Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Aricia skrev (4 minutter siden):

Det uthevede: Jeg er helt enig.

Men hvorfor skriver du det som en kommentar til innlegget til @Krokenguri? Hun spekulerer da ikke i grunnen til at noen spesifikke personer er voldelige, men lister opp noen generelle omstendigheter  som kan være knyttet det, og tenker høyt omkring dem. Det er ikke å spekulere i det hele tatt. 

Dessuten deler hun av sin personlige erfaring som pårørende, slik også du har gjort i innleggene dine. Er ikke alles erfaringer like relevante for saken, og like mye verdt?

At det i denne debatten ikke bare har blitt spekulert i, men bombastisk slått fast hva Borg Høibys rusavhengighet må skyldes skal imidlertid være sikkert (stikkord: Gener, familietilhørighet, manglende oppdragelse og grenser... ). Helt enig i at denne typen moralisering og forenkling både er fåfengt og forkastelig. 

Dersom jeg har sagt noe om årsaken til at noen ruser seg eller at noen blir voldelige så vil jeg gjerne ha beskjed så jeg får slettet det. 

Det jeg derimot har gjentatt til det kjedsommelige er at åpenhet er viktig i samfunnet vårt. Og at jeg er skuffet over kronprinsessen som bare avfeier alle spørsmål angående dette. Hun skal selvsagt ikke utlevere sønnen sin - MEN hun burde i det minste sagt at dette er tøft og at hun vet at dette er noe svært mange foreldre sliter med. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DaisyD skrev (23 minutter siden):

Det blir helt feil å spekulere i grunnen til at noen er voldelige.

Akkurat like meningsløst og feil å spekulere i hvorfor noen ruser seg. Alle foreldre til rusmisbrukere spør seg selv hvordan det kunne bli sånn, hva har vi gjort feil?.

Det finnes sjelden en enkel grunn til at unge begynner å ruse seg. Da kan man like gjerne spør seg selv hvorfor klarer noen å slutte mens andre fortsetter å ruse seg til voksen alder og gjerne livet ut.

Å diskutere slikt er en oppgave for profesjonelle, psykologer, gjerne en nevropsykolog - ikke en hvilken som helst person i et diskusjonsforum på nettet som ikke kjenner personen i det hele tatt. 

Nå ser jeg ikke i mitt  innlegg at jeg tar opp en enkelt person eller grunner til å  ruse seg. Så svaret ditt her faller litt ut for min del. Da du svarer ut  fra noe jeg ikke har skrevet noe om.

Iht grunner til å ruse seg er så mangt, alt fra drukne sorger, til at de bare liker å være ruset. 

Det finnes iallefall ikke bare en grunn til å  ruse seg. Men det er kun en som er skyld i egen oppførsel,  og det er hver enkelt sitt personlige ansvar. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (2 minutter siden):

Dersom jeg har sagt noe om årsaken til at noen ruser seg eller at noen blir voldelige så vil jeg gjerne ha beskjed så jeg får slettet det. 

Det jeg derimot har gjentatt til det kjedsommelige er at åpenhet er viktig i samfunnet vårt. Og at jeg er skuffet over kronprinsessen som bare avfeier alle spørsmål angående dette. Hun skal selvsagt ikke utlevere sønnen sin - MEN hun burde i det minste sagt at dette er tøft og at hun vet at dette er noe svært mange foreldre sliter med. 

Dersom JEG har påstått at du har sagt det vil jeg gjerne ha beskjed om det samme, og et sitat som dokumenterer det.

(For nei, det skrev jeg da virkelig ikke i innlegget du siterer i det hele tatt).

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Nå ser jeg ikke i mitt  innlegg at jeg tar opp en enkelt person eller grunner til å  ruse seg. Så svaret ditt her faller litt ut for min del.

Iht grunner til å ruse seg er så mangt, alt fra drukne sorger, til at de bare liker å være ruset. 

Det finnes iallefall ikke bare en grunn til å  ruse seg. Men det er kun en som er skyld i egen oppførsel,  og det er hver enkelt sitt personlige ansvar. 

Hvorfor er du så opptatt av å fordele skyld? Tror du at MM tenker sånn? At dette ikke er hennes skyld eller hennes problem? 
MBH er sønnen hennes og hun kommer til å bekymre seg over ham så lenge hun lever. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (2 minutter siden):

Dersom JEG har påstått at du har sagt det vil jeg gjerne ha beskjed om det samme, og et sitat som dokumenterer det.

