Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

pøbelsara skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner godt hvorfor hun kontaktet dem - det sier jeg jo også. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke også kontakter politi, når hun jo faktisk har vet at datteren har vært utsatt for vold. Som jeg skrev - det ville jeg ha gjort. 

Og jeg har ikke sagt at kronprinsparets oppførsel ikke har vært kritikkverdig - jeg har gjentatt flere ganger at de har handlet veldig uklokt. Men jeg har også forsøkt å si noe om velkjent dynamikk rundt mennesker som utøver vold. Det er en voldsom maktulikhet som gir seg utslag i feks, medavhengighet og enabling, jeg har sagt noe om hvordan forsøk på å hjelpe ofte gjør saken verre. Jeg har ALDRI unnskyldt verken MBH eller familien hans. Jeg påpeker at de har dekket over, og forøker å si noe om generelle psykologiske faktorer som forklarer hvorfor dette skjer.

Jeg kan godt skjønne at moren til J ville at de skulle vite - men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke ville at politiet skulle vite. 

OG bare slutt å snakke om "meg og mine likesinnede". Jeg er én person og skriver det jeg mener. Hva andre mener, får du ta opp med dem. Hvis du faktisk hadde LEST det jeg skriver, så hadde du sett at det er både nyansert og faktabasert. Og jeg leser alt som publiseres om saken og forholder meg til det - jeg legger ikke til eller trekker noe fra.

Og så vidt jeg vet har ikke kronprinsparet gjort noe ulovlig - men det har derimot den myndige sønnen hennes gjort. Noe innrømmer han, og noe innrømmer han ikke. Han er etterforsket, og det blir mest sannsynlig reist tiltale og berammet sak mot ham Akkurat slik det selvsagt burde være i en rettsstat når man gjør ulovlige, straffbare kriminelle handlinger.  

Og igjen - jeg er republikaner og synes monarkiet er en utdatert ordning hvor man må ta hva man får, ikke den man velger ut fra egnethet. 

David Toska var 29 år da han ledet planleggingen og utførelsen av Nokas-ranet. Just sayin'. Mora hans burde tatt mer ansvar. :ironi:

Dette er så usaklig at det ikke er verdt et svar en gang, men JA, moren til Tosca burde selvsagt ha kontaktet politiet hvis hun visste om planlegging av et ran. 
Det er en moralsk plikt som alle voksne har.

Det virker som du tror at «medavhengighet»  (forøvrig en «diagnose» du selv har satt) er en slags unnskyldning for å ignorere voldelig atferd. Det er det ikke. Spesielt ikke når det er snakk om våre kommende statsoverhoder, som har en uttalt forpliktelse til å tjene landet. 

• Liker 16
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pøbelsara skrev (19 minutter siden):

David Toska var 29 år da han ledet planleggingen og utførelsen av Nokas-ranet. Just sayin'. Mora hans burde tatt mer ansvar. :ironi:

Kjenner ikke Toska så godt, men i hvilket land er foreldrene hans kommende statsoverhoder? 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (Akkurat nå):

Dette er så usaklig at det ikke er verdt et svar en gang, men JA, moren til Tosca burde selvsagt ha kontaktet politiet hvis hun visste om planlegging av et ran. 
Det er en moralsk plikt som alle voksne har.

Det virker som du tror at «medavhengighet»  (forøvrig en «diagnose» du selv har satt) er en slags unnskyldning for å ignorere voldelig atferd. Det er det ikke. Spesielt ikke når det er snakk om våre kommende statsoverhoder, som har en uttalt forpliktelse til å tjene landet. 

Hallo - jeg sier ikke at medavhengighet ER en unnskyldning - jeg sier at det antakelig er årsaken til at dette har gått så utrolig galt. Jeg tror ingen familier klarer å unngå patologiske mestringsstrategier når det er maktulikhet og vold.

Når har jeg sagt at de har handlet riktig? Jeg unnskylder dem ikke - de er vanlige folk med uvanlige jobber og med skyhøye forventninger på seg - og derfor har det gått helt galt.

Jeg er helt enig i at alle har plikt til å kontakte politiet. Jeg spurte om noen hadde fått med seg hvorfor moren til J ikke hadde gjort det, når det kom fram at hun hadde tatt kontakt med kronprinsen. Fordi JEG ville gjort det hvis det var mitt barn. Og fordi det ville være en helt forståelig ting å gjøre. 

