Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jada, alt er selvsagt MBHs feil, før jeg blir anklaget for å mene noe annet. Det betyr ikke dermed at situasjonen ikke er kompleks. Hans familie, hans kongelige, offentlige familie, er en stor del av hans liv og hverdag. Det forventes selvsagt litt av dem også.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (37 minutter siden):

Vel, at kronprinsparet blir kritisert her, synes jeg ikke er så rart. Jeg vet med høy sannsynlighet at jeg hadde tatt tak om noen kom og fortalte meg noe sånt om mitt barn. For det blir summen av alt. Det er jo ikke kun varslingen fra JS og moren de har visst om, det er masse andre ting i tillegg som gjør at mengden informasjon de til slutt satt på, blir for meg, altfor drøy. Det blir for lettvint å tenke "han må klare seg selv" hvis han er på skråplanet. I tillegg er jo hjelpen veldig selektiv, hvert fall utad. Gratis bopel og penger til regninger hver måned. Og selvsagt rydding når politiet sier de er på vei. Mulig det er en ren forsvarsmekanisme fra dem, men det virker som de har valgt å lukke øyne og ører for noe, mens andre ting har han fått hjelp til. Og så den øredøvende stillheten i ettertid, som bidrar til at folk, også du og jeg, slarver mer enn det som sikkert er nødvendig. Så nei, synes ikke det er rart at folk reagerer på kronprinsparet. 

Men å blande inn avvercingsplikt. Det bøir jo helt feil, uavhengig av hva man mener. Dog har julianne selv sagt at hun ikke ønsket å anmelde  dette. Men ønsket det etterhvert, og en periode før hun gjorde det. Så det har jo ikke  vært mangel på venner og familie  som har oppfordret henne til å anmelde,  men som hun sier selv, at det også har vært viktig å bli klar for å gjøre det. Og når  det bøe gjort, så var det akkurat  riktig  tidspunkt  for henne. 

Og det må man også respektere 

Dessuten, det var særdeles mange som visste om dette før kronprinsparet.  Så hvor ligger  da detes anavar tenker man? Jeg syntes at man .å respektere voksne folk sine ønsker, iallefall  så lenge de ikke står  i noen umiddelbar  fare.

Man går ikke å anmelder voldtekt for noen, bare fordide fortalte om det,  dersom vedkommende ikke ønsker å anmelde det selv. Og slik må det,  være,  for at de som er utsatt i det hele tatt skal tørre å si det til noen.

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Men å blande inn avvercingsplikt. Det bøir jo helt feil, uavhengig av hva man mener. Dog har julianne selv sagt at hun ikke ønsket å anmelde  dette. Men ønsket det etterhvert, og en periode før hun gjorde det. Så det har jo ikke  vært mangel på venner og familie  som har oppfordret henne til å anmelde,  men som hun sier selv, at det også har vært viktig å bli klar for å gjøre det. Og når  det bøe gjort, så var det akkurat  riktig  tidspunkt  for henne. 

Dessuten, det var særdeles mange som visste om dette før kronprinsparet.  Så hvor ligger  da detes anavar tenker man? Jeg syntes at man .å respektere voksne folk sine ønsker, iallefall  så lenge de ikke står  i noen umiddelbar  fare.

Man går ikke å anmelder voldtekt for noen, bare fordide fortalte om det,  dersom vedkommende ikke ønsker å anmelde det selv. Og slik må det,  være,  for at de som er utsatt i det hele tatt skal tørre å si det til noen.

Helt enig. Avvergingsplikten har ingenting her å gjøre. Det som har blitt hengende i luften ubesvart (som så mye annet i denne pressedekningen), er hva som egentlig foregikk ifm noe kontakt og manglende oppfølging mellom Snekkestadfamilien og kronprinsparet. Om mer kunne vært gjort her, vites ikke. Det som imidlertid er sikkert, er at avvergingsplikten ikke aktualiseres der og at man ikke anmelder et forhold tilbake i tid om den utsatte ikke selv vil det. Hun har som du skriver, uttalt at hun ikke var klar før nå. Dette er nok også grunnen til at hennes mor ikke kontaktet politiet. Hvis hennes mor visste om noe mens det pågikk jf.avvergingsplikten, må en anta det også da var krevende avveinger for henne mht.å vurdere datterens beste.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (22 minutter siden):

Det må du ta med den som nevnte det nå, jeg tenkte ikke på det i utgangspunktet her.