(For nei, det skrev jeg da virkelig ikke i innlegget du siterer i det hele tatt).

Personlige erfaringer er noe helt annet enn konkrete råd som hun tydelig gav :

Sitat

Og jeg vil si til den som oppfører seg sånn. Ta deg sammen, ditt rusbruk påvirker andre, uansett hvor mye du forteller deg selv at det kun er ditt problem.  Søk hjelp om du ikke klarer  det selv. De som tar de tøffeste  samtalene med deg, er også dine beste venner som ønsker deg vel. Ikke slå hånden av dem. Det finnes ingen andre å skylde på iht dine handlinger,  enn deg alene. Verden din blir ikke mer riktig, av at andre gjør akkurat det du vil.

Sitat

Til pårørende  vil jeg si, at du må ha tydelige og klare grenser. Og det er lov å kutte ut en i familien som holder på sånn og ikke respektererde grensene du har satt, om det går utover ditt  liv, og det blir umulig å leve med. Det er ikke din feil.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (10 minutter siden):

Det var du som sammenlignet oss - da vil jeg gjerne at du viser meg hvor jeg har gitt konkrete råd slik hun har gjort. 

ENDRING:
Jeg skal forresten innrømme at jeg har sagt at vi ble anbefalt å IKKE støtte vår sønn økonomisk, hverken med penger eller at han fikk bo hjemme. Derfor bad vi ham flytte hjemmefra og det gjorde han. 

Vi har derimot aldri kuttet kontakten med vår sønn slik som Krokenguri skriver i innlegget over her:

Sitat

Og det er lov å kutte ut en i familien som holder på sånn og ikke respektererde grensene du har satt, om det går utover ditt  liv,

Endret av DaisyD
  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er du så opptatt av å fordele skyld? Tror du at MM tenker sånn? At dette ikke er hennes skyld eller hennes problem? 
MBH er sønnen hennes og hun kommer til å bekymre seg over ham så lenge hun lever. 

Er skyld det innlegget mitt handlet om? Virkelig....

Alle har et ansvar for egne handlinger, og egne valg.  Ingen kan leges  så lenge se legger skyld på alt og alle andre. Mener man at , en selv ikke er skyld i egne handlinger,  så har du ingenting å rydde opp i. Og fortsetter oppføre seg dårlig,  fordi det er jo ikke  deg det er noe galt med.

Så nei ikke egentlig så opptatt å fordele skyld. Men mitt budskap er ganske tydelig  iht at  man har ansvar for egne  handlinger. 

At  feks Marius voldtar sovemde damer, så er det fordi det var noe han ville.  Ikke pga  noe fra barndommen. At han slår  damer, og raserer leiligheter,  kan ikke skyldes på andre enn han selv. Han har priblemer. Om det  ligger i rus, diagnoser,  bare er sånn,  eller alle de tre tingene til sammen . Så er det han som utfører disse handlingene. Kjenner  han trangen til å gjøre noe han vet er galt, er det han som må stoppe seg selv, gå vekk, holde seg unna situasjoner der han ikke klarer å styre seg selv. Og dette er noe HAN,  må jobbe med å få kontroll på selv. Han er for gammel til barnevakt, iht å hindre han døgnet rundt. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skyld det innlegget mitt handlet om? Virkelig....

Alle har et ansvar for egne handlinger, og egne valg.  Ingen kan leges  så lenge se legger skyld på alt og alle andre. Mener man at , en selv ikke er skyld i egne handlinger,  så har du ingenting å rydde opp i. Og fortsetter oppføre seg dårlig,  fordi det er jo ikke  deg det er noe galt med.

Så nei ikke egentlig så opptatt å fordele skyld. Men mitt budskap er ganske tydelig  iht at  man har ansvar for egne  handlinger. 

At  feks Marius voldtar sovemde damer, så er det fordi det var noe han ville.  Ikke pga  noe fra barndommen. At han slår  damer, og raserer leiligheter,  kan ikke skyldes på andre enn han selv. Han har priblemer. Om det  ligger i rus, diagnoser,  bare er sånn,  eller alle de tre tingene til sammen . Så er det han som utfører disse handlingene. Kjenner  han trangen til å gjøre noe han vet er galt, er det han som må stoppe seg selv, gå vekk, holde seg unna situasjoner der han ikke klarer å styre seg selv. Og dette er noe HAN,  må jobbe med å få kontroll på selv. Han er for gammel til barnevakt, iht å hindre han døgnet rundt. 

