove kriminelle handlinger er definitivt verdt all den kritikken de får. 

De har bare vist omsorg, må vite.

Vi har ingenting med det.

Eller ... har vi det, all denne tid vi lever i et monarki?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (1 minutt siden):

For min del må de bruke apanasjen på hva de vil, at de ønsker å bruke den på at MBH skal få den hjelpen han trenger er ikke kritikkverdig i det hele tatt. Men at muligens apanasjen og  boligen kronprinsparet disponerer har blitt en del av MBH sine grove kriminelle handlinger er definitivt verdt all den kritikken de får. 

100% enig! 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (Akkurat nå):

Eneste jeg er enig i her,  er at det er et særdeles problem med kriminelles potensielle tilgang på skaugum området. Med tanke på sikkerhet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...