Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Han vennen til Marius. Dro frem noen  poenger som iht hans diagnoser, som kunne være litt utfordrende  og dumt  opp mot det  å være sønn av en kongelig.  Det er jo klart at som mann i gata, ville noe av det  han tok opp ikke være noe problem  opp mot andres status.  Da snakker jeg ikke om overgrepene og vold. Men div annet vennen nevnte. 

Du mener den ‘anonyme vennen’ til Marius? Ville du i det hele tatt vurdert anonyme kilder om dette kom fra Se & Hør? Kredibiliteten til VG gikk gjennom gulvet med denne skjønnmalings-podcasten som ikke kan verifiseres hvor en venn av MBH skylder på ofrene og diagnoser om hverandre.

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Det blir spennende å se tiltalen, og påstand. Jeg tipper han får påstand om 5 år. 

• Liker 4
Skrevet
VXL100 skrev (3 minutter siden):

Det blir spennende å se tiltalen, og påstand. Jeg tipper han får påstand om 5 år. 

Ja, det er spennende. Tror at det er best for alle parter at det blir en tiltale her og en rettssak. Tror det kan gå utover folks tillit til både kongehus og domstol hvis det ikke blir det. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
VXL100 skrev (3 minutter siden):

Jeg håper det. Jeg lurer også på hvordan og på hvilken måte kronprinsparet har tenkt å håndtere dette. Er planen å tie helt frem til alt er avsluttet? Og hvis det ikke blir noe dom så kan de fortsette med «stakkars lille Marius» skuespillet? Hvis det først kommer en dom skal de da si noe om at de tar avstand fra denne type handlinger? Det blir fullstendig likt historien om høna som ikke fikk noen til å hjelpe seg med å bake. Hvis kronprinsparet sitt offentlig bidrag til ofrene i denne saken først skal komme etter en dom så kan de like gjerne bare droppe det. De har jo ikke gitt noe form for støtte før kaka er ferdig bakt og ute av ovnen, og da skal de gjerne spise av den via å fremstå som om de er i på rett side av historien. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
VXL100 skrev (5 minutter siden):

Jeg fulgte ikke med på pressekonferansen, sa de noe om tidsperspektiv der i forhold til når det forventes å bli tatt ut tiltale/når rettsaken starter? 

• Liker 1
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (1 minutt siden):

Ja, det er spennende. Tror at det er best for alle parter at det blir en tiltale her og en rettssak. Tror det kan gå utover folks tillit til både kongehus og domstol hvis det ikke blir det. 

Klarer ikke å se for meg at det ikke skulle bli det. Dette er jo veldig alvorlig. Og kan du tenke deg media, spesielt utenlandske, hvis dette ikke ender i tiltale? 😳

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
VXL100 skrev (7 minutter siden):

Ja, de har jo høvla vekk og ned på flere punkter,  noen nye er kommet til. 

Mitt håp er mellom 3 og 6 år med forvaring, og opp mot minst 6 år om det ikke blir forvaring.

Men det tror jeg er litt for mye å  håpe på etter siktelsene.  Blir ikke overasket  om tiltae punkter er annerledes eller borte også etter det er avgjort. 

Var det i august tiltalen skulle være klar?

Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Jeg fulgte ikke med på pressekonferansen, sa de noe om tidsperspektiv der i forhold til når det forventes å bli tatt ut tiltale/når rettsaken starter? 

Tror de insinuerte 30 dager ifht tiltale, når rettssaken blir er sikkert mer uvisst, men tipper på senhøsten? 

Skrevet
Jobbermedbarn skrev (Akkurat nå):

Tror de insinuerte 30 dager ifht tiltale, når rettssaken blir er sikkert mer uvisst, men tipper på senhøsten? 

Vet vi om den blir åpen? Er jo flere fornærmede som vi bare kjenner som anonyme. Jeg håper for deres del at de slipper å bli klistret utover Se&Hør.

• Liker 1
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (11 minutter siden):

Tenker at han ikke på noen måte kan komme unna noen tiltale , spørsmålet er vel mer hva dommen blir og hvor lenge han havner bak lås og slå

• Liker 3
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (9 minutter siden):

Jeg håper det. Jeg lurer også på hvordan og på hvilken måte kronprinsparet har tenkt å håndtere dette. Er planen å tie helt frem til alt er avsluttet? Og hvis det ikke blir noe dom så kan de fortsette med «stakkars lille Marius» skuespillet? Hvis det først kommer en dom skal de da si noe om at de tar avstand fra denne type handlinger? Det blir fullstendig likt historien om høna som ikke fikk noen til å hjelpe seg med å bake. Hvis kronprinsparet sitt offentlig bidrag til ofrene i denne saken først skal komme etter en dom så kan de like gjerne bare droppe det. De har jo ikke gitt noe form for støtte før kaka er ferdig bakt og ute av ovnen, og da skal de gjerne spise av den via å fremstå som om de er i på rett side av historien. 

