Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Momma skrev (43 minutter siden):

Bade i luksus, i hvert fall sammenlignet med hvermannsen, vil de nok uansett kunne gjøre da de kongelige formuer nok til en viss grad følger dem uansett hva som skjer.

dessverre

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TrineTrollet skrev (8 timer siden):

Politidirektøren er øverste leder for politiet. Politisk sett er det justisministeren. Kongen, som person, har ingen kommando myndighet over politiet. Dog, i krig vil politiet underlegges Forsvaret - og først da vil kongen, som vår øverste krigsherre, ha kommando over det vi vil kalle totalforsvaret. Likevel vil denne kommandoen være av symbolsk karakter, all den tid det vil være den til enhver tid sittende regjering som bestemmer. 

Kongen er sjefen. Du velger å omtale det som symbolsk. 

Kongen er ikke sjef over Stortinget eller domstolene, men over den utøvende statsmakten. 

Politidirektøren er kongelig embetsmann utnevnt av Kongen i statsråd. Du vet at den viktigste leder myndigheten er tilsetningsmyndigheten. 

Skjønner ikke helt behovet for å bagatellisere Kongen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (16 timer siden):

Isild, jeg er så enig med deg. De som får kunnskap om vold har en plikt, plikt til å hjelpe, til å melde fra, muligens en bekymringsmelding, og kanskje til og med varsle politiet. 
Jeg kan kjenne at denne type debatt drenerer kreftene mine veldig - og mulig at jeg gjør best i å logge ut for å beskytte meg selv. Som voldsoffer er jeg i dag relativt sterk, men flashbacks tar meg uten at jeg vil. Underbevisstheten lever sin historie. 

Å hjelpe en som utøver vold er å si fra, å sette klare grenser for om mulig få en slutt på alt det grusomme som påføres ofrene. Hjelpen er ikke empati og type omsorg som blir å være medavhengig.

Takk for dine bidrag, Isild!

Ja, denne typen debatt kan være veldig krevende når man selv har levd med vold og overgrep. Men kunnskap er viktig tenker jeg, så at du/vi også deltar er så fint. Og en av de sidene av debatten som er utrolig viktig å snakke om er nettopp dette med "hva skal man gjøre med overgriperen?".

Er man i nær familie med en som utøver vold/overgrep så er det fort gjort å havne i hjelpe-fella som jeg kaller den. Man tror man kan elske bort problemene. En voldsutøver blir ofte værre av det for der det burde vært klare grenser og konsekvenser, så møter de det jeg kaller "dulling" istedet. Dulle for at de skal forholde seg rolige og snillere. Det er DE som får stille kravene. En voldsutøvers holdning til det hen gjør er ofte "Det er DU som fikk meg til å slå, fordi du gjorde sånn og sånn, DU har dermed fått meg til å føle meg helt jævlig fordi jeg måtte gjøre noe sånt". 

Aner ikke hvordan det har vært hjemme i familien til MM og HM, men sikkert ikke så annerledes enn hos andre familier. Men det de har som ikke andre har er tilgang på førstelinjehjelp - uten kø. De har så mange fler muligheter til å både melde fra og å få kompetente råd og hjelp enn det vi andre har. 

Det blir fort en helt syk symbiose. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Kongen er sjefen. Du velger å omtale det som symbolsk. 

Kongen er ikke sjef over Stortinget eller domstolene, men over den utøvende statsmakten. 

Politidirektøren er kongelig embetsmann utnevnt av Kongen i statsråd. Du vet at den viktigste leder myndigheten er tilsetningsmyndigheten. 

Skjønner ikke helt behovet for å bagatellisere Kongen. 

Du har misforstått. Kongen er over Stortinget. Nest etter kongen kommer Stortingspresidenten.

