Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Aricia skrev (42 minutter siden):

@Freydis Ettersom jeg for min del synes selv det å nevne fornærmede kvinner i denne saken ved navn er et overtramp som både pressen OG deltakere i denne tråden bør unngå sier det seg selv at det å skulle diskutere deres følelser (!) er helt utenkelig. 

Å spekulere i andres følelser, motiver eller indre liv i det store og hele er noe jeg aldri gjør i diskusjoner her inne, da jeg mener det er prinsipielt problematisk uansett kontekst.

Vel - hvis det er for din egen del du gjør dette så bør du kanskje tenke deg om. Du bruker denne grove overgrepssaken til å fronte din egen avsky for Se og Hør. 

Jeg tror ærlig talt ikke det er Se og Hør som er ofrenes største traume akkurat nå - men det kan hverken du eller jeg vite så vi holder oss for gode til å ta det opp i det hele tatt. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremmed fugl skrev (10 timer siden):

Nå er du helt på kanten av det usamklige. 

Nonner blir mindre sovevoldtatt. 

Ja, det er en riskofaktor å ikke være nonne. Hva er poenget ditt annet enn å være kvalm og ekkel. 

På kanten av usmakelig når det er du som drar dette inn? Å prøve å se ting i sammenheng, ble visst et problem for deg.  Beklager at jeg forventet bedre refleksjonsevne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (21 minutter siden):

Jeg tror jo at hvis Linni spesifikt hadde sagt at hun ikke ønsket at navn og bilde skulle publiseres, så hadde hun sagt dette, og da hadde vel ikke Se&Hør kunne publisert det? Jeg kan mene hva jeg vil om at de publiserte identiteten hennes, men hun hadde vel noe hun skulle sagt i saken? Hvis de har publisert det mot hennes vilje, er det jo helt klart et brudd på VVP-en?

Jepp. Hvis hun ikke hadde vært innforstått med identifisering, så hadde hun vært "TV kjendis" og ikke Linni videre. Fra hva som er kjent, og sannsynlig. 

For øvrig tror jeg på sjefredaktøren i Se og Hør når han skriver at politiet har et omfattende arbeid nå i saken. Massevis av bilder og filmer skal bli gått igjennom, mulige ofre skal bli identifisert (av politiet) og avhøres. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste (tror det var i Aftenposten) at politiet har hatt inne over 60 personer til avhør i Marius-saken. Om de enda ikke er ferdige å gå gjennom alt, så kan man lure på hva denne saken koster i ressurser og kroner. Og enda vil de ikke kalle inn moren hans..

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 damer har status som fornærmede så langt, og MBH er fortsatt attraktiv blant damer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (2 minutter siden):

7 damer har status som fornærmede så langt, og MBH er fortsatt attraktiv blant damer.

Hvordan kan han være det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Freydis skrev (1 time siden):

Kanskje være litt forsiktig med å diskutere ofrene som er helt uskyldige når det kommer til MBH sine grove overgrep? 

Det er ikke sånn mennesker fungerer dessverre. Og det er derfor flere er skeptiske til se& hør sine metoder. Hadde ikke de publisert navnet til Linni, hadde vi ikke hatt « hun burde merket dårlig dop « og «hun er for gammel til og feste « spykommentarer. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Han hadde vært langt mindre attraktiv dersom kronprinsessen med gemal hadde sluttet å finansiere og tilrettelegge for playboy- og partylivsstilen hans. Synd at de ikke for lengst har bidratt i så måte.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (5 minutter siden):

Det er ikke sånn mennesker fungerer dessverre. Og det er derfor flere er skeptiske til se& hør sine metoder. Hadde ikke de publisert navnet til Linni, hadde vi ikke hatt « hun burde merket dårlig dop « og «hun er for gammel til og feste « spykommentarer. 

Men tror du virkelig at hans ofre får det bedre ved at dere "taler deres sak" her på Kvinneguiden?

Navnet hennes hadde kommet fram uansett om Se og Hør hadde publisert det eller ei. Og vet du at Linni har gitt beskjed om at hun IKKE ville ha navnet offentliggjort?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (5 minutter siden):

Han hadde vært langt mindre attraktiv dersom kronprinsessen med gemal hadde sluttet å finansiere og tilrettelegge for playboy- og partylivsstilen hans. Synd at de ikke for lengst har bidratt i så måte.

Han hadde vel ikke  vært mindre voldsmann, og voldtektsmann, om mora hadde en status som vanlig person.