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Helt enig. Avvergingsplikten har ingenting her å gjøre. Det som har blitt hengende i luften ubesvart (som så mye annet i denne pressedekningen), er hva som egentlig foregikk ifm noe kontakt og manglende oppfølging mellom Snekkestadfamilien og kronprinsparet. Om mer kunne vært gjort her, vites ikke. Det som imidlertid er sikkert, er at avvergingsplikten ikke aktualiseres der og at man ikke anmelder et forhold tilbake i tid om den utsatte ikke selv vil det. Hun har som du skriver, uttalt at hun ikke var klar før nå. Dette er nok også grunnen til at hennes mor ikke kontaktet politiet. Hvis hennes mor visste om noe mens det pågikk jf.avvergingsplikten, må en anta det også da var krevende avveinger for henne mht.å vurdere datterens beste.

Hvorvidt  hennes mor visste om systematisk vold  eller ikke mens de var sammen, er ikke  offentlig  kjent.  Det pekes mye mot kronprinsparet og hva de måtte ha visst. Men sannheten er jo at de i praksis har bodd i nærheten  av hennes familie,  så det er isåfall  større sjanse for at de gar visst.

Julianne  sa i intervju, at ingen  visste, før hun fortalte sine nermeste , i tiden rundt bruddet. Så hvordan  tenker man at alle andre skulle ha visst, jo lengre unna, jo vanskeligere å vite helt sikkert.så jeg syntes det blir særdeles dobbelt  moralistisk å peke på kronprinsparet og ansvar her. Pga  det var ikke de de som visste først. I tillegg  er det kun en som har og har hatt ansvar for de handlingene som er gjort og ikke gjort.

Så for min del, seg ikke at hverken  hennes eller hans familie har noe ansvar  for hva han har gjort

• Nyttig 2
Skrevet

Tråden er så vanvittig lang så jeg prøvde se etter om det noensinne har vært inkludert dop i disse voldtekene? Har han også dopet dem ned!

Skrevet
pjuskefjes skrev (2 minutter siden):

Tråden er så vanvittig lang så jeg prøvde se etter om det noensinne har vært inkludert dop i disse voldtekene? Har han også dopet dem ned!

Så vidt jeg vet, har det ikke stått noe om det i media. Mulig jeg tar feil. Men overgrepene skjedde jo mens de sov, så de må jo ha sovet GODT hvis de ikke har våknet av det. Linni ble jo overrasket over at hun var et av ofrene, så dypt sov hun. Jeg har kun vært full rusmessig, så aner ikke hvordan man sover hvis man har noe annet innabords også. Men tenker at de har vært helt bortevekk hvis de ikke har kunnet gjøre motstand, eller i det hele tatt fått med seg hva som har skjedd.

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Hvorvidt  hennes mor visste om systematisk vold  eller ikke mens de var sammen, er ikke  offentlig  kjent.  Det pekes mye mot kronprinsparet og hva de måtte ha visst. Men sannheten er jo at de i praksis har bodd i nærheten  av hennes familie,  så det er isåfall  større sjanse for at de gar visst.

Julianne  sa i intervju, at ingen  visste, før hun fortalte sine nermeste , i tiden rundt bruddet. Så hvordan  tenker man at alle andre skulle ha visst, jo lengre unna, jo vanskeligere å vite helt sikkert.så jeg syntes det blir særdeles dobbelt  moralistisk å peke på kronprinsparet og ansvar her. Pga  det var ikke de de som visste først. I tillegg  er det kun en som har og har hatt ansvar for de handlingene som er gjort og ikke gjort.