I ekstreme situasjoner kan det muligens ha betydning, som Kongens Nei ved inngangen til 2. verdenskrig. Verden er formodentlig kommet lenger i dag; jeg har ikke tillit til at HM vil være en tilsvarende leder i en tilsvarende situasjon. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (17 timer siden):

Jeg er fra Tromsø. Der bruker vi også uttrykket "å sitte på noen". Men dette brukes i tale, ansikt til ansikt, og gjerne i en humoristisk setting.

For min del faller det seg ikke naturlig å bruke dette utrykket i en debatt om vold i nære relasjoner.

Med tanke på at det nå i tillegg kommer frem at moren til Juliane har tatt kontakt med HM med bevis på fysisk vold, så tar jeg det ikke så tungt at folk heller velger å mistolke et Nordlands-uttrykk enn å innse hvordan vår kommende regent og hans kone lyver om sin serie-siktede vold og voldtekts sønn\stesønn.

Fokus bør ligge på hvordan dette er for ofrene, og her har vi altså bevis på at både HM og MM har visst om dette i en årrekke. At HM så sier at de 'vet det Marius har fortalt dem' er både løgn og hyklersk. Det er snakk om alvorlige siktelser. Da velger altså flere å kritisere et helt vanlig uttrykk, istedenfor å ha fokus på hvordan dette tar seg ut og er for ofrene.

Det undrer meg stadig at MM og HM blir holdt på pidestall av så mange i diverse kommentarfelt og forum, med tanke på at hver dag bringer nye avsløringer som viser både løgn og enabling på et høyt nivå fra begge to.

HM lyver altså ikke om småting, men om gjerninger som har en domsramme på 10 år.

Moren varslet kronprinsen om skader på datteren: – Hun uttrykte fortvilelse

Sitat

Juliane Snekkestads mor kontaktet kronprins Haakon direkte. Hun ville varsle om Marius Borg Høibys behandling av datteren. Hun er ikke den eneste som har gjort det.

Det er til å bli direkte sint av.

Ble varslet om skader

Sitat

Snekkestads mor skal ha varslet kronprins Haakon direkte om skader Høiby skal ha påført dattera. Hun skal ha tilbudt kronprinsen dokumentasjon i form av et bilde som viser skadene.

Det bekrefter Snekkestads bistandsadvokat Petter J. Grødem overfor Aftenposten.

- Fortvilelse
Kontakten skjedde etter at forholdet var over.

- Hun uttrykte fortvilelse over situasjonen datteren var i. Det gjaldt både praktiske ting med tanke på det økonomiske oppgjøret mellom dem samt informasjon om hvordan han hadde behandlet henne i forholdet, sier Grødem til avisa.

Bilder og SMS-er er også overlevert politiet, opplyser advokaten.

Slottet har ikke besvart Dagbladets henvendelser tirsdag ettermiddag.

Her bør politiet kalle inn MM og HM, ellers virker dette bare rart.

Endret av 1600
  • Liker 5
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isild skrev (2 timer siden):

Ja, denne typen debatt kan være veldig krevende når man selv har levd med vold og overgrep. Men kunnskap er viktig tenker jeg, så at du/vi også deltar er så fint. Og en av de sidene av debatten som er utrolig viktig å snakke om er nettopp dette med "hva skal man gjøre med overgriperen?".

Er man i nær familie med en som utøver vold/overgrep så er det fort gjort å havne i hjelpe-fella som jeg kaller den. Man tror man kan elske bort problemene. En voldsutøver blir ofte værre av det for der det burde vært klare grenser og konsekvenser, så møter de det jeg kaller "dulling" istedet. Dulle for at de skal forholde seg rolige og snillere. Det er DE som får stille kravene. En voldsutøvers holdning til det hen gjør er ofte "Det er DU som fikk meg til å slå, fordi du gjorde sånn og sånn, DU har dermed fått meg til å føle meg helt jævlig fordi jeg måtte gjøre noe sånt". 

Aner ikke hvordan det har vært hjemme i familien til MM og HM, men sikkert ikke så annerledes enn hos andre familier. Men det de har som ikke andre har er tilgang på førstelinjehjelp - uten kø. De har så mange fler muligheter til å både melde fra og å få kompetente råd og hjelp enn det vi andre har. 