Du vet ingenting om hvorfor Marius ruser seg og oppfører seg som han gjør.
Grunnen kan faktisk ligge utenfor hans eget ansvar og. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (12 minutter siden):

Det var du som sammenlignet oss - da vil jeg gjerne at du viser meg hvor jeg har gitt konkrete råd slik hun har gjort. 

ENDRING:
Jeg skal forresten innrømme at jeg har sagt at vi ble anbefalt å IKKE støtte vår sønn økonomisk, hverken med penger eller at han fikk bo hjemme. Derfor bad vi ham flytte hjemmefra og det gjorde han. 

Vi har derimot aldri kuttet kontakten med vår sønn slik som Krokenguri skriver i innlegget over her:

Jeg skrev at det er lov. Ikke noe du må

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Har jeg skrevet noe om hvorfor marius ruser seg?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at det er lov. Ikke noe du må

Men hvorfor sier du det? Tror du virkelig at MM hadde kuttet ut sønnen sin?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (3 minutter siden):

Hva sikter du til i siste setning?

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Har jeg skrevet noe om hvorfor marius ruser seg?

Nei, det har du IKKE.

Du har ikke skrevet noe om grunnen til at han ruser seg (hvordan skulle noen kunne vite noe om det?), og du har IKKE skrevet noe om hvem sin skyld det skulle være (hvordan skal noen kunne vite noe om det?).

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke tenke deg andre grunner til at noen ruser seg og begår vold?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor sier du det? Tror du virkelig at MM hadde kuttet ut sønnen sin?

Nei ikke til nå. Men om det er rett senere, så KAN hun det, om det er riktig og nødvendig.  

Har aldri kuttet ut den jeg var pårørende til heller. Men i kortere perioder. Fordi grenser  ikke ble fulgt, og fordi det ble viktig for min egen eksistens, og rgen hverdag.  Og det har jeg ikke noe dårlig samvittighet for.  Selv om det var vonde valg  å ta. Men sett i ettertid. Helt riktig for meg og den det gjaldt. Og fikk lengre periode som fungerte bra igjen 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Det lurer jammen jeg på også. 

For det blir jo helt feil å spekulere i grunnen til at noen er voldelige.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (Akkurat nå):

Nei, det har du IKKE.

Du har ikke skrevet noe om grunnen til at han ruser seg (hvordan skulle noen kunne vite noe om det?), og du har IKKE skrevet noe om hvem sin skyld det skulle være (hvordan skal noen kunne vite noe om det?).

Litt vanskelig å diskutere  når man blir konfrontert med ting man ikke har skrevet  lissom....

Og iht marius er det som du sier ingen som vet hvorfor han holder på som han gjør. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (6 minutter siden):

Nei, det har du IKKE.

Hun har skrevet at det kun er hans skyld. 
Da mener jeg selvsagt ikke at man skal skylde på foreldre - for de skal slippe å føle på skyld.
Hvis det skulle skyldes gener - er det da fortsatt han som har valgt dette? 

Her kan man lese mye interessant om gener:

https://psykologtidsskriftet.no/bokessay/2021/04/fodt-sann-eller-blitt-sann-ti-ar-etter

Endret av DaisyD
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Nei ikke til nå. Men om det er rett senere, så KAN hun det, om det er riktig og nødvendig.  

Har aldri kuttet ut den jeg var pårørende til heller. Men i kortere perioder. Fordi grenser  ikke ble fulgt, og fordi det ble viktig for min egen eksistens, og rgen hverdag.  Og det har jeg ikke noe dårlig samvittighet for.  Selv om det var vonde valg  å ta. Men sett i ettertid. Helt riktig for meg og den det gjaldt. Og fikk lengre periode som fungerte bra igjen 

Det håper og tror jeg aldri hun gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (14 minutter siden):

Det håper og tror jeg aldri hun gjør. 

Jeg håper hun gjør det som er mest nødvendig for henne og sin sønn. Iht det de vurderer selv. Om det er å stå siden av 100%, 50% eller kutte kontakt,  for kort eller lang periode.  Hva som faktisk er riktig er individuelt.  Og krever raskt  vanskelige valg  for pårørende  å ta. 

Jeg tenker  at slike valg er private, og ikke åpent for andres diskusjoner og meninger. For det som teller,  er for de som står midt oppi det

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...