Kommentaren min om moren til Toska handler om all dritten som er skrevet i denne tråden, inklusive gentesting og tvungen skilsmisse. Ja. Både hun og MM burde ha ringt politiet.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (Akkurat nå):

Kjenner ikke Toska så godt, men i hvilket land er foreldrene hans kommende statsoverhoder? 

I Klappeland. :klappe:

:knegg:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (31 minutter siden):

Jeg skjønner godt hvorfor hun kontaktet dem - det sier jeg jo også. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke også kontakter politi, når hun jo faktisk har vet at datteren har vært utsatt for vold. Som jeg skrev - det ville jeg ha gjort. 

(...)

Jeg kan godt skjønne at moren til J ville at de skulle vite - men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke ville at politiet skulle vite. 

(...)

Har det stått i mediene at mora til Julanne ikke ønsket at politiet skulle vite om det? 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (2 timer siden):

Da Julianne var på podkasten til Helle i høst, sa hun at ingen visste noe om dette, og at hun ikke hadde snakket om det før.

Men moren hennes har jo skjønt dette eller visst det - akkurat som hele kongefamilien må ha fått med seg krangelen på Kongeskipet. Så her har mange visst, ja. 

Hvis det hadde vært min datter (jeg har flere av dem), ville jeg ha ringt både krisesenteret og politiet for å få tips og råd om hva jeg skulle gjøre hvis jeg oppdaget at kjæresten var voldelig. Men jeg hadde ikke ringt foreldrene til voldsmannen. Både fordi jeg hadde regnet med at de hadde kjøpt voldsmannens versjon av hendelsene (som alltid er ansvarsfraskrivelse), men også fordi jeg ikke hadde ønsket at voldsmannen skulle vite  at jeg gjorde det. Har noen fått med seg hvorfor moren valgte å kontakte kronprinsparet og ikke politiet/krisesenter?

En krangel er jo ikke nok til å konkludere med fysisk og psykisk vold i forold. 

Unge par tidlig i 20 årene har en tedens til å ha litt krangling,  uten at det går under fysisk og psykisl vold. 

Man anmelder ikke til politiet hver gang man opplever andre som krangler, og man går ikke ut fra at det nødvendigvis er fysisk og psykisk  vold i et forhold når to krangler. 

Julianne sier jo selv i podcasten at ingen visste hva som egentlig  foregikk før det ble slutt og at hun fortalte det til sin famile og venner  etter bruddet. 

Så jeg stiller meg litt uforstående da til hva andre burde ha forstått og ikke forstått iht at to stk krangler. Som også er beskrevet som et turbulent forhold. 

Så iht krangelen  på båten,  kranglet de to om gud vet hva, og kronprinsessen brøt inn og roet det hele ned.   Iht artiklene  om det på båten, handlet ikke det om fysisk eller psykisk vold som jeg har sett, men en krangel  mellom de to.b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hummingbird2 skrev (1 time siden):

Helt sinnsykt at en som utagerer på selveste kongeskipet får fortsette å bo på Skaugum! De har virkelig pakket den manne-babyen inn i bomull!! Og med det bare støtte opp under volden og rusmisbruket! Er det ingen voksne i det norske kongehuset?? 

Øhhh nei, det har de da bevist til de grader i det siste året som har gått. Eller årene siden Olav døde🙄

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (1 time siden):

Og jeg har ikke sagt at kronprinsparets oppførsel ikke har vært kritikkverdig - jeg har gjentatt flere ganger at de har handlet veldig uklokt. Men jeg har også forsøkt å si noe om velkjent dynamikk rundt mennesker som utøver vold. Det er en voldsom maktulikhet som gir seg utslag i feks, medavhengighet og enabling, jeg har sagt noe om hvordan forsøk på å hjelpe ofte gjør saken verre. Jeg har ALDRI unnskyldt verken MBH eller familien hans. Jeg påpeker at de har dekket over, og forøker å si noe om generelle psykologiske faktorer som forklarer hvorfor dette skjer.

OG bare slutt å snakke om "meg og mine likesinnede". Jeg er én person og skriver det jeg mener. Hva andre mener, får du ta opp med dem. Hvis du faktisk hadde LEST det jeg skriver, så hadde du sett at det er både nyansert og faktabasert. Og jeg leser alt som publiseres om saken og forholder meg til det - jeg legger ikke til eller trekker noe fra.