Det blir fort en helt syk symbiose. 

Takk!🌹

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke fulgt særlig med på eller interessert meg for kongefamilien. Jeg begynte å følge med da lydopptaket av Marius, som truet kvinnen han var kjæreste med, ble offentliggjort i pressen. Jeg synes det er betenkelig at Haakon har sagt at «Marius har en naturlig kulhet», i boken som ble utgitt i 2023. Det er betenkelig at pressen ikke har turt å ta tak i ting de visste om Marius, fordi Mette Marit skrev et brev der hun refset pressen for å omtale Marius. Det er også betenkelig at Ingrid fremhever Marius som et forbilde, og nevner hans lojalitet til venner.

Det er spesielt at kronprinsfamilien uttaler seg slik når de vet ganske mye om hva som har foregått angående Marius sin kriminelle atferd.

Jeg har også stusset på Håkons omtale av Marius som naturlig kul, sett i lys av alt han har visst. For meg er det et uttrykk for hvilken livsfjerne boble de lever i og som de har latt Marius vokse opp i, totalt avskåret fra normale konsekvenser. Eksempel; klarer du ikke ta utdanning eller holde en jobb, så havner du på NAV og under fattigdomsgrensen. Banker du dama di, begår hærverk, kjører som en villmann, får du straff.

Alt dette er de liksom hevet over alle sammen og jeg blir så kvalm over at vi har denne institusjonen kongehuset som er totalt løsrevet fra våre norske verdier om demokrati og egalitært samfunn.

De kunne ha reddet seg inn ved å ta grep og eie historien mer, men de skylder på at det er "Marius sin historie". Det er det ikke, dette er kongehuset sin historie. De kunne vinklet historien sin på mange måter som ville gitt respekt og forståelse, men de stikker hodet i sanden. Stakkars Guri Varpe og hennes evinnelige "ingen kommentar"

Som en morsom sammenligning, se Wikipedia sin beskrivelse av hvordan Solkongen reagerte da han fikk beskjed om at det var revolusjon;

"Da revolusjonen brøt løs i 1789, fremstod Ludvig som nærmest handlingslammet. Da Bastillen ble stormet, befant Ludvig seg på jakt. Det påstås at han da fikk meddelelsen om situasjonen i Paris, spurte han «Er det opprør?»" og fikk til svar Non Sire, c'est une révolution «Nei, Deres Majestet, det er revolusjon.»[9] Samme dag skrev han i sin dagbok Rien, «Intet», og siktet med dét til at han ikke hadde klart å skyte en eneste hare under jakten.[10]"

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 time siden):

Med tanke på at det nå i tillegg kommer frem at moren til Juliane har tatt kontakt med HM med bevis på fysisk vold, så tar jeg det ikke så tungt at folk heller velger å mistolke et Nordlands-uttrykk enn å innse hvordan vår kommende regent og hans kone lyver om sin serie-siktede vold og voldtekts sønn\stesønn.

Fokus bør ligge på hvordan dette er for ofrene, og her har vi altså bevis på at både HM og MM har visst om dette i en årrekke. At HM så sier at de 'vet det Marius har fortalt dem' er både løgn og hyklersk. Det er snakk om alvorlige siktelser. Da velger altså flere å kritisere et helt vanlig uttrykk, istedenfor å ha fokus på hvordan dette tar seg ut og er for ofrene.

Det undrer meg stadig at MM og HM blir holdt på pidestall av så mange i diverse kommentarfelt og forum, med tanke på at hver dag bringer nye avsløringer som viser både løgn og enabling på et høyt nivå fra begge to.

HM lyver altså ikke om småting, men om gjerninger som har en domsramme på 10 år.

Moren varslet kronprinsen om skader på datteren: – Hun uttrykte fortvilelse

Det er til å bli direkte sint av.