Ingen vet hva strategien er videre, men jeg tipper de kommer til å kommentere noe hvis det blir tiltale, antagelig noe lignende som før; at dette er alvorlig, håper også at de sier noe om ofrene og at nå skal saken prøves for domstolen og at man da vil få en endelig avgjørelse. 

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Vet vi om den blir åpen? Er jo flere fornærmede som vi bare kjenner som anonyme. Jeg håper for deres del at de slipper å bli klistret utover Se&Hør.

Jeg hørte de sa på fredag at i utganspunktet går jo alle straffesaker i Norge for åpen rett, men som du sier her kan det være grunner til å beskytte ofrene, så det er vel sannsynlig at det blir lukket rett i deler av rettssaken? 

• Liker 2
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (7 minutter siden):

Ingen vet hva strategien er videre, men jeg tipper de kommer til å kommentere noe hvis det blir tiltale, antagelig noe lignende som før; at dette er alvorlig, håper også at de sier noe om ofrene og at nå skal saken prøves for domstolen og at man da vil få en endelig avgjørelse. 

De kunne godt ha sagt mer enn bare at «det er alvorlig». Og ja, mtp at sist gang MM ytret seg var det «også av hensyn til Marius» så hadde det vært fint om hun faktisk så lengre enn bare seg, sine og sitt. Det er jo faktisk jobben til disse folka. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (3 minutter siden):

Jeg hørte de sa på fredag at i utganspunktet går jo alle straffesaker i Norge for åpen rett, men som du sier her kan det være grunner til å beskytte ofrene, så det er vel sannsynlig at det blir lukket rett i deler av rettssaken? 

Mente at saker om overgrep og vold i nære relasjoner som regel er lukket. Mulig jeg husker feil. Men slike saker som  hos igebrigtsen går vanligvis for lukket, men gikk åpent  nå, pga at det har vært mye åpent  fra før, og har mer offentlig interesse. 

Iht marius sin sak, ble det lukkede forhandlinger i høst ang varetekt spørsmål,  som hensyn til  enkelte av ofrene.

Så ikke godt å vite. Om ddt blir åpent iht offentlig  interesse eller lukket pga hensyn til  noen av de utsatte.

Skrevet
Krokenguri skrev (18 minutter siden):

Mente at saker om overgrep og vold i nære relasjoner som regel er lukket. Mulig jeg husker feil. Men slike saker som  hos igebrigtsen går vanligvis for lukket, men gikk åpent  nå, pga at det har vært mye åpent  fra før, og har mer offentlig interesse. 

Iht marius sin sak, ble det lukkede forhandlinger i høst ang varetekt spørsmål,  som hensyn til  enkelte av ofrene.

Så ikke godt å vite. Om ddt blir åpent iht offentlig  interesse eller lukket pga hensyn til  noen av de utsatte.

Hovedregelen er alltid åpne dører, men så kan man ønske det lukket ved gitte forhold. I ingebrigssaken var det jo Gjert med hans forsvar som ønsket å lukke det, men ofrene ville ha åpne dører. Det ble argumentert med at han selv hadde søkt offentligheten og hans ønske ble ikke innvilget. Men det finnes jo flere tungtveiende grunner til at de som ønsker lukket får innvilget det, mindreårige, sakens karakter osv. I MBH saken er det jo flere som har ønsket anonymitet, tipper det er stor sannsynlighet at de får gjennomslag for lukkede dører hvis de ønsker det. 

Annonse
Skrevet
PusheenPusheen skrev (45 minutter siden):

Klarer ikke å se for meg at det ikke skulle bli det. Dette er jo veldig alvorlig. Og kan du tenke deg media, spesielt utenlandske, hvis dette ikke ender i tiltale? 😳

Tror hele gjengen er immune mot å føle skam eller ydmykhet. Hva pressen skriver, innenlands eller utenlands tror jeg de blåser en lang marsj i. For hvis de skriver noe negativt, og så? De sitter like trygt der oppe på tronene sine, de, med flere titalls millioner i skattefri inntekt hvert år, gratis bolig, mat, tjenerskap, sjåfører etc. Det ser vi jo nettop i hvordan Marius har fått holde på siden før han var myndig. Ingen konsekvenser. Og det blir det neppe noen forandring på. Han slipper unna med det, og så blir det en liten storm, hvor de står godt i kritikken, og så går livet videre. De er untouchable!