Og så vidt jeg vet har ikke kronprinsparet gjort noe ulovlig - men det har derimot den myndige sønnen hennes gjort. Noe innrømmer han, og noe innrømmer han ikke. Han er etterforsket, og det blir mest sannsynlig reist tiltale og berammet sak mot ham Akkurat slik det selvsagt burde være i en rettsstat når man gjør ulovlige, straffbare kriminelle handlinger.  

Og igjen - jeg er republikaner og synes monarkiet er en utdatert ordning hvor man må ta hva man får, ikke den man velger ut fra egnethet. 

Hva mener du med dette? Dette tar prisen for mest irrelevante kommentar i hele tråden - grattis 🏆 Det finnes jo ingen parallell whatsoever. DT har jo ikke vist de samme uempatiske voldelige tendensene som MBH, du vet ikke hvordan de har hatt det hjemme, han ble ikke forsørget av sin mor eller far, de har ikke all verdens ressurser til rådighet, og de skal uansett ikke være statsoverhoder og representere Norge. 

• Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukerdebatt i gang igjen , enkelte klarer bare ikke å la være og bare må hakke løs, utrolig irriterende. Tråden handler om MBH, så slutt med Brukerdebatten ellers blir tråden stengt igjen 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (3 minutter siden):

Brukerdebatt i gang igjen , enkelte klarer bare ikke å la være og bare må hakke løs, utrolig irriterende. Tråden handler om MBH, så slutt med Brukerdebatten ellers blir tråden stengt igjen 

Kan du ikke heller rapportere det du mener er brukerdebatt, så slipper vi metadebatt om brukerdebatt i tråden? Eller ta det på ris og ros? Jeg ser for øvrig ikke noe brukerdebatt, så det er ikke sikkert at alle er enig med deg der, men da er det fint om du gir beskjed til moderatorene så kan de ta en sjekk. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (3 timer siden):

Hallo - jeg sier ikke at medavhengighet ER en unnskyldning - jeg sier at det antakelig er årsaken til at dette har gått så utrolig galt. Jeg tror ingen familier klarer å unngå patologiske mestringsstrategier når det er maktulikhet og vold.

Når har jeg sagt at de har handlet riktig? Jeg unnskylder dem ikke - de er vanlige folk med uvanlige jobber og med skyhøye forventninger på seg - og derfor har det gått helt galt.

Jeg er helt enig i at alle har plikt til å kontakte politiet. Jeg spurte om noen hadde fått med seg hvorfor moren til J ikke hadde gjort det, når det kom fram at hun hadde tatt kontakt med kronprinsen. Fordi JEG ville gjort det hvis det var mitt barn. Og fordi det ville være en helt forståelig ting å gjøre. 

Kommentaren min om moren til Toska handler om all dritten som er skrevet i denne tråden, inklusive gentesting og tvungen skilsmisse. Ja. Både hun og MM burde ha ringt politiet.

Fullstendig uenig i dine konklusjoner. Dette er på nivå med Erasmus Montanus «kan sten fly? kan Nille fly? Ergo er Nille en sten» 

Det er ikke familiens privilegier som er årsaken til at det har gått galt. Det er snarere på tross av deres særstilling enn på grunn av. MBH hadde hatt de samme impulsene uansett, men foreldre med færre midler ville hatt færre virkemidler.Så kan rampelyset ha økt presset, men da oppsøker man vel ikke influencere. 

Å være for ettergivende er feil alle foreldre kunne begått, særlig ressurssvake foreldre som ikke har tid eller penger eller krefter til å mobilisere, men det som er vanskelig å forstå er at kronprinsparet i tillegg har tilrettelagt for at dette har fått utvikle seg, herunder dekket over og dysset ned, med fare for liv og helse for andre. 

Endret av O Rakel
  • Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummingbird2 skrev (3 timer siden):

Helt sinnsykt at en som utagerer på selveste kongeskipet får fortsette å bo på Skaugum! De har virkelig pakket den manne-babyen inn i bomull!! Og med det bare støtte opp under volden og rusmisbruket! Er det ingen voksne i det norske kongehuset?? 

Det har jeg ikke fått med meg men dette  er virkelig grovt … Hjelpes ..

Googlet, det var antageligvis den turen i 2020 til Lofoten hvor kongen og dronningen, MM og Haakon med barna og Martha med sine barn. Samt Juliane som følge til Marius. Altså hele kongefamilien og Marius utagerte mot Juliane? Har ikke fått med med det han gjorde med det fikk nok resten av følget med seg … De har tydeligvis visst mye men som vanlig kostet det under teppet … Alt for å beskytte Marius ..

