Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Junijulia skrev (20 timer siden):

Når det gjelder sikkerheten til kongefamilien, forstår jeg ikke at politiet har latt Hells angles få tilgang til Skaugum.
De kunne ha blitt stengt ute. Spesielt med tanke på at de definerer seg som 1% klubb.

Jeg lurer på hvorfor kronprinsparet ikke har vært strengere med hvem som har tilgang til deres private bolig (hvor småsøsken bodde)?

De skulle absolutt gitt politiet beskjed om at dette ikke var greit. De skulle anmeldt det som ble stjålet. De skulle anmeldt bilkrasj. De skulle aldri tillatt Skaugum"festivalene", som var fulle av narkotika og tungt kriminelle.

Meget kritikkverdig. Spesielt med tanke på småsøsken.

• Liker 21
  • Nyttig 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissHannigan skrev (35 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor kronprinsparet ikke har vært strengere med hvem som har tilgang til deres private bolig (hvor småsøsken bodde)?

De skulle absolutt gitt politiet beskjed om at dette ikke var greit. De skulle anmeldt det som ble stjålet. De skulle anmeldt bilkrasj. De skulle aldri tillatt Skaugum"festivalene", som var fulle av narkotika og tungt kriminelle.

For orden skyld, jeg er helt enig i det du skriver her. Spesielt etter at ting ble stjålet, hva de hadde for grunnlag og nekte dem adgang på forhånd er jo en annen sak ,men og ikke anmelde i etterkant var jo et dumt valg. Altså kronprinsparets dumme valg, de trodde sannsynligvis de skulle klare og ordne opp selv og bomma. 

så ja, de skulle ha gitt beskjed så til politiet, men når de valgte og ikke gjøre det skjønner ikke hva politiet skulle ha gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (20 timer siden):

Ba de om det? Det er virkelig ikke alt jeg har fått med meg i disse sakene, men ja rart ikke politi bisto om kongefamilien ba om det. 

"Selvsagt dersom kongefamilien ber dem om det." 

@DaisyD skrev da ikke at de ba om det?

Hun skrev DERSOM kongefamilien ba om det.

Dersom kongefamilien ba om det, så er det selvfølgelig kritikkverdig om politiet ikke gjorde jobben sin. Dersom kongefamilien ikke ba om at portene ble stengt for grovt kriminelle og narkotika, så er det også sterkt kritikkverdig.

Endret av MissHannigan
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (Akkurat nå):

Selvsagt dersom kongefamilien ber dem om det. 

Hun skrev DERSOM kongefamilien om det.

Dersom kongefamilien ba om det, så er det selvfølgelig kritikkverdig om politiet ikke gjorde jobben sin. Dersom kongefamilien ikke ba om at portene ble stengt for grovt kriminelle og narkotika, så er det også sterkt kritikkverdig.

Det er ingenting som tyder på at de ba om hjelp eller anmeldte? Jeg skjønner ikke hvorfor vi diskuterer det?

@Junijulias post, som du siterte over , var at politiet ikke burde latt medlemmer av hells angels få tilgang til Skaugum og at de burde ha blitt stengt ute. 
på hvilket grunnlag? Jeg etterlyste et svar på hvilket grunnlag politiet skulle kunne gjort dette sånn som situasjonen var, ikke « dersom kongefamilien ba om det». Det beste hadde vært om de aldri var invitert eller politiet ble tilkalt underveis , men sånn var det ikke. Så er uenig i kritikken mot politiet, men enig i kritikken mot kronprinsparet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (21 timer siden):

Dette er dokumentert i et av lydklippene, der politimannen sier at de har fått beskjed om å ta samtale med M fra noen «above my fucking paygrade».  

Det er også dokumentert at politiet suer at dette gjør vi bare fordi du er den du er». 

Veldig mye peker i retning av at sakene rundt kokain er håndtert annerledes fordi MBH er kronprinsessens sønn. Dette er også en av grunnene til at mange lar seg provosere. På den ene siden argumenterer MM for at han ikke er en offentlig person, men på den andre siden brukes posisjonen til å forskjellsbehande ham. 

Så vidt jeg vet; at MBH ikke er en offentlig person er ikke noe MM argumenterer for, det er fakta. Neste del av setningen ser ut til å avlede fra første del, men hva menes da med «brukes posisjonen til å forskjellsbehandle han». Det er naturlig å forstå det slik at du mener at MM forskjellsbehandler han, siden setningene henger sammen, men du bruker ikke subjekt i setningen og passiv verbform, da oppfattes det slik at du mener at noen andre forskjellsbehandler han. Er det politiet som forskjellsbehandler han? Kommer denne særbehandlingen av at de mener eller tror at han er en offentlig person? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (28 minutter siden):

"Selvsagt dersom kongefamilien ber dem om det." 