Den store forskjellen er vel at politiet ikke hadde hatt like stort press på seg til å etterforske alt, og henlagt disse sakene frem til det kom flere anmeldelser,  og i tillegg  kun vært en notis kanskje  i en lokal avis. Og iallefall  ikke egen tråd på KG,  som mener mye om han og familien åå samme vis. Og mora hans hadde fått sympati fremfor hets.  Fordi folk rundt ville hatt større forståelse for at dette er vanskelig for en mor å få i fanget

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Han hadde vel ikke  vært mindre voldsmann, og voldtektsmann, om mora hadde en status som vanlig person.

Den store forskjellen er vel at politiet ikke hadde hatt like stort press på seg til å etterforske alt, og henlagt disse sakene frem til det kom flere anmeldelser,  og i tillegg  kun vært en notis kanskje  i en lokal avis. Og iallefall  ikke egen tråd på KG,  som mener mye om han og familien åå samme vis. Og mora hans hadde fått sympati fremfor hets.  Fordi folk rundt ville hatt større forståelse for at dette er vanskelig for en mor å få i fanget

Litt vanskelig å diskutere med noen som ikke ser forskjell på en vanlig Ola-Dunk-famile og kongefamilien - norges mektigste og mest priviligerte familie. 

I over 10 år har pressen latt være å skrive om MBH - fordi moren bad dem om det. Når sakene om seksuelt misbruk, mishandling, herværk, rus, nettverk av tungt kriminelle og deres tilgang til Skaugum kom for en dag så blir det selvsagt skriverier. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (27 minutter siden):

Hvordan kan han være det? 

Menn som sitter inne på death row blir jo gift med damer de ikke har truffet en gang. Altfor mange damer som har en dragning til low lifes som Marius Høiby.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (14 minutter siden):

Men tror du virkelig at hans ofre får det bedre ved at dere "taler deres sak" her på Kvinneguiden?

Navnet hennes hadde kommet fram uansett om Se og Hør hadde publisert det eller ei. Og vet du at Linni har gitt beskjed om at hun IKKE ville ha navnet offentliggjort?

Jeg tror alle overgrepsofre får det bedre over tid av at vi taler deres sak. 

navnet hennes hadde kommet fram uansett. Det er det fare for at som foreløpig er ukjente gjør og, også hun som fikk lydopptaket publisert mot sitt ønske. Nei, jeg vet ikke om linni har gitt beskjed om at hun ikke ville ha navnet sitt offentliggjort. Det er mulig se& hør ringte henne først og spurte « vil du ha navnet ditt offentliggjort på denne måten « ? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (2 minutter siden):

Jeg tror alle overgrepsofre får det bedre over tid av at vi taler deres sak. 

navnet hennes hadde kommet fram uansett. Det er det fare for at som foreløpig er ukjente gjør og, også hun som fikk lydopptaket publisert mot sitt ønske. Nei, jeg vet ikke om linni har gitt beskjed om at hun ikke ville ha navnet sitt offentliggjort. Det er mulig se& hør ringte henne først og spurte « vil du ha navnet ditt offentliggjort på denne måten « ? 

Men problemet er at dere tror dere taler deres sak - dere vet slett ikke. Som du sier så aner du ikke om Linni har bedt om å IKKE få sitt navn publisert. Det er faktisk feil å påstå noe det ikke er belegg for. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Hadde nok hatt mye mindre tilgang på damer. At han er sønn av Norges neste dronning, og stesønn av Norges neste konge har nok gjort han mer attraktiv for damene/jentene

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (43 minutter siden):

Jeg er så drit lei av at det jeg skriver blir brukt til noe helt annet enn det det var. Jeg har ikke skrevet noe om at HUN burde merket dårlig dop!!!! 
Jeg har skrevet at jeg trodde man (generelt) ville merket at man ble dopet ned dagen etter foreksempel. 
Det er uredelig å holde på sånn! Det er tatt helt ut av kontekst og brukt til noe annet enn det det var. 