Så for min del, seg ikke at hverken  hennes eller hans familie har noe ansvar  for hva han har gjort

Men jeg har enda til gode å se at noen sier at hans familie har ansvar for hva han har gjort. Det er bare noe du har hengt deg opp i og ikke klarer å legge vekk. Ingen har sagt at andre enn Marius har ansvar for det Marius har gjort. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Så vidt jeg vet, har det ikke stått noe om det i media. Mulig jeg tar feil. Men overgrepene skjedde jo mens de sov, så de må jo ha sovet GODT hvis de ikke har våknet av det. Linni ble jo overrasket over at hun var et av ofrene, så dypt sov hun. Jeg har kun vært full rusmessig, så aner ikke hvordan man sover hvis man har noe annet innabords også. Men tenker at de har vært helt bortevekk hvis de ikke har kunnet gjøre motstand, eller i det hele tatt fått med seg hva som har skjedd.

Jeg synes det virker rart om han ikke har dopet dem ned? Jeg vil jo tro at også er straffbar handling. Men ingen skriver om det. 

• Liker 2
Skrevet
pjuskefjes skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det virker rart om han ikke har dopet dem ned? Jeg vil jo tro at også er straffbar handling. Men ingen skriver om det. 

Mulig det blir for vanskelig å bevise, da dette skjedde på fester. Vi vet jo litt om hvem han har festet med, og vi vet at dop har vært inne i bildet. Så hvem som har dopet ned hvem og ikke, blir vel kanskje ord mot ord.

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (52 minutter siden):

Dersom min sønns (eks)kjæreste og moren hadde informert meg om at min sønn har bedrevet fysisk og psykisk mishandling over en lang periode så hadde jeg selvsagt gjort alt som stod i min makt for å nøste opp i saken og forsøkt alt for å forhindre at det skulle skje igjen - både når det gjelder (eks)kjæresten og eventuelle fremtidige kjærester. Hva slags foreldre lar slikt forbigå i stillhet? True med politi og anmeldelse dersom vedkommende ikke frivillig går med på rusbehandling og seriøse sinnemestrings-behandlinger er en måte å komme igang på. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (28 minutter siden):

Men jeg har enda til gode å se at noen sier at hans familie har ansvar for hva han har gjort. Det er bare noe du har hengt deg opp i og ikke klarer å legge vekk. Ingen har sagt at andre enn Marius har ansvar for det Marius har gjort. 

Det er da de som får kritikk for å fått beskjed om hva han har gjort, og ikke gjort noe. Evnt hva skulle de ha ha gjort. Her får de beskjed  ett år etter via en 3 person.  Som hat visst om dette i over ett år. Skal man kritisere  dem for å ikke ha anmeldt  da, på samme vis man kritiserer kronprinsparet  for det samne. De har jo visst i minst ett år før.  Så jeg velger å okke kritisere  dem  eller kronprinsparet  for å ikke meldt ifra. Fordi julianne har sagt det selv at hun ikke ønsket det, og at hun anmeldte det pp et tidspunkt  som var riktig for henne. Og da respekterer jeg henne helt å holdent på det. Uten å legge skyld på noen andre som ikke er ansvarlig for at at voksen mann bedriver vold og voldtekter mot kvinner 

• Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Det er da de som får kritikk for å fått beskjed om hva han har gjort, og ikke gjort noe. Evnt hva skulle de ha ha gjort. Her får de beskjed  ett år etter via en 3 person.  Som hat visst om dette i over ett år. Skal man kritisere  dem for å ikke ha anmeldt  da, på samme vis man kritiserer kronprinsparet  for det samne. De har jo visst i minst ett år før.  Så jeg velger å okke kritisere  dem  eller kronprinsparet  for å ikke meldt ifra. Fordi julianne har sagt det selv at hun ikke ønsket det, og at hun anmeldte det pp et tidspunkt  som var riktig for henne. Og da respekterer jeg henne helt å holdent på det. Uten å legge skyld på noen andre som ikke er ansvarlig for at at voksen mann bedriver vold og voldtekter mot kvinner 

Du blander epler og pærer. At de får kritikk for ikke å ha gjort noe, er ikke det samme som at man skylder på dem for hva Marius har gjort. De får jo kritikk for hva de har gjort/ikke gjort. 