Hun skrev DERSOM kongefamilien ba om det.

Takk MissHannigan 😀

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (54 minutter siden):

Det er ingenting som tyder på at de ba om hjelp eller anmeldte? Jeg skjønner ikke hvorfor vi diskuterer det?

@Junijulias post, som du siterte over , var at politiet ikke burde latt medlemmer av hells angels få tilgang til Skaugum og at de burde ha blitt stengt ute. 
på hvilket grunnlag? Jeg etterlyste et svar på hvilket grunnlag politiet skulle kunne gjort dette sånn som situasjonen var, ikke « dersom kongefamilien ba om det». Det beste hadde vært om de aldri var invitert eller politiet ble tilkalt underveis , men sånn var det ikke. Så er uenig i kritikken mot politiet, men enig i kritikken mot kronprinsparet. 

Kongefamiliens sikkerhet ivaretas av Garden og livvakttjenesten ved Politiets sikkerhetstjeneste. 
Hvis ikke kronprinsparet forstår at HA utgjør en sikkerhetsrisiko ved å få tilgang til Skaugum, burde noen av disse etatene sørge for at de forstår. 
Bortsett fra det er jeg helt enig i kritikken din mot kronprinsparet

Endret av Junijulia
  • Liker 12
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (1 time siden):

Har bare hørt om en skaugum festival. Hvorvidt kronprinsparet var kjent med den på forhånd, er vel fortsatt uvisst.  

Jeg vil iallefall ikke tro at marius har hatt vill fest der med sin familie tilstede. 

Så spm er vel mer, hvor mye har han tatt seg til rette?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (18 minutter siden):

Har bare hørt om en skaugum festival. Hvorvidt kronprinsparet var kjent med den på forhånd, er vel fortsatt uvisst.  

Jeg vil iallefall ikke tro at marius har hatt vill fest der med sin familie tilstede. 

Så spm er vel mer, hvor mye har han tatt seg til rette?

Skaugumfestivalen til Marius er fest-kvelder på Skaugum - dvs i kronprinsparets private leilighet:

https://www.seher.no/kongelig/stjal-fra-kronprinsparets-bolig/81979213

Endret av DaisyD
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Kollontaj skrev (3 timer siden):

Så vidt jeg vet; at MBH ikke er en offentlig person er ikke noe MM argumenterer for, det er fakta. Neste del av setningen ser ut til å avlede fra første del, men hva menes da med «brukes posisjonen til å forskjellsbehandle han». Det er naturlig å forstå det slik at du mener at MM forskjellsbehandler han, siden setningene henger sammen, men du bruker ikke subjekt i setningen og passiv verbform, da oppfattes det slik at du mener at noen andre forskjellsbehandler han. Er det politiet som forskjellsbehandler han? Kommer denne særbehandlingen av at de mener eller tror at han er en offentlig person? 

Ja, det ble litt utydelig. Stod på farten ut og så ikke over. Det mangler et setningsledd. 

«På den ene siden argumenterer MM for at han ikke er en offentlig person, men på den andre siden brukes posisjonen som MM sin sønn til å forskjellsbehandle ham» 

Jeg mente at på den ene siden har MM skrevet at MBH ikke skal være en offentlig person i følge brevet på 20års dagen. 

Hun skrev: 

«samtidig skal han ikke bære offentlige plikter som sine søsken.
Han skal ikke ha en offentlig rolle og er ikke en offentlig person»

Jeg forstår det slik at hun anerkjenner at søsknene er offentlige personer i kraft av å være kongelige, men at MBH ikke er det (altså ikke offentlig fordi han ikke er kongelig) Likevel har denne saken vist at han har fått fordeler som om han var kongelig ref lydklippene der de har samtaler med ham fordi «han er den han er». 

Jeg vet ikke hva som ligger bak vurderingen i at politiet velger å ha denne samtalen med ham, når «ingen andre vi ville gjort dette med», men den eneste forskjellen mellom ham og alle andre ikke-offentlige personer er at han er MM sin sønn. 

Det er denne dobbeltheten som gnager meg. På den ene siden skal han ha fordelene som «ikke-offentlig», på den andre siden privilegier som ellers blir kongelige til del. Det ser ut som det sjongleres litt alt etter hva som passer best. Når det ikke er fordelaktig så defineres han som ikke-offentlig slik at han ikke skal få pressens oppmerksomhet, mens han på andre områder nyter privilegier som diplomatpass, advarende samtaler, og varsling før pågripelse. For eksempel. 

En del av privilegiene har kronprinsparet vært klar over, så de ser ut til å leve godt med å unnta ham offentlighet når det tjener dem best, i andre situasjoner er det ikke så om å gjøre.  