Endret av Klink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Nå er det faktisk sånn at jo mer makt og midler jo større mulighet har man for å påføre andre skade. Epstein og Winstein er gode eksempler på det. Til og med «Nytorgsmannen» (anbefales!) - hadde sosial makt, som medførte at han fikk fortsette mye lenger enn han hadde trengt.

du er vel en av de som tidlig i tråden argumenterte hardnakket for at Marius ikke har hatt noen form for makt, husker jeg rett? Og jeg har argumentert i mot deg og snakket om sosial kapital. Den har Marius fått via sin mor, som har sørget for å opprettholde den blant annet via å finansiere en livsstil som har sørger for at han kunne tilhøre en slags «sosial elite» samt holdt han «inne i varmen» i kongefamilien, han har aldri «falt i unåde» til og med etter sin egen offisielle bekjennelse på vold var de to ute sammen, i offentligheten, hvor de lo, spøkte og koset seg på madrassinnkjøp. Ja; vi er tilbake til det madrassinnkjøpet. Fordi via at MM har vist seg offentlig med sin anklagede serie overgripende sønn, har hun bidratt til at hans sosiale status har klart å opprettholdes. Hun viser at han har en massiv støtte «i ryggen». En maktelite, for det er faktisk MM en del av. Så ethvert mulig offer eller kjenning/vitne til hans kriminelle gjerninger er vel vitende om at via å utfordre Marius risikere de også å utfordre den eliten han er en tydelig del av.

Denne saken har virkelig vist hvor farlig det er når man forsøker å underspille alvoret av sosial makt, for den har MM sørget for at hennes sønn kunne holde på MYE lenger enn nødvendig og den har DEFINITIVT vært en bidragsyter til at han kunne fortsette sin adferd alt for lenge. 
Marius VET dette. Han vet det via å si til politet at media ikke «har lov» til å si noe om ham. At det er en «avtale». Hvor tror du han har fått det inntrykket fra?!

Skal vi virkelig late som om det brevet fra 2017 ikke har hatt noe effekt på MARIUS sin oppfatning av hva han kan tillatte seg å gjøre eller ikke?! 

Verden har vært Marius sin sandkasse, om det er gardister som kjøres ned eller kvinner som utsettes for vold og voldtekt. Og min mening er at han har hatt foreldre som har bidratt til at han har dette verdensbildet. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

… og jeg kan legge til:

den største bidragsyteren til at Marius har MISTET sin sosiale makt: det er f**n meg den fjerde statsmakt i form av Se&Hør! 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (35 minutter siden):

Menn som sitter inne på death row blir jo gift med damer de ikke har truffet en gang. Altfor mange damer som har en dragning til low lifes som Marius Høiby.

Signerer denne. Til og med Anders Behring Breivik har fått bøttevis med kjærlighetsbrev i fengselet.

https://www.nrk.no/norge/frierbrev-til-fengselet-1.7776301

Det er dessverre mange som dras mot spenning og frykt og som har en slags syk respekt for kriminelle og mordere.

https://www.nrk.no/trondelag/forelsker-seg-i-drapsmenn-_-psykolog-tror-folk-trekkes-mot-spenning-og-frykt-1.14409191

"Når det blir mer grotesk, så blir det også flere frierbrev. Seksualdrap og massedrap er noe som gjør fanger mer populære. En myte mange fremdeles tror på er at psykopater aldri har opplevd ordentlig kjærlighet. Hvis den innsatte bare får nok kjærlighet skal han kunne omvendes, sier Øverland.

Selv om mange kontakter ham for å få snakket med innsatte i norske fengsler, bruker han ofte å advare kvinner og menn som tar kontakt.

– Jeg advarer dem og sier at det kan være farlig. Folk sitter inn av en grunn."

Man har jo også mange kvinners dragning mot gode gamle "bad boys". 

Men i MBH sitt tilfelle så er det nok først og fremst hans høye status som medlem av kongefamilien, og hans dyre, privilegerte livsstil som lokker.

Endret av Rastebenk
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (På 6.2.2025 den 12.16):

De samme betraktninger har jeg også gjort meg etter å ha observert det både her inne og rundt om i diverse kommentarfelt. Nå sist er det Linni som blir shamet etter at nyheten kom ut. Det er latteremoji på artikler som omhandler denne saken, og det er stygge kommentarer om offeret.  Her inne er man anonym, men i kommentarfelt på Facebook står de frem med navn og det er ofte kvinner som hetser offeret. 

Synes denne saken har vist helt forferdelige holdninger mot kvinner som blir utsatt for vold og overgrep, og bekrefter hvorfor mange som opplever dette ikke tør eller våger å stå frem og aller minst anmelde det. 

Helt enig med deg, det er skremmende å se. Har sett masse ekle holdninger på Facebook, men også her inne, hvor flere er mer opptatte av å kjefte på Se og Hør enn å kritisere partnervold og overgrep.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...