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både du og jeg vet at det er stor forskjell på DT og sønnen til den kommende dronningen av Norge.

a) David Tosca fikk ikke bo gratis hos mor og far mens han ranet.

b) De kjøpte ikke bil til han som han bulket og skrøt av å nesten kjøre på folk i førstegangstjenesten med.

c) Så vidt jeg vet ble ikke Toscas mor informert og konfrontert med Davids planlegging av ran gjentatte ganger og latet som ingenting.

d) David Tosca har ikke en mor som kan få pressen til å tie i ti år mens han voldtar, slår og bedriver kriminelle handlinger.

f) David Toscas mor er får ikke appanasje i svimlende summer for å oppføre seg skikket og representere landet Norge.

e) Du bør virkelig slutte å skylde på moren til JS og JS for at de ikke har anmeldt, det er lavmål. 

f) Jeg konstaterer at du skriver at du er republikaner - litt som HM sier han bare har 'visst det Marius har fortalt han'. Handling og ord.

Endret av 1600
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1600 skrev (2 minutter siden):

Både du og jeg vet at det er stor forskjell på DT og sønnen til den kommende dronningen av Norge.

a) David Tosca fikk ikke bo gratis hos mor og far mens han ranet.

b) De kjøpte ikke bil til han som han bulket og skrøt av å nesten kjøre på folk i førstegangstjenesten med.

c) Så vidt jeg vet ble ikke Toscas mor informert og konfrontert med Davids planlegging av ran gjentatte ganger og latet som ingenting.

d) David Tosca har ikke en mor som kan få pressen til å tie i ti år mens han voldtar, slår og bedriver kriminelle handlinger.

f) David Toscas mor er får ikke appanasje i svimlende summer for å oppføre seg skikket og representere landet Norge.

e) Du bør virkelig slutte å skylde på moren til JS og JS for at de ikke har anmeldt, det er lavmål. 

Viktigst av alt: moren til David Tosca er ikke kronprinsesse i Norge

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har lest for mye av denne tråden må jeg si at det sikkert ikke har vært lett å vokse opp som stebarn til kongehuset.

Media fokuserer jo hele tida på de glamorøse idealene og har i praksis "ofret" denne siden av MM.

Jeg skjønner Marius godt jeg. Og om han flytter et sted og "begynner på nytt" kommer media til å bare grave etter negativt.

Hele kongehuset burde vært avskaffet for lenge siden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos David Toska:

Anbefaler denne: https://www.tv2.no/spesialer/longread/david-og-moren

Mor Toska HAR faktisk tatt grep som flere (nevner ikke navn😁) burde gjort. Som det står i artikkelen, gikk hans kriminelle atferd, og særlig Nokas-ranet hvor en politimann ble drept, veldig hardt innpå henne.

"Mot slutten av videregående droppet David Toska ut av skolen. Moren visste ikke hvor han var eller hvem han var sammen med. 

Om kveldene kjørte hun rundt og lette etter ham, full av angst for hva som kunne ha skjedd. 

De gangene hun fant ham, nådde hun ikke inn. Det var som om de ikke kunne snakke sammen lenger.  

David stjal biler, handlet ulovlige våpen og gjorde et spektakulært innbrudd på Ullevål stadion.

Etter det havnet David i fengsel for første gang. 

Karin besøkte ham hver uke, alltid med det samme budskapet: tilstå alt, og begynn et nytt og ærlig liv."

I tillegg står det at hun var åpen om situasjonen til både arbeidsgivere og kolleger, og på denne måten beholdt sikkerhetsklareringen sin i Forsvaret. Hun gjorde alt hun kunne for å få sønnen på rett kjøl, og finansierte ikke hverken livsstilen eller kriminaliteten hans. Synes det vitner om en sterk kvinne! Stikk i strid med familien som bor på Skaugum...

Men så kan man vel trygt si at David og Karin begge er langt mer ressurssterke enn Marius og Mette! 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Justlooking skrev (1 time siden):

Det har jeg ikke fått med meg men dette  er virkelig grovt … Hjelpes ..

Googlet, det var antageligvis den turen i 2020 til Lofoten hvor kongen og dronningen, MM og Haakon med barna og Martha med sine barn. Samt Juliane som følge til Marius. Altså hele kongefamilien og Marius utagerte mot Juliane? Har ikke fått med med det han gjorde med det fikk nok resten av følget med seg … De har tydeligvis visst mye men som vanlig kostet det under teppet … Alt for å beskytte Marius ..