Helt riktig, jeg var på vei til å skrive et innlegg om nettopp dette. Det er ganske surrealistisk å registrere at kronprinsen velger å snakke seg bort(lyver?), eller skal vi si; «pakker inn virkeligheten». 
Når han er kjent med hvordan de begge, HM og MM, har vært direkte involvert ved flere anledninger, så må han velge sine ord med omhu. Det går å si noe uten å si alt, og gjennom det ivareta deres egne roller, samt etikk og personene som er involvert. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker råd! skrev (1 minutt siden):

Jeg har også stusset på Håkons omtale av Marius som naturlig kul, sett i lys av alt han har visst. For meg er det et uttrykk for hvilken livsfjerne boble de lever i og som de har latt Marius vokse opp i, totalt avskåret fra normale konsekvenser. Eksempel; klarer du ikke ta utdanning eller holde en jobb, så havner du på NAV og under fattigdomsgrensen. Banker du dama di, begår hærverk, kjører som en villmann, får du straff.

Alt dette er de liksom hevet over alle sammen og jeg blir så kvalm over at vi har denne institusjonen kongehuset som er totalt løsrevet fra våre norske verdier om demokrati og egalitært samfunn.

De kunne ha reddet seg inn ved å ta grep og eie historien mer, men de skylder på at det er "Marius sin historie". Det er det ikke, dette er kongehuset sin historie. De kunne vinklet historien sin på mange måter som ville gitt respekt og forståelse, men de stikker hodet i sanden. Stakkars Guri Varpe og hennes evinnelige "ingen kommentar"

Som en morsom sammenligning, se Wikipedia sin beskrivelse av hvordan Solkongen reagerte da han fikk beskjed om at det var revolusjon;

"Da revolusjonen brøt løs i 1789, fremstod Ludvig som nærmest handlingslammet. Da Bastillen ble stormet, befant Ludvig seg på jakt. Det påstås at han da fikk meddelelsen om situasjonen i Paris, spurte han «Er det opprør?»" og fikk til svar Non Sire, c'est une révolution «Nei, Deres Majestet, det er revolusjon.»[9] Samme dag skrev han i sin dagbok Rien, «Intet», og siktet med dét til at han ikke hadde klart å skyte en eneste hare under jakten.[10]"

Godt skrevet. 
Kronprinsparet har plassert seg selv i sentrum av skandalene ved at de har visst om en hel del av problemstillingene omkring den godt voksne MBH. De har på tross av det alvorlige komplekset valgt å innlosjere ham i en egen bolig på Skaugum, og i tillegg betaler de hans livsopphold/utsvevende liv/reiser med våre skattepenger. Snakk om å sause seg inn i skandalene! 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken blir bare verre og verre.  Om kongehuset ikke tar grep nå nå i steden for å tro at det bare skal forsvinne, så er dette slutten for monarkiet.  All respekt fordufter.

Å stå forran slottet på 17 mai for å hylle kongefamilien blir bare helt feil, man får en bismak på hele greia. 

Endret av Stina234
  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (På 14.1.2025 den 9.10):

'Mette Marit har ikke visst noe som helst!' er et gjennomgående tema hos mange av hennes fans både på Facebook og i diverse internettfora. De som sitter med disse tankene bør lese dagens artikler i VG og Aftenposten.

Vg

Fasaden faller. Vi har tydeligvis en kronprinsesse som vet at hennes sønn har vært voldelig, såpass ille at hun har måttet involvere seg for å forhindre eller dempe utagerende oppførsel, og så har hun ikke tatt kontakt med politiet utover at hun har fått han skjermet.

Jeg gremmes. Denne dama bør holdes langt unna krisesenter. For de av oss som har opplevd vold i nære relasjoner er dette langt over streken av dama som skal bli vår dronning.

Jeg minner om at man har en plikt i å anmelde pågående lovbrudd, Mette. I det store og hele bør hele den familien være glade for at god-gudden deres ikke har drept noen fordi man aldri har klart å stable på benene noen form for konsekvens som har virket. Det har gått utover mange ofre.