Endret av NordreSving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

Personlig tviler jeg på at det ikke har vært dialog mellom Oslopolitiet og slottet rundt situasjonen rundt MBH. At MM som hans mor (og altså hans link til slottet) ikke har vært inkludert i en slik dialog virker for meg usannsynlig. 

Et godt eksempel er hvordan slottet ble varslet om at han skulle pågripes, en infomasjon som ble delt med MM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DianaV skrev (3 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/romte-fra-rehab/82355415

Ja, hva skal man si? Dette vil jo ingen ende ta. 

"Opplysninger Se og Hør har fått tilgang til, viser også at Høiby skal ha kontaktet flere venner hjemme i Norge - deriblant minst én av kvinnene han er ilagt besøksforbud mot." 

Forutsatt at det stemmer så viser jo dette hvor maktesløse alle rundt er når man ikke ønsker og greier å stå i behandling selv. Terskelen for tvang er skyhøy. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DianaV skrev (4 minutter siden):

"Opplysninger Se og Hør har fått tilgang til, viser også at Høiby skal ha kontaktet flere venner hjemme i Norge - deriblant minst én av kvinnene han er ilagt besøksforbud mot." 

Han tar rehabiliteringen på største alvor ser man, som han skrev i uttalelsen sin...

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (1 minutt siden):

Han tar rehabiliteringen på største alvor ser man, som han skrev i uttalelsen sin...

Finnes det rehabiliteringssenter for mennesker med dyssosial atferd? 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (5 minutter siden):

Forutsatt at det stemmer så viser jo dette hvor maktesløse alle rundt er når man ikke ønsker og greier å stå i behandling selv. Terskelen for tvang er skyhøy. 

Signerer denne.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NordreSving skrev (49 minutter siden):

Ja, det ble litt utydelig. Stod på farten ut og så ikke over. Det mangler et setningsledd. 

«På den ene siden argumenterer MM for at han ikke er en offentlig person, men på den andre siden brukes posisjonen som MM sin sønn til å forskjellsbehandle ham» 

Jeg mente at på den ene siden har MM skrevet at MBH ikke skal være en offentlig person i følge brevet på 20års dagen. 

Hun skrev: 

«samtidig skal han ikke bære offentlige plikter som sine søsken.
Han skal ikke ha en offentlig rolle og er ikke en offentlig person»

Jeg forstår det slik at hun anerkjenner at søsknene er offentlige personer i kraft av å være kongelige, men at MBH ikke er det (altså ikke offentlig fordi han ikke er kongelig) Likevel har denne saken vist at han har fått fordeler som om han var kongelig ref lydklippene der de har samtaler med ham fordi «han er den han er». 

Jeg vet ikke hva som ligger bak vurderingen i at politiet velger å ha denne samtalen med ham, når «ingen andre vi ville gjort dette med», men den eneste forskjellen mellom ham og alle andre ikke-offentlige personer er at han er MM sin sønn. 

Det er denne dobbeltheten som gnager meg. På den ene siden skal han ha fordelene som «ikke-offentlig», på den andre siden privilegier som ellers blir kongelige til del. Det ser ut som det sjongleres litt alt etter hva som passer best. Når det ikke er fordelaktig så defineres han som ikke-offentlig slik at han ikke skal få pressens oppmerksomhet, mens han på andre områder nyter privilegier som diplomatpass, advarende samtaler, og varsling før pågripelse. For eksempel. 

En del av privilegiene har kronprinsparet vært klar over, så de ser ut til å leve godt med å unnta ham offentlighet når det tjener dem best, i andre situasjoner er det ikke så om å gjøre.  

Fint med noe presisering. MBH er en ikke-offentlig person, han tilhører kongefamilien, men ikke kongehuset. Det utløser f.eks. diplomatpass (noe som sikkert kan diskuteres) og gjør han til en gjenkjennelig person, også for politiet. Da blir det riktig å si at fordi han er en del av kongefamilien, kan han ha fått særbehandling, ikke fordi han er MMs sønn. Heller ikke fordi hans status svinger mellom offentlig og ikke-offentlig etter MMs forgodtbefinnende, men rett og slett fordi han er med i kongefamilien. Det kan man like eller ikke, men det er et faktum som sikkert ikke gjør det noe enklere verken for politiet eller kongefamilien når man skal sjonglere et så stort og alvorlig sakskompleks. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DianaV skrev (10 minutter siden):

Denne mannen er ute av kontroll. Samfunnet må beskyttes fra ham. 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (10 minutter siden):

Enig. Synes generelt den artikkelen var for diffus, klarer ikke bestemme meg for om jeg tar det for god fisk eller ikke. Men blir ikke overrasket hvis det stemmer.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (11 minutter siden):

Ja, dessverre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...