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (12 minutter siden):

Tror hele gjengen er immune mot å føle skam eller ydmykhet. Hva pressen skriver, innenlands eller utenlands tror jeg de blåser en lang marsj i. For hvis de skriver noe negativt, og så? De sitter like trygt der oppe på tronene sine, de, med flere titalls millioner i skattefri inntekt hvert år, gratis bolig, mat, tjenerskap, sjåfører etc. Det ser vi jo nettop i hvordan Marius har fått holde på siden før han var myndig. Ingen konsekvenser. Og det blir det neppe noen forandring på. Han slipper unna med det, og så blir det en liten storm, hvor de står godt i kritikken, og så går livet videre. De er untouchable!

De viser hvert fall utad at de står godt i kritikk og at det ikke er så nøye med å håndtere dette på en mer fornuftig måte.

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (13 minutter siden):

Hovedregelen er alltid åpne dører, men så kan man ønske det lukket ved gitte forhold. I ingebrigssaken var det jo Gjert med hans forsvar som ønsket å lukke det, men ofrene ville ha åpne dører. Det ble argumentert med at han selv hadde søkt offentligheten og hans ønske ble ikke innvilget. Men det finnes jo flere tungtveiende grunner til at de som ønsker lukket får innvilget det, mindreårige, sakens karakter osv. I MBH saken er det jo flere som har ønsket anonymitet, tipper det er stor sannsynlighet at de får gjennomslag for lukkede dører hvis de ønsker det. 

Vet ikke om det er lov å kopiere hele ia klippet. . Men ser ut til at slike saker stort sett går for lukkede dører.  Mener jeg hørte en diskusjon om hvorvidt dette var innafor iht rettsikkerhet,  da rettsakker er offentlig  anliggende 

Men der det var best oversikt akkurat  iht dette.

Saker om vold i hjemmet behandles for lukkede dører primært av hensyn til ofrene, og for å beskytte deres privatliv og sikkerhet. Det er viktig å ivareta ofrenes integritet og unngå ytterligere belastning, samtidig som man sikrer at rettssaken kan gjennomføres på en trygg måte. 

Her er noen grunner til at slike saker ofte går for lukkede dører:
  • Beskytte ofrene:
    Vold i hjemmet er en svært privat og følsom sak. Åpenhet kan føre til ytterligere skam, skyldfølelse og traumer for ofrene. 

• Unngå gjenopplevelse av traumet:
    Detaljer om voldshandlingene kan være svært belastende for ofrene å gjenoppleve i en åpen rettssak. 

• Forebygge gjengjeldelse:
    Åpenhet kan øke risikoen for at voldsutøveren eller andre kan utøve gjengjeldelse mot offeret eller vitner. 

• Sikre vitneforklaringer:
    Noen ofre eller vitner kan være mer villige til å fortelle hele sannheten i en lukket rettssak, uten frykt for represalier eller ubehag. 

• Beskytte barns rettigheter:
    I saker der barn er involvert, er det spesielt viktig å beskytte deres rett til et trygt og privatliv. 

• Unngå stigmatisering:
    Vold i hjemmet kan føre til stigmatisering av både ofre og voldsutøvere, og lukkede dører kan bidra til å redusere denne stigmatiseringen. 

Det er viktig å huske at selv om rettssaken går for lukkede dører, er det fortsatt en rettferdig og grundig prosess, der bevisene blir vurdert og dommen blir rettferdig. 
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det er litt bemerkelsesverdig. At det er nå kommet nye siktelser og ny informasjon om marius saken. Og kun et par i tråden her har interesse for å  snakke om det. Ellers sporer det over i alt annet som ikke er viktig  for saken og som ikke engang omhandler Marius.  Det begynner å bli noen sider med mette marit her bla nå. 

Så for de som har lyst til  å snakke on topik, så har jeg noen spøsmål rundt det nye nå jeg syntes  er litt vrient  å få tak i. 

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Jeg syntes det er litt bemerkelsesverdig. At det er nå kommet nye siktelser og ny informasjon om marius saken. Og kun et par i tråden her har interesse for å  snakke om det. Ellers sporer det over i alt annet som ikke er viktig  for saken og som ikke engang omhandler Marius.  Det begynner å bli noen sider med mette marit her bla nå. 

Så for de som har lyst til  å snakke on topik, så har jeg noen spøsmål rundt det nye nå jeg syntes  er litt vrient  å få tak i. 

Det eneste som engasjerer er å snakke ned moren hans. Jeg ahr evd flere anledninger forsøkt å lede over til diskusjon om vold i nære relasjoner og ofrene for slik, men det gidder ingen å svare på. Det er mye mer interessant å diskutere mors fortid og hvorvidt det er dårlige gener eller dårlig oppdragelse som er årsaken til volden -helts begge deler, ser ser det som.
Ingen ansvarliggjøring av ham det gjelder i det hele tatt. Selv om han har vært myndig når han har gjort alt han tiltales for. 

• Liker 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...