Hva gjør man så? Joda, man velger å betale regningene hans, gi han en egen liten familie-appanasje og kritisere media mens han henger med tunge kriminelle nettverk, banker og voldtar. Og når han endelig er i ferd med å bli tatt? Jo da blir man varslet så man kan 'rydde' litt i boligen hans rett før han skal pågripes, så politiet får en gammel ødelagt telefon uten SIM-kort hvorpå Marius et par uker senere gjennomfører det politiet beskriver som en ny voldtekt, som kunne vært avverget om man hadde fått tak i mobilen hans første gangen.

Godt jobba!

Dette er hårreisende rett og slett. Skammelig oppførsel av MM, denne ignoreringen av at sønnen banker kvinner. Skremmende hvor mange som forsvarer disse menneskene.

Endret av Purple Basil
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/varslet-kronprinsen-om-behandlingen-av-snekkestad/17360407/

"Moren til Juliane Snekkestad tok selv kontakt med kronprins Haakon..."

Og:

"Forsøket på å kontakte kronprinsen førte ikke til «nevneverdig respons», noe familien opplevde vanskelig, forteller bistandsadvokaten.".

Og:

"Bistandsadvokaten sier at politiet har fått dokumentasjon som skal underbygge Snekkestad sin forklaring til politiet. Dokumentasjonen består av bilder og tekstmeldinger.".

Jeg oppfatter det som kronprins Haakon fikk tilbud om å få denne dokumentasjonen, men lot være.

Jeg lurer på hva han og kongehuset tenkte rundt denne situasjonen? Forstod de ikke at Marius Borg Høiby kunne være en "tikkende bombe" for kongehuset? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper for alles skyld at man aldri involverer verken HM eller MM i noe som omhandler vold i nære relasjoner og krisesenter igjen. Det framstår jo nærmest som deres egen respons på at sønnen deres banker kvinner, hvor de blir konfrontert med både situasjoner hvor de oppfatter utagerende oppførsel og får tilsendt bevis på vold er å late som det ikke skjer.

All representasjonen faller jo i grus når de helt klart mener noe annet privat enn det de står å lyver om når de klipper bånd foran steder som skal hjelpe ofre for det samme deres subsidierte sønn driver med helt uten at det har fått noen som helst konsekvens som har fungert. De virker dumsnille.

Det er et enormt gap mellom det som blir sagt og det som blir gjort.

Endret av 1600
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG skriver bl.a. i dag - https://www.vg.no/nyheter/i/Rz8b65/moren-til-juliane-snekkestad-varslet-kronprins-haakon-om-marius-borg-hoeiby

"Grødem sier videre at familien opplevde dialogen med kronprinsen som svært krevende:

Da familien tok kontakt med kronprinsen, opplevde de det som vondt å ikke få respons. De opplevde den manglende responsen som respektløst.".

-----

I tillegg til at moren til Snekkestad tok kontakt med kronprins Haakon,  sendte Snekkestad selv SMS til Mette-Marit,  jf. https://www.vg.no/rampelys/i/qP3wzz/har-gitt-mette-marit-sms-til-politiet

---

Kronprinsparet har i denne saken gjort mange feil, og da feil det ikke bør være rom for i et kongehus. 

Endret av Glrmn
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (39 minutter siden):

Dette er hårreisende rett og slett. Skammelig oppførsel av MM, denne ignoreringen av at sønnen banker kvinner. Skremmende hvor mange som forsvarer disse menneskene.

Jeg har fortsatt ikke sett noen som forsvarer det Marius har gjort, kan det legges ved innlegg som viser dette ?for det nevnes stadig av flere her men jeg har fortsatt ikke sett det selv 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Glrmn skrev (27 minutter siden):

Kronprinsparet har i denne saken gjort mange feil, og da feil det ikke bør være rom for i et kongehus. 

I den normale verden mister folk jobben når de ikke er egnet for den. Men her øker apanasjen over statsbudsjettet år for år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...