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (37 minutter siden):

Dersom min sønns (eks)kjæreste og moren hadde informert meg om at min sønn har bedrevet fysisk og psykisk mishandling over en lang periode så hadde jeg selvsagt gjort alt som stod i min makt for å nøste opp i saken og forsøkt alt for å forhindre at det skulle skje igjen - både når det gjelder (eks)kjæresten og eventuelle fremtidige kjærester. Hva slags foreldre lar slikt forbigå i stillhet? True med politi og anmeldelse dersom vedkommende ikke frivillig går med på rusbehandling og seriøse sinnemestrings-behandlinger er en måte å komme igang på. 

Men moren visste dette ved bruddet ett år tidligere.   Dessuten  tenker jeg dette ikke er kronprinsparet sin sak heller. Pg i utgangspunktet noe man tar opp med politet.  Siden kronprinsparet ikke har noen myndigheter ovenfor  en voksen sønn. Informasjon  via 3 parter  har uansett ingen nytte iht å melde i fra til politiet om. Det er ikke veldig vanlig at det er ansvaret til  familie  eller en gjerninfsnann å anmelde seg selv. Det er som regel den som er utsatt og deres  nerneste som normalt sett  gjør det.

Kronprinsparet er da ikke ikke loven. Å har noen myndighet her. Ei heller deres oppgave å avdekke hvem som snakker  sant og ikke i en straffesak.  Hadde de begynt med det. Da snakker vi om å blande seg inn. De er ikke politi, og og utøver av lov og rett sådan. Det er politiet og rettsvesenet sin jobb. Om min datter hadde sagt hun var utsatt  for vold av en kjæreste,  er det ikke hans familie  j3g hadde kontaktet. Da hadde jeg først og fremst kontaktet advokat og  så politiet.  Med samtykke av min datter. Hadde ikke overkjørt henne. Med mindre hun sto i situasjonen og det lot seg gjøre 

Kronprinsparet  har fått skylden for ikke å ha stoppe sin sønn. Både Nora og Julianne har sagt ogfe at ingen visste noe. Så de skal jo ty stoppe noe ingen visste. Kronprinsparet  skulle også stoppe voldyektene, som ikke engang  ofrene visste  om

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (13 minutter siden):

Du blander epler og pærer. At de får kritikk for ikke å ha gjort noe, er ikke det samme som at man skylder på dem for hva Marius har gjort. De får jo kritikk for hva de har gjort/ikke gjort. 

Nei. Imgen her har kritisert mora til julianne for å ikke meldt ifra til politiet,  men det er  kritisert  over en lav sko at kronprinsparet  ikke har gjort det.  Og det er dobbelt moralistisk.  Dessuten. Mora er en 3 part, som informerer via en direkte involvert. Kronprinsparet  får ikke engang dette via en primær part. Allerede ved et første ledd, blir det uriktigheter, feil og  mistolkinger. Det vet jo alle som har prøvd hviskeleken. 

Så fpr ordens skyld. Jeg påpeker at å kun kritisere kronprinsparet for dette er dobbelt moralistisk.  Og at jeg selv klandrer hverken  mora , kronprinsparet  eller andre som ikke har meldt ifra. Av 100% respekt for julianne sitt valg og ønske før hun gjorde det. Ingen  skal tvinges til sex og ingen skal tvinges til å anmelde om de ikke ønsker det selv. Og snakker jeg om informasjonen  som kommer i ettertid.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
pjuskefjes skrev (1 time siden):

Det  vites ikke. Linni nevnte vel i tuppen og lillemor at hun ikke ruset seg, så hvis det var tilfelle,  måtte noen ha gitt  henne noe uten hennes viten

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Nei. Imgen her har kritisert mora til julianne for å ikke meldt ifra til politiet,  men det er  kritisert  over en lav sko at kronprinsparet  ikke har gjort det.  Og det er dobbelt moralistisk.  Dessuten. Mora er en 3 part, som informerer via en direkte involvert. Kronprinsparet  får ikke engang dette via en primær part. Allerede ved et første ledd, blir det uriktigheter, feil og  mistolkinger. Det vet jo alle som har prøvd hviskeleken. 