Står ikke at han utagerte MOT Julianne fysisk på den turen. Hun hadde vondt i en hånd (årsak står ingen sted), ønsket legetilsyn, ringt familiemedlem, MBH har blanda seg, og så krangel, utagering (uvisst hva det innebærer, kan ha vært inventar eller «bare» verbalt, setter i «» fordi verbal utagering kan være skremmende og også være psykisk vold), så brøt MM inn.
 Og så vil jeg understreke: jeg forsvarer IKKE MBH! Men saken er ille nok, om det ikke blir hviskeleken som gir andre resultat enn det som er referert i tillegg. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 timer siden):

En krangel er jo ikke nok til å konkludere med fysisk og psykisk vold i forold. 

Unge par tidlig i 20 årene har en tedens til å ha litt krangling,  uten at det går under fysisk og psykisl vold. 

Man anmelder ikke til politiet hver gang man opplever andre som krangler, og man går ikke ut fra at det nødvendigvis er fysisk og psykisk  vold i et forhold når to krangler. 

Julianne sier jo selv i podcasten at ingen visste hva som egentlig  foregikk før det ble slutt og at hun fortalte det til sin famile og venner  etter bruddet. 

Så jeg stiller meg litt uforstående da til hva andre burde ha forstått og ikke forstått iht at to stk krangler. Som også er beskrevet som et turbulent forhold. 

Så iht krangelen  på båten,  kranglet de to om gud vet hva, og kronprinsessen brøt inn og roet det hele ned.   Iht artiklene  om det på båten, handlet ikke det om fysisk eller psykisk vold som jeg har sett, men en krangel  mellom de to.b

For meg er 'utagerende' langt forbi krangel, men man får lov til å ha sine egne minimerende meninger begge veier her. Er man fysisk utagerende er det snakk om vold eller hærverk, er man psykisk utagerende er det snakk om trusler eller lignende. 

Ordboken

Sitat

BETYDNING OG BRUK
om person eller oppførsel  voldsom og uten hemninger ; på en måte som vekker oppmerksomhet

Jeg synes ikke man hele tiden skal gi denne voldsmannen unnskyldninger når det hele tiden kommer frem mer og mer ekstreme ting han foretar seg. En krangel er utagerende når det går forbi krangling. 

Endret av 1600
  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (På 14.1.2025 den 10.07):

Aftenposten omtaler også saken som toppsak https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet, og der presiseres det: 

Sitat

Ifølge Aftenpostens opplysninger skal Høiby ha vært aggressiv, men ikke fysisk voldelig mot Snekkestad.

Siterer innlegget mitt fra i går, om at utageringen ikke var fysisk iflg Aftenpostens kilder. Sånn siden diskusjonen nå igjen går på at det ikke er avklart.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om Snekkestad og hennes mor hadde et oppgjørets time der de hadde fått nok av flere forhold og tok det opp med kronprinsparet. Hvorfor politiet ikke ble varslet, var sikkert sammensatt av mange, vanskelige årsaksforhold, som at datteren ikke var klar for det, at det lå tilbake i tid eller/og en rekke andre mekanismer som gjerne slår inn. Hvorfor ikke kronprinsparet gjorde det samme, var antakelig av like sammensatte grunner, herunder en sønn som benekter, snur alt på hodet og har fått ny kjæreste. 

Politiet har i alle tilfeller ikke vært påkoblet før august 2024 for voldsforhold. Det er dog nærliggende at de involverte rundt har forsøkt å hjelpe på andre måter. Det kan hende moren til Snekkestad hadde samtaler med henne om å kontakte hjelpeapparatet - det er mye her vi ikke vet. For mennesker som har vært utsatt for vold, er heller ikke en anmeldelse alltid første prioritet eller ønsket - av svært forståelige grunner. 

På generelt grunnlag øker risikoen for ny vold ved å utfordre voldsutøver gjennom å kontakte hans familie og fortelle om vold. Det blir et ytterligere risikoprosjekt om henvendelsen ikke blir møtt i tilstrekkelig grad, men blir stående som et "åpent sår" der man ikke vet hva som skjer videre, spesielt hvis man ikke har politiet eller krisesenter i ryggen. Det er trist at Snekkestad og moren opplevde kontakten som så vond og vanskelig. Jeg tror samtidig det er svært sammensatt også for kronprinsparet, og for evt.andre som har hatt sine bekymringer. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...