Så fpr ordens skyld. Jeg påpeker at å kun kritisere kronprinsparet for dette er dobbelt moralistisk.  Og at jeg selv klandrer hverken  mora , kronprinsparet  eller andre som ikke har meldt ifra. Av 100% respekt for julianne sitt valg og ønske før hun gjorde det. Ingen  skal tvinges til sex og ingen skal tvinges til å anmelde om de ikke ønsker det selv. Og snakker jeg om informasjonen  som kommer i ettertid.

Mora til Juliane gjorde da vitterlig noe for å få stopp på dette. Selv om det ikke var å gå til politiet, gjorde hun faktisk noe. Og "kronprinsparet får ikke engang dette via primær part"? Du forventer vel ikke at en traumatisert kjæreste av Marius, i tillegg til å deale med det Marius har gjort, skal kontakte foreldrene hans, KRONPRINSPARET, å fortelle om dette til dem? Moren gjorde det de fleste andre mødre ville gjort, nemlig å hjelpe barnet sitt. JS er offeret her, Marius er overgriperen. Utgangspunktet til Js' mor og Marius' mor er absolutt ikke sidestilt. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Mora til Juliane gjorde da vitterlig noe for å få stopp på dette. Selv om det ikke var å gå til politiet, gjorde hun faktisk noe. Og "kronprinsparet får ikke engang dette via primær part"? Du forventer vel ikke at en traumatisert kjæreste av Marius, i tillegg til å deale med det Marius har gjort, skal kontakte foreldrene hans, KRONPRINSPARET, å fortelle om dette til dem? Moren gjorde det de fleste andre mødre ville gjort, nemlig å hjelpe barnet sitt. JS er offeret her, Marius er overgriperen. Utgangspunktet til Js' mor og Marius' mor er absolutt ikke sidestilt. 

Gjorde hun? Hvilken myndighet  tenker du at foreldre til voksne  barn har. Og hvorfor tenker du sr de ikke har snakket med han og prøvd noe? Litt naivt å tro at man kan endre personligheten til  noen over natten. 

Ddt funker jo ikke sånn, at man sier må synt jeg du ruser deg for mye, så nå må du slutte,  og vips så slutter de.

Har du via media noe intrykk av at han bryr seg nevneverdig om andres meninger eller krav? Når han komrakter damer han rettslig har kontakt forbud mot, og kjører uten lappen bla.  Så jeg skjønner ikke at man tenker at en samtale  fra foreldre skal gjøre en stor nytte. Uansett  det  er ikke deres ansvar eller feil iht det han gjør. Det er hans ansvar å feil det han gjør. Og det er han som må slutte. Det er ikke alle  andres ansvar å få han til å slutte.  Klarer han ikke å slutte,  er han er fare for sine omgivelser og må da sone. Veien dit krever desverre  normalt noen ofre, uavhengig av hvem du er. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (16 minutter siden):

Du har tydeligvis glemt at de sitter på bildebevis som kronprinsen takket nei til å se. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Du har tydeligvis glemt at de sitter på bildebevis som kronprinsen takket nei til å se. 

Av et blåmerke. Ikke av at han laget det. Uansett  så er det ikke deres jobb å gikse det . Det er politet sin jobb. Så henvendelsen er på feil sted iht å fikse noe. 

Bra de gir beskjed, slik at de får muligheten til å   prøve  å gjøre noe. Det er ikke synonymt med å få gjort noe. 

Kontakten var vel også først og fremst om penger  han skyldte henne.  Slik jeg har forstått det via media

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...